Konsum

Guiden

guidenlogo

.

Hur ska man göra för att underlätta arbetet för butikspersonalen, och hur ska personalen bete sig för att kunden ska tänka ”Ja jäklar vilken trevlig butik! Vilken personal! Vilken service!”? Det är dags att sätta upp lite stolpar:

.

KUNDPERSPEKTIV

På golvet:

  • Bär gärna en glad uppsyn när du äntrar butiken, kanske heja på personalen.
  • Om du vill framföra ett klagomål på någonting, försök göra det med din vanliga vänliga röst. Personalen förstår ändå att du inte är nöjd, och ingen behöver bli upprörd. Alternativet kan vara att be att få tala med/ringa till butikschefen.
  • Håll koll på klockan! Ofta har personalen, förutom ett liv utanför butiken, bara betalt en kvart efter stängning.
  • Ett körsbär väger 10 gram och kostar över 50 öre styck även då det är billigt pris på dem (gäller även lösviktsgodis, vindruvor m.m.). Därför är det inte tillåtet att ta flera stycken och stoppa i munnen på dina barn för att de ska hålla tyst. Det är i de flesta butiker tillåtet att provsmaka, om du verkligen vill veta hur de smakar, innan du köper flera kilo.
  • Alla runt omkring dig är dina medmänniskor, de skulle kunna vara din far, mor, syster, bror eller bästa vän. De förtjänar kärlek.

I kassan:

  • Hälsa på kassapersonalen. Se gärna på personen så att du vet att det går fram.
  • Lägg själv dit ”nästa kund”-pinnen, ingen vet lika bra som du var dina varor börjar och slutar.
  • Var redo att betala. Ha dina kontanter eller kort i beredskap.
  • Försök att vara färdig. Spring inte iväg mitt i handlingen för att du glömde någonting.
  • Lägg helst streckkoden åt rätt håll (det brukar finnas klistermärken med anvisningar vid kassan), eller åtminstone vara för vara. Mellanrum mellan varorna gör att kassapersonalen endast behöver vrida på en vara, inte samtidigt flytta på tre andra.
  • Försöka packa undan sina varor så fort som möjligt, det är ofta det blir stockning vid det här momentet.
  • Knyckla inte ihop sedlarna. Om butiken har Cash Guard måste sedlarna vara någorlunda släta, annars går inte pengarna in i apparaten.
  • Lägg inte pengar eller betalkort på varubandet.
  • Försök att hålla inne skämten om Ica vs Coop, t.ex. om Icakortet åker fram istället för MedMera.
  • Om du vill läsa igenom kvittot efter köpet, gör detta efter du packat ner dina varor.
  • Lägg stora läskflaskor (1,5 l) på bandet med korken framåt eller bakåt. Ställer man fem flaskor på rad välter de förr eller senare när bandet rycker till, och i värsta fall på kassapersonalens händer.
  • Lägg helst inte en kasse först på bandet, för att sedan ställa alla varor på den.
  • Säg gärna till med en gång om du redan vet att du inte vill ha kvitto.
  • Släng kvittot i en papperskorg, lämna det inte på bandet.
  • Prata (helst) inte i mobiltelefon samtidigt som du betalar, den som sitter i kassan försöker förmodligen få kontakt.
  • Tänk på att det (oftast) inte är kassapersonalen i en affär som bestämmer hur höga priserna är, samt att det är du själv som plockat ihop varorna, ingen annan, och därför inte personalens fel att summan blev hög.
  • Om du ångrar att du tog två äpplen när du bara vill ha ett, lägg tillbaka äpplet där äpplen är, inte i närmsta hylla eller frys.
  • Alla runt omkring dig är dina medmänniskor, de skulle kunna vara din far, mor, syster, bror eller bästa vän. De förtjänar kärlek.

.

PERSONALPERSPEKTIV

I kassan:

  • Börja arbetet med inställningen att ”idag ska jag vara vänlig, serviceminded och trevlig”. Vi vet alla att det blir roligare så.
  • Hälsa! Se gärna kunden i ögonen, om det känns obekvämt bör du i alla fall titta på kunden (i ansiktsregionen), det gör skillnad.
  • Prata inte i mobil eller med en kompis, fokus bör ligga på kunden och dennes varor. Om du ger respekt får du respekt tillbaka.
  • Be om ursäkt om något blir fel, de flesta förstår att det är mänskligt att fela.
  • Ge tillbaka växeln lugnt och metodiskt; mynt först och sedan sedlar.
  • Om en kund ansträngt sig för att lägga varor med EAN-koden åt rätt håll eller med gott mellanrum, låt henne/honom veta att du är tacksam.
  • Om någon är otrevlig mot dig, var extra trevlig tillbaks. Inte för att du ska vända andra kinden till, utan för att det förmodligen gör surputten ännu argare.
  • Fråga efter legitimation vid köp av tobak eller öl (alla under tjugofem år!).
  • Tänk på att nästan varje negativ sak som händer förvandlas till en ganska underhållande historia efteråt.
  • Alla runt omkring dig är dina medmänniskor, de skulle kunna vara din far, mor, syster, bror eller bästa vän. De förtjänar kärlek.

