Konsum

2008/08/12

Topp 5: Misstänkt beteende

Filed under: Coop — by konsum @ 17:35

Topp fem saker som gör mig misstänksam mot en person:

1. Bär arbetsbyxor på fritiden.
Varför? Vem behöver snickarbyxor för att klara sin vardag? Jag pratar inte om kvällsarbetande snickare eller murare här, utan om människor som förmodligen jobbar på kontor dagtid. Av någon anledning känner de (oftast män i femtioårsåldern) att de blir lite större, lite viktigare och kanske lite manligare i dessa blåkläder.

2. Har knappljud på mobilen.
Återigen: Varför? Finns det någon som helst anledning till denna tortyrfunktion annat än att få folk att tänka ”Mmm, Guantanamo…”? Som jag fick förklarat för mig: ”Jag vill höra att det tar när jag trycker”. Men, det syns ju i den lilla rutan när det tar… varför måste det vara en multiupplevelse att skriva ett sms?

3. Hummar uppmuntrande vid samtal.
Dessa människor tänker nog att de uppmuntrar det samtal de just är invecklade i, när sanningen är att jag inte för mitt liv kan koncentrera mig när någon avbryter mig var sjätte sekund för att flika in ”Mm…”.

4. Inleder meningar med ”jag är sådan som person att jag…”.
Detta är den egocentriska motsvarigheten till ”jag är ingen talare, men…”, man vet att man har en person framför sig som skulle knuffa dig framför ett tåg för att skydda eller täcka över sina egna tillkortakommanden. Personen ifråga är verkligen sällan sådan som person som hon/han utger sig för att vara.

5. Använder mobilen som boombox.
Hur man kan finna nöje i att lyssna på tokhög musik ur en liten jävla mobil som bara skallrar av utmattning övergår mitt förstånd. För det första är det respektlöst mot sina medmänniskor som oftast inte bett om att få höra den musik som för tillfället boxar sig fram genom miljön, men framförallt (framförallt!) är det respektlöst mot musiken. Jag ska ladda min mobil sprängfull av japansk noise-musik, och nästa gång jag blir kränkt på detta i-landsvis ska jag med en galnings leende på läpparna knappa upp volymen på min mobil och bara njuta.

44 kommentarer »

  1. Nummer 5 är en sådan sak som jag själv verkligen funderar på varför man gör. Där jag bor är det dock vanligast att det är tjejer i yngre tonåren som spelar musik på det sättet, och då får man väl skylla på ungdomligt oförstånd 😉

    Kommentar av Bilbo — 2008/08/12 @ 17:52

  2. Nummer 2 och 5. Kan driva mig till absolut vansinne. Och kommer bara till min vanliga slutsats, att människan förmodligen kommer utrota sig själv, och att det förmodligen är det bästa.. Hårddrar det liiite kanske, men så känns det:)

    Kommentar av Johanna — 2008/08/12 @ 18:02

  3. […] Orginalpost: Topp 5: Misstänkt beteende […]

    Pingback av delade | Topp 5: Misstänkt beteende — 2008/08/12 @ 19:11

  4. Hihi, jag som tog dig för att vara en nummer 4.

    Kommentar av Anders — 2008/08/12 @ 19:17

  5. Nummer 5. It’s terrible. Jag omyndigförklarar på stående fot varje person som utsätter omgivningen för den här moderna versionen av kinesisk vattentortyr. Vilket kanske inte behövs, då personen i fråga troligtvis redan är omyndig.

    Kommentar av The One and Donny — 2008/08/12 @ 20:27

  6. Ang nummer 1. Jag har full förståelse för alla som använder arbetsbrallor på fritiden. Själv älskar jag mina (från Blåkläder förstås), skitiga och nästan förstoran är de… Känner mig nästan lite macho (obs, jag är tjej!) och riktigt läcker faktiskt. =) Dessutom är de grymt sköna och praktiska med alla fickor.
    Och finns det nå snyggare än en lagom vältränad kille i arbetsbrallor?

    Kommentar av tramses — 2008/08/12 @ 21:46

  7. 4:an och 5:an – huh – skräckisar. Folk som breder ut sig på överfulla tåg och bussar är också en rysare. Åkte Uppsalapendeln med 2 kids för ngn vecka sedan. Mkt folk som vanligt och en tjej hade brett ut sig på en fyrplats genom att sitta på ett säte, ha benen på sätet mitt emot och – som pricken över i:t – sin väska på sätet bredvid sig. Hon makade motvilligt på sig när jag sa till.

    Kommentar av Mary — 2008/08/12 @ 22:18

  8. Nr 3. Vanliga mm går inte, men om de går ned i slutet på mm:et, som en terapeut kan man säga, då blir jag uppmuntrad.

    Kommentar av Blaskagg — 2008/08/12 @ 22:26

  9. just det här med knappljud håller ja verkligen med om det är skrämmande… dom är antagligen så otekniska att dom inte vet hur man stänger av det.

