Konsum

2009/01/14

Tydlighetens tydlighet

Filed under: Coop — by konsum @ 07:35

Varför känner sig så många människor tvingade att berätta för mig vad det är de är på väg att köpa?

”En banan”
”Några öl och fyra kexchoklad”
”De här”

Jag förstår att du har valt ut dessa varor med viss omsorg för att inhandla dem i den kassa du och jag nu står i, jag förstår även att det är en banan, några öl och fyra kexchoklad, eller de där, eftersom jag är över fyra år och anställd för att ta betalt när folk vill köpa till exempel en banan, några öl och fyra kexchoklad, eller de där.

Som Seinfeld sade:
People… they’re the worst!

28 kommentarer »

  1. Haha, ja det kan man undra 🙂 Seinfeld rules!

    Kommentar av Mary — 2009/01/14 @ 10:50

  2. Jo… fast kör man konsekvent på ”det förstår man ju själv”-resonemanget slutar det ju med att i princip inget av det som sägs i en kassa ”behövs”. Se det som ett hej tycker jag 🙂

    Kommentar av Micke vK — 2009/01/14 @ 11:22

  3. Kommentar nr 2 ligger det nog lite i. Många ensamma därute – de möter kanske ”bara” dig under en hel dag.

    Kommentar av Eva — 2009/01/14 @ 11:38

  4. Seinfeld har så rätt!

    Kommentar av mussolini — 2009/01/14 @ 11:39

  5. Jag tror mer tvartom:

    Att man som kund tror att en kille eller tjej som jobbar i kassan pa Konsum kanske behover lite hjalp pa traven?!

    Kommentar av Roppan — 2009/01/14 @ 11:57

  6. Suck… den här råkar jag alltid ut för. Speciellt om jag letar i PLU-boken efter en varas kod kommer det lika säkert som amen i kyrkan: ”Äpplen” Jo, jag ser att det är äpplen men jag måste ha rätt kod till dom också. Suck, som sagt…

    Kommentar av Kuvösninja — 2009/01/14 @ 12:29

  7. Va? Varför säger folk så? Fan vad märkligt. Kan iofs hända på kiosker och liknande ställen att jag räcker fram min vara åt kassörskan och säger typ ”den här skulle jag ha”.. men att kommentera varorna på bandet i en mataffär är ju bara snurrigt..

    Kommentar av Andreas — 2009/01/14 @ 14:33

  8. Ja, eller som när de ställer upp fyra öl på bandet och säger ”det är fyra öl” Japp, jag ser det…

    Kommentar av Clashy — 2009/01/14 @ 14:56

  9. Alltså…hmm…jag fattar nog inte riktigt. Dels hade jag inte en aning om att folk gjorde så här och sen undrar jag framförallt hur en sån här konversation ”går till”. Kan du inte förtydliga lite 🙂

    Typ både med exakta ord och ”rörelser”. Dvs när sägs orden? I samband med att varje vara kommer längst fram på bandet eller alla varorna på en gång eller vad?

    Ok, jag vet att ovanstående låter lite fånigt, men detta verkar så urbota idiotiskt att jag behöver en tydligare förklaring 🙂

    Kommentar av tmw — 2009/01/14 @ 16:53

  10. Meh!!! Jobbar du med solglasögonen på så får du skylla dig själv. 😉

    Kommentar av Lisa Soulagera — 2009/01/14 @ 23:43

  11. Påminner mig om gubben som ofta kom in till min affär förut och köpte en liten flaska Pucko. Och sa just alltid på finlandssvenska ”En liten Pucko”. Jag fick till slut anstränga mig för att inte vråla ”Men jag vet det!”.

    Kommentar av JagBitsInte — 2009/01/14 @ 23:46

  12. Man kan när kunden demonstrativt efter köpet står och lusläser kvittot som om det varit en halvmänniska som tagit betalt för varorna lite halvspydigt säga: Om ni har tur kanske ni har 13 rätt… extra kul ifall det är en spelmissbrukare som handlat… >:D

    Kommentar av fritz — 2009/01/15 @ 03:09

  13. Hej
    Din sida har jag lagt upp som favorit i min blogg. Den roar mig. Kul! Jag jobbar på tidningen Vi som också ägs av kooperationen!

    Kommentar av Margaretha — 2009/01/15 @ 07:49

  14. tmw: Det kan gå till på följande vis: en man (det är oftast en man, gärna i blåställ) kommer fram till kassan med en banan, lägger bananen på bandet, ser på mig och säger ”en banan”. Så enkelt, så dumt.

    Micke vK: Det är den automatiska reaktionen och jag tolkar det också så, men varför inte använda det mer vedertagna ”Hej” istället?

    Det känns lite som när killar inte vågar kramas så det får bli några boxningar på axeln istället…

    Kommentar av konsum — 2009/01/15 @ 07:52

  15. Margaretha: Vad kul, jag gillar Vi väldigt mycket och har med glädje noterat the comeback!

    Kommentar av konsum — 2009/01/15 @ 07:54

  16. Jag får samma beteende serverat mig av ungar på mitt jobb (bibliotek). Synnerligen lillgamla ungar, ska väl tilläggas. De kommer fram och lägger låneböckerna på disken och säger till mig (som ska låna ut böckerna):
    ”Jag ska låna Pippi Långstrump i Söderhavet!”
    eller
    ”Jag ska låna fyyyra böcker!”

    Detta med irriterande lillgammalt tonfall och ofta med överdriven artikulation.

    Jag förstår att ungar är så här ”se mig, bekräfta mig”, men det är ändå irriterande när femte ungen samma dag talar om vad han/hon ska låna. Jag får alltid bita mig i tungan för att inte slänga ur mig ett ”jamen vafan DET SER JAG VÄL!!!”. Istället ler jag bara lite och kommenterar inte alls.

    Kommentar av degbunke — 2009/01/15 @ 09:26

  17. Mina kunder är tvärtom. De förväntar sig att jag magiskt ska veta vad de ska köpa eftersom de såg tevereklam med detta kvällen innan. ”Det var något nytt som de gjorde reklam för på teve. Det vill jag köpa!”
    (Jag jobbar på apotek.)
    Mina kunder får gärna säga en Alvedon, AD-droppar och liknande då, vi har en del varor/läkemedel bakom disken.

    Kommentar av ML — 2009/01/15 @ 13:13

  18. kanske för att slippa svara på frågan ”var det bra så?”. det känns ungefär lika dumt.

    Kommentar av lillavild — 2009/01/15 @ 13:37

  19. Jobbar nu inte i butik men upplever ”tvärtomsituationen” med jämna mellanrum. Det är då jag som kund som får frågan ”Vad är det här?” av personen i kassan. Har länge förundrat mig över hur man kan jobba i en matvarubutik och ändå lyckas undgå att lära sig hur en palsernacka ser ut…

    Kommentar av lisen — 2009/01/15 @ 16:28

  20. Mm, sköna kommentarer=) Ofta i kassan när man letar efter numret på en viss äppel- eller kaksort så säger kunden ”12.90 kostar dom” Jo, jag vet priset men jag behöver ett nummer..att vissa ska tala om vad dom har lagt upp på bandet beror nog på ett behov av att inleda en konversation. Och fy för dom kunder som inte ens svarar när man artigt och tydligt säger ”Hej”.

    Kommentar av Martina — 2009/01/15 @ 17:56

  21. Ja… Du verkar ju vara en riktig ”people person” du..

    Kommentar av Whopper — 2009/01/15 @ 19:02

  22. Nu när jag har lagt till en länk på min blogg för att alla ska hitta hit till dig – då kan du ju inte sluta blogga….

    Kommentar av Eva — 2009/01/15 @ 19:03

  23. Oskick att berätta vad som ligger på bandet när det är självklart.

    Enda gångerna jag själv sagt vad det är, så har det varit grönsaker som inte är de allra vanligaste – och personen i kassan har frågat eller sett mycket frågande ut. (Ja, det händer bara på sommaren. Och jag har full förståelse för att en semestervikarie som aldrig sett svartröttet inte vet vad det är. Jag har själv varit där en gång för länge sen.)

    Kommentar av meta — 2009/01/15 @ 20:19

  24. (jag har inte heller sett svartröttet för den delen, däremot svartrötter.Ursäkta!)

    Kommentar av meta — 2009/01/15 @ 20:23

  25. Haha 😀

    Jag brukar ofta känna att man vill vara lite käck och fyndig när man står i kassan. Vilket ofta resulterar i en pinsamt dålig ordvits eller ett lite för starkt ”HEJ!”

    Kommentar av Simon — 2009/01/16 @ 11:34

  26. Håller med lillavild… ”en banan” betyder ”jag ska bara ha en banan, inga kondomer eller cigg eller lotter, tack”. Kontrastera med ”en banan och en trisslott”.

    Kommentar av Tetris — 2009/01/17 @ 10:46

  27. Som lillavild sa: men sluta fråga om det var bra så.

    Kommentar av Diana — 2009/01/18 @ 16:40

  28. Ja det är ju alldeles förskräckligt när folk pratar utan att ha något att säga. Antar att 400-ade gången man i kassan tvingas ha synpunkter om vädret är jobbigt, att folk tyst ignorerar kassörskan är jobbigt, att folk helt enkelt inte beter sig på ett sätt som verkligen förhärligar kassörskans existens kan vara ganska besvärande, liksom flirtande också tar på krafterna. Det finns ett Seinfeld-avsnitt om det också, det med ”soppnazisten”. Den som inte beter sig på exakt rätt sätt i affären får inte komma tillbaks. Det kanske vore något?

    Kommentar av Fredrik — 2009/01/19 @ 12:24


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

