Konsum

2009/06/16

Nu börjar vi: Sveriges Trevligaste Butik!

Filed under: Coop — by konsum @ 11:44

Okej, jag har mailat mängder av företag och bett om sponsring för att kunna dra ihop en riktigt schysst vinnarkorg, och Coop var snabbast att hänga på. Det gör mig glad på så många plan; dels att de ser nyttan och nöjet i att delta och uppmuntra, och dels att de inte tänker stämma skiten ur mig och stänga ner bloggen än på ett tag.

Jag har försökt att göra en så fullkomlig sida som möjligt med information runt det här (här) men har säkerligen missat något. Säg gärna till om något är oklart eller kan göras bättre.

I runda ordalag kan det sammanfattas som följer:

  1. Nominera.
    Nominera din favvo-livsmedelsbutik genom att maila butiksnamn + adress + motivering till sverigestrevligastebutik@gmail.com (finns även ett formulär på konsumbloggen.com/stb).
  2. Sprid ordet.
    Sprid ordet så mycket det bara går (via din blogg/facebook/twitter/kafferast o.s.v.).
  3. Bli en sponsor. (inget tvång!)
    Var nöjd över att tusentals människor kommer att se ditt namn/klicka på din länk och tänka ”Ååh, en sån utmärkt människa” eller ”Ååh, en sådan underbar organisation!”.

Sponsorer än så länge: Coop, Saltå Kvarn, Mataffären.se, Sjölunda Gård

11 kommentarer »

  1. jag skulle gärna vilja nominera nån butik, men tyvärr kan jag inte komma på nån extra trevlig i gävle :/
    jag gillar de butiker jag handlar i sådär allmänt, men de är så stora o opersonliga allihopa.

    Kommentar av jennie — 2009/06/17 @ 11:21

  2. Har jag förstått rätt när du menar att den som får flest röster vinner?

    Det måste vara hopplöst att anmäla en butik som inte ligger i Stockholm, Götet eller Malmö

    Kommentar av pinnen — 2009/06/17 @ 16:02

  3. Pinnen: du kanske känner fler som gillar samma butik som du…

    Kommentar av konsum — 2009/06/17 @ 16:24

  4. Givetvis, men du förstår vad jag menade! 🙂

    Kommentar av pinnen — 2009/06/19 @ 09:08

  5. Pinnen: Ja, jag förstår vad du menar, men chansen att en butik ska nomineras fler gånger än en är befintlig om man räknar med att alla som nominerar känner någon som tycker likadant, och med tanke på hur lätt det är att nominera kan man be vännen att skicka in sin röst. Annars blir det lottning, och det är inte heller dumt!

    Kommentar av konsum — 2009/06/19 @ 09:48

  6. Enough said konsum. Publiceras antalet röster diverse vinnare fick sedan?

    E-kram till dig och glad midsommar!

    Kommentar av pinnen — 2009/06/19 @ 13:43

  7. Har tänkt och tänkt och tänkt och jag kan banne mig inte komma på en enda livesmedelsbutik som jag tycker är trevlig. visst vissa har bra utbud, andra har bra priser, några har ruggigt snygga tjejer i kassan, men trevlig? nej jag skulle inte vilja påstå att en enda av dom som jag regelbundet handlar i är särskilt trevliga!

    närmaste jag kommer på är en pressbyrå som för många år sedan hade ett extremt trevligt biträde – men det är ju inte en livsmedelsbutik, utan snarare sveriges minsta varuhus.

    kanske är det ett så enformigt jobb att ingen kan stå ut med att vara trevlig någon längre tid i en livsmedelsbutik?

    Kommentar av Johan — 2009/06/21 @ 12:08

  8. Jag gillar Heberleins i Förslöv. En liten butik, men dom har allt (utom solstolar, cyklar och tv-spel…) och framför allt har dom en charkdisk där i stort sett allt är deras egen produktion. Korv, skinka, grytbitar, salami, medvurst, röror, sallader mm, färsen maler dom medans du väntar. Och personalen är världens bästa. Butiken drivs av samma familj som startade den, familjen Heberlein. Jag minns när jag var liten och man följde med mamma och handlade. Medans hon stod och valde bland allt i charken och snackade av sig fick man själv en prinskorv att knappra på. Självklart deras egen tillverkning och världens godaste. Förslöv ligger mellan Ängelholm och Båstad i nordvästra skåne och butiken är väl värt ett besök.
    Titta in på http://www.heberleins.se/

    //Emma

    Kommentar av emma — 2009/06/22 @ 21:40

  9. Det verkar inte som om livsmedelsbutiker i allmänhet ligger så särskilt högt i trevlighetskurs… Men på Ica Kvantum här i Luleå tycks ALL personal trivas, för de är alltid jätteglada och trevliga. Och det är ju ändå en s k stormarknad… Kanske har de en bra chef?

    Kommentar av Boella — 2009/06/23 @ 01:12

  10. ICA i Bandhagen, här jobbar två snubbar som verkligen ”jobbar”, springer fram och tillbaka i gångarna men har ändå alltid tid att visa var pinjenötterna finns och alltd med ett glatt humör (Detta i en stockholmsförort med den högsta andelenen alkisar och snattare per Capita i typ världen,,)

    Kommentar av Claes — 2009/06/25 @ 09:59

  11. Alla: det är jätteroligt att ni vill nominera en butik, och ännu lättare att föra protokoll blir det om alla nomineringar sker enligt beskrivningen i inlägget.

    Kommentar av konsum — 2009/06/25 @ 12:31


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