    Lyssna på musik högt från mobilen är bara pinsamt! lägg ner
    och skaffa hörlurar hehe.

    Kommentar av sebbe — 2008/08/13 @ 00:20

  10. Äntligen är konsumbloggen tillbaka! JA!!

    Kommentar av esosor — 2008/08/13 @ 04:15

  11. Ja, Jesus.. nr. 5 är topp på min irritationslista på sistone. Ofta utfört av ett gäng kids längst bak i bussen; ”har du hört den här..” varpå de drar igång nån jävla låt på mobilen och gärna sjunger med högt. Vad är det för jävla fel på dagens kids? Man gör INTE så på allmän plats! Dessutom är det av någon anledning alltid skitmusik de drar igång.. ingen smak har de heller.

    Kommentar av Andreas — 2008/08/13 @ 06:20

  12. Rara konsumbloggerska!
    Tack för att du är tillbaka, hur ska jag klara mig annars? ; )
    Din tankar och ord vämer och gör arbetsdagen mycket lättare.

    Ville bara säga det.

    Kommentar av gurten — 2008/08/13 @ 09:05

  13. Varför mobiltillverkarna överhuvudtaget valde att ha knappljud som alternativ är ett mysterium för mig…
    När jag var i Frankrike i somras tog jag en stadsbuss och längst bak, i varsin ände av sätesraden, satt två unga killar som uppenbarligen inte kände varandra och BÅDA boomboxade sina mobiler. Det blev bara en kakafoni av två olika musikstilar. Ingen vågade naturligtvis säga till dem (inkl moi le fegis) men det hela var så absurdt att jag hade svårt att hålla mig för skratt istället för att sucka irriterat som jag brukar göra.

    Kommentar av Helene — 2008/08/13 @ 09:48

  14. Hallå där ni småttingar! (ingen nämnd och ingen glömd…) Det heter BERGSPRÄNGARE! Basta!

    Kul att du är tillbaka i alla fall!

    Kommentar av LatMask — 2008/08/13 @ 12:40

  15. Välkommen tillbaka efter semestern,

    jag åkte pendeltåget hem för 2 dagar sedan och hamnade bredvid 2 killar i 15-17års åldern som tävlade vem som kunde spela flest låtar musik så högt som möjligt på så kort tid som möjligt på sina mobiler samtidigt, det är lite irriterande för de av oss som sitter och lyssnar på talböcker eller läser en egen bok.

    Ett annat irriterande moment är alla dessa som stirrar i golvet när pendeltåget är fullt och deras väska åker med på en egen sittplats.. Husdjur och väskor skall åka/sitta i knät eller på golvet.. annars kan de lösa egen biljett!

    Kommentar av Marcus — 2008/08/13 @ 12:46

  16. #1 Jag använder ”blåkläder” på min fritid när jag utför någon aktivitet dör dessa behövs och inte f-n byter jag om när jag åker och handlar lite mat och dricka.

    Kommentar av John — 2008/08/13 @ 13:19

  17. Japnoise i lurarna är urskönt för att dränka omgivningen när man vill koppla bort och sova en stund på tåget.

    Kommentar av borkbork — 2008/08/13 @ 13:28

  18. Vad jobbigt det måste vara att vara du och vara misstänksam mot människor som inte är som du. Det finns ju t ex iiiiiiiinga människor som utför kroppsarbete på sin fritid, så vi kanske skulle gå hela steget ut och helt enkelt förbjuda försäljning av snickarbyxor till privatpersoner? Eller bara sälja dom på Konsum, för enligt den här bloggen verkar ju alla era kunder vara mer eller mindre korkade redan utan dessa byxor.

    Kommentar av MrArboc — 2008/08/13 @ 16:19

  19. Jag avskyr människor som säger ”man” istället för jag.
    ”Ja, och sen när man hade druckit några bärs så var man ju tvungen att shäjka lite på dansgolvet då va…”
    Vilken man? Vem är det som gjort det? Du? Ja, men STÅ för det då, och använd ordet JAG!!!

    Kommentar av Frida — 2008/08/13 @ 17:01

  20. Det kanske låter lite väl enkelt, men arbetsbyxor är en av de bästa ”magneterna”, om det är sånt man är ute efter. Herregud, vad det har blivit åka av genom åren tack vare de där byxorna! Lägg till lite charm på det, så är det så gott som ”i hamn”.

    Prova själv, vetja!