På golvet:

  • Hälsa på kunder som du möter, kanske till och med småprata lite. Det blir bättre stämning så.
  • Gör alltid ditt bästa för att hjälpa kunden, tänk på hur du själv vill bli bemött.
  • Tänk på att hålla frukt & gröntdiskarna påfyllda, rensade och fina, de är ofta det första kunden ser.
  • Le mycket. Du kanske inte alls är sur, men ett neutralt uttryck kan ge det intrycket.
  • Vissa kunder behöver mer hjälp än andra. För vissa räcker det att peka åt det hållet där majonnäsen står, men andra måste man gå med hela vägen, peka på rätt hylla och rätt tub. Lär dig känna igen olika grader av förvirring hos kunder, eller följ med dem allihop.
  • Alla runt omkring dig är dina medmänniskor, de skulle kunna vara din far, mor, syster, bror eller bästa vän. De förtjänar kärlek.

[bidra gärna med fler punkter genom att skriva en kommentar här nedanför]

Annonser

53 kommentarer »

  1. Herregud. För att reda ut ett par saker här. När jag går till en affär så gör jag det med den enkla avsikten att byta varor mot pengar, om jag väljer att göra det samtidigt som jag talar i mobiltelefon istället för att samtala med alla som råkar vara anställda i just den butiken så är det mitt val. Jag är där för att byta varor mot pengar, inte för att göra din arbetsdag bättre. Jag har också ett arbete, men inte dyker det upp folk där som försöker lysa upp min arbetsdag.

    Har ni problem med koderna på varorna så klaga inte på mig, klaga på er arbetsgivare. Det är nämligen hans skyldighet att underlätta era arbetsuppgifter, inte min. Kunderna som ska ha varor från industrin står inte och räcker bultar åt mig när jag står och skruvar.

    Vill ni gå hem i tid? Lös det då. Så länge era dörrar är öppna så tänker jag gå in. Jag förstår mycket väl att ni blir irriterade då folk storhandlar klockan 21:55 om ni stänger 22, men se då till att lösa det genom att sluta släppa in folk då det är en kvart kvar eller kräv lön tills ni går hem, ni har väl löneförhandlare i handels med?? Det här gäller återigen alla andra yrken med, ibland blir man kvar för att en uppgift som bara måste bli klar har dragit över på tiden, oftast helt obetalt.

    Varför ska just affärsanställda se sig själva som offer hela tiden? Sluta gnäll så förbannat nu och ta tag i de problem ni har på arbetsplatsen själva, så får alla andra yrkesgrupper lov att göra. Gillar ni det inte? Byt jobb då.

    Trevliga och glada? Vad har ni med mitt humör att göra? Jag tänker inte undvika att handla bara för att jag är på dåligt humör. Jag kommer inte heller att skälla på er men jag kommer antagligen att se jävligt förbannad ut, handskas med det eller sätt ut vakter vid ingångarna som bara släpper in trevligt folk.

    Inse att det är ett jobb ni har, jobb är inte kul och jobb betyder alltid problem.

    Kommentar av Brittsten — 2007/09/07 @ 01:09

  2. För övrigt kan det väl bara snabbt sägas att hur många sjuka dryga och konstiga kunder ni än har så blir det aldrig värre än att jobba på bruket, alla era konstiga, skumma, dryga och sjuka kunder jobbar nämligen där……

    Kommentar av Brittsten — 2007/09/07 @ 01:24

  3. JÖsses amalia 🙂 ! Är kommentarerna ovan på riktigt? Hahaha. Jag uppfattar råden i Guiden som mänskliga råd, underförstått är väl att varför inte göra vad man kan för att göra livet enklare och roligare för varandra, vi är ju ändå här på samma planet.

    Kommentar av greengardener — 2007/09/08 @ 14:53

  4. Kan vi inte bara försöka vara lite hyggliga med varandra? Personal och kunder. Det gäller överallt mellan människor. Anledningan till att personal inom handel ofta irriterar sig på folks taskiga attityd är väl för att man just träffar väldigt mycket folk. Det är få arbetsplateser som det strömmar så mycket folk genom som en butik. Jag kan tänka mig att samma sak gäller till exempel vårdpersonal. Den dagen nya människor ständigt strömmar in och ut och framför diverse åsikter på ett taskigt sätt på bruket hos Brittsten tror jag att det kommer att upplevas som ganska jobbigt också. Men visst: att jobba i butik är ett serviceyrke och att vara serviceminded är en kompetens precis som andra färdigtheter. Har man inte tillräckligt stort mått av denna kompetens borde man ha ett annat jobb, eller så får man helt enkelt låtsas. Så snälla: var bara lite hyggliga mot varandra! Att ösa ut sitt dåliga humör på totalt främmande människor funkar inte någonstans. Varken om du gör det på förskolläraren på ditt bars dagis, butikspersonalen på din kvartersbutik eller en slumpmässigt utvald person på stan.

    Kommentar av Ninni — 2007/09/13 @ 23:02

  5. Brittsten, visst du vill utbyta dina pengar mot våra varor. I detta ingår att parterna interagerar med varandra. Du beskriver det som en enkel handling, som under stenåldern. Men kom då ihåg att även stenåldersmänniskorna interagerade med varandra, de köpslog. Det blir något svårare att kommunicera med någon som inte är mottaglig.

