Konsum

2009/08/05

Lika oskyldigt, lika irriterande

Filed under: Coop — by konsum @ 11:22

Exempel 1:

– Jag har tre kronor… [rotar i plånbok] … nej, förresten.

Exempel 2:

– Nej, jag har inte tre kronor … [rotar i plånbok] … jo, förresten.

Annonser

31 kommentarer »

  1. Semester, jag tror du behöver semester….. sicken tur då att det är just det du ska ha!

    Kommentar av Tomas — 2009/08/05 @ 12:52

  2. Exempel 3.

    -Jag har tre kronor…[rotar i plånboken]..Jag hade bara en och femti. Räcker det?

    Kommentar av Linus — 2009/08/05 @ 15:26

  3. känner igen.. två flickor idag som handlar för 35:- : men jag har bara 30:-? jaha, men det kostar fortfarande 35:-, men jag har bara 30:-… då får du välja vilket du vill ta bort… (tittar på mig som att våddå? snääälla, bar jag kan väl få komma undan med det suckar o drar ut på tiden o har sig…) till slut ger en av de andra kunderna tjejerna en femma, de tackar inte ens, trots att jag säger till dem.. snällt av honom men nån gång måste man lära sig att man inte kommer undan med vad som helst/att andra räddar en, typ…

    Kommentar av ellie — 2009/08/05 @ 20:38

  4. Känner mig skyldig!
    Publicera gärna mera såna här ‘fel’ jag som kund begår, förmodligen dagligen.
    Jag vill ju inget ont!

    Kommentar av albin — 2009/08/05 @ 21:03

  5. Lika irriterande när de har handlat t.ex. för 41 kronor och räcker fram en 50-lapp. Frågar man om de har en enkrona så kan man få höra:

    – Nej, men jag har en femkrona!

    Vill man inte bli av med enkronorna man har i kassan så hjälper ju inte den där femman till. Jag blir ju fortfarande av med dem.

    Kommentar av JagBitsInte — 2009/08/06 @ 11:25

  6. #5 Du måste ju även se det ur kundens perspektiv. Lämnar jag en femma får jag tillbaka fyra enkronor och en tia, annars fyra enkronor och en femma. Detta gör att jag har ett mynt MER i plånboken när jag går än om jag hade lämnat femman. Inget större problem givetvis men jag har hellre få tior än en massa småmynt. Sen är det omöjligt för mig som kund att veta vad du har ont om just för tillfället. Du kunde ju lika gärna ha saknat femmor. Var glad att kunderna försöker hjälpa till istället. Även om de inte gör nån nytta.

    Kommentar av Suzanne — 2009/08/06 @ 12:35

  7. Albin: Se det inte som ett fel från kundens (din) sida utan att en person blir irriterad för en skit-sak.

    Det är lätt att minnas fel antalet en-kronor man har i plånboken. Så vill man slippa sådana här ”irriterande” moment ställ aldrig frågon om personen har tre kronor och skaffa mer växel.

    Kommentar av Henke — 2009/08/06 @ 18:45

  8. Henke: Det är inte säkert att kunden har blivit tillfrågad om han/hon har tre kronor. Ofta vill kunden själv bli av med småmynten och säger till.

    Men den enda gången som det som konsum skriver om är irriterande är när man (som kassapersonal) sitter med Safe Pay eller Cash Guard … Tycker jag åtminstone! 🙂

    Kommentar av tessan — 2009/08/06 @ 21:34

  9. Gärna ska kunden komma på att dom faktiskt har 3 kronor i samma ögonblick som man tryckt på Kontant-knappen i Cash Guard. Men då är det ju bara växla 97 kronor i efterhand vilket är ett litet äventyr i sig om man är positiv av sig, som jag.

    Kommentar av emil — 2009/08/06 @ 21:57

  10. #6 Det är enkelt. Är det ont om enkronor så frågar kassören/kassörskan efter enkronor. Är det ont om femkronor frågar de efter femkronor o.s.v.

    Och många verkar tro att det bara är att gå och växla. Det är det inte. Iaf. inte där jag jobbar där pengarna finns i något som kallas kassaskåp som butiksanställda inte har koden till.

    Kommentar av JagBitsInte — 2009/08/07 @ 00:41

  11. Tessan och Emil
    Jag kommer säkert be om ursäkt men innan vill jag att ni förklarar men Safe Pay eller Cash Guard förhindrar (eller gör det svårare) möjligheten att kunna betala på olika sätt kontant på vilket sätt?

    Jag bor i Linköping och handlar ej så ofta på de störrre affärerna så jag kanske har missat något jäkligt uppenbart 🙂

    Kommentar av Henke — 2009/08/07 @ 03:06

  12. Henke:
    Exempel på hur det kan gå till (och gör, ganska ofta): 🙂

    Jag (kassörska): Då blir det 83 kronor.
    Kund: Då får du en hundralapp av mig.
    Jag: Tack! [trycker på ‘kontant’-knappen]
    Kund: Jag har tre kronor också!

