Konsum

2008/09/30

Masken är på

Filed under: Coop — by konsum @ 11:31

Hon säger att hon har haft en så jäkla stressig dag. Att hon äntligen ska få komma hem och koppla av lite, att de på UD-kontoret faktiskt får försöka klara sig utan henne tills imorgon bitti.

Hon suckar och himlar med ögonen och säger ”jag ska inte gnälla, jag har ett jobb som jag trivs med, det är bara det att ibland önskar man att nån kunde hjälpa till att dra lasset, förstår du?”. Jag nickar och säger att jag förstår precis.

Det luktar svagt av härsken parfym om henne, hennes kläder är prydligt strukna och hon har ett blått glittrande glasögonband som slingrar sig från öronen och runt nacken.

Jag får ju välja själv när jag ska börja, och jag brukar börja tidigt så jag kan gå hem tidigt” säger hon och ler när hon greppar sexpacket hon just har köpt. Jag säger någonting i stil med att ”vi alla gör så gott vi kan”, eller något sånt som inte betyder någonting.

Hon säger ”vi ses imorgon klockan nio innan jag åker till jobbet – igen”. Jag ler och säger käckt ”imorgon är en ny dag!”.

Jag vet att hon inte har ett jobb, varken på UD eller någon annanstans. Jag vet att hon dricker och att hon skriker och gråter så högt om nätterna att hon är millimeter ifrån att vräkas från sin lägenhet.

Jag vill rädda henne.

14 kommentarer »

  1. Shit, vad tragiskt. Finns det något att göra, tror du?

    Kommentar av Stellan — 2008/09/30 @ 11:42

  2. All lycka till att rädda henne!

    Allvarligt. Hur gör man? Om man försöker göra något, blir hon antagligen sårad för att man såg igenom masken. Och vad kan man göra?

    Någon som vet?

    Kommentar av Tetris — 2008/09/30 @ 11:43

  3. Gör det enkelt. Sitt ner, ta dig tid, prata med henne och framför allt låt henne prata.

    Viktigast av allt, lycka till.

    Kommentar av Tomas — 2008/09/30 @ 13:00

  4. Du har då hjärtat på rätt ställe i kroppe!
    all heder till dig!

    Kommentar av mini — 2008/09/30 @ 13:51

  5. Hur vet du det? =)

    Kommentar av Erica — 2008/09/30 @ 22:41

  6. Erica: Hennes granne känner ungefär likadant och pratar med mig om våndorna det innebär att bo så nära men vara så långt borta.

    Kommentar av konsum — 2008/10/01 @ 08:37

  7. Tragiskt..

    Kommentar av Onto — 2008/10/01 @ 12:50

  8. hon har säkert ett topphemligt uppdrag på UD, så hemligt att hon inte ens själv vågar gå till jobbet.

    Kommentar av jurg — 2008/10/01 @ 13:47

  9. Men stackars kvinna.

    Men öl hjälper mot det mesta! Även för den bäste!

    Kommentar av Daniel — 2008/10/01 @ 15:23

  10. Konsum: Okej, jag ville bara försäkra mig om att du inte bara var fördomsfull. 🙂 Men åh, vad ledsen jag blir för denna kvinnas skull! =(

    Kommentar av Erica — 2008/10/02 @ 22:44

  11. Jag är helt inne på jurgs linje, hon är bergis spion! (En ruskigt bra sådan dessutom, vilken cover! Stig bergling, släng dig i väggen!)

    Kommentar av Brittsten — 2008/10/03 @ 00:41

  12. Jag kopierar denna till min blogg http://www.angelinside.blogg.se och anger konsumbloggen som källa. Om det inte är okej så skriv en kommentar och säg till!
    MVH, Linda

    Kommentar av linda — 2008/10/05 @ 18:43

  13. PS: Jag väntar givetvis med att publicera inlägget tills jag vet om det är okej att jag kopierar historien eller ej… så nu hoppas jag att du läser kommentarer 😛

    Kommentar av linda — 2008/10/05 @ 19:06

  14. Linda: självklart, det är bara smickrande. Kopiera på!

    Kommentar av konsum — 2008/10/05 @ 20:38


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

