Konsum

2008/08/20

Överklassdamen

Filed under: Coop — by konsum @ 10:30

Jag såg henne redan när hon äntrade butiken men försökte skjuta undan mina fördomar och sluta vara så dömande.

Bara för att hon halvskriker när hon pratar på bred Göteborgska och har en enorm scarf i samma beiga ton som sin kappa behöver det inte betyda något negativt. Många ytterst vänliga människor har både Göteborska, scarf, kappa och beige färgskala.

Jag fortsatte att rensa i fruktdisken medan damen skrek till sin dotterdotter ”Mamma ville ha oliver med sardeller, men det har de väl inte här förstås”. Jag bestämde mig för att skita i ovanstående zen-skitsnack och fastställde omedelbart att damen var fullständigt vansinnig. So much for ”Om mani padme hum” (?).

Efter att högljutt ha klagat på allt, inklusive servicen (vilken jag medvetet har hållit tillbaka bara för att tvinga henne att fråga mig direkt) tittade hon åt mitt håll och frågade ”Oliver med sardeller. Var?”. Jag pekade på hyllan bakom henne och säger ”Där. Annars inte.” och fortsatte mitt rensande.

Hon suckade uppgivet och demonstrativt och jag vände mig om för att gå och öppna en till kassa, då hon började låta.

Med ett klickande ljud, som om hon manade på en häst, försökte hon påkalla min uppmärksamhet. Jag hörde henne bakom mig och jag stannade till och tänkte ”Är det mig hon gör sådär åt? Varför? Det är ju både fantastiskt och irriterande!”. Jag var tvungen att vända mig om eftersom hon inte visade några tecken på att sluta med ljudet:

Jag: Är det mig du menar med det där?
Hon: Ja, självklart. Jag vill ha potatis.
Jag: Du står bredvid den.
Hon: Jag vill ha från den understa lådan, de här tre översta ser inte fina ut.
Jag: Visst, du får lyfta av dem hur mycket du vill bara du ställer tillbaka dem.
Hon: Ja, lyfta är väl ändå ett jobb för er som jobbar här…
Jag: Haha, Ja… jag har inte tid att lyfta just nu, jag måste öppna en kassa till, du ser kön?

Jag gick till kassan förundrad över att imperialismens glansdagar fortfarande levde i denna reinkarnerade plantageägarinna. När min kassa inte längre behövdes gick jag tillbaka till fruktavdelningen.

Omedelbart kom hästklickandet. Damen stod kvar med en tom påse vid potatisen. Hon hade väntat i över en kvart på att jag ska komma och lyfta undan potatislådorna åt henne.

Var hennes dotterdotter tagit vägen var en gåta, men jag var glad för hennes skull att hon hade lyckats undkomma, om än tillfälligt.

43 kommentarer »

  1. Jag var tvungen att klicka för mig själv för att verkligen sätta mig in i hur det kunnat låta.

    Vilken jäkla karaktär, nu jobbar jag inte själv i butik så jag vet inte riktigt hur jag skulle reagera. Hjälpte du henne lyfta bort lådorna till slut?

    Kommentar av Björn — 2008/08/20 @ 10:38

  2. … jag hoppas det slutade med att du ignorerade kärringen fullständigt …

    Kommentar av The One and Donny — 2008/08/20 @ 10:51

  3. Och hur slutade det? Visade du reaktion på klickandet? Hjälpte du henne?

    Kommentar av lillavild — 2008/08/20 @ 11:16

  4. Så sjukt och roligt. Jag var också tvungen att klicka högt för mig själv.

    Kommentar av Blaskagg — 2008/08/20 @ 11:31

  5. Jag hjälpte henne faktiskt, jag var så förvånad och fascinerad att jag inte ens reflekterade över att det kanske var förnedrande. Allt jag kunde tänka på var det där klickandet…

    Kommentar av konsum — 2008/08/20 @ 11:42

  6. om hon nu vill ha sån super service får
    hon väll handla i en mataffär alá Gucci eller
    något.

