Konsum

2009/05/21

Hur illa personalvård kan lukta

Filed under: Coop — by konsum @ 18:43

checkout7

Jag har aldrig tvekat över att säga att jag verkligen trivs med min arbetsgivare, och att jag tycker att jag jobbar för ett av de bästa företagen i Sverige. Nu börjar min säkerhet att vackla en aning.

Det är svåra tider och branschen mår inte som den brukade, och alla och envar känner på sitt sätt av lågkonjunkturen. Coop väljer att kasta sig in i motvinden genom att dels minska personalstyrkan (genom förtidspensioner och dylikt), och dels genom ett tydligare/hårdare styre.

Första gången jag fick en dålig smak i munnen vad när det anlände ett fax till butiken som berättade att utgångskontrollerna ska intensifieras. Det har jag inga problem med, men sedan kom följande punkt:

Tipstelefon

Man inför alltså ett sorts angiverisystem som i sitt sammanhang känns lite som att syftet är att folk ska sättas dit.

Jag tycker naturligtvis att interna oegentligheter ska bekämpas, men jag tycker också att ett företag i Coops storlek bör kunna tänka på den takt, ton och retorik man använder.

Jag tyckte att det här var ganska upprörande. Någon vecka senare kommer det ett häfte (ett av de absolut sämsta jag har läst rent språkligt, och något av det mest infantila jag har läst som arbetsmanual) vid namn ”Check-out!” och ett kontrakt (!) som vi ska skriva under.

Några av godbitarna:

”Alla köp ska ske på fritiden […] (du) bör göra det i dina privata kläder.
(Byta om när vi går på lunch för att handla mat i butiken, äta maten i lunchrummet, gå och byta om för att börja efter lunchen)

Utpasseringskontroller görs av legitimerad väktare i uniform. Dom har en A4 skylt med Coop och väktarbolagets namn på.
(En A4-skylt [ja, det var särskrivet] känns märkligt?)

Alla varor som är trasiga eller har dåligt datum ska ”fysas” och sedan kastas.
INGENTING LÄMNAR BUTIKEN.
INGENTING TILL LUNCHRUMMET.”

(Vänta… en av anledningarna till att jag är stolt över att arbeta inom Coop är att vi är/ska vara/ska föreställa ett miljövänligt och omtänksamt företag som vill tänka framåt och vara så gröna som det bara går. De ovanstående punkterna innebär till exempel att det kaffe som eventuellt skadas vid leveranser eller upplockning som förut förtärdes i lunchrummet nu måste kastas. Vi får inte använda det.

Det är i mina ögon så oerhört provocerande att Coop går på en sådan… tysk slit-och-släng-linje. Det är möjligt att det finns någon sorts listig idé bakom det här förslaget, men ingen kommer att kunna tuta i mig att det är ett bra, vettigt eller miljövänligt förslag, speciellt inte efter rapporter om att var fjärde matkasse kastas (ex: länk).

För att inte tala om det heldagsseminarium som Konsumentföreningen Stockholm anordnade: Släng inte maten” (programförklaring/SVTplay/info/förvaringsguide). Snacka om att bajsa i sin egen mun.)

Jag har tagit del av och förstått innebörden av ovanstående föreskrifter. Överträdelse kan medföra omedelbar uppsägning.
(Jag har redan skrivit under ett anställningskontrakt, det borde räcka.)

Jag är arg.

Annonser

76 kommentarer »

  1. Ursäkta mitt språk i förväg…men jösses jävlar!!! Nu är vi tillbaks bakom järnridån minsann. Har inte hört på maken på mycket länge. Sånt här höll de på med, när jag jobbade på Sheraton på 90-talet….men nu?! Du har min fulla sympati.

    Kommentar av Louise — 2009/05/21 @ 19:56

  2. Det var det värsta, sånt där som får en att vilja säga upp sig på stående fot!

    Kommentar av Putte — 2009/05/21 @ 20:25

  3. Ojojoj, det låter inte alls kul, snacka om att inte lita på sin personal.

    Kommentar av Gealach — 2009/05/21 @ 20:29

  4. På butiken där jag är mellanchef håller vi precis på att ta fram ett liknande kontrakt (dock inte väktare med plakat), direkt föranlett av att vi upptäckt att personal myglar med personalrabatter och att en person i personalstyrkan försökt stjäla varor. Jävligt trist att behovet finns för strikta regler, men vad annat kan man göra? Dels för att minimera stöldrisk, och dels för att skydda dom som faktiskt inte stjäl…