    Kommentar av Fjun — 2007/09/27 @ 10:41

  6. jag har en till punkt till kundperspektiv i kassan:

    stå kvar vid kassan tills du fått din växel och ditt kvitto. det tar nog inte mer än 10-15 sekunder. Gå inte iväg och börja packa påsen så att personen i kassa måste sträcka sig för att ge dig pengarna. gör du det så får du räkna med att personen i kassan fantiserar väldigt mycket om att kasta dina pengar efter dig.

    Kommentar av karin — 2007/09/27 @ 16:52

  7. Oj vad glad jag blev när jag läste detta. Det är ju precis så det ska vara! Och angående den första kommentaren så undrar jag ju vad de är för bitter kärring. Jaa uppenbarligen har hon då aldrig jobbat inom ett serviceyrke.. Alla borde testa det så skulle alla veta hur man beter sig. I ofs tycker man ju att folk redan borde veta mänskligt folkvett men endel gör ju tyvärr inte det. tack för en bra sida i övrigt också 🙂

    Kommentar av Anna — 2007/10/01 @ 19:50

  8. Klocken kommentar från Brittsten. Jag är också så less på gnälliga personer inom daglivaruindustrin som inte gör annat än har synpunkter om hur vi kunder som betalar er lön beter oss. Det hjälper inte att linda in det hela i humor – det är fortfarande mest gnäll.

    Kommentar av Nihonshu — 2007/10/04 @ 00:11

  9. Har själv arbetat i en butik och hade då inga som helst problem med folk som pratade i mobiltelefon. Som Brittsten säger, ville kunderna snacka i telefon när de handlade, gärna för mig. Däremot pratade jag inte med kunderna alls så länge deras privata samtal höll på. Frågor om priser och klädstorlekar blev hängande i luften till dess de bemödat sig med att avsluta sitt samtal.

    Kommentar av barlon.randolph — 2007/10/04 @ 10:11

  10. brittsten: stackare, vad synd det var om dig då. undrar om det egentligen är du som behöver byta jobb?

    ”Inse att det är ett jobb ni har, jobb är inte kul och jobb betyder alltid problem.”

    vill bara säga att jag jobbar i butik och möter många människor, både trevliga och otrevliga, och jag trivs! har inte en tanke på att byta jobb. problemlösning ingår i alla jobb vad jag vet, och om det inte gjorde det, skulle det inte bli ganska trist i längden? det tror jag iaf.
    OCH, inte att förglömmas, jag har KUL på mitt jobb.

    Kommentar av Cilla — 2007/10/14 @ 13:56

  11. Jag har jobbat som kassörska i två olika butiker, och jag brukade ”glömma” ta betalt för påsar när duktiga kunder handlade. (Duktiga = lägger varor med streckkoden åt rätt håll)

    Kommentar av Sanna — 2007/10/31 @ 18:13

  12. Jag tycker absolut att Brittsten har en poäng med, i att somligt bör tas upp med cheferna eller facket. Men det är ju också så att det i slutändan är skitlåga löner och kassa villkor för personal inom serviceyrken eftersom de oftast är kvinnodominerade, till skillnad från folk i industrin som oftare har pfetare löner och där arbetsplatserna domineras av män.

    Det är ju bra att se den kombinationen med. Har man hög lön får man faktiskt stå ut med mer och har man lägre och arbetar med sådant som ingen annan vill göra till ett pris ingen annan vill göra det för får man visa en smula respekt.

    Kommentar av Jojo — 2007/11/23 @ 01:36

  13. Brittsten: Vilken jäkla attityd! Hur kan det vara så svårt att bara ha lite sunt förnuft å vara trevlig?! Jag menar inte att kunderna aka komma in å smila upp till öronen när det kommer å handlar men att titta folk i ögonen å säga hej är väl inte så svårt? Prata i mobil framme i kassan som kund tycker jag är riktigt otrevligt, jag dissar dessa människor trots att det är mitt jobb att vara trevlig i kassan. Ger inte männikor mig respekt så får de ingen tillbaka (ävom om jag inte visar det fullt ut). Å Nä, vi ser oss inte som offer! Å dessutom är inte lönen sååå kass. Jag jobbar 25 timmar i veckan å tack vare OB-timmarna aå tjänar jag lika mkt som kompisar som sliter på heltid å övertid…
    Allt jag begär är att mötas med respekt och inte bli behandlad som mindre vetande och som ”lilla lilla gumman/hjärtat” å annat förnedrande!

    Kommentar av wahwah — 2007/11/25 @ 14:59

  14. Humor, eller…?
    Den butik som börjar tala om för sina kunder hur dom skall bete sig. Den försvinner snart!

    Kommentar av Göran — 2007/11/26 @ 11:23

  15. Göran: Din interpunktion är konstig.

    Kommentar av konsum — 2007/11/28 @ 22:51

  16. Varför är alla så upprörda? Detta är en blogg om hur det är att jobba i butik, självklart ska bloggaren kunna skriva en liten ”guide” om hur man skulle önska att kunder och personal skulle agera. Dessutom så är det ju inte så att guiden här ovan är ett måste, bara kanske ett önskemål om hur det skulle kunna vara, fÖr att göra ALLAS vardag lite lättare.

