Konsum

2009/02/06

Caligula

Filed under: Coop — by konsum @ 10:04

När du kommer in och tar plats finns inget utrymme för fel. Du går långsamt runt och inspekterar, letar efter något att slå ner på. Du vet att du kommer att hitta något dåligt, det gör du alltid.

Du har din korg, ditt alibi, ditt rektangulära tillstånd att bära dig åt. Kastar tillbaka en banan, klämmer på en ny, kastar tillbaka den och tar en ny som känns okej.

Du plockar åt dig ett två-pack semlor och vrider och vänder på paketet. Du sätter tummen

genom kartongen

genom plasten

för att se hur färska de är. Jag vill skrika i ditt öra att det står när de är bakade på etiketten som du har närstuderat i tio minuter.

Jag andas ut och frågar om jag kan hjälpa till med något.
Du säger att jag inte kan det.
I mitt huvud säger jag

ska vi slå vad?

16 kommentarer »

  1. Den där kunden är extra irriterande om den kommer fem minuter före stängning!

    Kommentar av ML — 2009/02/06 @ 11:43

  2. Riktiga semlor eller fusksemlor?
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=880550

    Okej, jag är inte förvånad, men aprikoskärnor?

    Kommentar av Tomas — 2009/02/06 @ 12:04

  3. Usch! Trista människor. Det är samma typ som klämmer sönder avocadosarna. Som inte lärt sig att man skall klämma dem på ”ändarna” för att se om de är färska…

    Kommentar av asabergman — 2009/02/06 @ 15:05

  4. Den butiksanställdes kvävda ilska är så stor. Vissa dagar vill man verkligen bara vråla rakt ut.

    Kommentar av Ung tant — 2009/02/06 @ 15:18

  5. Genialiskt. Igen.

    Det är den själsdödande konstanten i inläggen som gör hela den här bloggen. Det, och tondöva kommentarer i stil med signaturen asabergmans ovan. Eller om det blir under min? Vem vet. Spännande.

    Kommentar av Prankmonkey — 2009/02/06 @ 16:27

  6. Mycket poetiskt. Olyckligtvis inte desto mindre sant.

    Kommentar av tessan — 2009/02/06 @ 18:23

  7. Åh vad kul det skulle vara att se en ilsk butiksanställd stå och skrika i örat på en ”pekfinger-i-semlan-våldsverkare”! 😀
    Folk är så puckade…

    Kommentar av vhcbloggen — 2009/02/06 @ 20:04

  8. Hmmm… – tala om åt hållet ”ohanterliga” stressituationer i jobbet…

    Kommentar av Josef Boberg — 2009/02/06 @ 22:05

  9. *Rackarns vad jag gillar konsum, de har liksom det mesta av det bästa – att den dessutom är en närbutik gör ju saken ännu bättre! Jag behöver inte ens ringa färdtjänsten!

    Kommentar av Bestefarsan — 2009/02/07 @ 11:24

  10. Trycker man tummen genom plasten på ett semmelpaket är det väl bara att betala för sig, direkt. Jag skulle aldrig släppa ut en sådan annars om det var min butik.

    Kommentar av Qwerty — 2009/02/07 @ 13:10

  11. Vilket svin!!!!
    Sådana människor har ju stora problem.
    Men vad historien inte berättar är köptes semlan?

    Kommentar av Scaramanga — 2009/02/07 @ 20:25

  12. Jag kan sätta hur mycket som helst på att det var en 65+ are, ellerhur? Dom är fan makalösa, i allafall på mitt jobb. Det ska gnällas om allt!

    Kommentar av Martina — 2009/02/08 @ 18:02

  13. Framstår som när Lisbeth Salander tvingades träffa sin nye förmyndare… (Stieg Larsson-trilogin)

    Kommentar av hélène — 2009/02/09 @ 07:56

  14. Det är synd att folk som har så mycket tid över använder den till så onödiga och destruktiva saker.

    Och, asabergman (och andra ännu ej upplysta), en avocado klämmer man inte n-å-g-o-n-s-t-a-n-s på med tummen utan istället kramar men den lite med hela handen så känner man om den är mogen eller inte.

    Kommentar av Jenny — 2009/02/09 @ 21:18

  15. nr 14:
    En avocado (sic!) kramar man INTE! Känn på (yttersta!) toppen hur mjuk den och avgör därefter utifrån form och (mest) färg hur mogen den är. Ska du göra avokadomos av den så är det skit samma, men om du vill att den ska se bra ut och ha bra konsistens: LÅT BLI ATT KLÄMMA DEN ÖVER HUVUD TAGET!!! Kläm lite över hela avokadon så förstör du mer än om du klämmer mycket på toppen. Tss, amatörer!

    Kommentar av ofrivillig avokadoexpert — 2009/02/11 @ 00:53

  16. Jag visste inte att man kunde beskriva frustration över ”den sortens” människor så vackert..;)

    Kommentar av Sofia — 2009/03/11 @ 13:25


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

