Konsum

2009/07/17

Otack är mitt OB-tillägg

Filed under: Coop — by konsum @ 08:23

Han kommer alltid in i butiken precis efter öppning, alldeles röd från sin promenad till butiken. Oklanderligt fritidsklädd med löparskor av absolut senaste modell, kortisonsvullen i ansiktet och helt säkert närmare sjuttiofem än sextiofem.

Han går med små små små steg, som en ålderdomlig nidbild av en asiat, vaggar framåt på pingvinmanér snarare än går.

Han tränger sig tassande före en ännu äldre man och kommer till kassan med en tom plastkasse, ett pantkvitto, en honungsmelon och en köttbit och säger under andfåddheten:

– Ni ska ju ha tömt maskinen innan, jag har bråttom.
– Godmorgon. Vad sa du, jag förstod inte riktigt?
– Maskinen ska vara tömd när ni öppnar på morgonen. Pantmaskinen.
– Ja, tyvärr är det en sådan maskin som vi inte kan byta på förrän den är full.
– Spelar ingen roll, det ska vara gjort när ni öppnar.
– Hur då?
– Va?
– Eftersom du vet hur man tömmer den utan att den är full kanske du kan lära oss det?
– Äh, ni är här tidigt på morgonen och gör ingenting, man tycker att ni åtminstone borde ha tömt maskinen!
– Du lyssnar inte på mig va? Man kan inte tömma maskinen förrän den är full. Och såvida du inte vet att vi är här och latar oss på morgnarna tycker jag att du ska hålla sådana tankar inom dig.
– Vad blir det här då?
– Förstår du vad jag säger? Vi är här klockan sex och plockar upp färskvaror för att du ska kunna köpa färsk mat, och du tror att vi latar oss? Och det här säger du till mig? Förstår du hur provocerande det är?
– Jaja, hur mycket ska jag betala?
– Fyrtiotre.
– Varsågod.
– …
– Hej då!
– …

Annonser

67 kommentarer »

  1. Hej,

    Jag heter Louise Ungerth och arbetar på Konsumentföreningen Stockholm, KfS.
    Eftersom jag inte kan nå dig via en e-postadress skriver jag i kommentarsfältet, hoppas du inte misstycker.

    Det vore hyggligt om du på något sätt kan sprida informationen att föreningen äntligen lyckats göra om statuterna för Nanny och Axel Svenssons stipendiefond. Nu är det fritt fram att söka stipendium ( max 10 000) för alla yngre anställda i KfS område, precis enligt stiftarnas intentioner!

    Informationen om stipendiefonden har vi skickat till alla Coops butikschefer i KfS område i dagarna. Men vi är oroliga att informationen inte kommer fram till alla som har möjlighet att söka stipendiet. Vi vet att många anställdaläser din blogg. Det gör vi också. Den är bra!

    Läs mer om stipendiet här http://louisekonsumentkoll.se

    Många hälsningar

    Louise

    Kommentar av Louise Ungerth — 2009/07/17 @ 09:10

  2. Ibland räcker det inte med att räkna till 10 och nicka och le. Man undrar om dom kommer in i en butik bara för att få gnälla av sig på personalen.

    Kommentar av Katten — 2009/07/17 @ 09:21

  3. Många tycker det är roligt med folk som lätt blir provocerade. Jag ser inget roligt i det men finner båda parter (både de som låter sig provoceras och de som provocerar) ganska roande då jag får tillfälle att observera ett sådant skådespel.

    Kommentar av Björn — 2009/07/17 @ 10:00

  4. Håller med katten!
    Räkna till 10 och le skadar bara en själv..
    Butiks och servicepersonal är också människor och ska inte behöva ta skit för att nån behöver ”gnälla av sig”!!
    Bra konfronterat!