    Kommentar av sebbe — 2008/08/20 @ 11:58

  7. Vilket jäkla sär. Jag hade låtit henne stå där & klicka.

    Kommentar av My — 2008/08/20 @ 12:32

  8. Är det inte härligt ändå att det finns sådana där vidriga människor som vi kan hata så så där härligt ihärdigt med gott samvete?

    Kommentar av Bobby — 2008/08/20 @ 13:47

  9. Jag lider med dig samtidigt som jag fascineras, jag har alltid blivit totalt tom i huvudet när folk är enormt ohyfsade. Det blir en sorts wow-faktor följt av en tankebubbla med enbart punkter i, ilskan kommer oftast först senare.

    Kommentar av Broken Haiku — 2008/08/20 @ 15:15

  10. var damen i fråga månne fyrtiotalist?…

    Kommentar av fyrtiotalistrasist — 2008/08/20 @ 15:54

  11. GAH! Kämpar med just denna fördom, men fick nu ytterligare vatten på min kvarn 😉 Läskig kvinna.

    Kommentar av Mary — 2008/08/20 @ 16:35

  12. herregud! för ett tag sedan var det en kund som börjada klappa i händerna för att få min uppmärksamhet. när jag tittade på honom, med ett mycket höjt ögonbryn började han gasta om något. det är faktiskt enda gången som jag inte har slagit knut på mig själv för att försöka få en kund på gott humör. jag bara totaliggade honom.
    mycket skönt.

    Kommentar av Anna — 2008/08/20 @ 17:02

  13. Hahahaha! Klockrent! Jobbar också i matbutik, men jag kunde inte sluta skratta av beskrivningen, den stämmer in så sjukt bra på många av våra kunder 😀

    Kommentar av Max — 2008/08/20 @ 17:45

  14. Jag måste säga att du faktiskt agerade väldigt zenlikt, med tanke på hur mästaren upplyser folk i vissa historier.. Kroppsdelar huggs av, för guds skull. Jag skulle inte bli förvånad ifall det en gång slutade med en våldtäkt och ”varpå Rohinsin uppnåde upplysning.”.

    Min poäng är denna – genom att dissa damen ifråga skakade du om hennes världsbild (eller kunde ha gjort – det hände väl knappast). Därtill är min poäng att jag har ingen jäkla poäng. Jag ville bara verka så jävla Zen själv, att det finns inte. Vilket är en zenlik insikt, antar jag.

    Aum (sägs vara ljudet som universum ger ifrån sig på en grundläggande nivå, förresten, som om vore det en enorm superdator med akuta hårddiskproblem)

    Kommentar av Dash — 2008/08/20 @ 18:28

  15. Underbart. Älskar ditt språkbruk. Ännu roligare om man själv har jobbat med service- och kassajobb.

    Kommentar av Ewigland — 2008/08/20 @ 19:11

  16. Hahahaaaa… Varför får aldrig jag dessa levande legender? Jag var också tvungen att sitta och smacka sådär. Kan se kärringen framför mig, haha.

    Kommentar av Joakim Liljeholmen — 2008/08/20 @ 19:25

  17. Ten points – for you! Så himla bra och igenkännande! Själv jobbar jag på Apotek i egenvården (på golvet m rådgivning) och känner igen beskrivningen klockrent på dessa ”rara” kunder som tror att det är bara De som finns i hela Universum; Klockorna stannar, Röda Mattan rullas ut och de förväntar sig service Nu, Genast, På En Gång! Spelar ingen roll att jag är mitt i ett samtal med en annan kund – då pickar de mig i ryggen eller avbryter, för ”De Ska Ju Bara” ställa en fråga och Hunden/Frun/Sjuke Maken sitter ensam i Bilen och det är 5 minuter kvar av parkeringstiden… Ännu en gång; Ten Points ❤

    Kommentar av Haneleh — 2008/08/20 @ 20:23

  18. du skulle sagt att du inte var någon häst!
    jag jobbar också i matbutik och jag hatar vissa kunder!