    När jag har tryckt på ‘kontant’-knappen så är det för sent att jämna ut summan genom att lägga i tre kronor. Och även om det inte är någon större ansträngning att växla in 97+3 kronor, så är det ett extra moment och tar ungefär en halvminut. En halvminut, säger ni då, det är väl ingenting? Men är det en stressig dag med många kunder som ska förbi kassalinjen så blir det ett litet irritationsmoment – och inte på långa vägar så irriterande för personalen som det verkar vara för kunderna bakom i kön.

    Annars är det inga problem att betala på ”olika sätt kontant” i varken SP eller CG. Snarare är det bra att lägga ner en eller ett par kronor om summan hamnar på exempelvis 41 eller 92. Det går mindre växelmynt för oss och ni får en lättare plånbok att bära. 🙂

    Kommentar av tessan — 2009/08/07 @ 18:17

  13. Eller 17+3 kronor, som i mitt exempel …

    Kommentar av tessan — 2009/08/07 @ 18:18

  14. hahaha, jag är inte tillfredställd med min dag om jag inte fått göra så mot en stackars kassör minst en gång om dagen.

    Kommentar av derikonja — 2009/08/07 @ 20:21

  15. Klockren blogg, kärlek till både dig och den vid första ögonkastet!

    Kommentar av Lady — 2009/08/07 @ 21:07

  16. dessutom kostar det att ‘köpa’ mynt på banken. iaf för oss (liten spelbutik) 3 kr/rör.
    så växel är dyrbart!

    Kommentar av jennie — 2009/08/08 @ 21:33

  17. Jag avskyr småmynt (har så liten plånbok att där inte får plats särskilt många mynt), så jag tar alla tillfällen i akt att bli av med dem. Men eftersom jag inte har en genomskinlig plånbok och sällan memorerar antalet mynt så garderar jag mig med att säga
    1) Jag ska se om jag har tre kronor, eller
    2) Jag _kanske_ har tre kronor.

    Funkar det bättre att säga så?

    Ibland är kassapersonalen så snabb att jag säger att jag ska rota efter småmynt först efter h*n tryckt på ”kontant”-knappen, men det är ju liksom inte hela världen, varken för mig eller personen i kassan, eller hur?

    Det är gulligt att se kassapersonal (nästan alltid) bli alldeles glad när jag själv frågar om de behöver småmynt. Oftast behöver de det, men av någon anledning envisas min plånbok alltid med att sakna 50 öre eller en krona för att det ska fungera att byta bort småmynten.

    Å andra sidan föredrar jag att betala med kort, så i de flesta fall löser sig småmyntsproblemet av sig självt.

    Kommentar av Kapten Krabat — 2009/08/10 @ 19:42

  18. ‘den dära jävla 50-öringen’ som många kunder verkar tro att vi onda kassörer tillverkar och ger ut bara för att jäklas… vänta tills Sverige valt in euro valutan, då får dom ett halvdussin nya ‘små jävlar’ att klaga på… 🙂

    Kommentar av Fritz — 2009/08/11 @ 12:24

  19. Jepp… övergår mitt förstånd varför Euroland skulle vara i behov av både femcentare, tvåcentare och encentare. Finns det någonstans där man kan köpa någonting för en cent? Jag har då inte sett nåt.

    Kommentar av Tetris — 2009/08/11 @ 14:36

  20. Visst är det bra när man får lite extra växel i kassan. Oftast. Jag brukar fråga om något kostar x1 kronor om de har en krona. Eller vänta nån sekund med att trycka på kontant-knappen om jag ser att kunder letar bland sina mynt efter de lämnat fram jämnt antal sedlar.

    Dock är det inte lika roligt när kunder kommer och har tömt spargrisen i plånboken och ska betala en större summa enbart med mynt. Tyvärr är det sällan 10 kronor de har samlat på heller. Detta händer säkert flera gånger om dagen i förbutiken/spelbutiken i vår coop. Det börjar med ett leende och ”nu ska du få lite växel” och så börjar de räkna upp mynten på disken. Sakta. Faktiskt lite stressande, delvis för mig men oftare för kunderna bakom i kön. Vi har också infört en växelmaskin, eftersom våra kunder tydligen såg vår kundtjänst som en bank och kom med påsar med mynt, i bästa fall myntrör, som skulle växlas in. Nu är det lättare, snabbare och mer korrekt. Dock inte alltid uppskattat av kunderna, förstår inte varför..?