    Kommentar av Ännie — 2009/07/17 @ 10:02

  5. #3Björn – Aja – jag tror nog inte Konsum är lättprovocerad. Har man den allra minsta inlevelseförmåga så anar man hur en dag som personal i en livsmedelsbutik ter sig…..Vissa tror att det är en mänsklig rättighet att få häva ur sig vad-som-helst till människor i servicebranschen – alternativt har de inget filter mellan hjärnan och munnen.
    Konsum – ett underbart personporträtt – wie immer:)-du skriver strålande.

    Kommentar av Mary — 2009/07/17 @ 13:48

  6. Oj. Vågade du verkligen säga så? Det skulle jag också vilja göra…

    Kommentar av Arga bibliotekstanten — 2009/07/17 @ 14:00

  7. Ärligt talat tror jag inte det spelar så stor roll vad Konsum säger till just den här människan. Han verkar inte vara mottaglig för vare sig vänlighet eller ilska. Och Konsum var inte ilsken, inte heller provocerande utan talade om rakt upp och ner hur det faktiskt förhåller sig i den värld som inte är den lille gubbens egna värld. En sorglig figur, hoppas han får den hjälp han behöver.

    Kommentar av meta — 2009/07/17 @ 14:05

  8. Hahah jag älskar att folk kan vara så dumma ibland. Råkar ut för såna dagligen jag också där jag jobbar 🙂

    Kommentar av Victor — 2009/07/17 @ 15:38

  9. Jag gick just tillbaka och läste dina första bloggposter Konsum, vilken kontrast mellan hur du skrev nu och då!

    Kommentar av Broken Haiku — 2009/07/17 @ 18:44

  10. Broken: Haha, ja… Det är nästan tre och ett halvt år som har gått nu.

    Kommentar av konsum — 2009/07/17 @ 19:27

  11. känner verkligen igen mig, ibland bara måste man få säga ifrån även om det är en kund!!

    Kommentar av ellie — 2009/07/17 @ 21:30

  12. Varför kan man inte tömma den innan den är ”full”? Så noga är det väl ändå inte med tömmningskvittona eller vad dom kallas?

    Kommentar av L — 2009/07/17 @ 23:39

  13. Konsum: Jag hoppas du hittar tillbaka till den stilen, den glädjen.

    Kommentar av Broken Haiku — 2009/07/18 @ 17:38

  14. Ja, det är ju det jag säger, att bloggen var bättre förr. Konsum har verkligen deppat ihop det senaste året.

    Kommentar av Müslim — 2009/07/18 @ 22:40

  15. Jag älskar nya konsum! Det här inlägget värmde i hjärtat. Och inspirerade. Keep it up, folk kan inte hålla på hur som helst!

    Kommentar av karl — 2009/07/18 @ 23:11

  16. L: Att tömma en pantmaskin innan den är helt full är ett slöseri med pantkartonger som då skickas iväg halvfulla istället för fulla. Simple as that! 🙂

    Kommentar av Johan — 2009/07/19 @ 12:49

  17. GULD att du sa emot.
    vi håller käften för mycket och för länge och för ofta. Keep it up!

    Kommentar av Frida — 2009/07/19 @ 12:55

  18. Håller helt med, det är en dålig maskin om det inte går att tömma maskinen halvfull, måste väl vara lättare för personalen att starta dagen med en nytömd maskin!
    Och att pantkartongerna skickas iväg halvfulla, måste väl gå att hälla över från en halvfull till en annan, så man får en full istället för två halvfulla!?

    Kommentar av Dan — 2009/07/19 @ 14:16

  19. Men varför i hela friden måste pantmaskinen vara helt tom på morgonen? Varför kan den inte få vara halvfull? Slöseri med personalresurser att hålla på och tömma hit och dit.

    Kommentar av meta — 2009/07/19 @ 16:22

  20. Johan : Sålänge du har två händer kan du ju fylla den halvfulla kartongen på så sätt.

    Kommentar av L — 2009/07/19 @ 17:09

  21. Det behöver ju inte vara nödvändigt att ha en tömd kartong då man öppnar för dagen…. Men. Varför säga att det inte går?

