Konsum

2009/03/26

Rödmule

Filed under: Coop — by konsum @ 07:59

Hon brukar vara inne med jämna mellanrum och köper oftast samtliga varor presenterade i veckobladet. Hon är en stor kvinna som långsamt vaggar fram mellan hyllorna, och smyckar ofta butiken med ljudligt stånkande och högljudda suckar.

En stor rödsprängd potatisnäsa och kinder som hänger rakt ner pryder hennes anlete, och hennes regel verkar vara ”Fråga! Oavsett om du står bredvid det du ska ha – fråga”. Hon är prototypen för en kulturtant, minus kulturen.

Nu vaggar hon mot mig och min kassa med en vagn fylld av dagens kap. Hon inleder med vad som blivit något av hennes catch phrase ”Jag kommer precis hem från norrland, har hälsat på lite släktingar”.

Om det är för att rättfärdiga de vidlyftiga inköpen eller för att vara social vet jag inte, och konversationen tar ofta slut där.

Hon packar upp sina varor på bandet, jag slår in dem, hon betalar och börjar packa ned i sina tygkassar. När jag har börjat med nästa kund utbrister kulturdamen:

– Nämen, se vad jag glömde i vagnen!
(hon håller upp ett paket fryst dill)
– Ojdå, vi kan fixa det efter den här kunden, håll i paketet bara så ordnar vi det.
(hon nickar och ser lite lättad ut)

När jag är redo att slå in hennes dillpaket säger jag:

– Så, om jag kan låna paketet så ska jag slå in det.
– Paketet? Men nu har jag ju packat ned det, längst ner i botten.
– Det var dumt…
– Du måste väl kunna ordna det utan paketet?
– Nej, det var därför jag sa att du skulle hålla i paketet. Kommer du ihåg vad dillen kostar?
– Det klart att jag inte gör, jag är kund här. Jag håller väl inte koll på era priser.
– Nej, jag vet inte heller vad dillen kostar, så jag behöver paketet.
– Så du menar att jag ska packa ur alla mina grejer så du kan slå in dillpaketet?
– Ja.
– Jaha, jag ställer mig här borta och gör det då, fräser hon och ställer sig vid den andra (tomma) kassan och fullkomligt kastar varorna ur kassen.

Hon hittar dillpaketet och tittar mot mig och säger med stor ilska i rösten:

– Ja, nu har jag hittat paketet eftersom det var så jäkla viktigt, och jag antar att det är lika bra att jag ställer mig sist i kön på en gång.

Innan jag hinner säga mitt ”Nej, vi kan ordna det på en gång” har hon trampat iväg till slutet av den ganska långa kön, och jag tänker att va fan.

Hennes sura blickar bränner verkligen på mig, och det blir äntligen hennes tur. Jag slår in dillpaketet och säger

– Det blir åtta och nittio.
– Jag betalar ju med kort. Som förra gången.
– Visst.

Hon betalar, går och packar ihop sina kaosutslängda varor från den andra kassan och går mot utgången. Hennes dill ligger kvar hos mig. Jag ropar:

– Glöm inte dillen!

Hon suckar en lååång suck och släpar sig fram till mig, tar sitt dillpaket och säger så att alla ska höra:

– Det är så jäkla jobbigt att handla här ska du veta!
– Jaså?
– Ja, man blir så jäkla stressad!
– Ja, det blir lätt så när man glömmer saker.

Hon tittar på mig som om jag just kallat henne något mycket fult och vänder sig om och vaggar ut från butiken.

30 kommentarer »

  1. Hahaha! Fast man måste nog ha lite medlidande också – hennes enda nöje i världen är nog att skrika på folk som hon anser har gjort henne orätt.

    Påminner mig lite om de människor som ”glömmer” kasse och sen när de ska betala 1:50, mödosamt drar fram bankkortet för att de inte har några kontanter. Sen tittar de på en mig ”jaha – ska du verkigen ta betalt nu då?” varpå jag tittar på dom och tänker ”Yes, i f-ing will!”

    Kommentar av Ida — 2009/03/26 @ 08:25

  2. HAHA! Jag avundas din kvickhet när det gäller sådana svar Konsum!

    Kommentar av willie — 2009/03/26 @ 09:31

  3. Fast jag tyckte nog du var liiiiite hård mot henne nu Konsum. (Lärde mig den hårda vägen att SJÄLV hålla i de satans hoppsan-grejerna. Och så hade vi en bra chef som gav oss i kassan stort handlingsutrymme, så det var helt ok att chansa om det blev stressigt och typ ta en femma på PUL övrigt.)

    Kommentar av bani — 2009/03/26 @ 09:36

  4. Bani: jag var faktiskt medvetet hård (ovanligt för att vara jag). Hon körde med så otroligt dålig ton och drog på sig den största offerkoftan hon hittade och toppade med lite orättfärdig indignation. Jag ville helt enkelt sätta henne på plats. Ibland är jag ond.

    Kommentar av konsum — 2009/03/26 @ 09:58

  5. Helt rätt. Kunden har alltid fel. Det har jag lärt mig the hard way.

    Kommentar av The One and Donny — 2009/03/26 @ 10:15

  6. Hmmm… – ÖVER-STRESS är ju rätt så vanligt i dags dato, tyvärr tyvärr… 😥

    Kommentar av Josef Boberg — 2009/03/26 @ 11:17

  7. roligt inlägg.. men ALLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLdelez för långt!

    Kommentar av TestaDetMesta.se — 2009/03/26 @ 12:56

  8. TestaDetMesta: Historien är faktiskt så där lång, jag vet det för det är jag som har skrivit den. Du kan läsa även längre texter, jag tror på dig.

    Kommentar av konsum — 2009/03/26 @ 13:15

  9. Rödmule verkar vara Surmule.
    Ah, vilken story!
    Sänder dig en styrkekram att orka dig igenom sådana kunder!

    Kommentar av Norrland — 2009/03/26 @ 14:02

  10. Åååh, det kunde lätt ha varit en av mina låntagare… Det finns en viss typ av människor, med noll självkännedom och inget personligt ansvar, det är alltid andras fel när dom klantar sig.

    Och en bra historia är inte för lång.
    Keep up the good work, Konsum. Du är en hjälte 🙂

    Kommentar av Arga bibliotekstanten — 2009/03/26 @ 16:48

  11. ”Ibland är jag ond.” Jaja. Själv faller jag för smicker. Ge mig en länk och jag är definitivt tillbaka. Men den här berättelsen har en liten släng av adjektivsjuka jag inte sett förut. Själv brukar jag gödsla med ”väl” när jag skriver så vi har alla våra specialiteter. Tanten har tydligen dill.

    Kommentar av hélène — 2009/03/26 @ 20:40

  12. Ah, efter att hon medger att hon inte håller koll på priserna förtjänar hon allt som hon får.

    Kommentar av anon. — 2009/03/26 @ 21:18

  13. Tack för underhållning, Konsum. Fundering: hur gör du för att komma ihåg tills du får skriva?

    Kommentar av st4rbuck — 2009/03/26 @ 21:35

  14. jag ser henne framför mig. säkert en längre, mörk, fodrad urgammal kappa och hon ser ut som en stoppad korv i den. har jag rätt?

    Kommentar av lillavild — 2009/03/26 @ 23:43

  15. Den stackarn har alldeles för lite att göra, eller så saknar hon vänner….
    Starkt av dig att hålla dig lugn. Själv hade jag blivit tokig….

    Kommentar av Scaramanga — 2009/03/27 @ 00:51

  16. Haha…förstår verkligen om du står på dig om det där har hänt tidigare. Det är alldeles för uppenbart att hon hela tiden försöker undvika att betala. Nu kanske hon inte gör om det !

    Ser verkligen tanten framför mig !!

    Kommentar av Gunilla — 2009/03/27 @ 11:51

  17. Hélène: Adjektivsjuka? Nu tar du väl ändå i, efter en snabb genomläsning med siktet på adjektiv så får jag det till c:a 11 (eftersom genomläsningen var ganska snabb kan jag gå med på att det kan vara plusminus ett par). Detta på en text som består av inte mindre än 532 ord.
    Det råkar inte vara så att du reagerade på att just ett av adjektiven (stor) återkommer flera gånger under texten? Det är inte adjektivsjuka…

    Kommentar av Sigrinn — 2009/03/28 @ 08:46

  18. haha, vilken tant! såna verkar de vara, de där rullatorburna, petiga och livsfarliga i butikssituationer. Det är även penschisarna som kör in i hälarna på oss ”vanliga” kunder med varuvagnar, i kampen om vem som hinner först till mjölken…

    Kommentar av Toffs — 2009/03/28 @ 11:40

  19. Alltså så underbart gjort av dig Konsum.
    Helt rätt hanterad kund.

    Ibland blir det för mycket gnäll och suck. Det är ju inte vi som jobbar som skapar problemen, oftast de själva.

    Kommentar av ML — 2009/03/28 @ 14:09

  20. Jag tycker då i alla fall inte alls att historian var för lång. Tvärtom, jag tycker att det är riktigt kul när du kommer med längre historier, Konsum! =) Då har man lite mer att läsa.

    Kommentar av Erica — 2009/03/28 @ 22:47

  21. Konsum! Ditt inlägg var inte alls för långt, skrev du romaner skulle jag läsa dem också. Fan vad bra du är.

    Kommentar av Johan — 2009/03/29 @ 00:12

  22. Du skriver så bra. Skriv en roman.

    Kommentar av Ung tant — 2009/03/29 @ 21:02

  23. kan jag LÅNA DITT PAKET!?

    Kommentar av TestaDetMesta.se — 2009/03/30 @ 12:53

  24. TestaDetMesta: Va? Är det månne spam som kastas ut i kommentarsfältet?

    Kommentar av konsum — 2009/03/30 @ 13:12

  25. Konsum, jag kan förstå att det kändes bra att vara lite ond den gången… 😉

    Kommentar av bani — 2009/03/31 @ 10:25

  26. Ha ha… det påminner om mitt jobb! Jag jobbar dock i kundtjänst för ett resebolag.det ringer gott om spån hit.Man kanske skulle skapa en blogg bara för dem!!!!

    Kommentar av Ullis — 2009/04/02 @ 09:27

  27. Man blir stressad bara av att läsa det där. Jäklar.

    Kommentar av Linda — 2009/04/04 @ 13:06

  28. Folk ÄR idioter när de handlar mat, efter timmar i kassan som yngre (f.ö. på coop) har jag dragit slutsatsen att folk kommer på att de måste handla mat när de är stressade, hungriga och sura. Och då blir bemötandet gentemot kassapersonal därefter…

    Kommentar av screw you — 2009/04/06 @ 13:38

  29. Ack så jag känner igen det.. Funderar på att börja blogga om mina erfarenheter också. Idag var det en herre som klagade över att vi inte sålde gårdagens tidning för han hann minsann inte köpa den igår.. XD

    Kommentar av Coopare — 2009/04/10 @ 14:53

  30. Ha ha.. =P

    Kommentar av Galna kocken — 2009/04/10 @ 18:33


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