    Kommentar av vaktis — 2008/08/13 @ 17:51

  21. Grinig?

    Kommentar av Mia — 2008/08/13 @ 18:06

  22. hola, hade inte du varit på semester o var utvilad o vacker i sinnet??

    eller var detta det sista inlägget innan semestern så du kunde vara snabb ut igen när du tillkännagav att du är tillbaka….?
    >;->

    tror du har siktat in dig på övre medelåldern med punkt 1-4 (1:ska leta i sin källare efter nåt längst in o vill inte bli smutsig, 2:har svårt att se på den lilla displayen utan rätt glasögon, 3:vill erkänna andra fast 4:tycker att ha/on är himla bäst själv). 5:klassisk tonåring som är kung över hela världen o tycker alla över 19 är stööörigt gamla (särskilt om man använder såna uttryck 😉 har du glömt bort hur det var?

    Kommentar av Cousin S — 2008/08/13 @ 23:18

  23. Åh. Hummandet. Utan att dra familjeträdet har släkten fått utökning och modern till henne nickar så att nacken ser ut att gå av samtidigt som hon utstöter ”mHM! mHM! mHM!” konstant medan man pratar, vilket får följden att iallafall jag, slutar att prata och tittar bestört på henne varvid hon spänt väntar på att jag fortsätter, och så går dansen runt stången – varv efter varv.

    Kommentar av Broken Haiku — 2008/08/14 @ 02:20

  24. Nummer 5 har jag gjort mig skyldig till en gång för inte så länge sedan. Jag var ute och sprang och det regnade. Ganska ensamt i löparspåret och jag hade inte tagit med några hörlurar. Även med hörlurar så när jag springer ser jag musik enbart som ett trevligt bakgrundsljud med takt.
    Ville lyfta fram att det finns undantag men håller i stort med dig om att det är irriterande på samma sätt som ljudet blir kass när man lyssnar på musik som spelas inne i grannlägenheten.

    Kommentar av onasut — 2008/08/14 @ 08:09

  25. 3. Nej, det beror väl på i vilket sammanhang. Jag har svårt att prata med folk som inte mmm-ar, för då tror jag liksom inte att de hänger med. Men man märker ju när man ska humma eller ej, vissa klarar det ju inte, andra behöver det som uppmuntran eller stöd.
    4. Håller med!

    Kommentar av Jim — 2008/08/14 @ 09:36

  26. MrArboc: Äsch.

    Cousin S: Det här är mitt vackra utvilade sinne, det blir ofta inte bättre än så här 😉

    Angående snickarbyxorna har vi en stamkund som alltid bär dylika byxor, och han toppar hela sin utstyrsel med en slokhatt. Jag tror att han vill utstråla lite ”Gröna Vågen”, krasse, rabarber och gräslök…

    Kommentar av konsum — 2008/08/14 @ 10:32

  27. Hear hear! =)

    Kommentar av Solmaja — 2008/08/14 @ 11:05

  28. Nr 3 är tokigt irriterande. Knappljud på mobilen kan ju vara bra om man inte ser displayen, som min morfar. Han räknar knappljuden och sen ringer han fel, väldigt praktiskt.

    Kommentar av Kim Jong Il — 2008/08/14 @ 11:18

  29. Fem rätt!!!

    Alltid skönt att läsa att det finns de som irriterar sig på samma saker som jag.

    Kommentar av Frippe — 2008/08/14 @ 18:13

  30. Ugh…håller med. Den enda lösningen på jobbiga mobilljud är att sluta tillverka dem med tillval som knappljud och högtalarfunktion.

    För övrigt är det långt ifrån bara tonåringar som använder detta. Vet inte hur många gånger jag suttit på bussen/tåget och någon småbarnsförälder gett sin telning (typ 2-3 år) sin mobil som ”leksak”, som ungen sedan trycker mot örat med den öronbedövande skrälliga musiken. Jesus. Kristus. Hörselskada, någon?

    Kommentar av annapanna — 2008/08/14 @ 21:43

  31. Oh vad jag blir lycklig av att det finns så mycket energi. Kul frågor och kul kommentarer. Detta är ett bevis på att det finns en arbetskraftsreserv som borde utnyttjas, inklusive min egen. Ingen oro för pensionen alltså. 5 st icke-frågor samlade på en och samma blogg. Har vi mera?

    Kommentar av Peter Midas — 2008/08/14 @ 22:19

  32. Har vi fler icke-kommentarer?

    Kommentar av Frippe — 2008/08/15 @ 12:27

  33. Frippe: Vad är en icke-kommentar?

    Kommentar av Mia — 2008/08/15 @ 13:49

  34. He! Jag är en 2:a! Fast mina knappljud hörs knappt och min display syns knappt så det går väl jämnt ut.
    5 åker buss. Ofta! För ofta!