    Kommentar av L — 2009/07/19 @ 17:10

  22. L: för att jag inte ville vara otrevlig genom att säga att han bör göra saker i ännu godare tid om han är så stressad. Men jag sa inte så. Det är trots allt inte nåt som angår mig om han har bråttom, men majoriteten av servicepersonal vill göra saker så lätt och följsamt som möjligt för kunden ifall kunden har bråttom, men om man använder sig otrevlighet bör man också vara beredd på motsvar.

    Kommentar av konsum — 2009/07/19 @ 17:47

  23. Du kunde ju ha sagt redan från början att du glömt att tömma den. Onödigt att lägga energi på sånna saker. Då blir man ju bara ännu mer less.

    Kommentar av L — 2009/07/19 @ 17:55

  24. L: Ingen har glömt någonting. Rutinen är följande: pantmaskinen töms när den är full.

    När du har en egen butik kan du anpassa dina rutiner som du tycker är bäst.

    Kommentar av konsum — 2009/07/19 @ 18:10

  25. Jaja, ok då. Du väljer ju själv vad som är värt att tjafsa om.

    Kommentar av L — 2009/07/19 @ 18:20

  26. Påpekande!

    På mitt förra jobb var vi tvungna att märka kartongen (med panten i) med kvitton från pantmaskinen. Det var viktigt att antalet flaskor var det rätta och de som kom utanför var tvungna att läggas i samma kartong. Det var helt enkelt så att vi inte fick betalt för en felaktigt fylld kartong, eller en halv för den delen. Det var för dyrt för företaget som hämtade kartongerna att hämta massvis av halvfulla gigantiska kartonger. Miljömässigt försvinner helt enkelt en del av vinsten med att panta ifall man slösar resurser på det viset.

    Att påstå att personalen skulle fylla över kartonger för hand för att de riskerar att fyllas under dagen är bara fjanterier. Det kan komma in en kund som pantar så mycket en dag att den fyller en halv kartong ensam, det kan också vara dagar då knappt något hamnar i kartongen. Varför helt enkelt inte göra det som i längden blir enklast för alla, att byta kartong när den är full?

    Kommentar av ET — 2009/07/19 @ 18:20

  27. Jag tror att tömmninskvittona mest bara är till för att stämma av med maskinen på något sätt. På vår butik slängs dom ivarjefall.

    Kommentar av L — 2009/07/19 @ 18:26

  28. jag förstår verkligen inte problemet med att tömma kartongen när den är full?
    det är väl det mest logiska.
    finns viktigare saker att göra i en butik innan öppning.

    Kommentar av jennie — 2009/07/19 @ 18:39

  29. L: Nu vet jag inte hur Coops pantkartonger ser ut men på den Icabutik jag jobbar tömmer vi när det är fullt, är ingen som skulle få för sig att stå och ösa med händerna då det enbart skulle ses som ett stort slöseri med tid.

    Kommentar av Johan — 2009/07/19 @ 19:32

  30. Min poäng var bara att det går att tömma den om man skulle vilja göra det.

    Kommentar av L — 2009/07/19 @ 20:27

  31. L: …och min poäng är att folk skulle teoretiskt sett kunna ringa in sin order och vi plocka iordning varorna och lägga dem i en liten flätad korg med en rosett runt för avhämtning, men vad har det med verkligheten att göra?

    Kommentar av konsum — 2009/07/19 @ 21:49

  32. och sen står det ju klart och tydligt i inlägget ovan:
    ”- Ja, tyvärr är det en sådan maskin som vi inte kan byta på förrän den är full.
    – Spelar ingen roll, det ska vara gjort när ni öppnar.
    – Hur då?
    – Va?
    – Eftersom du vet hur man tömmer den utan att den är full kanske du kan lära oss det?”

    det går ut på att maskin kan EJ tömmas om den inte är FULL, det är det som kunden inte lyssnar på.