    Kommentar av K — 2008/08/20 @ 22:56

  19. Intressant att den typen ändå väljer att handla på COOP? Är inte det en kommunistaffär? Kooperationen måste väl ändå vara imperialismens ohängda fiende, right?!

    Kommentar av storasystern — 2008/08/20 @ 23:01

  20. Hahaha, jag jobbade extra i skoaffär under många år när jag pluggade men har aldrig träffat på någon liknande människa. Minns dock att vi vid en tidpunkt hade ett stort parti fuktskadade skor som vi reade ut för 5-10 spänn och då kom en hel skock med dessa äldre ”finare” damer för att ”fynda” (fuktskadade skor!!!), men ingen av dem kom upp i överklassdamens nivå. 🙂

    Kommentar av Minghetti — 2008/08/21 @ 06:34

  21. Härligt! Livet skulle vara helt onyanserat utan dylika idioter. Kan man bara hantera dem som du så kan man dra fördel av deras existens. Ens egen förträfflighet får en helt annan tydlighet skulle jag vlja påstå. I mitt jobb som distriksläkare träffar men ju en del skönheter av liknande karaktär. Ibland är tystnadsplikten till ondo för de övriga medborgarna som inte får ta del av livets variationer.
    /magnus

    Kommentar av stentorp — 2008/08/21 @ 08:57

  22. Så sjukt. Knäppa med fingrarna och klicka med munnen är det mest nedvärderande sättet att påkalla någons uppmärksamhet.
    Ställ upp dem som gör så på rad och skjut dem. På allvar.

    Kommentar av Lilla Duktig — 2008/08/21 @ 10:07

  23. Meh, nu var du så där oserviceminded igen. Du ska vara tacksam att någon vill handla av dig vetduväl. Kunden har alltid rätt att vara socialt inkompetent.

    Kommentar av bani — 2008/08/21 @ 11:19

  24. Hmmm… – STRESS-ade MedMänniskor finns det ju en uppskö av i dags dato, tyvärr tyvärr… – och den här personen hade ju en viss förmåga att genom just DET bli sedd av en annan person, verkligen… 🙂

    Hoppas att det blev potatis i påsen med Din medverkan ?

    Dock – onormal STRESS är vanligen allmänt sett också ett kardinaltecken på att Wi saknar essentiellt magnesium i wåra kroppar. Mer om det på
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/04/13/mg-brist-stress

    Kommentar av Josef Boberg — 2008/08/21 @ 13:26

  25. Jag är glad att jag jobbar i en liten butik med till 99 % glada trevliga kunder. Med ETT undantag. Vi har en tant som kommer in i butiken med jämna mellanrum (dock väldigt sällan som tur är) och hon VÄGRAR handla av mig för att jag är en man. Hon säger att hon inte litar på män. Första gången det här hände blev jag heeelt knäckt. Att en dam kan få gå runt trycka ner folk på det viset… Det har till och med hänt att hon vänt i dörren när jag sagt att, som hon frågar efter, någon av ”flickorna” inte är på plats den dagen. Nu har jag bestämt mig för att skita i det. Hon dör säkert av hög ålder inom en snar framtid ändå.

    Kommentar av Raz — 2008/08/21 @ 13:58

  26. Du bajsade väl i ögat på henne? 🙂

    Kommentar av Johan — 2008/08/21 @ 15:16

  27. Jag vet hur det är…
    Jag hade en kund som visslade åt mig (ungefär som när man visslar på en hund)Jag hörde det men tänkte att det var alldeles för otroligt för att vara ett sätt att få min uppmärksamhet, så jag gick vidare, sen en minut efter kommer samma kund lite försiktigt -”ursäkta…?” haha!