    Kommentar av Clashy — 2007/11/29 @ 11:33

  17. En gång när jag var liten så fattades det en 50 öring när jag handlade lite saker åt min mamma, men hon som jobbade där kände mamma så hon sa att jag kunde ta med den nån annan gång och trode förmodligen att jag skulle förtränga det men nästa dag kom jag med den dära 50 öringen i handen men då sa hon: haha, behåll den där du :). Det var ju snällt förutom att jag hade gått hela vägen dit för att ge henne den eftersom jag var liten och trodde att jag skulle hamna i fängelse om jag inte lämnade tillbaka den :O ;D haha

    Kommentar av Elin — 2007/12/02 @ 01:14

  18. Brittsten: Jag tycker verkligen synd om dig som är så bitter på livet (och ditt jobb). Det är trist när folk är så olyckliga att de inte kan se humorn i saker och ting! Som någon tidigare nämnde så är denna listan bara en önskan, ett uttryck för de saker man upplever när man arbetar i butik.

    Alltså Göran: Det är inte någon moralpredikan över hur kunder SKA bete sig (även om jag tycker att de flesta punkterna bara är sunt förnuft och jag inte förstår hur man kan oja sig över det… men men) utan ett roligt inlägg (om man har humor dvs…)

    För oss som jobbar/har jobbat i butik är detta igenkänningshumor! Något som gör att vi känner samhörighet med varandra från Norrland till Skåne! Om man har problem med det bör man kanske inte vara inne här o läsa denna (underbara!) blogg!

    Så de så!

    Kommentar av milla — 2007/12/12 @ 11:17

  19. Stackars Brittstenar, och STACKARS alla människor som råkar ut för Brittstenar.
    Vore livet inte lite enklare, trevligare, bättre om vi kunde se varandra som MÄNNISKOR istället för bara som yrkesroller?
    Vad är det för fel på vanligt hyfs och folkvett i mötet med andra människor?
    Min enda analys är att personer som Brittsten egentligen har det värst med sig själva. Synd bara att de måste ta ut sin frustration på andra…..

    Ett annat litet tips till den här enkla och trevliga guiden:
    – Tänk på att du inte är ensam i butiken (oavsett om du är kund eller personal). Se till att inte blockera hela gången med kundvagn eller tomkartonger.

    Vi ses i närmaste Coop-butik med ett litet leende!

    Kommentar av PEA — 2007/12/31 @ 16:24

  20. Reaktion på första inlägget:
    Detta handlar ju om vanligt folkvett. Hur en människa ska bete sig gentemot en annan. Det gäller inte bara när man går in i en butik utan i alla delar av samhället. Skulle alla bara visa lite mer respekt så skulle alla ha det lite lättare i livet.

    Kommentar av Kitty — 2008/01/02 @ 11:53

  21. Jag skulle vilja tillägga att folk som staplar varor på sin egen påse vara försvårar för sig själv. Jag har sedan länge slutat att hjälpa folk med att rätta till detta. En annan grej är personer som vill ställa sin väska på nedre delen av bandet innan de har betalat. Ställ för guds skull den på den sida som dina varor kommer på! Annars tar du upp hela bandet under tiden som du packar dina varor..

    PS. Jag brukar bjuda på påse om jag inte behöver vinkla en enda vara för att streckkoden ska ta. DS.

    PS. PS. Detta är ur en bolagsanställds perspektiv. DS. DS.

    Kommentar av Gustav — 2008/01/04 @ 19:21

  22. Jises Brittsten, vilket jobbigt liv du måste ha. Visst finns det butiksanställda som borde ha ett annat jobb. Om du däremot med din negativa attityd kom in i min butik, om jag hade nån eller jobbade i nån, så skulle jag kasta ut dig med näsan före utan att jag öppnat dörrarna först!

    Jag blev riktigt glad när jag läste Guiden! Det är precis vad som behövs – för både kund och anställd. Tack för den! Och fortsätt med din blogg, för böveln… 🙂

    Kommentar av Björn — 2008/01/10 @ 23:15

  23. Intressant inlägg det här som jag totalt missat 😛 Hur som haver.. Jag är enbart kund, jobbar inte inom serviceyrke, men.. Jag tycker inlägget var väldigt läsvärt, och jag håller med om det 🙂

    Hälsa på kassören, hälsa på busschaffisen, lite sånt. Busschaffisar verkar inte vara så vana att folk hälsar på dem har jag märkt, ungefär hälften brukar få till ett smile då 😉

    Stänger en butik snart så är jag snabb. Väldigt effektiv. Fort ska det gå. Det värsta som kan hända är att jag har veliga syskon med in i butiken. Då tjatar jag på syskonen 😛

    Pinnar lägger jag dit efter mina varor, och ockuperar inte avlastningsbänken innan bandet i onödan, och försöker packa ner varorna så fort som möjligt. Streckkoderna i möjligaste mån åt rätt håll.