    Kommentar av Mellanchef på en butik — 2009/05/21 @ 20:32

  5. Näää fy f*n! Usch vad dåligt!

    Kommentar av vhcbloggen — 2009/05/21 @ 20:40

  6. Vad betyder ”fysas”?

    Kommentar av J — 2009/05/21 @ 20:41

  7. Har själv sommarjobbat i butik som ung, först på Tempo och sen Konsum. En sak som jag la märke till var att Konsum hade mycket bättre och generösare syn på personalen än Tempo. På sistnämnda butik fick vi tex inte gå upp i trapporna förbi restaurangen till vårt omklädningsrum iförda arbetskläder. För kunderna mådde tydligen dåligt att se icke arbetande personal gå förbi? Mycket hårdare kontroll f.ö. också. På Konsum kände man sig respekterad som personal. Tråkigt att klimatet hårdnar…

    Kommentar av Arga bibliotekstanten — 2009/05/21 @ 20:46

  8. Men det står ju att alla köp BÖR ske i privata kläder. Inte måste. Så nu har du överdrivit lite 😛

    Men det som är allra mest upprörande är ju det sista. Menar de över huvud taget eller menar de att endast ansvarig får typ ta in saker till lunchrummet? Hur kan de på allvar föredra att t ex varor med trasiga förpackningar slängs framför att de förbrukas av personalen?

    Kommentar av Humm — 2009/05/21 @ 20:47

  9. … och det ska du vara.

    Vad är det för Hitler-fasoner? Det där är ju grundmanuel A1 på hur man skaffar sig illojala anställda som stjäl på rent djävelskap, när de tidigare ansträngde sig för att saker ska gå rätt till.

    Kommentar av flix — 2009/05/21 @ 20:49

  10. J: ”Fysas” är att skriva upp värdet på den förstörda varan i en särskild lista innan varan kastas, man gör det för att man sedan ska kunna räkna ihop det totala värdet av osäljbara varor.

    Humm: Ja, lite har jag överdrivit det där med kläderna, men det är ändå svårt att se nödvändigheten i att ha den ”rekommendationen” på ett kontrakt som avslutas med ”Överträdelse kan medföra omedelbar uppsägning”. Det låter inte bra i mina öron, även om jag såklart förstår (eller snarare hoppas) att ingen skulle få sparken för ett dylikt tilltag.

    Kommentar av konsum — 2009/05/21 @ 20:56

  11. Får ni en lista på dåliga datum eller ska ni välja subjektivt på egen hand typ alla fredagen den 13:e, Hitlers födelsedag, etc.?

    Kommentar av Bussola — 2009/05/21 @ 21:26

  12. Ni borde visa det där kontraktet för facket och kolla vad de tycker om det innan ni skriver på något…

    Kommentar av ghoulita — 2009/05/21 @ 21:29

  13. Jag hade fan också varit arg!!!

    Kommentar av milla — 2009/05/21 @ 21:40

  14. Fy fan! Kämpa!

    Kommentar av Pranko — 2009/05/21 @ 23:13

  15. Rätt självklara regler egentligen.
    Det enda man kan vända sig emot är väl ”tipstelefonen” ?

    Kommentar av Scaramanga — 2009/05/21 @ 23:23

  16. det där gäller dock inte bara coop, vi på willys har fått i princip samma häfte. :/

    Kommentar av Emma — 2009/05/22 @ 00:32

  17. Aha…FYSA… ibland läser man slarvigt. Jag läste frysa och föreställde mig hur man frös ner alla varor innan dom slängdes… Kändes lite onödigt men…

    Kommentar av Arga bibliotekstanten — 2009/05/22 @ 09:25

  18. Att personalstyrkan inte får förtära varor som är osäljbara av någon anledning har sin förklaraing. Tyvärr har jag inte hela förklaraingen men jag vet att vi har liknande regler på mitt arbete. Det har iaf med skatter att göra. Det är en arbetsförmån att i viss mån kunna förtära gratis mat och arbetsförmåner måste skattas för. Jag är förvånad att ett sådant stort företag som coop inte tidigare har satt upp tydliga regler för sådant. Mycket märkligt. Kanske ska tipsa skatteverket….eh.

    Kommentar av Sofia — 2009/05/22 @ 10:08

  19. Det där är ju inte okej! Helt plötsligt skäms jag inte lika mycket över att min ekonomi tvingat mig att gå över från coop till willys… Pratade faktiskt om ungefär det här igår med en vän som jobbar på ICA och alla punkter på ert nya avtal verkar redan gälla för dem. Han blev impad över att jag får ta med mig mat som ska slängas hem från caféet jag jobbar på. Det är väl för fan en självklarhet? Slänga mat som kan ätas, det är ju upprörande.
    När jag var ung och politiskt aktiv samlade vi in mat som skulle slängas från olika mataffärer och hade soppkök för hemlösa, fattiga, hungriga ute på stan. DET är ett bra sätt att hantera överbliven mat, att slänga den är för jävla illa.