    Kommentar av Clashy — 2008/08/21 @ 20:03

  28. Det var jag som slutade klottra politiska budskap i tunnelbanan, tonårsmentaliteten rann av mig och in kom en cynisk människa.

    Det är jag som röstar på en vänsterideologi, och det är du som luktar TAX-FREE.

    Underhållande blogg. Jag är sen i utvecklingen och upptäckte den igår.

    Hade överklasskärringen viktoriansk bikupa och luktade tysk perfym?
    TAX FREE.

    Lev väl.
    Förresten så är Konsum snuskigare än ICA.
    Nanana!

    Kommentar av Amatörhypokondrikern — 2008/08/21 @ 22:07

  29. Haha, klockren beskrivning av henne, jag kunde verkligen se det framför mig och även jag var tvungen att klicka med tungan för att höra hur det lät!
    Jag förstår att det känns nedlåtande när någon försöker påkalla ens uppmärksamhet på det sättet men måste tyvärr medge att jag inte är mycket bättre själv.
    I min familj visslar vi alltid på varandra istället för att hojta till eller bara säga ett vanligt hej. Mina vänner är nu vana vid det, men folk som inte känner mig blir ofta förvånade, då skäms jag fastän det bara är ett vänskapligt ”hallå, här var jag, trevligt att du var på samma plats”!

    Kommentar av Therese — 2008/08/21 @ 22:55

  30. Fantastiskt. Fast någon äkta överklassdam var det förstås inte. Sådana brukar vara ytterst artiga. Det här är någon wannabe-sort…

    Kommentar av kontakt — 2008/08/22 @ 00:08

  31. Herregud, jag är impad att du inte bara gav henne på käften.

    Kommentar av Fröken Fåfäng — 2008/08/22 @ 02:43

  32. Hmm, det där lät i värsta laget, tror aldrig jag upplevt något riktigt liknande. Just det där att högljutt låtsas prata med sitt sällskap om att någonting ”säkert inte finns” eller ”antagligen är slut” är verkligen en klassiker!! Jag brukar föröska med att ignorera dessa (ja, vad det nu är? Försök att slippa direktkommunikation kanske?) tills kunden på något vis visar att den vill ha min uppmärksamhet och inte bara diskutera uselheten med små affärer på landsbygden 😛

    Kommentar av Sofia — 2008/08/22 @ 06:07

  33. Påminner om när jag jobbade på ”Öfre Östermalm”.

    Kommentar av Galna Kocken — 2008/08/22 @ 17:04

  34. Det är gräsligt hur man kan bli behandlad! Och det är bara att bita ihop, i alla fall om du har min tur! De gånger jag sagt ifrån har kunden ringt upp min chef… och jag har fått be om ursäkt för mitt beteende.

    Kommentar av Linn — 2008/08/23 @ 01:50

  35. en tjej på mitt jobb klickade så på oss andra anställda när hon ville att vi skulle flytta på oss. snacka om att bli behandlad som en häst. hon lade handen på ens höft/sida och sen klickade hon. :S

    Kommentar av Frida — 2008/08/23 @ 02:17

  36. Det var det jävligaste jag hört på länge. Man stöter ju på en del dryga, välbeställda människor när man jobbar i butik, men i den där klassen… det var ett tag sen. Fruktansvärt och fascinerande på samma gång.

    Kommentar av Ung tant — 2008/08/23 @ 17:35

  37. Haha, kommentar # 24 var dagens höjdpunkt hittills. ”Dock – onormal STRESS är vanligen allmänt sett också ett kardinaltecken på att Wi saknar essentiellt magnesium i wåra kroppar”.
    Tjuvlyssningen var skoj den med, vad roligt att du kommit igång igen efter semestern (åtminstone för oss andra, kanske inte för dig)