    Undviker mobiltelefon i kassan, och mp3. Lägger dit kassen sist på bandet. Kvittot åker alltid ner i plånboken. Ångrar jag mig i butiken om någonting jag lagt i korgen så stoppar jag tillbaka den på rätt plats. Och kommer jag på att jag glömt köpa någonting så gör jag en snabb uppskattning om jag hinner hämta innan kunden före mig är klar eller inte; om jag kommer hinna är jag snabb och hämtar det jag måste ha, hinner jag inte så är det väl inte värre än att jag får ta en vända till.. 😛

    Och i kafféer/restauranger vill jag väldigt gärna bära bort min disk, om jag bara hittar någonstans att lämna den 🙂

    Är väl nästan, nästan en mönsterkund =)

    Det är inte mycket arbete att försöka vara trevlig och hjälpa till lite, lite granna. Dessutom blir man lite glad över att ingen riktigt kände för att kasta en kvittorulle i bakhuvudet på mig när jag lämnade affären förra gången 😉

    /Oskar

    Kommentar av Oskar Johansson — 2008/01/22 @ 01:18

  24. Ett av de bästa knepen att skaffa nöjda och glada kunder är att inte fuska med prismärkning, inte fuska med livsmedelslagarna osv. Det spelar ingen roll hur ”glad” personalen är, jag blir alltid sur när jag kliver in i en konsumbutik idag. Detta pga avsaknad av priser, köttfärs som förvaras i rumstemperatur, varor som säljs till nedsatt pris utan att tala om skälet (gamla aror med utgånget datum) osv samt attityden att ”du behöver ju inte handla hos oss om du int vill”

    Kommentar av Kenneth — 2008/01/25 @ 21:59

  25. Som anställd på en snabbköpsbutik så vill jag lägga till några saker.

    Ställ dig INTE i kassan eller i kön om du inte har bestämt dig för vad du ska ha. Det är irriterande.

    Det är INTE nödvändigt att lägga sig raklång över disken plus att försöka glo på kassaskärmen.

    ”Inte den bullen! Deeen bullen…” Vad spelar det för roll vilken bulle du får om de ser precis likadana ut? Är det mycket folk har vi inte tid till att gräva efter den som ligger längst ned (för det är oftast där den du helst vill ha ligger). Och ta absolut inte bullen själv med dina egna händer. Vi har en tång för det ändamålet.

    Andvänd inte ditt registreringsnummer till bilen som hälsningsfras när du vill betala trängselskatt. Berätta vad du vill så kan vi öppna programmet först och SEN fråga efter numret.

    Kommentar av JagBitsInte — 2008/02/14 @ 12:17

  26. Underbar guide! Håller med föregående talare om att guiden egentligen bara handlar om sunt förnuft!

    Lägg oxå till att man som kund kan undvika att bli för närgående, luta dig inte över kassan så att du kommer för nära kassalådan (ingen kassö/kassörska gillar det). Eller om ni är ett par och den ena ska gå före och packa, så kan du gott o väl vänta nere vid bandet på dina grejer, du behöver inte komma upp, på baksidan så att säga, så att du står nära mig i kassan, varje kassör/kassörska blir då på helspänn.

    Och ge pengar/kort/kuponger till kassapersonalen när du står framför dem. Du hinner packa sen iaf. Jag lovar. Du behöver inte stå en meter åt sidan för att sedan räcka över dina pengar, för det blir ändå kassapersonalen som sträcka sig och ha sig.

    Kommentar av Kassörskan — 2008/02/20 @ 11:52

  27. Utmärkt guide! Även om det mesta bara är vanligt folkvett.

    Några frågor:

    1. Är man ansvarig för ”nästa kund”-pinnen före eller efter sina varor. Eller båda sidor?

    2. Är det ok att lägga påsen ovanpå övriga varor (när man väl kommer på att man behöver en påse vilket brukar ta ett tag för min del).

    3. Hur ska man placera varor som inte kan ställas så att streckkoden är åt rätt håll?

    Kommentar av boose — 2008/03/04 @ 10:27

  28. Påsar på varorna är ok, men eftersom plastpåsarna brukar fastna och de stora pappåsarna är lite bökiga är det bästa nog ändå att ta påsarna i vagnen eller handen och säga hur många man har tagit. Lägger man på bandet, vilket är helt ok, är dock på varorna det bästa tycker jag 🙂

    Nästa-kund-pinnen-ansvaret kommer nog med sunt förnuft. Ligger det ingen när du kommer och det är många varor där så lägg dit en pinne. Det behövs ingen om bandet är tomt eller det kanske är en vara kvar och det är en meter (eller väldigt långt) till dina varor börjar. Vissa lägger på pinnen med sådan rutin att de inte ens tittar om det finns något på bandet och då blir det ännu en slitande grej för kassapersonalen.

    Man måste inte vara perfekt, få ingen ångest nu! 🙂
    Flaskor läggs helst med botten i färdriktningen, smörpaket kan ställas på kortsidan så streckkoden hamnar rätt. Uppåt är väl bäst annars, för kanske finns det en handscanner att ta till också.

    Kommentar av Annchen — 2008/03/06 @ 00:14

  29. Jag har i tre års tid jobbat i en dagligvaruhandel och har spenderat en massa tid i kassan. På mitt företag är standardmåtten på kassabanden mycket mindre än hos många andra (Nej det är inte Lidel jag jobbar på, tänk på en Hund ;P)och det gör att kunderna måste vara väldigt snabba när de ska packa ner sina saker.

    En sak som jag kan finna väldigt ”störande” i mitt arbete är när kunder ställer upp påsen på kassabandet och packar ner sakerna istället för att använda den lilla platsen i slutet av banden (det som många föräldrar tyckst tro är ett bra ställe att förvara barn på). Det gör nämligen att jag som kassör får fruktansvärt dåligt samvete för att påsarna välter när jag måste köra igång kassabandet för att kunden efter ska kunna plocka ner sina varor.

