Konsum

2008/10/13

Vänliga Veckan 2

Filed under: Coop — by konsum @ 19:34

Inskickat av Jag:

Jag kom genast att tänka på min natt. Jag råkade ta en överdos av sömntabletter medan min kompis var här, och det ledde till att hon ringde ambulans och så vidare. Jag minns ingenting av det här, men hon har berättat i efterhand. Fyra ambulansmänniskor kom hit och hjälpte mig, jag minns inte mycket. Men jag minns att medan jag drack det aktiva kolet så strök en tjej mig över håret och var jättesnäll. (Marit heter hon fick jag veta av min kompis)
Jag minns inte hur nån av dem såg ut, jag skulle inte känna igen dem på stan. Men jag är oerhört tacksam för dem. De tog hand om mig och behandlade mig med respekt (trots att jag inte ens kunde gå själv och betedde mig ganska tragiskt, det vittnar mina blåmärken om).

Så… jag vill väl egentligen säga tack till de fyra, men speciellt till Marit. Även tack till min underbara kompis som fanns där vid min sida hela tiden.

Inskickat av Lisa:

Jag har hört att det är vanligt att man tror att det bara är man själv, och ingen annan, som klantar sig och därför hamnar i mer eller mindre pinsamma nödsituationer. Det är en tröst. När jag har klantat mig har jag också blivit hjälpt av fantastiskt snälla och omtänksamma personer, till exempel:

– mannen som körde flera mil för att köpa en dunk bensin när jag fått bensinstopp på motorvägen

– den vänlige landsortsicahandlaren som lät mig köpa Ramlösa till rabatterat pris när jag gått vilse en het sommardag utan vatten och med bara 1:50 på mig

– rullskidåkaren som vände ovanför en mycket lång uppförsbacke för att låna en bultnyckel när vi fått punka på bilen som var tömd på verktyg

– de norrlänska busschaufförer som lät oss åka med fast alla tåg plus-biljetterna låg kvar i en påse i en väska i en lägenhet i Stockholm.

Tack.

Inskickat av Therese:

Jag vill skicka en hälsning till den fina pojken jag har träffat under hösten, som jag hoppas att det kommer gå bra med. Du är underbar, jag hoppas och tror att du vet det där du står tre meter bort och diskar.

Saker som i övrigt gör mig glad och som händer någonstans, varje dag, är när en busschaffis stannar till en extra gång för att någon kommer springandes,

när man får en kram av någon man knappt känner, för att det syns att man behöver en.

eller när man själv har möjlighet att sprida glädje genom att släppa på sig själv och strunta i vad folk tycker, och göra precis det man känner för.

En sista sak är sådana här initiativ, konsum. Det är de små sakerna i livet som gör det. Goda gärningar sprids som ringar på vatten, och alla här kastar nog i en sten då och då.

Inskickat av Klara:

Har precis flyttat till Norge, och med mig har jag min gamla cykel.
Såklart hoppar kedjan av och när jag står nere i garaget och försöker att få på kedjan går en norsk gubbe förbi.
Har kedja din håpa?” Sedan hjälper han mig i minst en halvtimma för att få på kedjan. Notera att jag aldrig har sett gubben förut.

Nästa vecka är cykeln trasig igen och jag står nere i garaget och försöker laga den (igen).
En annan gubbe går förbi mig när jag står där och mekar. ”Har kedja din håpa?” Sen börjar han att hjälpa mig med cykeln. Men tyvärr behövs det verktyg för att fixa det denna gång.
Ska du börja jåba snart eler har du tid til å venta, jaj ska bara hemta verktygen min. Anars kan du gå te jåbe, så lagar jag den under tiden.
Han tänkte laga min cykel när jag var på jobbet! Vilken svensk gubbe hade gjort det?
Men jag har tid, så jag väntar tills han kommer tillbaka med verktyg, filt (som man kan torka bort oljan på) och en till verktygslåda.
Han fixar kedjan, spänner kedjan, höjer sadeln och rättar till styret.

17 kommentarer »

  1. Jag blir ju nästan tårögd av hur fina människor kan vara =)

    Kommentar av Martin — 2008/10/13 @ 20:58

  2. Inget av det här slår dock historien om killen som fick en Xbox 360 av en total främling: http://www.maxconsole.net/?mode=news&newsid=21131
    Seriöst, det gjorde mig nästan tårögd när jag läste det.

    Kommentar av Hampus — 2008/10/14 @ 01:11

  3. Visst blir man varm i hjärtat när man läser om alla vänliga varelser..
    Att hjälpa sina medmänniskor är något alla borde bli bättre på! Även ge uppmuntran och visa sin tacksamhet borde alla bli bättre på vilket ger mer motivation till att hjälpa och där är cirkeln igång.

    Kommentar av Sara — 2008/10/14 @ 11:03

  4. jaaa, folk är snälla. hoppas nummer ett har tänkt om riktigt och inte gör sådana dumheter igen!

    Kommentar av Åsa — 2008/10/14 @ 11:23

  5. Åsa: Ja, nummer ett har tänkt om, men det som hände var en olyckshändelse och hon hade inte alls några planer på att ta fler än rekommenderat… Men ja, det händer nog inte igen, för hon har stoppat möjligheten att få ut fler såna tabletter, trots att det innebär att hon inte kommer kunna sova på nätterna nu.

    Tack Konsum för ett underbart initiativ med Vänliga veckan!

    Kram

    Kommentar av Jag — 2008/10/15 @ 01:01

  6. Ang. vänliga äldre konsumenter, eller vänliga själar överhuvudtaget, så föreslår jag här att de i fortsättningen skall tituleras farbror eller tant, spara gubbar och kärringar till det negativa, herre och dam med ironi till de som otidsenligt rör sig i det offentliga rummet. Kanske också Panter, för den som utmanar konventionerna. Gôbbe och Kôn kan reserveras för värmlänningar i alla åldrar. Jättebra initiativ med Vänliga Veckan Konsum. Hedersknyffel!

    Kommentar av Hembygden — 2008/10/15 @ 13:29

  7. Häromdagen blev jag skitstressad när jag skulle lägga upp mina varor på bandet, eftersom en grej jag skulle ha i kassan var slut. ”Gå och kolla i den andra kassorna”, sa kassörskan. Jag lämnade min korg i panik och sprang till nästa kassa. När jag kom tillbaka fick jag gå före i kön, och när jag hade betalat sa kassörskan ungefär såhär: ”Nu kan du lämna allt dåligt här, så kan du vara glad när du kommer ut”, och så log hon.

    Made my day, fast jag skämdes för att jag började springa runt som en yr höna.

    Kommentar av Em — 2008/10/15 @ 15:39

  8. Hjälp mig lyfta fram prostatacancern och det Blå Bandet!!
    Det är betydligt fler som insjuknar och som dör av prostatacancer om man jämför med bröstcancer. Ändå lyfts bara Rosa Bandet fram i media.
    Sprid informationen vidare!
    http://livetenligtlovis.blogg.se/2008/october/rosa-vs-blatt.html

    Kommentar av Lovis — 2008/10/15 @ 18:54

  9. Jag satt på jobbet (i skolan) och tittade på en liten kille i ettan när han pysslade. Han hade skrivit ett brev till sin mamma.

    ”Mamma jag älskar dej. Idag har vi lekt…”

    Underbara unge:)

    Kommentar av Joel — 2008/10/15 @ 19:38

  10. det som tyvärr slår mig när jag läser vänliga veckan är att det mest verkar vara unga tjejer som får hjälp av snälla gubbar med dolda agendor (huh).

    Var är alla damer/tjejer som hjälper unga grabbar?

    Kommentar av Stefan — 2008/10/15 @ 20:28

  11. och varför skulle inte en svensk ”gubbe” kunna hjälpa dig med kjedjan? var inte temat vänliga veckan.

    Kommentar av fölet — 2008/10/16 @ 09:27

  12. fölet; för att det aldrig har hänt mig ialf, ska väl inte dra alla över en kant, men vad jag har upplevt är norrmän mkt gladare, trevligare och hjälpsamma än svenskar.
    mmm.

    Kommentar av Klara — 2008/10/16 @ 19:58

  13. det där tror jag ett ett skvatt på. har själv dagligen kontakter med flertalet norrmän och jag kan lova dig, de är precis lika mänskliga som svenskar. kan vara både tvära och tjuriga.
    men strunt i det nu, temat var som sagt vänliga veckan.

    Kommentar av fölet — 2008/10/17 @ 10:22

  14. Var det är alla du fick in?

    Kommentar av Read me. Watch me. Be me. (igen) — 2008/10/17 @ 10:43

  15. haha okej? vad är det du inte tror på, mina upplevelser av norskar? som jag skrev, ”vad jag har upplevt”, alltså inte ”det är så”. lite skillnad fkt. jag tror på mina upplevelser, det jag upplever har jag nog.. upplevt.

    Kommentar av Klara — 2008/10/18 @ 22:49

  16. Kul att du fick hjälp, men hade du varit fulare och en kille dessutom så hade gubben gett blanka fan i dig…

    Kommentar av Johan — 2008/11/03 @ 19:19

  17. ”Han tänkte laga min cykel när jag var på jobbet! Vilken svensk gubbe hade gjort det?”

    Min morfar hade gjort det. Han lägger många timmar varje vecka på att hjälpa folk, såväl närstående som fullständiga främlingar. Just cykelmek råkar för övrigt vara hans specialitet.

    Tack för att du finns, morfar – du är en förebild!

    Kommentar av Moogle — 2008/11/03 @ 23:06


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