    Kommentar av Frida — 2009/05/22 @ 10:24

  20. […] och bastioner av MBL och pålitlighet. Som ICA. Som COOP. Som… hold it. Vänta lite nu. Läs Konsumbloggen och häpna över hur COOPs ledningsgrupp totalt sänker sitt företags trovärdighet. Vi snackar […]

    Pingback av Stasi handlade på COOP | Prankmonkey — 2009/05/22 @ 10:37

  21. Vi fick också ett liknande häfte hem som skulle skrivas på samt ett om klädsel som bland annat innehöll punkter som: ”hårfärg i onaturlig färg är inte tillåtet”, ”kläder ska vara välstrukna och rena” (visst, men hur länge håller de sig så? ca 20 min?). Jag har inga jätteproblem med dessa regler – det är bara attityden med vilken de appliceras. Jag vill känna att min chef litar på att jag vill det bästa för min arbetsplats och gör de inte det så borde de inte anställt mig.

    En historia i tredje hand om Volvo personvagnars löpande band: Tidigare hade personalen stolar vid sina platser vid bandet så att de kunde sitta ner några sekunder då och då medan de väntade på att nästa sak skulle komma rullande nedför bandet. Volvo under amerikanskt styre införde en ny policy att personalen minnsan inte alls skulle sitta ner och tog bort stolarna. Numera känner personalen inte att ledningen vill deras bästa och de vill de heller inte anstränga sig mer än vad som är absolut nödvändigt. Det betyder att fel som personalen upptäcker på bandet och som de tidigare rapporterade passerar nu med en attityd av ”det är inte mitt problem”.
    Summa kardemumma: Vill du respekterad av dina anställda – visa dina anställda respekt.

    Kommentar av Ida — 2009/05/22 @ 10:46

  22. Jaha, så nu har ni fått George Orwell som författare av företagsregler. Grattis.

    Kommentar av Anjo — 2009/05/22 @ 10:48

  23. Hej, om inte någon redan gjort det tycker jag att ni ska tala med facket angående detta. Speciellt eftersom det verkar som om de vill sätta egna regler för vad om är skäl för uppsägning, vilket är ganska vidrigt. Och om du inte är med i facket så kanske det är dags att fundera på att gå med.

    Kommentar av S — 2009/05/22 @ 11:41

  24. Med tanke på den ”kompetensinventering” som sker i ert företag just nu där många runt omkring läst ”framtida rangering och utsortering av icke önskvärd personal” så måste jag tyvärr säga att jag inte blir det minsta förvånad. Som utomstående får jag en känsla av att Coop vill göra sig av med personal och bara letar efter ”legitima” skäl för att kunna korta ner uppsägningstiderna.

    Kommentar av Sindarin — 2009/05/22 @ 12:50

  25. Att tillåta att personalen äter trasiga / utgångna produkter leder enligt min erfarenhet till:

    1. Det finns alltid personer som medvetet har sönder saker för att själv tillskansa sig.
    2. Det beställs hem färskvaror i större utsträckning än vad som går åt till kunderna.

    På grund av att det finns personer som följer 1 och/eller 2 så måste tyvärr företagen begränsa dessa möjligheter.

    Kommentar av Thomas — 2009/05/22 @ 14:57

  26. Gå med oss i kampen mot utsugarväldet kamrat!

    Kommentar av Kamrat Brittsten — 2009/05/22 @ 15:56

  27. […] kan förändra världen. Läs det här inlägget på Konsumbloggen och fundera över om det kommer kännas bra att handla hos…Det är bara att konstatera än en gång att krisen är djup och monumental. Det känns som att mitt […]

    Pingback av jag pratar med mig själv » Coop tar i med hårdhandskarna — 2009/05/22 @ 17:32

  28. Jag är inte insatt i de lagliga föreskrifter som gäller för butiker, men jag vet av lång arbetslivserfarenhet att företag som inte ger några, i synnerhet såna som kan tyckas självklara (förtära redan skadade varor, måttligt ringa privat på företagets telefon, etc), förmåner till sina anställda förlorar mer och mer tillit och trovärdighet för varje åtgärd de hittar på. När ska de högst uppsatta lära sig att om något inte riktigt går som de tänkt, att prata med personalen om saken, istället för att kollektivt bestraffa alla och dra åt svångremmar? Bannor och förbud utan synbar anledning för ”skyldiga” såväl som oskyldiga föder inte tillit och lydnad, snarare tvärtom. En anställd som känner att företaget bryr sig om honom eller henne, är en lyckligare anställd som i större utsträckning stannar kvar än söker sig vidare. Jag förstår helt om du inte har lika stor lust att jobba för Coop efter att den här typen av uppföranderegler införs.