    Dessutom borde det ju ligga i kundens intresse att kassarna inte välter så alla varor går sönder 🙂

    Kommentar av Terriern — 2008/03/06 @ 23:45

  30. Brittsten: Ja, herregud vad du måste vara bitter! Varför inte bjuda på ett leende när du är sur och handlar, då får du ju ett leende tillbaka! Och ett leende kan faktiskt göra en gladare!
    Neej, ingen kommer till din arbetsplats och gör din dag bättre, men vi kommer inte till dig och gör din dag dålig heller!
    Och om vi vill gå hem i tid så ska vi stänga dörrarna? Men då skulle ni ju gnälla för det. Ska vi fråga alla hur lång tid de ska ta på sig att handla? Vissa kanske bara ska ha en sak som tar 2 min. Och det är fine! Men respektera andras jobbtider, vi kommer heller inte till ditt jobb och förlänger din arbetsdag, eller hur?
    Borde vi inte behandla varandra lika? Eller vad säger vi?

    Hehe, sluta vara en sånn bitterf***a och försök dra på smilbanden! 😀

    Mycket bra guide, det är så det ska vara!
    (Ursäkta mitt fula ord som slank in, men det verkar ju tragiskt nog vara sanningen.)

    Kommentar av anna — 2008/03/09 @ 22:36

  31. Brittisen har så rätt så rätt! Man kommer dit för att handla och inte vara social och leka vän med personalen. Om jag pratar i telefon är ingen annans business, nu är jag iofs sådan som själv känner mig otrevlig om jag pratar i telefon, eftersom jag då inte kan kommunicera med biträdet, men OM jag vill det, så har jag hur stor rätt jag vill till det, enda tills ni sätter upp en skylt med en överkryssad telefon på!
    Och det är en självklarhet för mig att vara trevlig mot kassörskan eftersom det är en självklarhet för mig att vara trevlig mot vem som helst som hjälper mig eller är trevlig mot mig. Men till er BITTRA människor som sitter i kassan med ett surt jävla ansiktsuttryck och är allmännt trötta på ert liv, och knappt säger vad det kostar, för det kanske jag ska räkna ut själv, till er säger jag bara, vad man ger, får man tillbaka!
    Jag jobbar själv inom serviceyrket fast på ett annat sätt och jag vet hur viktigt det är att vara trevlig mot kunder, och det borde ni också veta, orkar/vill ni inte det, så tycker jag ni ska börja leta ny karriär, för ingen tycker om en bitter kassörska.
    Och varför lägga ner så mycket tid på att sitta och bittra över otrevliga kunder att man till och med lägger upp ett långt, dumt, jävla blogginlägg med en s.k ”guide” till kunderna, vem fan behöver en guide för att vara trevlig och handla, det kallas som många redan sagt folkvett, men om man har en dålig dag och kanske inte orkar det, eller om man kanske är en jävla grinigpelle som inte KAN vara trevlig mot någon, och njuter av att klaga på alla, vem bryr sig? Deala med surputten och gå vidare, vem orkar sitta och elta som den som skrivit detta patetiska inlägg. Det som står i den där guiden vet en femåring, det kanske bara finns folk som inte BRYR sig, har du tänkt på det?
    Dessutom har du INGEN aning om varför personen ifråga är sur/irriterad/grinig eller otrevlig. Kanske just förlorat någon väldigt närstående, fått sparken, blivit dumpad, blivit av med allt den äger och har, vem vet, och vem är du att dömma en person för att den kanske har en dålig dag, och just då behövde sig lite mat, för att inte svälta ihjäl, om det är OK med dig?!?!?!

    Kommentar av lalala — 2008/03/11 @ 19:27

  32. lalala: Du måste verkligen ha en dålig dag för att vara så sur. Förresten stavas det ”älta”, inte elta.

    Kommentar av olidlig — 2008/03/22 @ 10:43

  33. Det verkar som att vissa bara inte kan ta emot några alldeles enkla råd utan att bli förargade. Synd att de inte kan palla att de inte alltid vet bäst.

    Kommentar av At — 2008/03/23 @ 19:18

  34. lalala:
    Varför lägga ner så mycket tid på att sitta och bittra över otrevlig butikspersonal att man till och med läser ett långt blogginlägg med en s.k “guide” till kunderna, om man nu tycker att det är så dumt?

    Vänlighet och sinne för humor kommer man rätt långt med. Testa, så får du se.

    Kommentar av Elin I. — 2008/03/26 @ 20:35

  35. Lalala: Du stavar hemskt illa. Rättstavning borde ingå i din folkvettsteori. Och jo, människor är i allmänhet irrationella och dåliga på att se tydliga beteendemönster, men de är också samtidigt fantastiskt ljuvliga varelser.

    Kommentar av konsum — 2008/03/26 @ 20:59

  36. jag tänkte ge mig in i detta, men insåg snabbt att jag inte orkar! Vilka surpuppor många e 😦
    Jag e iaf butiksbiträde sen 8 år så ni kan ju gissa vems ”sida” jag står på!

    Ville iaf komma m ytterligare ett TIPS (läs: inget tvång till kunderna, alltså inget att bli upprörd över!!!)