    🙂

    Kommentar av jennie — 2009/07/20 @ 00:39

  33. I vår butik kan man fysiskt sett tömma maskinerna innan de är fulla men det är inte bra eftersom det stör maskinens inre räkning. De lamar ”fullt” när maskinen tycker att rätt antal flaskor har inkommit eller då det bildas ett litet berg i kartongen som når upp till en laser i maskinen. Och de ska inte tömmas halvfulla för det är inte bra enigt Tomra (vidare frågor om detta hänvisas till Tomra). Men så är det.

    Kommentar av Ida — 2009/07/20 @ 11:47

  34. Jag tycker det är så härligt att höra om människor som i lugn och sansad manér lyckas sätta dit personen som bankar på deras psyken.
    Man kan inte alltid bara tacka och ta emot. Men man kan ju inte heller ge sig på folk och slå ner dem, hur gärna man än vill.
    Hur som helst, BRA JOBBAT!

    Kommentar av Terry — 2009/07/20 @ 19:03

  35. Det är lite knepigt det där, med när man ska säga ifrån och inte… Uppenbarligen så gick det ju med denna kunden, eftersom han inte började tjafsa emot. Jag jobbar i kundtjänst och råkar ut för upprörda kunder hela tiden (typ, jag har betalat 3 kr för mycket för tomater, får jag lämna tillbaks en vara utan kvitto (=nej) osv, osv.). Vissa går verkligen igång på de till synes minsta saker! Och man får verkligen välja sina strider, ibland är det bättre att inte säga så mycket, men det är klart att det inte går att ta vad som helst. Dock brukar de gångerna jag inte tar emot all skit kunderna kommer med, oftast sluta med en ännu mer upprörd kund. Kunderna har faktiskt inte alltid rätt, och vi har ju också våra regler som måste följas. Trots det känns det som att det blir fel hur man än gör ibland…

    Kommentar av A-K — 2009/07/20 @ 20:48

  36. Varje dag träffar jag otrevliga kunder som kan leva ut den kollektiva svenska depressionen genom att attackera lilla kassörskan, eftersom det tydligen är en oskriven lag att man får göra så. Egentligen är de inte ens arga på att de fick tillbaka femtio öre för lite, utan snarare på deras tråkiga liv. Skicka ner dem till Afrika och byt ut dem mot alla svältandes barn, så kan de sitta där nere och ruttna samtidigt som det äntligen går upp i deras små skallar hur lyckligt lottade de faktiskt är.

    Kommentar av cooparen — 2009/07/20 @ 22:56

  37. L: Det var inte alls det som var din poäng, slingra dig inte.

    I övrigt så håller jag med Terry, jag tycker jag man ska ta upp diskussion med folk som den här gubben så ofta man kan. Alltför många sådana människor går oemotsagda genom livet därför att folk är mer angelägna att be om ursäkt, när ingen ursäkt är denne skyldig, och ge kunden rätt eller helt enkelt tycker att det ”inte är något att tjafsa om.” Och blir man förolämpad är det ännu större anledning att berätta för någon vad han sa fel.

    Kommentar av Joakim — 2009/07/21 @ 02:21

  38. hade häromdan en kund som ville lämna tillbaka lakan UTAN förpackning eftersom hon ‘bara hade visat dem för en släkting’ försökte förklara varför hon inte kan returnera dem men fick till slut lämna över till en kollega eftersom kunden tyckte jag var dum o kollegan såg snällare ut o säkert skulle ge pengarna åter..kokade efter det…

    Kommentar av ellie — 2009/07/21 @ 08:29

  39. folk i allmänhet är idioter, både butiksanställda och övriga.

    jag avskyr mest när jag har en kund som är besvärlig, men inte viker mig direkt, så kommer min chef (som brukar vara rätt bestämd i vanliga fall) krypande till kunden med svansen mellan benen, och ger denne de fem extra kronorna som han/hon ansett sig betala för nånting, vilket alla kunder så klart för övrigt tror är kassörens fel.

    för en förnöjd kund kommer tillbaka. ett förnöjt arsel också.