    Kommentar av Anna Nio — 2009/05/22 @ 18:08

  29. dom regler som står skrivna i ”kontraktet” är ju igentligen självklarheter..
    man gör sina inköp på rasten eller efter arbetstid.
    man får inte ta hem varor som av någon anledning inte är säljbara. helt klart ska det fysas å slängas!
    MEN att vi inte ska kunna ta upp kaffepaket med vacsläpp till fikarummeet verkar korkat.
    kompetensinventeringen som dom nu i ledningen fått för sig att alla ska göra är ett sätt att ta reda på vilka som kan sägas upp p.g.a ”bristande kunskaper”.
    håller man inte coop`s standard finns risken att man är en av dom som får gå.
    till saken hör att kraven på yrkeskompitens är högt satt.

    Kommentar av anställd på coop — 2009/05/22 @ 18:18

  30. “Alla köp ska ske på fritiden […] (du) bör göra det i dina privata kläder.“ – Men om man bara ska handla sin lunch, måste man byta om då? Rasten är kort nog…

    Kommentar av Jenja — 2009/05/22 @ 18:19

  31. Ja jösses. Dom kunde ju lika gärna sända ett fax med texten. ”Vi vet att ni stjäl och kommer göra vad vi kan för att sätta dit er!”.
    Ett lysande exempel på hur man får de anställda att tappa förtroendet för ledningen.

    Kommentar av T — 2009/05/22 @ 18:43

  32. #21 Lysande!! LOL

    Kommentar av Louise — 2009/05/22 @ 18:43

  33. Sånt där ”konrakt” har funnits de två åren jag jobbat på Coop, så vitt jag vet.

    Kommentar av Sopheia — 2009/05/22 @ 19:46

  34. Allt är bullshit i deras kontrakt! Detta tycker jag särskilt ni totalt ska strunta i och göra ändå: ”[…] som förut förtärdes i lunchrummet nu måste kastas. Vi får inte använda det”

    Allvarligt talat, kör på! Använd produkterna! Det är så tröttsamt att chefer/ledning alltid ska misstro sina anställda. Vilket får, iallafall mig, att gå på motattack – misskrediterar de mig, så misskrediterar jag dom! Trist, kontrollerande, beteende från ledningen som tyvärr är allt för vanligt. Jag tror att det kommer att ses som okej bland dina kollegor att använda produkterna ändå, föregå med gott omdöme!

    Kommentar av matona — 2009/05/22 @ 20:26

  35. Gräsligt – jag handlar inte hos Coop förrän det kontraktet omformuleras eller helt tas bort. Vilket jag också har mailat Coop och förklarat. Lycka till och SKRIV INTE PÅ SKITEN.

    A.

    Kommentar av A. — 2009/05/22 @ 20:46

  36. Fy fan vad dålig personalpolitik! Nästan lika illa som på de två största bussföretagen i Stockholm…

    Kommentar av CH — 2009/05/22 @ 22:07

  37. Oj, jag förstår att du är arg! Någonting jag absolut inte förstår är varför ni måste slänga det som är förstört/utgått. Likt du skriver så är det ju oerhört dumt i miljöaspekt.

    Kommentar av Erica — 2009/05/23 @ 12:41

  38. GOD FÖRMIDDAG, MEDARBETARE!
    Jag började min oerhört spännande karriär med att vid sidan om den alltför slappa utbildningen på Handels, styra upp ”klagomuren” på SVT. Tumregeln där var att fler än sju arga samtal konstituerade en FOLKSTORM i kvällstidningarna. Låt säga att SVT har en miljon fler besökare än denna blogg. Då återstår två alternativ till alla harmsna wannabee publicister och kulturarbetare ovan: 1.) Ta ledigt/säg upp er för ni måste författa 7.000.000 inlägg. 2.) Eller så mars pannkaka ut och fyll på i hyllorna era slashasar!

    VallePop@twitter.com

    PS.Kan den som sitter närmast skruva upp temperaturen ute några grader, tack.

    PSS: Till den ständigt sura nya blonda kassörskan på Grindsgatan. Du frontar Konsum Nära, INTE Sound Pollution! Le och hälsa på kunden! DETTA ÄR EN ORDER!

    Kommentar av VallePop — 2009/05/23 @ 13:48

  39. VallePop: Jag förstår inte ens vad du vill säga…?

    Kommentar av konsum — 2009/05/23 @ 15:27

  40. Usch låter verkligen helt absurt. Jag skulle vägra skriva på pappret. Redan första meningen får mig irriterad. ”naturligtvis handlar du själv på Coop” vadå? även ifall det är så att om jag jobbar på Coop så handlar jag på Coop men inte f*n ska det stå i nå papper jag ska skriva under!

    Ang. VallePop så menar väl denne ungefär att det inte är någon ide att sitta här och uppröras, antingen tar man tag i detta med sörre kraft eller så ger man vika och skriver under…

    Kommentar av Jeanie — 2009/05/23 @ 16:30

  41. Fint att ni måste handla på Coop enligt kontrakt, ha ha! Bra jobbat av personalavdelningen.

    Kommentar av snutenstyr — 2009/05/24 @ 17:58

  42. Det där har varit verklighet på ICA Kvantum Värmdö sedan det öppnade 2001, troligtvis har inte ägarna kliat fram det ur sina egna aphuvuden utan det är säkert kutym i större ICA-butiker landet över.

