Konsum

2008/07/14

PROVKÖKET: Ekströms smulpaj, hallon/björnbär

Filed under: Provköket — by konsum @ 10:45


Ekströms frysta smulpaj (700 gr), 42,00 kr


I jakt på efterrätt slog Candy och F in på pajspåret och bakade (nåja) en paj av Ekströms färdiga pajmix. När bakformen kom ut ur ugnen såg den ut ungefär så här:

Det dukades upp och resonemanget gick:

Candy: En solklar sexa skulle jag vilja säga…
Jag: …och då var det för att frukten var syrlig och, och…
Candy: …lite puffiga flingor tycker jag. Saknar havregryn.
Jag: Mmm. F?
F: Ja, jag ger den 6 plus dårå, så blir det kanske en jämn sexa rakt igenom på alla tre här sen.
Jag: Ja. Nåt du saknar? Plus, minus?
F: Jag tycker att vaniljsåsen* var lite rinnig, den påminner om en annan konsistens, och… men… jag brukar inte ha havregryn i min smulpaj.
Jag: Jag tycker också att det var för lite deg, och jag vill gärna ha havregryn i min smulpaj. Det blir en svag sexa. Bären var jättegoda men själva smuldegen var alldeles för mesig.

*till pajen serverades även Ekströms färdiga marsansås.

Betyg (6/10):

18 kommentarer »

  1. Marsansås är inte ätligt, satsa då istället på färdiga kalla vaniljsåsen från Arla eller annan producent om man nu inte gör själv (lite mjölk/grädde, en äggula, lite potatismjöl, lite socker och en del vanilsocker). Vanilj ska det vara, inte marsan.

    Smuldeg – tja, det borde fungera som halvfabrikat men inte heller är det det svåraste i världen att testa.

    Men som antytts – ett betyg för pajen och ett för såsen, såsen vet vi som sagt är oätbar…

    Kommentar av TomasR — 2008/07/14 @ 11:13

  2. super! jag har undrat hur den pajen är men kan inte smaka själv. det var ungefär som jag kunde tänka mig. ni ska inte skriva om vad ni förväntar er av produkten innan?

    Kommentar av lillavild — 2008/07/14 @ 11:19

  3. Rabarberpajen är INTE god, ät inte den. De andra vet jag ingenting om, men enligt det här inlägget verkar bärpajen i alla fall ätbar.

    Kommentar av Malin — 2008/07/14 @ 11:40

  4. Lillavild: Bra idé, det ska implementeras! Nu kommer nästa provsmakning inte ske förrän i mitten av Augusti, då min semester så sakteliga avtar, men då ska även förväntningar dokumenteras.

    Malin: Ätbar? Absolut! Rekommenderbar? Nja… Blanda ihop en vanlig smulpajsdeg i typ en fryspåse för ett otroligt mycket bättre resultat med lika lite disk.

    Kommentar av konsum — 2008/07/14 @ 11:56

  5. Provköket är en aldeles lysande idé, slipper man gå på nitlotterna själv och kan få bra tips 🙂

    Kommentar av Björn — 2008/07/14 @ 13:14

  6. Äppelpajen är väldigt god, och ni gjorde helt fel, man skall använda Vaniljvisp.

    Kommentar av Per — 2008/07/14 @ 13:49

  7. Hos oss hade vi demo på just den och jag blev positivit överraskad, men ja, det är tveklöst för lite deg… Dessutom, ja, som Per redan kommenterat, Vaniljvisp är det enda rätta för ändamålet! Jag älskar vaniljvisp! Speciellt i kombination med paj. Nu ska jag äta mat, blir hungrig av allt tänkade på paj och andra sötsaker!

    Kram Lenore

    Kommentar av Konsumflickan — 2008/07/14 @ 18:27

  8. jag måste nog propagera för glass till paj. det är det enda rätta. grädde funkar också. men glass är bäst. och vaniljvisp… nä.

    Kommentar av lillavild — 2008/07/14 @ 22:38

  9. den här har ju jag köpt och tänkte äta imorrn. vilket sammanträffande. jag återkommer imorrn med ett eget betyg

    Kommentar av jag. — 2008/07/14 @ 23:59

  10. Vaniljvisp? Nej! Marsansås? Nej! Ekströms färdiga vaniljsås? Jaa! Tror den ingår i Fresta sortimentet.

    Kommentar av sannajaj — 2008/07/15 @ 07:45

  11. Det där ser en del äckligt ut, en del ätbart.

    Kommentar av The one and Donny — 2008/07/15 @ 09:13

  12. Ok. Nu är den tillagad och uppäten.

    Jag säger som så att det ju inte riktigt är en paj. Men har man inga större förväntningar att få en regelrätt paj, och är svag för bär-röror, ja då blir man inte besviken. För det var riktigt gott. Men hur svårt är det att misslyckas när man lägger bär o lite pajdeg i en påse o fryser ner. Lätt att laga var den också. Jag ger den 7/10 i kategorin ”mat – allmänt”. Och 8/10 i kategorin ”frysta efterrätter lätta att tillaga”. Mums.

    Kommentar av jag. — 2008/07/15 @ 13:49

  13. TO LITTLE DOUGH AND TOO MANY BERIES IS ALL I SAY TO THIS PAJ JUDGEMENT AND I DID NOT LIKE IT TASTED TOO SWEET FROM THE BERRIS SO NEXT TIME I WIL BUY RABARBER PAY INSTEAD OF THE BERRI PAY!!!!!

    Kommentar av PAY EATER — 2008/07/16 @ 20:31

  14. Ha, har precis också testat denna paj i dagarna! Reagerade även jag på mängden deg, skulle behövt en botten. Smakade mest bär tycker jag…
    =^.^=

    Kommentar av CatCreature — 2008/07/18 @ 21:54

  15. Låter ju svingott juh! Lite deg är ju ett +

    Kommentar av lillsyrran — 2008/07/23 @ 23:21

  16. Jag tycker den där pajen är riktigt god, Ekströms färdiga vaniljsås måste skakas först, annars rinner den bara.. men skakar man den är den bra 🙂

    Kommentar av Vickan — 2008/07/26 @ 23:12

  17. gjorde pajen hallo och blåbär blev väldigt förvånad över att det var mest rödavinbär .dom jag bjöd tyckte den var lite sur

    Kommentar av åsa — 2008/08/21 @ 22:24

  18. Ett ynka björnbär låg i påsen, skiten borde heta rödavinbärspaj!
    Men det smaka rätt okey.
    Orkar inte stämma dem hoppas nån gör det!

    Kommentar av Kenth — 2008/11/26 @ 15:33


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

