Konsum

2009/06/10

Allt är egentligen väldigt enkelt

Filed under: Coop — by konsum @ 13:19

Jag stod med en kund och försökte komma fram till vilken olja som är bäst – olivolja eller matolja. Svaret är egentligen givet, men det fanns en ekonomisk aspekt att ta hänsyn till. Frågan var om olivoljan var värd sitt högre pris just i det här fallet.

Tre små tjejer i tioårsåldern som ofta använder butiken (till min stora oförställda glädje) som ungdomsgård kom fram till oss där vi satt på huk framför oljorna:

– Vad gör ni?
– Vi försöker bestämma vilken olja som är bäst.
– Meh, det ser ju vem som helst att den där är snyggast. (hon pekade på olivoljan)
– Ja, men är den bäst?
– Ja. Var det nåt mer eller?
– Men den är ganska dyr, om man inte har råd med den då?
– Då stjäl man den.
– Det får man ju inte göra, då kommer polisen och så.
– Nä-ä, man kan springaspringaspringa allt man kan, och då kommer man undan.
– Men jag vet ju vilka alla ni är.
– Ja, då skulle du väl inte skvallra heller?
– Jag skulle vara tvungen.
– Jaja, jag tycker du ska ta den där (olivoljan). Nu. Spring. Springspringspring! Nej, nu ska vi gå och välja godis. Hej då oljetråkisar.

12 kommentarer »

  1. Nu blev jag mycket gladare!

    Kommentar av Blaskagg — 2009/06/10 @ 15:24

  2. Jo, svaret här helt givet. Rapsolja är bäst, och då främst kallpressad.
    http://www.rapsodine.se/rapsolja/rapsolja.htm

    Kommentar av Björn — 2009/06/10 @ 15:49

  3. *springerspringerspringer till köket och lagar tråkismat*

    Kommentar av Broken Haiku — 2009/06/10 @ 16:51

  4. De var ju imponerande ärliga i sina avsikter i alla fall. 😉

    Kommentar av Irina — 2009/06/10 @ 19:23

  5. jag har en tioåring o en tolvåring. varje dag blir jag förvånad över hur frispråkiga de är.. jag får ofta fråga: varför säger du det till MIG? jag är din MAMMA.
    som om de inte kan ha några hemlisar för mig. jag vill faktiskt inte veta allt.
    så jag kan tänka mig att de där tjejerna är på samma sätt. de skäms liksom inte för nåt nuförtin 🙂

    Kommentar av jennie — 2009/06/10 @ 22:55

  6. Olivolja har det gjorts ofantligt mycket reklam om hur bra det är osv. Enligt vad jag hört och läst beror det främst på det stora överskottet i Sydeuropa som behöver en ny marknad. Aha – satsa på de hälsotokiga skandinavierna uppe i norr som inte förstår att deras (närproducerade) Rapsolja är lika nyttig! Om några tonåringar sedan dessutom väljer olivoljan för att den ”ser snyggare ut” så har de ju lyckats perfekt!

    Kommentar av Bea — 2009/06/11 @ 08:02

  7. ”Oljetråkisar” är ett skällsord jag använder alldeles för sällan.

    Kommentar av kanalisera — 2009/06/11 @ 08:28

  8. Åh, vilken klant jag är! Det ska vara MATolja inte rapsolja. Jag ber tusen gånger om ursäkt för slarvet! (ändrar genast)

    Kommentar av konsum — 2009/06/11 @ 08:49

  9. Känner också att oljetråkisar är ett underskattat skällsord.

    En oljeundran: vad har hänt med vanlig sketen olivolja, ej jungfru-, som är bra att steka i? Det anses ju allmänt vara lite onödigt dyrt att steka i fina fina jungfruoljan. Men går det att köpa något annat nuförtiden? Snobberi som slagit fel.

    Kommentar av bani — 2009/06/12 @ 11:09

  10. haha, oljetråkisar. Den här bloggen är ett bra sätt att förgylla en annars grå och regnig dag med.

    Kommentar av Studentskan — 2009/06/12 @ 14:38

  11. jag ska oxå använda oljetråkisar hädanefter! kommer tjejerna in mer så får du gärna lyssna efter fler bra-att-ha-ord!

    Kommentar av Cousin S — 2009/06/13 @ 20:27

  12. Vilka desperados! 🙂 Nu lärde jag mig ett nytt ord också. Oljetråkis.. tveksamt om jag nånsin kommer att använda det dock..

    Kommentar av johan — 2009/06/21 @ 19:58


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

