Konsum

2008/06/25

En liten liten överdrift

Filed under: Coop — by konsum @ 09:03

Det är hundrade gånger hon kommer fram till mig och smyger sitt ansikte nära mitt, så nära att alkoholistillusionen om att en minttablett döljer spritlukt drabbas av svår skam och tar en långhelg. Hon slirar lite på S:en när hon säger:

– Någon borde gå igenom frukten, det är fullt – FULLT – med ruttna persikor och nektariner och äpplen och apelsiner och plommon.
– Ojdå, jag får gå igenom dem snart, det är bara det att nu så här mitt på dagen måste vi plocka upp varorna, för efter fyra blir det för mycket folk. Vi brukar gå igenom frukt-och gröntdiskarna då, det har ju du och jag pratat om förut.
– Jojo, men jag är här nu, och jag vill inte se en massa rutten frukt när jag kommer in hit.
– Nej, det är klart… jag går på en gång och plockar bort de dåliga.
– Ja, jag vet inte varför jag kommer hit och handlar, jag blir lika arg varje gång jag ser de där ruttna frukterna!
– Nej, inte jag heller.

Jag går till fruktavdelningen och förbereder mig för att fäktas med flugor och mögel, jag har till och med hämtat ett par plasthandskar. I mitt huvud har jag redan lagt upp stridsordningen: nektariner / persikor / plommon / biggaråer / apelsiner / äpplen.

En persika.

Det ligger en ynka persika och gosar sig på en egen mögelkudde, i övrigt är allt glänsande friskt och fräscht.

Jag tänker ut hämndrepliker i nära en timme.

12 kommentarer »

  1. Hahaha, usch vad man måste bli irriterad på sådana kunder. Och vad lite de måste ha att tänka på om dagarna. Du kanske kan se det i sig som en hämnd. Att den där kvinnan faktiskt har så lite som händer i sitt liv ,att hon irriterar sig på EN möglig frukt. Jag tycker nästan synd om henne. Välskrivet inlägg, kul med ett som är lite längre än vanligt också. 🙂

    Kommentar av jessica — 2008/06/25 @ 09:13

  2. Känner igen sådana kunder sedan den tiden jag jobbade som Support tekniker för ett ADSL Bolag…

    Kommentar av "PC & Nätverksteknikern" — 2008/06/25 @ 11:59

  3. känner igen typen!

    eget ex; en kollega som sitter i kassan ber mig kolla upp pastahyllan eftersom (enligt kunden) alla spaghettipaket är öppna och trasiga.

    väl i hyllan finns ett paket som är lite trasigt i kanten.

    Kommentar av wille — 2008/06/25 @ 13:11

  4. Jag vill höra hämndreplikerna! 😀

    Kommentar av vhcbloggen — 2008/06/25 @ 14:15

  5. känner oxå igen det dära.

    Utanför våra stallar med höns står en Container där vi slänger allt skrät som blir. En ”granne” kom för någon dag sedan och klagade på våran container med följande.

    – Jag vill att ni tar bort containern.
    -Jaså? varför det?
    – Det kan komma fåglar och göra sönder säckarna och flyga med skräpet till min tomt.

    Grannen bor ca 1 km fågelvägen därifrån.

    Kommentar av ägget — 2008/06/25 @ 17:44

  6. Du måste vara en snippa (kan man säga så?) för ingen snopp som jag känner skulle låta sig hunsas av en rö’tjutsalkis på vingliga ben. Nästa gång mular du tanten i frukthavet.

    Kommentar av The One and Donny — 2008/06/25 @ 21:54

  7. Haha, underbart! (Ja inte mögelkudden då…) Vart är alla dessa människor födda? Tror bestämt att det måste finnas ett eget ställe någonstans där de frodas i det fördolda för att sedan hoppa på oss i butikerna.

    Kommentar av Johanna — 2008/06/25 @ 22:45

  8. Hej,

    Eftersom du skriver med mycket humor och verkar vara flyhänt vid tangentbordet inbjuder jag nu dig och även dina läsare till vår nystartade limericktävling från min blogg http://skrattsalva.blogspot.com/ Tävlingen pågår september månad ut. Man mejlar in sina tävlingslimerickar direkt till tävlingsredaktionen på e-postadressen uherrstromer@gmail.com och du kan mejla in flera bidrag under tävlingens gång.
    För bästa inmejlade limerick i tävlingen vinner man 5000 kronor och för näst bästa 2500 kronor. Välkomna!

    Försöker nu kommentera ditt inlägg och den frustration många butiksanställda nog känner inför sådana kunder med följande limerickvers som jag hsr kallat Kunden har alltid rätt?

    Kunden har alltid rätt?

    En kanske bitter dam i vår butik,
    gav vår frukt oförtjänt dålig kritik,
    men hon doftade mint,
    och kanske även absint,
    men bemöttes med vänlig mimik!

    Det är alltså inte så svårt att skriva limerickar om man bara gnuggar geniknölarna tillräckligt. Läs gärna mera om vår limericktävling på min blogg.
    Välkomna!

    Ulf(författare till pocketboken Doktor Limericks skrattsalva som nu finns på nästan hälften av landets bibliotek)

    Kommentar av Ulf Herrströmer — 2008/06/26 @ 12:58

  9. Jo, sen kan det ju vara som i den butiken jag jobbar i. Jag skulle köpa Kumato, en sorts tomater. 3 förpackningar låg det på hyllan, ganska dassiga och eftersom jag skulle ha dom ett par dar senare, så ville jag inte ha dom. Tänkte att jag köper nästa dag, för jag skulle ändå jobba. Inga nya den dan heller, när jag kollade nästa dag igen, så låg dom gamla mögliga fortfarande kvar. Fick hemska tankar i huvudet om vår fruktavdelnings chef.

    Kommentar av Anna — 2008/06/26 @ 21:01

  10. Japp såna tanter har man stött på mer än ett par gånger. Deras mission i livet (enligt dem själva) är att klaga det har man ju fattat.

    Ville också bara säga att du skriver så jäkla bra o roligt! 🙂 Keep it up!

    Kommentar av milla — 2008/06/27 @ 11:26

  11. Hahahaha, kul! Känner igen mig så himla mycket från mitt extrajobb på en snabbmatsrestaurang innan. Jobba på, det kommer bättre tider. 🙂

    Kommentar av Maja — 2008/07/01 @ 01:06

  12. ”gosar sig på en egen mögelkudde”
    gråter av skratt, så klockrent

    Kommentar av Rebecca — 2008/07/06 @ 23:15


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