    Kommentar av CatCreature — 2008/08/15 @ 18:56

  35. Åh.. som 16-årig tjej känner jag igen det sistnämnda alltför väl. =D Ibland har jag sagt till mina vänner, men det är inte alltid det fungerar tyvärr… ”,

    Kommentar av At — 2008/08/15 @ 19:48

  36. Härligt att se dels många fler än jag reagerar på och stör sig till döds på alla dessa turer med kollektivtrafik där man tvinga att lyssna till en eller flera låtar högt från mobiler. Känner mig som en tant när jag sitter där och surnar till… 🙂

    Kommentar av Mikaela Mars — 2008/08/15 @ 20:46

  37. Glöm inte bort alla som har headset på sig i affären som de går och pratar i! (har de verkligen någon i luren eller vill de bara verka viktiga?) Hur ska jag veta om det är mig de pratar med eller personen i luren? Drygt!!

    Kommentar av Linn — 2008/08/16 @ 01:21

  38. Amen till #5, helt klart. Händer ofta på tunnelbanan att någon sätter igång med mobilen på det sättet. Alla vi runtom är visserligen för fega för att säga till, så då får man kanske skylla sig själv lite, men ja, det är helt klart respektlöst och störigt.
    http://cafenaive.blogspot.com/

    Kommentar av Lina — 2008/08/18 @ 02:42

  39. I min perfekta värld ska man vara berättigad, nej skyldig, till att på ett så smärtsamt sätt som möjligt avliva de som på något sätt, någon gång i sitt liv har hållit på med #5. Räck upp en hand om du tycker likadant!

    Kommentar av Funkmeister — 2008/08/18 @ 13:28

  40. Funkmeister: vadå överreagera?

    Men visst är det hopplöst… En gång på pendeltåget sa jag faktiskt åt snorungarna att använda hörlurar. Inget hände. En dam i andra änden av vagnen sa åt dem igen. Inget resultat. Och så vidare. Till slut var vi fem olika personer som hade sagt till att stäng av det där va… men tror någon att de stängde av?

    Kommentar av tetris4 — 2008/08/18 @ 17:50

  41. Satt på spårvagn och bad tjejen bakom mig stänga av musiken på mobilen. Då blev hon tuff. Tyckte jag kunde sitta någonannanstans på vagnen. Jo visst, JAG kunde det. Men de två rader framför mig med små tanter som höll för öronen kunde inte det på den rätt fulla vagnen. Dessutom började 14-apan (ja det var hon) störa mig extra mycket genom att hålla upp mobilen bakom mitt huvud så jag skulle få höra hennes kassa musik extra bra. Jag var VÄLDIGT nära att ge henne en smäll, (pms -mucka inte med mig fel dag!) men flyttade på mig. Då stängde hon av mobilen direkt. Dessutom var hennes lärare med på vagnen eftersom de gjorde en utflykt. Varför gjorde inte den människan något? Vilken mes-lärare!

    Kommentar av ML — 2008/08/20 @ 20:38

  42. Är det bara jag som slås av att både bloggare och kommenterare verkar ha YTTERST torftiga liv? Jag menar, herregud, vem har tid att irritera sig på att folk säger ”man” eller använder blåkläder på fritiden? Har man (ha!) tid att störa sig på sånt, då kanske man ska ta och göra något positivt istället. Plocka upp ett glasspapper på gatan eller varför inte le mot en tant? Vattna en blomma? Klappa en katt? Eller varför inte ta och lista alla de saker du själv gör som andra människor finner irriterande? Det finns en hel del hos oss alla, och det skulle förhoppningsvis sätta saker och ting i rättare perspektiv. Konsumbloggaren kan t ex börja sin lista med ”Jag tenderar att framstå som oerhört pretentiös men samtidigt väldigt Svensson-tråkig”.
    Jag ser också ironin i att jag inkluderar mig själv i gruppen av ”personer med för lite liv och för mycket tid” i o m att jag just nu kommenterar. Jag skall göra som jag lär och plocka upp lite skräp nu, utan att irritera mig på andra människors harmlösa preferenser i någon form av missriktad tro på min egen suveränitet. Det lämnar jag åt er!

    Kommentar av Tessan — 2008/08/21 @ 15:59

  43. Haha. Femman var det många som inte förstod heller . Jag o mina vänner spelar alltid ur mobilen om det inte finns ngn stereo i närheten . Även om inte ljudet är det bästa , är det bättre än inget 😉 Antagligen är ni för gamla att förstå .

    Kommentar av wellthatwaseasy — 2008/08/23 @ 15:47

  44. haha, är det bara jag som MÅSTE ha knappljudet på?
    Vet inte varför, men det är ett litet tvång för mig.
    Blir lixom lugn av ljudet 😛

    Kommentar av Linda — 2008/08/24 @ 21:55


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