    Tänk på att du som kund faktiskt själv bestämmer i vilken ordning dina varor hamnar i. Lägger du ömtåliga tomater eller sköra mjölpaket först, så hamnar dem logiskt nog först på sista bandet oxå! Självklart gör man som kassörska sitt bästa för att inte klämma några varor, men man kan inte lägga hur mycket som helst åt sidan. Så lägg gärna varorna i den ordningen du vill ha dem, så slipper vi både trasiga paket och många onödiga sträckningar hos kassörskorna 😀

    Kommentar av Katti — 2008/05/12 @ 18:47

  37. om alla som ska gnälla o vara tjuriga bara kunde dra åt helvete.. så mycket skönare och enklare allt skulle bli då =)

    Kommentar av Sommarstad Karlskoga — 2008/05/16 @ 19:47

  38. Dom flesta kunder är faktiskt dumma och iq-befriade i huvudet.

    Det här kan jag säga: ANLEDNINGEN TILL ATT VI KASSAPERSONAL ÄR OTREVLIGA OCH LESS ÄR FÖR ATT DET ÄR NI KUNDER SOM GÖR EN LACK.

    Är ni ***** i huvudet eller? Tror ni att det är VI i kassan som bestämmer varornas priser? Typiskt såna kunder som brittisen.

    Vi lackar och är otrevliga för att det är ni som gör att vi får ont i ryggen.

    Finns så mkt jag vill säga. Det enda jag vill göra är att slå alla otrevliga kunder i ansiktet.

    Jag tänker sluta på Ica PGA alla kunder. Jag ska komma till era jobb och göra det odugligt.

    Kommentar av Alexandra — 2008/05/27 @ 23:34

  39. Försök att ta reda på var kön egentligen går så slipper kassören/kassörskan hålla reda på vems tur det är. Det händer ofta att man har två som börjar på olika sidor om en.

    Kommentar av JagBitsInte — 2008/06/07 @ 10:54

  40. […] har dessutom en jättebra guide från både kund- & personalperspektiv. Punkterna är självklara för mig när jag handlar, […]

    Pingback av LILIJA.COM » Tips i kassan — 2008/10/23 @ 15:40

  41. Stoppa inte en kassör/kassörska som uppenbarligen har gått av sitt pass med frågor. Sådana besvaras endast på arbetstid. Har vi ytterkläderna på vill vi gå hem. Kanske passa en buss eller ett tåg också.

    Och börja inte avbryta med någon fråga när vi håller på att serva en annan kund. Vänta på din tur.

    Kommentar av JagBitsInte — 2008/11/24 @ 02:02

  42. Leka vän? Kära nån växte du upp utan uppfostran?

    Hur man ska bete sig i en butik är ju självklart. Artigt! Att hälsa på kassören är för mig helt självklart, utan mobiltelefon i örat. Ifall det ringer ber jag personen ringa upp senare.

    Ni som motsätter er att underlätta biträdenas arbete, har ni inte slutat med blöjor än? Ni verkar vara kvar i det JAG- och egocentriska stadiet som man befinner sig i när man är riktigt liten.
    Ett biträde sitter i kassan en bra lång stund om dagen, flera dagar, många år. Det är många mjölkpaket att vända rätt så att streckkoden kan läsas av.

    Och om man tjurskalligt tycker det är helt ok att börja storhandla 5 minuter före stängningstid och se till att personalen gratisjobbar, varför kunde ni inte handlat tidigare? Idag har affärerna öppet mellan 10-14 timmar om dagen, är man upptagen alla dessa timmar?

    Det kan inte sägas för mycket: Behandla andra så som du själv vill bli behandlad.

    Kommentar av Pippi — 2008/12/27 @ 20:49

  43. Håller med Konsum om att Görans intepunktion är konstig.

    🙂

    Kommentar av Lisa Soulagera — 2009/01/21 @ 11:21

  44. superbra lista! kort sagt för alla människor: försök vara trevliga, hjälpsamma men framförallt behandla varandra med respekt (även utanför butiken, alltså). man väljer givetvis själv, men det är en god guide om man vill vara med och skapa ett trevligare klimat.

    Kommentar av lillavild — 2009/01/22 @ 18:27

  45. Denna guide är så bra, inte bara på Konsum, gäller ju i alla butiker.
    Jag skriver ut den och hänger upp den på jobbet.
    Det är ju dock i en ICA butik … hoppas det är ok.
    =)

    Kommentar av Anna — 2009/01/26 @ 11:20

  46. Anna: Självklart! Bra initiativ!

    Kommentar av konsum — 2009/01/26 @ 11:38

  47. Man kan ju utgå från att brittsten med sin opassande kommentar aldrig har jobbat i butik. Det är en stackars bitter människa som vi i butik har roligt åt. Tack brittsten för att du förgyller vår vardag, det är sådana som du som gör arbetet så mycket roligare.
    Det är inte så att du jobbar på fabrik?
    i ett mörkt ensamt hörn?
    Där du o dina bittra tankar kan utvecklas i symbios.