    Kommentar av em — 2009/05/24 @ 22:44

  43. Det verkar som att många här inte förstår vad syftet med Coops regler är. Det är enkelt:

    Man skall inte stjäla på jobbet!

    Personalen på Coop stjäl varor för cirka 500 miljoner om året från sina egna butiker… och stölderna ökar.

    Det finns tydligen många på Coop som tycker att de har rätt till extra löneförmåner.

    Och ni som ropar om att kalla på facket. Tror ni att facket har något emot hårdare kontroller? De vill inte skydda personal som stjäl, utan sätta dit dem.

    Dessutom känner säkert alla ni butiksarbetare till någon kollega som alltid har en förmåga att hitta mat som måste kasseras precis innan lunch… eller som lustigt nog alltid hittar köttbitar som måste kasseras när det är grillsäsong.

    Kommentar av Frippe — 2009/05/25 @ 07:42

  44. Frippe: som jag förklarade i inlägget har jag ingenting emot reglerna som sådana, det är för mig självklart att ingen ska stjäla från jobbet. Att jag tycker att reglerna är bra har jag redan bevisat genom att skriva på mitt anställningskontrakt som säger samma sak som den här spretiga ansamlingen stolpar, rekommendationer och önskemål, som KAN innebära avsked med omedelbar verkan om dessa överträdes, minus tramset om kläderna och matklaveret.

    Kommentar av konsum — 2009/05/25 @ 07:55

  45. Bra att du reagerar!
    Jag blir bara orolig att du ska säga upp dig för vad ska din blogg heta då? Före-detta-Konsum?
    Hälsningar Mammahelatiden

    Kommentar av Mammahelatiden — 2009/05/25 @ 11:07

  46. Ja men sen är ju Coop det sista arvet från DDR-Sverige också.

    Kommentar av måsteanges — 2009/05/25 @ 14:00

  47. Va
    Varför jobbar ni inte på Lidl?

    Kommentar av Emma Fransson — 2009/05/25 @ 15:02

  48. Valle ville nog bara stava wannabe fel.

    Kommentar av A. — 2009/05/25 @ 15:05

  49. Har jobbat på Coop i nästan 32 år.Jag och mina arbetskamrater blev uppsagda för något år sedan då butiken lades ner.Jag har i nästan alla år varit stolt över att jobba inom koperationen,man kände sig säker och väl behandlad.Men de sista åren kom det ena beslutet märkligare än det andra(att man inte ska stjäla är en självklarhet)man krävde det orimliga av oss,hur man än gjorde var det fel ,alltid personalens fel.Nu med lite perspektiv på uppsägningen så är jag så innerligt glad att slippa jobba på Coop,handlar inte där överhuvud taget,har klippt mitt medmerakort i tusen bitar.Nu jobbar jag med förståndshandikappade och skrattar hela vägen till jobbet så mycket trivs jag,farväl för alltid Coop en gång var du en bra arbetsgivare.Måtte vi aldrig mötas igen.Från Rosalinda

    Kommentar av Gunilla Eriksson — 2009/05/25 @ 22:31

  50. Även om en del personer stjäl är det jävligt ruttet att misstänka all personal på förhand och att inte få handla t.ex. lunch i arbetskläder är ju bara larvigt, som att nån kund skulle reagera på det. När arbetsgivaren inte litar på en blir man ju inte så motiverad att göra ett bra jobb eller att handla i butiken man jobbar i.

    Kommentar av ghoulita — 2009/05/26 @ 00:07

  51. Konsum, tror du verkligen att de som stjäl är klyftiga nog till att förstå att deras stölder kan leda till avsked? Många av dem är ju inte ens smarta nog till att förstå att det är stöld att ta saker på jobbet.

    Jag har inte läst Coops dokument, så formuleringarna må vara dåliga, men jag förstår att företagsledningar ibland vill förtydliga att det inte är tillåtet att ta saker utan att betala. Som jag skrev tidigare är det ju faktiskt ett stort problem. Matpriserna skulle kunna sänkas med 1-2 procent om det interna svinnet upphörde. Eller så skulle Coop inte behöva säga upp så många.

    Och en sak till. Det enda som är värre i detta sammanhanget är att det finns de som känner till stölderna och inte agerar. Att blunda för ett brott på arbetet är lika illa som att blunda för ett brott man ser hemma på sin egen gata. Brottet på arbetsplatsen påverkar ju dessutom personen själv eftersom företaget får mindre intäkter och sådana behövs för att anställda skall få sin lön. Vad skulle hända om den anställde såg samma tjuvaktiga kollega sno en grannes cykel?