    Kommentar av Singhpiraterna — 2008/08/24 @ 15:17

  38. Helt otroligt!!! Suck….

    Kommentar av milla — 2008/08/24 @ 21:10

  39. Det finns en sån dam i varje stad… dom flyttar hem på ålderns höst då Sverige erbjuder bättre sjukvård och trygghet än i kolonistaten dom levde uppassat överklassliv i…

    Kommentar av Fritz — 2008/08/25 @ 01:29

  40. vilken jävla tant! hon är säkert relativt nyrik, och osäker på hur riktiga ”snobbar beter sig, har fått för mig att människor med ”äldre pengar” fått lära sig bättre hyfs.. fast det kanske inte heller stämmer? bland det otrevligaste jag hört i alla fall, och jag har jobbat i butik i 2 ½år och själv stött på en del original.. ska man skratta eller gråta?

    Kommentar av Mika — 2008/08/31 @ 11:49

  41. Jag har jobbat en del som receptionist och då får man också uppleva en hel del märkliga människor. Oftast är det män i kostym som kommer inspringande med mobilen fasklämd mellan örat och axeln och vrålar ett namn i ansiktet på en…
    ”SIV MAGNUSSON!”
    ”Jaha. Heter du Siv Magnusson? Ska du träffa Siv Magnusson? Undrar du om Siv Magnusson arbetar här?”
    ”VA? VA? VAD SÄGER DU??”

    Kommentar av Maria — 2008/09/01 @ 15:50

  42. Vilken tant. somliga har ingen respekt för andra människor.
    Man kan undra om de har missat att om de är trevliga så får de snabbare och bättre service. 🙂
    Du skulle sagt åt tanten att hon skulle ha lyft kartongerna själv, så hon fick träna något annat än munnen som omväxling. 🙂

    Kommentar av Scaramanga — 2008/09/04 @ 10:15

  43. …som på apoteket

    Gick in och tog vad jag skulle ha och gick fram till kassan. Vid ingången satt det några personer som jag antog väntade på att få sina recept expedierade. Kvinnan i kassan frågade om det var min tur, jag svarade att jag inte visste men antog det eftersom det inte stod någon i kö. Kvinnan i kassan frågade om jag bara skulle betala, jag svarade ja. Jag öppnade plånboken men hann inte betala förrän helvetet brakade löst. Från stolarna vid ingången rusar en tant upp och fullkomligen skriker att det är hennes tur och att jag skall vänta på min tur?!

    Chockad tog jag ett steg tillbaka och stirrar på den galna tanten. Jag borde givetvis ha givit tanten en lektion i hyfs, men ödmjuk som jag är stod jag bara still och smälte galningens verbala attack. Första frågan som dök upp i mitt huvud var: Hur kan hon tilltala en människa hon inte känner på det viset? Andra frågan: Varför står hon inte i kö om hon ska betala något? (jag tog självklart förgivet att hon hade recept eftersom hon uppenbarligen suttit ner vid ingången).

    Tanten tog god tid på sig i kassan och vände sig om mot mig och hånlog?! Jag stirrade på henne och sedan började ilskan att bubbla lagom tills det var min tur att gå fram till kassan. På väg till kassan sa jag högt och tydligt att det brukar vara kö (med nummerlapp) för att få recept expedierade på apotek men att de som ska betala något från butiken brukar stå i kö vid kassan. Tyvärr fick den stackars kvinnan i kassan all min ilska.

    Att vara ödmjuk och snäll i dagens samhälle är detsamma som att vara mesig och lovligt byte för andras frustration över diverse misslyckade livsöden.

    Tanten på apoteket och alla hennes likar, borde SKÄMMAS! Samt besvara frågan: Har du aldrig lärt dig hur man tilltalar människor man inte känner? Detta givetvis med reservation för att tanten kanske uppvisade ett sjukligt beteende.

    Från en fd ödmjuk människa som numera ser som sitt uppdrag att uppfostra vuxna människor i hyfs!

    Kommentar av Realist — 2009/12/20 @ 13:59


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

