Konsum

2008/10/06

Vänliga Varma Veckan

Filed under: Coop — by konsum @ 09:17

När alla blev så överraskade över att det finns vänliga människor (som i det förra inlägget) fortfarande började jag fundera på om vi inte på många sätt uppfostras i stil med någon sorts amerikansk skräckpedagogik av kvällstidningar och dylikt.

Allt går ut på att vi ska veta vilken tur vi har att vi håller käft och överlever en dag till, sköt dig själv och skit i andra…

Detta leder tyvärr till att vi ofta tappar bort varandra, och människor som mannen som köpte krabban åt damen blir en exotisk upplevelse som vi alla fascineras och imponeras av.

Vore det inte trevligt att ha en hel vecka med fina historier om hur fina människor kan vara, det behöver inte utspela sig i en butik, vi hyllar någon som förtjänar det helt enkelt. Helt utan ironi eller cynism ska vi visa att världen faktiskt är ett tjusigt ställe!

Skicka in din observering, din kärleksförklaring, och/eller ditt tacktal nu!

Närmare förklaring: under en vecka (t.ex. nästa vecka) öser jag ut alla lyckönskningar, kärleksförklaringar, tacktal eller observationer som ni skickat in. Ni kan alltså visa tacksamhet eller kärlek till vem ni vill, hälsa till vem ni vill, berätta om vem ni vill.
20 kommentarer »

  1. Det kommer en hårt sminkad tjej i tonåren med färgat hår och tuff frisyr fram till mig på stan. Jag blir tillfrågad om 13 kr till bussen för hon har inga pengar påstod hon. Jag tar utan att tveka fram 20 kr och ger tjejen som närmast gapar av förvåning!Hon tjuter till av gläjde. Hennes kompisar dunkar henne i ryggen. Hon verkligen frågar igen om det är sant att hon får den tjugan. Javisst svara jag, har du verkligen inte pengar till bussen så klart att du får det, svara jag.
    Genast tänkte jag tanken, va f-n har jag blivit lurad, hon spelar ett spel och tigger pengar ihop med sina kompisar på stan för att sen…bara för att ”det vet man ju” är det en hårt sminkade ungdom så nog har dom något fuffens på G men hennes enorma lättnad över pengen gjorde nog att jag inte tror det om henne! Jag känner jag gjorde rätt. Jag gjorde något jag inte brukar göra i vanliga fall. Svara en främmande personer. Ge något. Men vet ni vad? DET KÄNDES SÅ RÄTT!! DET KÄNDES FAKTISKT RÄTT ATT VARA VARMT VÄNLIG…

    Kommentar av Norrland — 2008/10/06 @ 09:38

  2. Jo, det vore trevligt med en vecka eller månad där det inte hela tiden påpekas vilka j***a idioter alla som råkar handla på Konsum är.

    Kommentar av MrArboc — 2008/10/06 @ 09:39

  3. MrArboc: Längesedan sist! Tyvärr verkar du fortfarande tro att den här bloggen handlar om att vara elak eller att berätta “vilka j***a idioter alla som råkar handla på Konsum är”. Prova igen om några månader.

    Kommentar av konsum — 2008/10/06 @ 09:47

  4. Åh, så trevligt! =)

    Kommentar av Mattlo — 2008/10/06 @ 14:51

  5. Hej igen! 🙂
    Visst behöver vi Sanna Berättelser Ur Livet, om hur människor kan vara vänliga/generösa/omtänksamma mot andra, utan krav på gengåvor! Fast egentligen skulle sådana vittnesmål behövas litet då och då, som ständiga påminnelser…
    Kommentaren från ”Norrland” tycker jag var väldigt fin, känner igen mig i alla stegen! Det behövs mer av sådant!
    När jag jobbade som journalist på dagstidning försökte jag (och ett par till) få igenom att vi varje dag skulle publicera en GLAD nyhet – men då fick vi höra att det fanns inte goda nyheter varje dag… Trams! Om man bara ville söka efter dem så finns de visst!

    Själv försöker jag säga något vänligt och uppskattande till tre människor varje dag – och om de sedan säger något uppskattande till 3 olika människor, som i sin tur säger.. Då blir väldigt många litet gladare varje dag!

    Råkade se att det visas här på din blogg att jag nämnt ditt krabb-inlägg i dagens inlägg på min blogg, så då behöver jag ju inte nämna att jag länkat till dig… 😉 Men HUR fixar man så att det syns?!? Är det en widget, eller ngt via Knuff?

    Har varit här förut, men tvekade första gången för jag trodde att det var en Konsum-ägd PR-site… Jag tänkte att bloggen kanske skulle heta Konsum-kassörskan, eller ngt snnst, i stället. Men jag är glad att jag kom hit, och ska försöka hinna följa den litet oftare!

    Kommentar av Ursula — 2008/10/06 @ 15:09

  6. Tack Ursula! Bra tanke det där att säga något vänligt till 3 personer om dagen…får nog prova det!
    Saknar faktiskt det där med att läsa om GODA nyheter lite OFTARE…

    KONSUM: din blogg är väl värd att läsa – jag är fast!

    Kommentar av Norrland — 2008/10/06 @ 16:10

  7. Först måste jag bara säga att jag numera bara älskar den krabbskänkande mannen (kanske i enlighet med din teori om det exotiska i godhet hos människor). Sådant kan verkligen göra en dag. Själv jobbar jag både på skola och som ordningsvakt så jag har att göra med två ganska olika typer av människor. Om dagarna skriker dom för att dom har för mycket energi, och om nätterna för att… ja det kan bero på lite vad som helst faktiskt. Hur som haver, kul med lite eftertänksamhet i bloggandet.