    Kommentar av Frippe — 2009/05/26 @ 07:58

  52. Frippe: Och tror du verkligen att (ännu) en signatur på (ännu) ett papper gör att de som stjäl plötsligt slutar med detta?

    Jag är ganska övertygad om att svaret är ‘icke’, eftersom dessa personer redan överträder regler de sedan länge skrivit på.

    Påminnelser, uppmaningar och uppmuntringar är/bör/ska utformas som just sådana, inte som kontrakt.

    I mitt fall är några av punkterna helt ogenomförbara pga butiksstorlek, och oavsett hur många försäkringar man får om att just vi ‘behöver inte bry oss om just den där punkten’ så skriver jag ändå likt förbannat under ‘den där punkten’.

    Kommentar av konsum — 2009/05/26 @ 08:16

  53. Japp Konsum, jag har själv varit med i ett projekt i ett större tjänsteföretag där svinnet minskade drastiskt efter en liknande (men smartare formulerad) kampanj. Det visade sig (i anonyma enkäter) att just undertecknandet gjorde att personalen tog till sig informationen bättre. Enkäterna visade också att många inte uppfattar det som fel att ta saker på sitt jobb.

    Kommentar av Frippe — 2009/05/26 @ 09:44

  54. Frippe: nyckelorden är just ‘smartare formulerad’ och ‘kampanj’. Det vi har här är ett av Sveriges största företag som fixar fram ett extra kontrakt som, förutom att det verkar vara formulerat, formgivit och uppkopierat av Klass 3b från Sävehovskolan, är en blandning av uppmaningar, önskningar och hårda regler.

    Kommentar av konsum — 2009/05/26 @ 10:10

  55. Hur kan du tycka att det är negativt att ett företag som dragits med så enormt stora förluster under de senaste decennierna nu äntligen agerar, både vad avser kompetensinventeringen och hårdare tag mot internstöld? Gjorde man INTE det så fick du nog vända dig till Lidl iaf eftersom det isf inte skulle finnas något Coop kvar att jobba på. Internstölder är ett enormt stort problem inom dagligvarubranschen och något som gör att många butikers lönsamhetsmarginaler påverkas enormt negativt.

    Det är alltid jobbigt när saker och ting förändras, men jag kan för mitt liv inte förstå din reaktion kring något så allvarligt som internstöld eller bristande servicegrad (ang kompetensinventeringen) – ni lever av oss kunder och det är till oss ni ska sälja varorna. De ska inte försvinna ner i fickorna på mindre nogräknade anställda.

    Kommentar av Matti — 2009/05/26 @ 15:14

  56. Matti: …och jag håller med, det är min inställning. Läs gärna på det du kommenterar.

    Kommentar av konsum — 2009/05/26 @ 15:40

  57. Jag kan säga att det är fler butiker som har den här nya ”andan”. Urlöljligt att vi måste slänga varorna och inte kan ta upp dom i lunchrummet. vi får heller inte handla i arbetskläder, förutom när vi går på lunch.

    Kommentar av Thezz — 2009/05/26 @ 17:30

  58. Thezz, klaga på de som stjäl istället. Det är deras fel att det blir såhär.

    Kommentar av Frippe — 2009/05/27 @ 12:44

  59. Coop har väl en egen säkerhetstjänst, som övervakar sina anställda. Så tänk dig för innan du skriver sådant här på din blogg.

    Stoppa storebrorsamhället, vi vet alla vad det leder till, i slutändan.

    Kommentar av Vaken.se — 2009/05/29 @ 17:52

  60. USCH!
    DET VAR SAMMA SAK PÅ ICA HELVETET FAST NÅGOT MILDARE.

    HANDLA INTE PÅ SKITBUTIKER SOM INTE LITAR PÅ SINA ANSTÄLLDA OCH TVINGAR DOM ATT SÄGA HEJ ELLER HEJ DÅ OCH LE HELA TIDEN.

    VEM FAN ORKAR LE OCH SÄGA SAMMA SAK 1000GÅNGER OM DAGEN.
    DOM SOM SÄGER NÅT ANNAT HAR ALDRIG JOBBAT I BUTIK EN LÄNGRE TID ELLER SÅ ÄR DOM PSYKFALL DET FINNS INGEN MÄNNISKA SOM ALLTID ÄR PÅ TOPP.

    SLUTATE HANDLA PÅ SEVEN ELEVEN/PRESSBYRÅN FÖR DERAS UTTNYTTJANDE AV PERSONAL OCH TVINGANDE ATT VARA ONATURLIGT TREVLIG(dessutom säljer dom genetiskt modifierade amerikanska brownies och nervgift yoghurt glass)
    ÄVEN ICA OCH WILLYS ÄR SAMMA SKIT OCH NU ÄVEN COOP ALLTSÅ.

    DÅ HAR VI BARA VIVO KVAR MEN DOM HAR JU INTE LIKA MYCKE EKOVAROR

    Kommentar av heee! — 2009/05/30 @ 05:40

  61. Intressant att se att det inte bara är min arbetsplats som är på väg neråt p.g.a. maktgalen/panikslagen arbetsledning. Jag jobbar inom postorder, på ett lager, och även vi är misstänkta rånare som ska prestera snabbast/bäst hela tiden, utan att känna, utan att tänka, utan liv som tar energi och kraft. Personalen behandlas som slit-och-släng-varor vilket leder till att vi anställda inte längre bryr oss. Vilket i sin tur leder till att vi presterar ännu sämre. Undrar vad som krävs för att få ledningen att vakna?

    Kommentar av CatCreature — 2009/05/31 @ 23:41

  62. Fast det där med interna oegentligheter är väl inget konstigt. Alla Coops medarbetare är skyldiga att rapportera alla oegentligheter till närmaste chef. Det står på internwebben (som alla ska känna till, och alla ska hålla sig uppdaterade), och har gjort sedan tidernas begynnelse, typ. Alltså är det ingen nyhet. Att de går ut med ett fax om det, tyder bara på att alla inte känner till det, eller bryr sig inte om det förskingras pengar eller förstörs varor med flit (för att ta med till fikarummet…?).

    Resten tycker jag är glasklart, om man tänker i det stora perspektivet.

    Kommentar av Nuss — 2009/06/04 @ 23:45

  63. Glömde en sak – det här är inget nytt. Det verkar bara som om att många i personalen inte håller sig uppdaterade om vad som gäller, så det behövs påminnelser. Ibland ganska kraftiga sådana.

    Kommentar av Nuss — 2009/06/05 @ 00:00

  64. #60 Och på apoteken är det lika dant…Handla inte där! Vi är tydligen opålitliga människor som förtjänar att bli muddrade efter arbetstid av väktare för att se om vi har snattat saker. Nåde oss om vi har en utloggad vara i väskan som varuhanteraren inte märkt på tillfredsställande sätt.

    Men vi är pålitliga nog att expediera starka narkotikaklassade läkemedel till kunder.

    Kommentar av ML — 2009/06/05 @ 09:16

  65. Jag hörde om kontraktet, lite läskigt faktiskt. Vår vän kände sig ”pressad” att handla allt på Coop. Kruxet är ju att hans fru även har någonting att säga till om när de ska storhandla. Hon vill till Ica Maxi ibland- han vet inte om han vågar åka med. Tänk om någon ser honom? Blir det snack då? Vad säger chefen?

    Kommentar av Najs — 2009/06/05 @ 12:26

  66. Den stora majoriteten av Coops medarbetare är ärliga och sköter sitt jobb mycket bra. Men samtidigt har vi, och den övriga detaljhandeln, problem med intern brottslighet och det kostar oss väldigt mycket pengar varje år. Vi tvingas minska på personal för att spara pengar. Därför är det extra viktigt att vi kommer tillrätta med problemet.
    Det kan vara svårt att uttrycka sig kring de här frågorna sig så att de som gör fel förstår att deras beteende är oacceptabelt, utan att de som gör rätt känner sig misstänkliggjorda. Jag kan se att vi inte riktigt hittat rätt ton i kommunikationen och beklagar att det gjort många upprörda.
    När det gäller skadade varor skulle Coop gärna låta medarbetarna få ta dem till lunchrummet. Men eftersom det finns några som är oärliga, och medvetet skadar varor för att få ta hand om dem, måste vi tyvärr ha regler om att varorna ska registreras som ”fysisk förstörelse” och sedan kastas eller lämnas till återvinning.
    Coop fortsätter att ha stort fokus för att komma till rätta med det interna svinnet. Vi ska också arbeta för att förbättra kommunikationen kring den här frågan.

    Kommentar av Petrus på Coop säkerhet — 2009/06/05 @ 16:41

  67. Har själv skrivit på kontraktet för någon vecka sedan – allt var väl mer eller mindre självklart… Fast en punkt fuskar jag med – jag handlar faktiskt på ICA också – maken jobbar ju på den sidan…

    Kommentar av ÅsaS — 2009/06/07 @ 21:42

  68. Känner igen det där väldigt väl från min gamla tyska arbetsgivare. Kontroller, kontroller, kontroller. Mer kontroll gentemot de anställda än mot kunderna. Det är förjävligt. Orkar du, så ifrågasätt! Ta med dig dina kollegor och ställ till det!

    Kommentar av Ung tant — 2009/06/16 @ 10:01

  69. Jag tror inte att de som gnäller och kallar allt Konsum tagit upp för ”självklarheter” har jobbat i en butik under en längre tid. Eller blivit dåligt behandlad alternativt känt att man liksom blir nedtryckt av ledningen och upptryckt mot väggen av kunder som vill ha, ska ha, borde få hela tiden.

    Det tar upp den gamla frågan: Är servicearbetare bara robotar enligt er kunder? Visst har vi skrivit på kontraktet men betyder det att våra mänskliga rättigheter försvinner? Är det rättvist att ni behandlar oss som hjärnlösa slagpåsar?

    Om ledningen ser alla oss arbetare som oärliga tjuvar, fastän inte alla är såna, tänker jag from. se alla kunder som gnälliga idioter. Drar de alla oss över en kam gör jag likadant, jag är inte bättre än så. Tydligen.

    Kommentar av Lilly — 2009/06/22 @ 15:11

  70. Jämna Konsumhelvetet med marken!

    Kommentar av BojBoj — 2009/06/24 @ 16:41

  71. Men hur ska magen klara sig om man inte får äta massa gammalt skit som tas ut i lunchrummet? Det är ju en del av bakteriefloran hehe.

    Kommentar av Karin — 2009/07/05 @ 22:35

  72. Frippe:
    Blir 1: nyfiken på vr du får dina siffror ifrån om stölder från anställda på 500miljoner.

    2: Nyfiken på hur någon kommit fram till de siffrorna. Hur har man kommit fram till hur stor del av svinnet som är stöld från anställda och vad som är stöld från icke anställda?

    Sen är jag tveksam till att matpriserna skulle sänkas med 1-2% om stölderna försvann. Sällan varit med om företag som sänkt sina priser för att de gjort större vinst.
    Men å andra sidan verkar du ju veta vad du pratar om.

    Sen är det nog ingen som tycker att man ska få stjäla i butiken. (nåja, men de SOM stjäl har säkert större förståelse ang reglerna)
    Handlar om att anställda som utgör ryggraden i företaget inte ska bli behandlade som tjuvar, fuskare och lögnare av företaget.
    Tycker att uttrycket man ska inte bita den hand som föder en passar rätt bra in på detta fenomen, som sprider sig som en löpeld i hela samhället. Är många arbetsplatser som skickar ut liknande skrivelser.
    På min arbetsplats fick vi en liknande lista med regler, denna skickades ut precis efter att VD’n hållit ett brandtal om hur viktigt det var att vi alla bet ihop och kämpade i dessa tider för företagets fortlevnad.
    Under detta kämpande ska vi tex inte få dricka kaffe vid skrivbordet längre. Vi får itne heller prata med våra arbetskamrater under arbetstid, om det är något vi vill säga, ja då ska vi skriva ner det på en lapp och ta det på en rast, eller efter att vi slutat.

    Däremot så talade vi alla genast om för den ansvarige att detta inte är accepterat att skicka ut denna mail till oss anställda.

    Kommentar av Stefan — 2009/07/20 @ 15:44

  73. *denna typ av mail

    Sen att jag skriver kommertarer på en blogg på arbetstid tycker jag visar på hur en anställd reagerar på denna typ av skit.

    Kommentar av Stefan — 2009/07/20 @ 15:50

  74. Fysa maten? Vad betyder det?
    Är det att hälla fotogen över så att fattiga och hemlösa inte kan sno den ur soptunnorna?

    Kommentar av rutan — 2009/08/02 @ 00:41

  75. Det fanns många anledningar för mig att säga upp mig från mitt jobb inom Coop Sverige – det stora hycklarföretaget…
    Vad ska t.ex. sägas om ”utseendekontraktet” som nu florerar? Man får inte ha en ”onaturlig” hårfärg…
    Konsum Nord kan ju lätt få äga i jämförelse.

    Kommentar av Forumkassörskan — 2009/08/02 @ 22:07

  76. även jag på mcdonalds måste på min rast stämpa ut först, sen köpa mat. Förr fick vi ta mat själva som vi slog in på vårat nummer men nu måste vi stå i kö på vår rast. vi får dock ha arbetskläderna på oss så länge vi har en jacka på. Krångligt på sommaren när man sällan bär jacka till jobbet?

    Och allt som av nån anledning inte kan säljas måste vi också slänga. Har nuggetsen legat över en viss tid får de inte säljas, inte ens om en gäst faktiskt säger att han VILL köpa dom fast dom inte är är färska (kanske för att han inte orkar vänta på nya). Och jag får heller inte ta dom o stoppa i munnen oavsett om jag betalar för det eller inte. det ska ner i soporna!

    en kompis till mig jobbade på ett ställe där de som jobbade kvällsskiften brukade ta med sig överblivet fika hem. Nu för de inte göra så heller, för det är då orättvist att de som jobbar på morgonen och går hem på eftermiddagen inte får ta med sig nåt hem.

    skumma regler !

    Kommentar av jenny — 2010/10/17 @ 23:57


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: