Konsum

2009/03/06

140 gram bacon. Varför?

Filed under: Coop — by konsum @ 09:32

För mer än ett år sedan frågade en stamkund (en rolig herre som brukar skoja och vara allmänt trevlig) om jag kunde förklara varför bacon nästan alltid säljs i paket om hundrafyrtio gram.

På samma gång förvånad, road och förbannad (för att jag inte själv upptäckt denna gigantiska fråga) svarade jag:

– Nej, jag kan faktiskt inte ens hitta på ett bra svar, men jag ska ta reda på det!

Jag skrev omedelbart ett rakt och mycket okomplicerat mail till Scan:

Ett brev till Scans kundtjänst

Ett brev till Scans kundtjänst

I ungefär en veckas tid hände ingenting, och efter det fortsatte ingenting att hända. Sedan damp detta svar ned i min inkorg:

Ett svar från Scan

Ett svar från Scan-Mona

Tack Mona! Det var ett så oerhört tråkigt, ointresserat och oinspirerat svar att jag omedelbart förträngde alltihop. Jag visste inte om det var roligt att svaret var så här otroligt icke-svarande eller om det bara var irriterande.

När jag idag gick igenom mina gamla bilder och idéer hittade jag det här svaret och hade inga betänkligheter; jag tycker att det är otroligt roligt!

Själva frågan är dock olöst – varför just hundrafyrtio gram?

24 kommentarer »

  1. Heh. Det där är ju en mycket, mycket stor fråga. Monas svar, däremot… Jag vet inte vad jag ska säga. Goddag yxskaft, kanske?

    Kommentar av Stellan — 2009/03/06 @ 09:48

  2. Varför inte bara skicka ett nytt mail till henne och kräva ett lite bättre svar?…

    Kommentar av Stefan — 2009/03/06 @ 09:52

  3. Vilken serviceanda! 😉

    F’resten, det finns nå’n annan tillverkare som fular lite & numera har 120-130g (kommer inte ihåg nu) utan att för den skull påpeka det nå’ på förpackningen även om priset är det samma. Kanske inte lika intressant att flagga ”NU ÄNNU MINDRE FÖR PENGARNA”…

    Kommentar av ninnibeth — 2009/03/06 @ 10:12

  4. Mitt tips är att fråga någon pensionär vilka mått som användes för bacon/fläsk här han/hon var barn. En tänkbar kandidat är ett tredjedels (svenskt) skålpund = 141,67 gram.

    Kommentar av Vet — 2009/03/06 @ 10:31

  5. det är ju en ganska enkel fråga som kan bli väldigt stor – o filosofisk.. varför säljs alla produkter i den vikt som de gör?

    om frågeställningen ska hållas enkel så tror jag dock att Vet har ett ypperligt svar som jag lägger min röst på 😉

    (det är synd att Scans ointresserade kundtjänst inte har den informationen, men så kanske det blir när man anlitar ett callcenter eller den sura damen i receptionen får ta hand om allehanda kundförfrågningar)

    Kommentar av Cousin S — 2009/03/06 @ 10:39

  6. Det kan vara för att 140g blir 7 skivor. 7 är ett trevligt primtal, som garanterar att man omöjligen kan dela upp paketets innehåll rättvist på fler än en person.

    Hemma har vi varje lördagsmorgon en liten familjär kamp om vem som ska få fyra, och vem som ska få tre skivor.

    Kommentar av Isidor — 2009/03/06 @ 11:01

  7. Jag tror också på skålpundet. Det bara måste vara en gammal vikt som hängt i.

    Kommentar av Malinka — 2009/03/06 @ 11:11

  8. Mona svarar alltid sådär tråkigt. Hon och jag hade en diskussion om leverpastej för ett år sedan och då var hennes svar, om möjligt, ändå sämre.

    Kommentar av Elin — 2009/03/06 @ 11:51

  9. ETt högst irriterande faktum att hon svarade på din fråga. Kort och enkelt och svaret kunde utvecklats men fortfarande svar på din fråga! Nästa gång kan du ställa frågan du vill ha svar på.

    Kommentar av Sara — 2009/03/06 @ 12:37

  10. Isidor: ICAs bacon brukar vara i åtta skivor per 140 gram! Trevligt nog får därför min sambo och jag fyra skivor var.

    Kommentar av Mart — 2009/03/06 @ 13:07

  11. Sara: Du menar att du på ett magiskt sätt lyckas missa att mitt mail innehåller till antalet två (2) frågor: ”Varför?” och ”Har det alltså varit så?”…? Och Monas svar är inget svar överhuvudtaget.

    Kommentar av konsum — 2009/03/06 @ 14:13

  12. Underbart! Tänk att ens sätta sig och skriva ett så intetsägande svar! Hon måste ha funderat länge….

    Kommentar av Katta & Doriz — 2009/03/06 @ 15:10

  13. ninnibeth: Det finns en leverantör (som jag inte tänker hänga ut här) som har 125 g i sinaförpackningar, både på skivat och tärnat bacon. Lurigt, men sant.

    Kommentar av tessan — 2009/03/06 @ 18:40

  14. Tessan, det måste varit dom jag sett på ICA då! Kollade idag, men kunde inte hitta dom, så jag vet fortfarande inte vilka det var, men häng ut bara! 😉

    Kommentar av ninnibeth — 2009/03/06 @ 19:00

  15. …och mysteriet Konsum får en pusselbit till med initialerna i brevet.

    Kommentar av Broken Haiku — 2009/03/07 @ 03:05

  16. Broken: Jag är ledsen att behöva ta pusselbiten ifrån dig, men C.K. = Coop Konsum… jag ville bara påvisa att jag faktiskt var en person som undrade det här på riktigt.

    Kommentar av konsum — 2009/03/07 @ 07:24

  17. Aw, tusan hakar Konsum – där for mina detektivdrömmar helt i kras. Nåja, skam den som ger sig!

    Kommentar av Broken Haiku — 2009/03/07 @ 08:23

  18. Det verkar dessutom att i utlandet, ex USA så säljs de i förpackningar om 5oz=141g. Mystiken tätnar.

    Kommentar av Uffe — 2009/03/07 @ 11:00

  19. Nej Uffe, mystiken klarnar.

    * 5 oz är ungefär 140 g.
    * Bacon är något vi förknippar med den engelsktalande världen, inte minst USA.

    Slutsats: 140 g är det för att det gör de ”over there”.

    Kommentar av meta — 2009/03/07 @ 12:46

  20. Tänkte bara påminna om kollektivet..
    Tycker att det är en så bra idé, och hoppas att det inte blir bortglömt! Jag skrev precis ett nytt inlägg där.. Glömde att hälsa från kollektivet, men en god gärning är ju ändå en god gärning.. 😛

    Kommentar av Malwin — 2009/03/07 @ 18:48

  21. Först lång betänketid och sedan ett sånt där svar. Jag tror att de inte hade svaret på din fråga tillgängligt och slängde iväg något som inte är direkt fel (men undvikande) för att om möjligt slippa ta reda på det. Prova att ställa en följdfråga eller upprepa samma fråga så kanske de tolkar dig ordagrant den här gången!

    De frågor som skickas till supporter håller i min erfarenhet långt lägre språklig nivå än en godtycklig klass ur grundskolan. Det finns bättre och sämre skrivna brev men skrämmande många får man gissa sig till vad kunden menar.

    Kommentar av Johan — 2009/03/08 @ 00:31

  22. […] en påminnelse Sparat under: kollektivet — by konsum @ 09:40 Precis som Malwin skriver här är det aldrig fel att påminna om […]

    Pingback av Kollektivet - en påminnelse « Konsum — 2009/03/09 @ 09:41

  23. Det är för att butikerna skulle slippa ändra sina priser ut mot kund (ursprungligen). Dvs man sänker vikten på varorna istället för att höja priserna. Priserna är tillsynes oförändrade, men det är sant att man får mindre för pengarna. Se bara på de konstiga vikterna på chokladkakor (marabou) eller dyl.

    Kommentar av Jag vet, jag vet — 2009/03/16 @ 15:29

  24. Tycker det är mer intressant att ta upp den här dressingen som säljs i plastflaska där innehållet är 242ml.

    Kommentar av Erik — 2009/03/18 @ 21:12


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

