Konsum

2008/12/15

Skrikjöns

Filed under: Coop — by konsum @ 10:27

En man i trettiofemårsåldern (egen företagare med en business som förmodligen går ganska dåligt men han upprätthåller en bild av framgång och lycka medan han suger på sina Prince Gold för att inte bli sysslolös och råka ta livet av sig och/eller andra) ska betala med kort och blir mer och mer frustrerad över att han inte förstår hur kortläsaren fungerar:

– Hur fan ska man veta hur man ska göra det här då? Så jävla irriterande!
– Du drar kortet där på sidan, slår koden, trycker på gröna knappen och godkänner summan.
– Jaha, och hur fan ska jag som kund veta det? Ni borde väl i alla fall ha vett nog att sätta upp en lapp med instruktioner!
– Du menar som den ganska stora lappen som sitter på kortläsaren, svarar jag och pekar på skylten med utförliga instruktioner som sitter på dosan.
– Där…? Meh… vem fan tror du läser den där skylten?
– Förhoppningsvis och troligtvis den som vill betala med kort och undrar hur man ska gå tillväga.

Han fortsätter att muttra något ohörbart och har sedan jättebråttom ut från affären.

21 kommentarer »

  1. Men helt underbart. Ännu en muttrande kund som har problem med kortläsaren. Det är inget knepigt att inte veta vad man ska göra, men det är ett väldigt underligt beteende att vara sur över det också!

    Kommentar av Marika — 2008/12/15 @ 11:13

  2. Hmm.. det enda småkluriga är ju att veta åt vilket håll man ska vända remsan. Detta finns ju oftast utmärkt, men på en del maskiner (apotekets speciellt) är kortsymbolen tvetydig och kan tolkas på två sätt 😦

    Kommentar av Andreas — 2008/12/15 @ 12:02

  3. men å! Det är väl bara att testa sig fram, det är väl inget att bli sur över?

    Kommentar av nessie — 2008/12/15 @ 14:00

  4. Hahahahaha visst är det underbart med dessa människor, bara gnäll och surande över att dem inte ser vad det står och att det är olika på alla affärer. Att lägga så mycket energi på en liten dosa 🙂

    Kommentar av Kakis — 2008/12/15 @ 15:16

  5. Var du verkligen så där smart?! Lycko dig! Jag brukar alltid komma på vad jag ska säga i efterhand. 🙂

    Kommentar av Björn — 2008/12/15 @ 16:20

  6. Vissa dag är allting svårt, och om man går in för att inte tappa ansiktet, så krävs det inte mycket för allt ska rasa ihop.

    Gott att se att konsum har öppnat igen;).

    Kommentar av Mini, överliggaren — 2008/12/15 @ 17:46

  7. Härligt.

    Det skönaste är att människor tror att allt går åt helvete om man skulle göra fel. Att om man drar kortet åt fel håll eller trycker på fel knapp så töms kontot på pengar, maskinen sprängs, alla dör utom du, världen börjar ruttna och du måste leva ditt liv i ensamhet och skam.

    Det är inte riktigt så.

    Kommentar av Oscar — 2008/12/15 @ 17:56

  8. Så klassiskt! Och så räcker det till och med bara med att ta det lugnt och följa det som står på displayen utan att trycka på massa knappar utan att titta.

    Och återigen – välkommen tillbaka!
    Kram

    Kommentar av Konsumflickan — 2008/12/15 @ 18:12

  9. Han har en viss poäng, ta tex medmerakortet som när man vill betala med det i vissa butiker, får man dra kortet välja om man ska trycka c eller d och klar sedan kod och klar sedan godkänna beloppet med klar och säkert klar en gång till för säkerhets skull oxå. Hjälp oss ur KLAR träsket snälla Konsum.

    Kommentar av Himpa — 2008/12/15 @ 20:25

  10. haha. jo, har haft min beskärda del av såna där kunder jag med. men jag förstår dem på ett vis, de där kortläsarna funkar nästan aldrig! särskilt inte på ica-affärer. förstår inte varför det ska vara så svårt att köpa in bättre läsare… jag får ont i armen av alla kort jag måste dra åt kunder som får ”oläsligt kort, försök igen” hundra gånger i rad.

    Kommentar av olle — 2008/12/16 @ 02:22

  11. vilken bitter stackare!

    Kommentar av Micke — 2008/12/16 @ 08:09

  12. amen jävla livskriskrampiga tönt, get over yourself liksom!

    Kommentar av Moment 22 — 2008/12/16 @ 08:55

  13. olle; då ska du se till oss stackare i lite äldre coop konsum/nära-butiker som måste dra ALLA kort själva.. där kan man prata om förslitningsskador! 😉

    Kommentar av wilhelm — 2008/12/16 @ 09:22

  14. Haha, dettta är ju en klassiker. Jag skrev nyligen om något liknande gällande ”gör det själv kassorna” på IKEA, där folk går in med inställlningen att det är apsvårt med ny teknik vilket följdaktligen leder till att allt går åt helvete.

    Terminalerna följer i princip en standard idag och jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan undå att lära sig hur de fungerar…

    Kommentar av Ordbajsarna-Daniel — 2008/12/16 @ 14:04

  15. …ville bara tassa in och önska Konsum God jul! (och välkommen tillbaka)
    Passar på att önska alla en God Jul också!

    Kommentar av Norrland — 2008/12/16 @ 15:44

  16. Yey, konsum är tillbaka!!

    Kommentar av Thezz — 2008/12/16 @ 22:58

  17. Säkert samma snubbe som handlade på mitt jobb här om sistens.
    han: Man ser ju för fan inte vad det står! (om displayen på kortläsaren)
    jag: slå koden och tryck på klar.
    han: men det fattar jag väl!
    jag: ja, jag säger bara vad det står.

    Kommentar av Karin — 2008/12/18 @ 09:58

  18. Det där med skyltar är spännande. Vi har ett gigantiskt knallgult/skrikrött klistermärke på vår avlarmningsplatta där det står ”LÄGG INTE DITT KORT HÄR!” och det är minst en kund om dagen som lägger sin plånbok direkt på klistermärket.

    Kommentar av Pralin — 2008/12/18 @ 12:14

  19. Så jäkla bra sagt! Jag fullkomligt ÄLSKAR när folk (läs personal) ger svar på tal! Det gör jag även själv, tack och lov. Spydiga kunder kan få en att störa sig en hel dag. You rock!

    Kommentar av Martina — 2009/01/04 @ 16:03

  20. Den där konversationen låter ju direkt rippad från mitt jobb, fast för våra besökares del är det (bland mycket, mycket, MYCKET annat) bokutlåningsautomaten som orsakar frustrerade utbrott. ”MEN HUR FAN SKA JAG VETA HUR I HELVETE JAG SKA LÄGGA BOKJÄVELN?” ”Pja, om du tittar på den stora datorskärmen rakt framför dig i ögonhöjd med instruktioner så tydliga att t o m utvecklinggstörda brukar förstå dem utan problem så kanske du kan få en ledtråd…”

    Kommentar av Conan Bibliotekarien — 2009/01/07 @ 00:56

  21. Hahahaha så bra svarat

    Kommentar av p — 2009/06/12 @ 13:58


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