    Kommentar av Joel — 2008/10/06 @ 18:54

  8. Ursula: Det där med länkningen är sånt som sker automagiskt och kan kanske kallas för pingback eller trackback (?). Tur att du tittade in igen och förstod att det inte är Coop-spons på den här bloggen.

    Norrland: Tack, och välkommen!

    Alla: Kanske är det dags att marknadsföra Anonyma Klubben lite grann… vi skulle kunna göra en info-sida här eller på en Wiki eller liknande, och så kan vi berätta om bra gåvor vi har givit eller kreativa tips. Som ett nav på ett osynligt hjul. Vad tror ni om det?

    Kommentar av konsum — 2008/10/07 @ 10:01

  9. Konsum: Utveckla lite mera din nya idé, hur du tänker? Jag förstod inte.

    Kommentar av Norrland — 2008/10/07 @ 12:13

  10. Norrland: det är det som är problemet, jag vet inte själv vad jag menar. Min önskan är att alla ska vara snälla mot varandra, och A.K. är en rolig och fin idé, så varför inte instifta en internetsk central för att sprida både idén och gåvoidéer, samt låta människor både berätta om gåvor de givit och om gåvor de fått.

    Kommentar av konsum — 2008/10/07 @ 12:25

  11. Men varför ska man bara va extra snäll en vecka per år? Det bästa vore ju om alla alltid försökte va snälla och ta hand om varandra. Fast börja med er själva så sprider det sig, förhoppningsvis.

    Kommentar av Andreas — 2008/10/07 @ 16:53

  12. Andreas: Du missförstår mig. Min idé är att i en vecka göra positiva inlägg. Därutöver tänker jag mig en sorts community för alla som ställer sig bakom ‘Anonyma Klubben’-idén. Är du med på vad jag menar?

    Kommentar av konsum — 2008/10/07 @ 17:22

  13. Jag var arbetslös och skulle på en jobbintervju och skulle därför åka med länstrafiken här för första gången. Jag är så van vid att man inte kan betala kontant på bussen men att man kan betala med telefonen att jag inte tänkte på att ta med mig pengar till bussen… jag hade 20 kr, det kostade 40 och paniken växte när jag insåg att det enda sättet att få åka med var att hämta ut pengar, det skulle ta ca fem minuter och att chauffören inte tänkte vänta medan jag tog ut pengar…
    Min tacksamhet mot kvinnan bakom mig i kön som gav mig 20kr kan jag inte beskriva! Jag kom i god tid till intervjun, jag var glad att det fanns så snälla människor och jag fick jobbet! Nu har det snart gått ett år och jag trivs hur bra som helt på företaget 🙂

    Kommentar av j.l. — 2008/10/07 @ 21:06

  14. Varför inte skicka in historier via formuläret?

    Kommentar av konsum — 2008/10/07 @ 21:39

  15. På tal om att dela med sig: Just nu firar Rimbloggen 100 inlägg. Bekanta dig med landets genom tiderna sämsta schlager- och poptexter, samtliga analyserade ner till detaljnivå.
    Alla har rätt till ett taskigt rim!

    Kommentar av Rimbloggen — 2008/10/08 @ 09:53

  16. Hej igen, Konsum!
    Bra idé, med en community för Anonyma Klubben, eller i dess anda! Är själv inte med på Facebook, men där kanske det kunde få bra spridning?
    Googlade förresten på ”Anonyma Klubben”, och fick drygt 1.500 träffar! Hallands Nyheter hade i mars 2007 en bra artikel ( http://www.hn.se/m_other.php?id=675328&avdelning_1=161&avdelning_2=295& ), där Lou Rossling (som var intervjuad i SvD-artikeln oxå) säger att hon tycker sig ”ana ett paradigmskifte, att fler vill göra saker för andra istället för att bara tänka på sig själva.”
    Det vore väl en stor & god gärning, ifall vi många gemensamt kan åstadkomma ett paradigmskifte!
    Jag återkommer i frågan, och skriver nog ngt på mig blogg med anknytning till A.K. i em…

    Kommentar av Ursula — 2008/10/08 @ 13:59

  17. Det jag har lite problem med är namnet. Jag skulle känna mig mycket mer bekväm med att säga ‘…och hälsa från Kollektivet’.

    Jag föreslår alltså å det skarpaste att vi helt fräckt döper vår falang till Kollektivet!

    Kommentar av konsum — 2008/10/08 @ 15:00

  18. Jag vill starta en Telia blogg. Och berätta hur mycket skit man får höra hit och dit. Men det känns lite vanskligt. Den där tystnadsplikten jag skrivit på kanske man borde följa.

    Kommentar av michaelsson — 2008/10/08 @ 18:58

  19. att göra saker för andra är fint, men tänk på vilken tanke som OFTAST ligger bakom. Man gör det för att man själv mår bra, kanske för att döva sitt samvete. osjälvisa gärningar blir själviska ifall man analyserar de bakomliggande orsakerna. sen finns det såklart undantag.

    Kommentar av niklas — 2008/10/09 @ 14:55

  20. niklas: spelar det egentligen någon roll? Tanten blev glad och fick en krabba. Gubben gav bort den och gick säkert hem glad han med.

    Jag kallar det win-win situation jag.

    Kommentar av Read me. Watch me. Be me. (igen) — 2008/10/09 @ 15:48


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