    Kommentar av A-K — 2009/08/14 @ 02:58

  21. Närliggande och nästan mer irriterande är när man frågar
    -Har du medlemskort?
    -Nej.
    Kunden börjar dock omedelbart att rota i plånboen och mumlar åter igen:
    -Nej…det har jag inte.
    Jag avslutar köpet och kvitto kommer lagom till att kunden utbrister
    -Jo, men här var det ju!

    Detta följs av en precedur av att efterregistrera poängen och tar en halv minut* som hade kunnat undvikas om man hade tänkt/tittat efter innan man svarar.

    *en halv minut är lång tid när den genomsnittliga tiden per kund är runt en minut.

    Kommentar av Ida — 2009/08/14 @ 09:46

  22. Som kund….. rotar runt i plåboken efter jämna pongar…. ger upp och lämnar över en hundring – och får en sur blick – har du jämna pengar eller….

    usch !

    Kommentar av kakelochklinker — 2009/08/16 @ 14:03

  23. kakelochkliner: Nu handlade det inte om det, utan om när man redan har lämnat över pengar och SEDAN ändrar sig. Problemet för kassören är då att man förmodligen redan har slagit in summan som kunden lämnat över och slagit ut kvittot. I en vanlig kassa är det väl inga större problem (förutom att man måste huvudräkna), värre är det i Cash Guard (som redan nämnt ovan). Ingen stor grej, men ett litet irritationsmoment i arbetet, visst.

    Kommentar av A-K — 2009/08/17 @ 01:03

  24. Min spontana tanke efter att ha läst kommentarerna ovan är att den som utvecklat kassasystemen har utgått från någon slags ideal värld där alla vet utantill hur många mynt de har av varje valör om de har med sig bonuskortet eller ej osv. Utvecklaren har tänkt sig ett visst flöde och så fort bågot avviker och ska göras i en annan ordning tar det en halvminut extra.

    Jag kan säga själv att jag inte kan utantill vilka mynt jag har. Jag säger bara till ”vänta så ska jag kolla om jag har xkr”, ibland har jag det ibland inte. Kassörskan får helt enkelt vänta tills jag faktiskt vet.

    Kommentar av Mattias C — 2009/08/17 @ 13:21

  25. 24: eller så kollar du i plånboken medan du står i kön och stör dig på de som står framför dig… 🙂

    Kommentar av Thomas — 2009/08/17 @ 20:54

  26. Mattias C: fast… att bonuskortet dras innan betalning och kvittoutskrivning är väl en självklarhet. Hur ska poängen annars kunna registreras på kortet?

    Kommentar av A-K — 2009/08/17 @ 22:35

  27. Mattias C: Det är helt okej att leta om man bara säger till innan. Jag blir jätteglad om någon ger mig en krona för att jämna ut om slutsumman blir 91 och det betalas med en hundralapp. Det är först när vi har slagit ut kvittot som det börjar bli krångligt och tar ”lång” tid att fixa. 🙂

    Kommentar av tessan — 2009/08/19 @ 17:55

  28. Tanke: Om man stör sig regelbundet på att kunderna inte tänker ur kassaperspektiv så kanske man själv skulle må mycket bättre av ett karriärsbyte.

    Kommentar av Snirkel — 2009/08/20 @ 01:00

  29. Min första kommentar i bloggen!

    Jaja, till saken.

    Jag läste kommentarerna i ovan och vill berätta om en kund jag fick en gång. Jag har jobbat på Coop Forum och satt då i ShopExpresskassan. Kunden ler mot mig och säger: ”Nu ska få växel” – och lägger upp en hög med 5kr. Jag börjar räkna(vi har inte Cashguard utan bara en vanlig kassalåda). Kommer upp i 200kr. ”Ja, då är det 210kr kvar att betala” – då lägger kunden upp en ny hög med 5or. Lika många. 200kr till.
    ”Ja, då var det 10kr kvar att betala” då lägger han upp två 5or till.
    Köpet klart, och jag kan inte stänga kasslådan för att det finns för många 5or i dess fack.

    Kommentar av F.d Coopanställd — 2009/08/20 @ 11:27

  30. Som konsument har man många gånger fått den frågan, jag brukar ruska om i plånboken, klingar det säger jag ”Kanske ska kolla”

    och hur många gånger som hellst har det blivit 51kr och jag betalar med 100-sedel och lägger fram en krona innan hon säger något, och fått blicken tillbax jaha vad nu nu blev det svårt att räkna innan hon kommer på det och så får man 2st tjugor och en tia tillbax, vad roligt när hon har massor av 50-lappar.

    Kommentar av Konsumenten — 2009/08/20 @ 16:31

  31. Jag gillar konsum. Men uppdaterar man en gång i månaden så VILL man inte ha läsare.

    Kommentar av albin — 2009/08/21 @ 12:16


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: