Konsum

2009/03/17

Plastdamen

Filed under: Coop — by konsum @ 08:00

Hon är lite darrande redan innan det är hennes tur, hon kramar de blankröda äpplena i sina skrynkliga händer.

Med flackande blick är hon noga med att
inte stå för nära        inte för långt ifrån       inte störa dem som står bakom.

Hon har en sådan där genomskinlig påse som man packar sin frukt i som en hatt, som skydd mot regnet som inte finns.

En trasig ytterrock i vad som en gång har varit brunt skinn, nu lappad med alla möjliga tyger utan tanke på diskretion, hänger över hennes spensliga kropp.

Det är hennes tur.

Jag vill gärna lägga äpplet på vågen själv”, säger hon och försöker förmå sig till att se mig i ögonen. Hon lyckas inte.
Självklart”, säger jag och låter henne sträcka sig över kassan och lägga äpplet på vågen.
Det blir två kronor”, säger jag och är på väg att lyfta upp äpplet från vågen.
Nej!”, ropar hon överraskande högt, ”Jag tar det själv

Hon betalar med en flortunn tjugokronorssedel och stoppar äpplet i fickan, växeln stoppar hon ned i en liten skinnpung som hon har runt halsen. Skinnpungen är i samma kondition som ytterrocken. Utmattad.

Hon tar upp sina skinnhandskar som är instoppade i alldeles för stora engångsplasthandskar. Hon står fortfarande kvar framför mig, hon lyfter de handskbeklädda händerna till sitt ansikte, viftar lite med fingrarna för att göra mig uppmärksam på att hon står där.

Jag förstår att hon vill att jag ska kommentera hennes plasthandskar, vilket gör att jag inte vill kommentera dem överhuvudtaget, hur nyfiken jag än är.

Hon rör sig inte ur fläcken.

Jag tar nästa kund.

Hon står kvar.

Jag tar nästa kund.

Hon lutar sig in mot mig en aning.

Hon säger ”En får inte va dum”.

Jag säger ”Nej”.

Hon fortsätter med skarp röst ”För att skinnet inte ska förstöras har jag trätt på plasthandskar utanpå handskarna”.

Jag säger ”Jag ser det”.

24 kommentarer »

  1. Gud, stackars kvinna =(

    Kommentar av linda — 2009/03/17 @ 08:19

  2. Underbart/hemskt.

    Kommentar av Blaskagg — 2009/03/17 @ 09:04

  3. Vad bra du skriver. En liten novell blev det.

    Kommentar av Mammahelatiden — 2009/03/17 @ 11:24

  4. Tänk, dom finns överallt…Plastdamerna!!!

    Kommentar av Norrland — 2009/03/17 @ 16:13

  5. Inte lätt att vara fattig. Men dessa damer finns ju överallt…..

    Kommentar av Scaramanga — 2009/03/17 @ 17:28

  6. alltså… om hon inte vill att du ska vidröra äpplet kan hon ju lägga äpplet i en fruktpåse. eller?

    Kommentar av lillavild — 2009/03/17 @ 18:51

  7. Tack för länken, va glad jag blev. Du är både generös och uthållig i din verksamhet! Ärligt talat så beundrar jag dig för allt vad du gör. Och du fortsätter att skriva prosa, som jag, och alla här tror jag, njuter av! Jag är inte inne så ofta, men jag har inte glömt dig, aldrig!
    Hélène hälsar, hon har lite existensiell kris just nu, men inte mer än vad ett hälsosamt brödbak kan ställa tillrätta. Jag säger bara det: rågkross,grahamsmjöl och vetegroddar!
    Fortsätt skriv!

    Kommentar av anna-mi — 2009/03/17 @ 19:33

  8. Tragiskt!

    Kommentar av Coopcoopidop — 2009/03/17 @ 19:38

  9. Vilken liten gulletant! 🙂

    Kommentar av vhcbloggen — 2009/03/17 @ 19:59

  10. Oh. Hon personiferar två kunder i en. Den första är (den mycket tragiska) damen med svår bacillskräck som av någon anledning fått för sig att andra människor sprider baciller men inte plastpåsar. Den andra är den obotligt snåle man som undrade om vi tarerat vågen för plastpåsarna resp. jordgubbstrågen.(Han ville inte betala ett öre mer än priset på enbart frukten – trots att han hade råd att köpa både kvällstidning och tobak varje dag.)

    De är såna där kunder som finns kvar i ens minne trots att det gått väldigt lång tid sedan de stod där framför kassan.

    Kommentar av meta — 2009/03/17 @ 20:15

  11. Idag stod jag på Nordea och fundrade varför de mest ensamma av människor har valt ut just bankkassörskan att berätta sitt livs historia för. Men man ska inte vara elak. Kanske står man själv där en dag. Tur att man kan kommentera bloggar mitt i natten istället.

    Kommentar av Borkbork — 2009/03/18 @ 00:46

  12. Tragisk tant.

    F.ö. har jag alltid undrat över hur människor är funtade som inte lägger frukt och grönsaker i påsar i affären. Även om man sköljer av grejerna när man kommit hem så är det ju skitäckligt att de har legat på samma varuband som (ibland väldigt) skitiga matförpackningar, och dessutom kan ju banden vara ganska skitiga i sig själva ibland, utrunnen mjölk och annat klegg som inte personalen hinner ta hand om i stressen. Plus att frukten/grönsakerna sen ligger löst och skramlar i kassen på vägen hem, och lättare kläms sönder. Har man lagt dem i påsar så kan man ju enklare placera dem på vettigt sätt i kassen.

    Kommentar av degbunke — 2009/03/18 @ 10:06

  13. Det låter som nåt ur en John Ajvide Lindqvists roman. Luktade hon konstigt med? (såklart hon gjorde)

    Kommentar av rikkard — 2009/03/18 @ 10:12

  14. Jag tror inte hon är fattig alls…det brukar de inte vara. Bara att det slagit över lite…

    Kommentar av Louise — 2009/03/20 @ 08:51

  15. vilken söt tant! 🙂

    Kommentar av nessie — 2009/03/20 @ 20:24

  16. Jag tar aldrig påsar till min frukt eller grönsaker. Men inte på grund av snålhet utan faktiskt i ren miljösynpunkt.

    Kommentar av hotness — 2009/03/20 @ 22:49

  17. ”Min” plastdam tog plastpåsar till allt, även konservburkar.

    Kommentar av meta — 2009/03/21 @ 10:14

  18. 12# tänk på alla de smutsiga människor som vidrört frukten innan den hamnade i affären, de smutsiga kartongerna de legat i, de smutsiga lastbilar frukten färdats i, att just det där äpplet är taget i av minst 3 personer varav en utav dem ett snorigt barn och en annan med dödsjukediarré….
    Organiskt material är inte sterilt. Och plastpåsarna förresten…fd förpackningar som härbärgerat mögliga mejerivaror, hanterats av otvättad återvinningspersonal…
    Medan majoriteten av kassaband åtminstone tvättas en gång om dagen.
    Smaklig spis! 😉

    Kommentar av Mymmeli — 2009/03/22 @ 09:40

  19. Som saga, så finstämt berättat, jag såg händelsen framför mig i ”min” butik. Spänningen steg på slutet då plastanten stod kvar och stod kvar. Tack!

    Kommentar av Maria Gustafsson — 2009/03/25 @ 11:37

  20. Vad vackert skrivet! Jag ser henne framför mig.

    Kommentar av Sofia — 2009/04/01 @ 22:22

  21. Det är så roligt att läsa dina inlägg sitter alltid och skrattar för mig själv 🙂

    Kommentar av malinbergk — 2009/04/04 @ 12:13

  22. aHAHAHAH VAD KUL :’)

    Kommentar av FRIDAÖAÄAÖA — 2009/04/06 @ 11:32

  23. #16: Haha, din korkade klimathora! I fortsättningen ska jag ta dubbla påsar till min frukt bara för att rendera ditt beteende meningslöst.

    Kommentar av Henrik — 2009/04/11 @ 14:53

  24. Träffar man inte ganska ofta på knäppisar som tvunget ska ge alla andra goda råd? Jag är svintrött på det!

    Kommentar av Maria — 2009/06/09 @ 10:08


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