    Kommentar av amononym — 2009/07/21 @ 12:52

  40. Du låter så bitter och irriterad i kommentarerna, Konsum. Hur mår du?

    Kommentar av Renzi — 2009/07/21 @ 16:19

  41. Jag förstår att man kan bli pissed på kunder som är otrevliga, det är dock lite väl mycket bitter dramaqueenkänsla på detta:
    ”Vi är här klockan sex och plockar upp färskvaror för att du ska kunna köpa färsk mat, och du tror att vi latar oss? Och det här säger du till mig? Förstår du hur provocerande det är?”
    Du är där klockan sex för att det är ditt jobb, du gör det inte av godhet. Säger man sådant där till kunder är man nog i fel bransch.

    Kommentar av Sus — 2009/07/21 @ 18:21

  42. Oh nej, jag är väldigt långt ifrån bitter, däremot har jag just nu väldigt litet tålamod med nötter. Vi kan kalla det en fas.

    Kommentar av konsum — 2009/07/21 @ 18:25

  43. Sus: Det är faktiskt väldigt irriterande när kunder tror att man latar sig om man är i butiken före öppningsdags bara för att man inte har gjort just den saken som just den kunden KRÄVER ska vara gjord då.

    Är man i butiken klockan sex för att det är ens jobb, är man inte där för att lata sig. Det säger sig väl i princip självt, gör det inte?

    Kommentar av Love — 2009/07/21 @ 20:44

  44. Men jag fattar fortfarande inte. Varför måste pantmaskinen vara tömd på morgonen? Skulle han panta fjorton säckar eller så? Eller ville han bara gnälla?

    Kommentar av meta — 2009/07/21 @ 22:31

  45. Ha. Det här faller in i kategorin: ”va? är det slut? MAN SKA BESTÄLLA SÅ DET RÄCKER!”

    Kommentar av bani — 2009/07/21 @ 23:39

  46. med slutkommentar: Ursäkta du glömde det goda humöret, extrapris på det denna veckan, ta tre betala för två…

    Kommentar av lena — 2009/07/22 @ 11:31

  47. #44: Där kliar mitt huvud också. Varför ville pingvinen att maskinen skulle vara tom? På vilket vis skulle det snabba på hans morgon?

    Kommentar av Blaskagg — 2009/07/22 @ 15:45

  48. Maskinen blev väl full då han pantade. Värdefulla sekunder för en 75 årig pensionär…

    Kommentar av L — 2009/07/22 @ 18:06

  49. Spela martyr funkar sällan, vare sig i bloggar eller på arbetsplatsen. Det var bara det jag menade. Du är inte i butiken kl 6 för att vara snäll, du gör det för att du får betalt. Hade din boss sagt att du kunde sova ett par timmar extra hade du såklart gjort det.
    Förlåt, jag har tydligen också drabbats av bitterheten:), men det är något så provocerande med ditt inlägg. Jag kan inte fatta hur man kan prata till kunder så där och få så mycket medhåll i bloggen(och jag har själv jobbat inom branschen så jag vet hur jobbiga vissa kunder är).

    Kommentar av Sus — 2009/07/22 @ 23:45

  50. Sus: Det de är så konstigt att det ska vara sådan skillnad på folk ock folk just när det gäller kunder och servicepersonal. Kunder kan vara hur oförskämda som helst utan påföljder, men om någon personal ryter ifrån så är det helt plötsligt förskräckligt. Märkligt.

    Kommentar av Emma — 2009/07/23 @ 14:17

  51. Sus: Det är väl inget martyrspelande i påståendet att Konsum med kollegor är i butiken klockan sex för att kunder ska kunna köpa färsk mat när butiken väl öppnar? Ja, det är schemalagd arbetstid, alltså inget de direkt gör för att vara snälla (troligtvis), men anledningen till att de har schemalagt att vara där så pass tidigt på morgonen torde väl ändå vara för att de ska kunna packa upp och få på plats de färska varorna?

    Jag vet, jag drar upp gammalt, men jag kan inte riktigt låta det vara.

    Kommentar av Love — 2009/07/23 @ 19:58

  52. Jag blir också så trött på folk som tror att man går och drar benen efter sig bara för att man inte öppnat än. Tror dom att varorna/böckerna letar sig fram till sina platser av sig själva???

    Kommentar av Arga bibliotekstanten — 2009/07/24 @ 18:18

  53. Jag håller fullständigt med KONSUM! Har själv jobbat 13 år i butik där man blev ”alla känner apan apan känner ingen”. Visst många kunder är toppen bra men en dag kan någon ”gör-kopp” komma och vräka ur sig vad som helst oh det finns gränser för vad man tar emot!!

    Kommentar av Tjollan — 2009/07/24 @ 20:30

  54. Kunder ska inte kunna behandla personalen hur som helst…
    Jag hade en kvart kvar på jobbet, hade haft shoppen och iom det sprungit en massa på golvet och plockat, hjälpt kunder, sprungit med korgar och scannrar samt haft mitt pass i vanliga kassan. Jag var helt slut. Sen kommer en herre och tycker han ska få gå före i Shop Expressen utan att ha det trots alla skyltar. ”Ursäkta, det är en Shop Express-kassa” sa jag. Gubben skäller då ut mig för att jag nekar honom och säger att jag bara sitter och latar mig…

    Jag vill absolut inte jobba i en matbutik i hela mitt liv. Min livsglädje försvinner mer och mer när ångesten för att bli utskälld för något jag inte förtjänar inför varje arbetspass bara ökar och ökar…

    Och det är väl självklart att man byter maskinen när den är full?! Geez…

    Kommentar av En till Coopare — 2009/07/26 @ 18:09

  55. Skulle aldrig så ut med tanken att jobba resten av mitt arbetsliv på coop… Tyvärr är det så att kunder ibland är såpass otrevliga att ett mer otacksamt jobb är svårt att hitta. Jag blev utskälld idag för att jag tänkte vara schysst och hjälpa en kund köpa lotter fast hon kom till kundtjänstkön (som är placerad precis bredvid spelkassorna, av ngn anledning…). Men lotter ska slås in i spelkassan och inte i kundtjänstkassan, och eftersom kunden skulle betala med kort var hon tvungen att flytta sig en halv meter. Och oj, vad arg hon blev! Det var ”riktigt dåligt” av mig, jag gjorde tydligen så bara för att besvära henne, osv osv. Ja, vad säger man..? Senare kom en annan kund efter kassören hade slagit in fel sorts bananer i kassan, och jag räknade ut att hon skulle ha 2 kronor tillbaks. När jag gav henne pengarna så sa jag inte ordet ”varsågod” (tror jag sa ”här” eller ”så” eller liknande). Det var tydligen ett misstag. Hon bara stirrade på mig, vände sig om och talade sedan högt och tydligt om för sin man (och resten av kön) hur oartig jag varit mot henne…

    Kommentar av A-K — 2009/07/27 @ 01:46

  56. Brukar hänvisa kunder med mycket pantflaskor/burkar att komma på helger/sena kvällar då det är så lite personal som möjligt som kan byta kartong/fixa driftstopp… 🙂

    Kommentar av Fritz — 2009/07/27 @ 02:57

  57. kul att läsa alla inlägg……….måste själv få ”klaga” Jag går runt i ”min” butik i min ”gå hem klädsel” Jag vet inte hur många som bad mig göra än det ena än det andra………får vi som personal inte ha fri fritid?! Handla som en vanlig kund!

    Kommentar av Kathy — 2009/07/27 @ 03:09

  58. Tyvärr är det de riktigt sura, korkade eller elaka kunderna som sätter spår, de rara (alltså de allra, allra flesta), väger lätt som en fjäder efter en riktig utskällning. De rara finns inte kvar lika länge i minnet som de där andra.

    Nej, jag vill heller aldrig, aldrig jobba i butik mer, inte i kassan i alla fall. En stor, stor eloge och ett fång nyskördade hallon (eller krusbär?) till Konsum som orkar och dessutom skriver så bra om det!

    Kommentar av meta — 2009/07/27 @ 22:01

  59. Meta, det där är intressant! Jag har också tänkt på det. Jobbar inte i något serviceyrke, men träffar flera människor varje dag och ska därmed vara trevlig och professionell. Jag kan alltså träffa 15 underbart trevliga fina människor under en arbetsvecka, och bara en idiot. Och jo, det är idioten som fastnar i minnet och gnager svarta små hål i själen.

    Jag tycker vi lovar oss själva att i framtiden fokusera på de där fina roliga människorna vi möter, och så glömmer vi idioten. Ok?

    Kommentar av Nina — 2009/07/29 @ 00:05

  60. Senil-light! He he..

    Kommentar av Galna kocken — 2009/07/30 @ 17:33

  61. Men, ursäkta en idiot, men jag fattar inte. På de pantmaskiner jag umgås med så har man som inlämnare ingen aning hurvida det finns några pantade burkar innanför eller inte – jag möts bara av ett hål att stoppa mina tomma kärl i. Och hur kan det gå fortare eller långsammare beroende på hur full maskinen är? Gubben nämner att han har ”bråttom”. Eller är jag bara inte i fas med mannens galenskap?

    Kommentar av Henrik — 2009/08/04 @ 22:08

  62. Har jobbat både åt Coop och Willys och i samtliga två butikerna så arbetade jag i pantrummet en hel del och om en kund hade bett mig att byta en halvfullkartong mot en tom hade jag nog sagt samma sak som Konsum.

    Ni som föreslår att man ska ösa ur eller hälla över innehållet i en halvfull kartong till en annan har uppenbarligen aldrig sett dessa kartonger. De är inga små flyttkartonger vi pratar om här utan stora saker som när de är halvfulla väger lite och inget man så gärna lyfter eller flyttar från pallen.

    Och jag skulle ALDRIG stoppa ner mina armar i en kartong full med vassa platta aluminiumburkar, ni är mer än välkomna att göra det men då får ni räkna med skador.

    Dessutom är det enormt slöseri med tid och resurser samt inte direkt önskvärt av Tomra att hålla på med sådant.

    Kommentar av Perrah — 2009/08/05 @ 11:26

  63. Gaaaahh!!
    Bra rutet, konsum! Jag känner den sorten alltför väl…

    Kommentar av annapanna — 2009/08/05 @ 11:35

  64. @Henrik:

    Det går inte snabbare om maskinen är tom eller halvfull eller närapå full. Vad som kan inträffa om den är nästan full är det självklara att den blir full och det är väl det kunden vill undvika.

    Att behöva gå och leta upp personal som ska fixa maskinen för det tar ju så lång tid av hans redan säkerligen pressade pensionschema.

    Kommentar av Perrah — 2009/08/05 @ 11:36

  65. Naturligtvis, maskinen måste blivit full när han pantade. Jag sa ju att jag var idiot, det borde jag förstått!

    Kommentar av Henrik — 2009/08/06 @ 09:18

  66. är de inte o ta i lite väl mycket??

    Kommentar av katta — 2009/09/17 @ 01:31

  67. usch vad jag känner igen mig! Jag jobbar på mcdonalds, i kassan , så du kan nog tänka dig.

    en gång fick jag en utskällning för att det skulle dröja 4 min med en burgare när de va massa folk. ”och det här kallas snabbmat” hävde han ur sig tillsammans med massa svordomar. ”precis” svarade jag då, -det kallas snabbmat för att det endast tar 4 minuter. Försök med det på en vanlig resturang!

    det är som att sekunden jag tar på mig arbetskläderna förvandlas jag från en vanlig tjej som förtjänar att bli bemött med samma hyffs som alla andra, till ett objekt man kan klanka ner hur som helst på.

    Men vissa fina människor finns det iaf därute som med ett litet leende eller annan enkel gest kan lysa upp hela ens dag!

    Kommentar av jenny — 2010/10/17 @ 23:42


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: