Konsum

2009/01/23

Emsam

Filed under: Coop — by konsum @ 12:43

Det finns inga kläder i hennes garderob som skulle kunna passa henne. Inte idag, kanske inte en enda dag de senaste tio åren. Allt är smutsbrunt och slitet, och plaggen hänger över henne som om hon var en stolsrygg i vilket sovrum som helst.

Hon har en samling peruker i samma skick, de ser ungefär likadana ut. Ibland sätter hon på peruken alldeles för snett, men det skiter hon i. Hon dricker inte, men röker ohyggligt. När hon inte röker tuggar hon på sin femtioåriga tunga, som om hon vill mala sönder den mellan kindtänderna.

Hon kom fram till mig:

Min mamma dog på julaftons morgon. Hon dog. Ja, och nu är hon borta. Hon var mitt allt. Mitt stöd i livet. Jag har inte alltid haft det så lätt. Nu är jag alldeles emsam. Alldeles emsam. Sen mamma dog i julas. På julafton. På julaftons morgon. Så nu är jag alldeles emsam. Emsam i världen.

Nämen vad tråkigt”, kunde jag svara.

10 kommentarer »

  1. Men va hemskt…

    Kommentar av Eva — 2009/01/23 @ 07:26

  2. Ja, vad svarar man? Så tungt. Stackars, stackars henne.

    Kommentar av Mary — 2009/01/23 @ 13:15

  3. Oj, vad ledsen jag blev för denna kvinnas skull… Jag förstår om det var svårt att svara på en sådan sak.

    Kommentar av Erica — 2009/01/23 @ 14:35

  4. Du svarade i alla fall.

    Kommentar av Blaskagg — 2009/01/23 @ 15:05

  5. Har ett jobb där man åker hem till folk och hjälper till med datorer bla. var hemma hos en farbror som hade problem och säger det var ju frun som skötte datorn.

    Kommentar av Patric — 2009/01/23 @ 17:11

  6. Som Blåskägg sa; du svarade iallafall. Det värsta måste vara de som helt ignorerar.

    Kommentar av Mymmeli — 2009/01/23 @ 17:57

  7. De e inte lätt att va föräldralös.
    Man fattar inte innan de är för sent !

    Kommentar av Himpa — 2009/01/23 @ 18:20

  8. får jag fråga konsum… blir butikspersonal irriterad när man som kund står och plockar ut visst godis ut en sån där godislåda? typ en viss färg så det knappt finns mer av den färgen kvar…

    Kommentar av lillavild — 2009/01/24 @ 09:21

  9. (Länk till kommentarer finns återigen till höger UNDER inlägget – yay!)

    Kommentar av Broken Haiku — 2009/01/25 @ 08:25

  10. Funnet på Coop i Gubbis: http://vilketdravel.blogspot.com/2009/01/god-jul.html 🙂

    Kommentar av Åsa — 2009/01/25 @ 13:18


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