    Kommentar av Scaramanga — 2009/02/05 @ 13:44

  48. Hade missat denna guide tidigare. Utmärkt skrivet. Så enkel tillvaron skulle vara om vi alla visade ömsesidig hänsyn, omtanke och vänlighet. Fattar inte hur nån öht kan opponera sig mot att visa vanligt hyfs i mötet människor emellan. Om jag blir vänligt bemött blir jag glad, ger ännu bättre service, kunden i sin tur blir gladare. A win-win-situation. Och – bör tilläggas, du kanske har haft en dålig dag. Men låt det inte gå ut över oskyldiga som bara gör sitt jobb.

    Kommentar av Arga bibliotekstanten — 2009/04/22 @ 20:51

  49. Vad fan är problemet med brittsten och ni som håller med? Klart som fan att den platsen där man spenderar 40 timmar i veckan ska vara trevlig. Precis som du förhoppningsvis är trevlig mot andra människor måste du vara trevlig mot de som jobbar i livsmedelsbutik. De kan, som konsum säger, lika gärna vara vänner eller familj.

    Hela attityden med ”jag betalar din lön” funkar inte heller. I princip betalar alla allas löner, om jag köper järnbalkar, kan jag vara hur svinig som helt mot alla järnverksarbetare då? Om jag betalar skatt, kan jag vara ett as mot alla offentligt anställda då? Det funkar inte så.

    Inse att det lika gärna skulle kunna vara du som sitter i en kassa i åtta timmar om dagen och blir snäst åt och ignorerad av såna som du. Eller håll käften. Jävla stofil.

    Nu är ju de allra flesta kunderna mycket mer humana, och det är guld värt. En trevlig människa kan vända mitt humör 180 grader närsomhelst, och jag tror det funkar så för andra också.

    Kommentar av K — 2009/04/25 @ 12:23

  50. En till punkt till Kundperspektiv i kassan:

    Ha inte bråttom att få upp alla varorna på bandet. Om du bygger en pyramid av varor, kommer någon vara oundvikligen trilla ner på sidorna. Om ingen märker detta så kommer du hem med en vara mindre än vad du hade planerat.

    Kommentar av K — 2009/04/25 @ 12:28

  51. också en punkt:
    jobbar i butik som säljer både kläder/skor/hemkem/hygien/porslin/hemgrejer/säsongsgrejer o lite allt möjligt…
    till er kunder som undrar varför inte det ena eller det andra finns (‘kan jag,’ läs kunden, ‘få gå in på lagret själv då?’ eller kan inte vi rota där efter vad det nu är) o klagar. om ni istället städa/plockade upp efter er/ställer/hänger på rätt ställe så skulle det inte gå åt timmar till städning o vi skulle istället kunna fokusera på att hålla hyllorna välfyllda o få ut alla nyheter (ex i fredags, skulle ta fram alla vårskor som finns kvar på lagret typ hundratals kartonger med kartonger med skor, dam herr o barn) vid två tiden fick vi ge upp o vi var 5-6 personal utav 8a som i stället fick slita till kl 18.00 med att hänga hänga hänga o åter hänga rätt på kläder (de andra avdelningarna vill ja ej veta)(å nån gång däribland ta snattare, en annan dag var vi 1-2 pers på en snattare som uppheöll sig i affären närmare 2 timmar o fick knappt något vettigt gjort eftersom vi samtidgt ska ha ögon på denne tills försöker lämna butiken… ) vill ni ha en trevlig affär så hjälp till liet, tappar du nåt eller river ner nåt så underlättar det VÄLDIGT om du hänger upp det, samma sak med provrum häng GÄRNA tillbaka, eller ÅTMINSTONE på STÅNGEN med kläder som ska ut! o försök i alla fall att hänga rätt, den röda stickade tröjan från ungdom ska inte hänga bland ‘tant agdas’ tråkiga blusar. OCH SIST! LIGGER DET NÅGOT PÅ GOLVET SÅ KAN DU JU ÅTMINSTONE FÖRSÖKA ATT INTE! TRAMPA PÅ/KÖRA ÖVER MED BARNVAGNEN!!

    Och en sak till; vet ni hur mycket som måste kastas eftersom du bara måååste ha en kaffe latte med dig när du tittar/provar de vita linnebyxorna?? eller den lilla skrikiga ungen som får en chokladbit (gärna obetald från affären) tryckt i handen o sen får springa vilt, eller ALLA GLASSPINNAR SOM LIGGER ÖVERALLT GÄRNA BLAND LEKSAKER ELLER I ANDRA KORGAR, helst med glass kvar.
    Alla vet väl att snatterier o förstörda varor = svinn = kunder får betala högre priser och även så illa att de pengarna isället hade gått till att ansälla fler personal/eller något högre löner??
    summan: snälla plocka upp efter er! det vinner vi alla på!!

    Kommentar av ellie — 2009/04/26 @ 19:33

  52. ”Problemet” med serviceyrken är att det inte finns några skrivna lagar/regler för hur personal och/eller kunder ska behandla varandra. Tummen upp för en suverän sammanställing av ”alla” oskriva regler.
    Måste även ge dig ett stort TACK för en kanon-blogg. Jag är helt ny här, men funderar redan på att köpa boken om jag ser den ute i handeln nån gång.

    Kommentar av Christer — 2009/05/17 @ 23:57

  53. bygg inte varuberg är en viktig punkt enligt mig!! har skadat mig alltför många gånger av det. det gör jävligt ont att få ett äpple i huvudet ska många kunder veta. ^^

    Kommentar av sunison — 2009/06/20 @ 23:24


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: