Konsum

2008/05/29

Dra ditt eget kort (eller: Det är en kvarnsten du måste dra)

Filed under: Coop — by konsum @ 08:56

pinpad

Vi har nyligen börjat med den nya tidens pinpads där kunden själv drar sitt kort (illustrerad till vänster).

Detta vållar stora bekymmer bland det äldre gardet, då de är fullt övertygade och fast beslutna om att de inte klarar av några tekniska mojänger.

Efter en del knorrande och klagande över att det var lättare när vi drog korten åt dem, och lite peppning från oss bakom kassan, brukar de flesta våga sig på ett försök.

.

.

I det här momentet kan människor delas in i fyra kategorier:

1. Den Försiktiga.
Oftast damer. Inspekterar kod-dosan noga och läser texten på displayen för att inte göra fel, frågar sedan för säkerhets skull om hon håller kortet rätt, om hon drar kortet här på sidan, om kortet tog, om hon är klar o.s.v. Detta tar oftast två och en halv timme.

2. Den Spelat Nonchalanta.
Femtio-femtio män och kvinnor. Kännetecknas av att kortet halas fram ur plånboken och dras åt alla håll och vänds fram och tillbaka i ett stressat försök att täcka alla möjliga kombinationer, förmodigen för att slippa stanna upp en sekund och se på de instruerande symboler och lappar som finns uppsatta. Det skulle kanske antyda för kunderna i kön bakom att Den Spelat Nonchalanta inte förstod korrekt förfarande, och därmed var mindre klok.

3. Den Uppgivna.
Oftast äldre dam. Tittar på kod-dosan, sedan sitt kort. Lägger fram kortet och säger att det inte är någon idé att hon försöker ”för det blir ändå bara fel, kan du snälla dra det åt mig”.

4. Den Kraftfulla.
Oftast äldre män. Det liknar en western-uppgörelse när kod-dosan fixeras med blicken och Den Kraftfulla greppar kortet i en säker nypa. Kortet landar för ett ögonblick i skåran, och Den Kraftfulla trycker ned kortet så att det knakar i hela kassan. Långsamt långsamt dras kortet genom skåran, som om det var fråga om vedklyvning medelst morakniv, och det är ett under att kortet kommer igenom helt. Tyvärr går dessa kraftmätningar oftast alldeles för långsamt för att kod-dosan ska fatta vad som händer, och proceduren måste göras om. Naturligtvis tar Den Kraftfulla i lite mer, så att det ska gå bättre.

51 kommentarer »

  1. Jag förstår problemet. På mnitt jobb ska man trycka 1 och sen ”klar” för konto (jag drar kortet) och det verkar vara mer än vad ganska många klarar av på egen hand! (försök förklara det här med koder för en fransk turist som bara kan franska förresten!)

    Kommentar av Linn — 2008/05/29 @ 10:01

  2. Jag tycker de nya dosorna som verkar ha funnits i knappt ett år, där magnetremsan ska vara åt motsatt håll jämfört med i de äldre modellerna, är vansinnigt frustrerande. Hur kan man komma på tanken att bygga en sån där kortmojäng där man ska dra kortet åt motsatt håll jämfört med den pil som finns på kortet?
    En sak som bidrar till förvirringen är att bilden som visar hur kortet ska dras nu sitter på andra sidan om skåran – bilden ser alltså likadan ut som på de gamla mojängerna (vilket gör att lillhjärnan tänker ”det här är en gammal och normal mojäng, jag ska dra kortet som jag brukar, oavsett hur bilden nu kan tolkas”), men innebär ändå att man ska göra tvärtom.

    Kommentar av Johan — 2008/05/29 @ 10:09

  3. det här inlägget känns verkligen 2006. idag byts väl inte till nya magnetremsamojönger. är inte chipmojänger grejen?

    Kommentar av jag. — 2008/05/29 @ 10:14

  4. Ha ha.. Jag känner igen typerna!

    Många blir ju förvirrade av det där med att remsan ska vändas åt olika håll men nästan hela den skaran blir VÄLDIGT glada när jag tipsar om att remsan alltid ska vända mot silvermojjen som man ser i skåran. (vet man det är det ju faktiskt skit samma var ev. klisterlappar och så sitter)

    Själv tycker jag att det är ganska enkelt att följa instruktionerna på dosan oavsett om den är ny eller gammal men jag förstår de som blir jättestressade av varje moment som de inte känner sig helt bekväma med. Ibland riktigt ser man hus pulsen/blodtrycket/adrenalinet stiger. Jag tycker verkligen jättesynd om de som blir så stressade av ”den nya tekniken” eftersom vår vardag idag verkligen svämmar över av sådan.

    Just nu lutar jag mig mot teorin att just klagandet på ”det nya” faktiskt kan vara en trygghetsfaktor. Att inte kunna med det nya för att man ogillar det är sannolikt bättre än att inte kunna med det nya av andra orsaker…

    Kommentar av Anna — 2008/05/29 @ 10:26

  5. Jag träffar ofta på en kombination av typ 1 och typ 4, äldre damer som frågar sig fram och sen drar kortet jättelångsamt. Och så förstår de inte varför det inte funkar…

    Kommentar av Emelie — 2008/05/29 @ 10:33

  6. jag stod bakom typ 1 idag i kön (ingen dam dock; äldre man), det var tålamodsprövande, men kassörskan verkade inte tycka det utan instruerade glatt ”och så trycker du på ok-knappen nu!” (efter några minuter) ”den gröna knappen!” (fortfarande glatt).

    Kommentar av sus — 2008/05/29 @ 10:44

  7. Det är ju hopplöst att man inte ska ha magnetremsan åt samma håll i alla apparater… Ofta tycker jag inte att bilden visar så bra heller, man är ju som sagt lite stressad när man ska dra kortet. Det är bättre när personalen själva har skrivit en liten lapp ”Magnetremsan häråt!” Det förstår jag mycket bättre!

    Kommentar av LindaB — 2008/05/29 @ 10:49

  8. Underbart!

    #3: Konsum har väl vägrat dessa dosor in i det sista? På alla mina konsumbutiker har jag fått lämna över kortet i kassan, tills typ igår. Tycker att inlägget är väldigt 2008. (Bara Ica ligger i framkant med chipmojänger.)

    En annan grej: På Systembolaget behöver man inte vänta på beloppet för att sedan bekräfta köpet med OK-knappen. Man kan trycka på OK direkt. Man godkänner alltså köpet innan det ens är klart hur mycket pengar det handlar om.

    Kommentar av Blåskägg — 2008/05/29 @ 10:51

  9. Ja, vilket håll ska magnetremsan vara åt? Att uttyda det ur de tecken som finns som standard på de där läsarna är hopplöst. Inte ger jag mig tiden att tyda det utan, drar på vinst och förlust, oftast åt båda hållen… Varför inte en läsare på båda sidorna? Jag lovar, ett läshuvud kostar inte många kronor.

    Gillar de nya chipläsarna. Synda bara att de aldrig är aktiverade. Kassörskorna brukar titta undrande på mig när jag testar

    Kommentar av TomasR — 2008/05/29 @ 10:55

  10. Typ 2 kan också vara drabbade av stressutlöst tunnelseende och vara så stressade så de inte tar sig tid att se pilar, lappar, skyltar och annat, hur tydliga de än är. Det är samma människor (jag också, ibland) som väntar flera sekunder på att ett avstängt dörrpar i tunnelbanan ska öppnas innan de ser den stora neonfärgade skylten i ögonhöjd som talar om att det är stängt.
    TomasR: Att det inte finns dubbla läsare beror nog på att de skulle störa ut varandra eller något annat tekniskt problem som det inte är mödan värt att lösa.

    Kommentar av Cathy — 2008/05/29 @ 11:37

  11. Knappa in min kod går fort, iallafall på de affärer jag är van vid. Det där med att vända kortet i okända affärer dock, det blir alltid fel. Den där irriterande symbolen ställer totalt till det för min spatiala förmåga och jag får dra två gånger. Nu har vi ju chipläsarna med, vilket innebär att jag börjar dra kortet och kassören/kassörskan vänligt tar mitt kort och stoppar det i den glipan istället. Pinsamhetsfaktor á la bonde i storstan varje gång.

    Kommentar av Broken Haiku — 2008/05/29 @ 12:35

  12. jag längtar tills detta kommer till min konsumbutik, annars lär jag väl få förslitningsskador i armen innan jag gått ut skolan

    Kommentar av coopkassör — 2008/05/29 @ 14:02

  13. #7 Ja, det har stört mig länge! Alla system är helt olika, så det är jättelätt att dra kortet åt fel håll. Eller att dra åt rätt håll men det är dålig kontakt så det funkar inte i alla fall…

    Ännu värre är det där det finns chipläsare – men som inte fungerar. ”Nej du måste dra kortet!” säger alltid någon käck person. Varför inte aktivera det systemet i stället? Mycket snabbare än att stå och dra.

    Kommentar av meta — 2008/05/29 @ 14:04

  14. Men herregud, jag kan för mitt liv inte förstå varför det ska vara så sabla svårt att dra sitt sabla kort!
    Okej om man är tant eller gubbe och knappt ser något, men annars så är det bara att göra som det står. Och titta på bilden av kortet för att veta åt vilket håll det ska vara vänt.
    Att sätta upp lappar i stil med ”magnetremsan hitåt” funkar inte det minsta kan jag ju avslöja efter att ha jobbar med såna lappar i ÅR.

    Folk kan inte läsa helt enkelt. De kan inte följa instruktioner utan blir helt handlingsförlamade när de på EGEN HAND ska ta sig igenom något moment. Oh My God liksom. Ska ingen hjälpa mig!?

    Och förövrigt: Till vilken kategori hör de som faktiskt kan dra kortet i rätt hastighet, år rätt håll och knappa in allt som ska knappas in utan att fumla? =)

    Kommentar av sockerdricka — 2008/05/29 @ 14:06

  15. Det förvånar mig väldigt mycket att det först är nu som ni får kortläsare där kunden själv skall dra sitt kort… speciellt eftersom ”alla andra”(TM) går över till chip-läsare då det är betydligt säkrare form av transaktion.

    #10 Cathy: Det finns egentligen inget tekniskt hinder för att ha läsare på båda sidorna. I princip behövs det ett extra magnethuvud, en extra dekoder samt en krets som sammanställer resultatet. Merkostnaden för slutkunden borde bli max 300KR (efter en mycket snabb titt på nätet verkar en betalterminal liknande den på bilden kosta ca 5000KR)

    Kommentar av Kaos — 2008/05/29 @ 14:35

  16. Vad har ni haft innan för system då? ”Min” affär jag går till har haft det så länge jag kan minnas :>

    Kommentar av Mackan — 2008/05/29 @ 16:55

  17. Jag drar alltid kortet snabbt åt båda hållen. Då blir det ju rätt =) Som sagt otroligt störande att det inte finns en standard eller i alla fall en vettig markering vilket håll man skall dra kortet…

    Kommentar av Jonas — 2008/05/29 @ 17:35

  18. Åhh jag njuter av varenda ord! Hahah! Har också jobbat i kassa, precis så där är det! 🙂

    Kommentar av Madde — 2008/05/29 @ 17:43

  19. Själv har jag jobbat inom Coop i 3 år i olika butiker och det har alltid funnits kortmojänger.
    Det som jag tycker är jobbigt just nu är att jag jobbar i en helt nyöppnad butik som av någon lustig anledning har valt att dissa ”chipmojängerna”. Vilket gör alla kunder väldigt förvånade och uppspelta.
    ”Jasså ni som ska vara en så himla ny och modern butik..”
    Bah!

    Kommentar av Nea — 2008/05/29 @ 17:49

  20. Det är fint att man får dra kort själv, dessa maskiner skulle dock kunna förbättras på ett gäng sätt:

    1. Kompletteras med dit-tejpad papperslapp ”magnetremsan hitåt” på rätt sida, för ikonen är svårtolkad.

    2. Justeras så att man kan mata på först coop-kortet och sedan visa-kortet utan att behöva trycka på en endaste knapp. (Jmf. valfri ICA-butik.)

    3. Justerat så att man kan dubbelklicka på JA-knappen för att BÅDE ange att koden är inmatad, och för att godkänna att beloppet ska dras från kortet. (Jmf. vissa Willys-butiker.)

    4. Funkar chip-läsaren? Om den inte fungerar ska den tejpas för med svart tejp så att det blir tydligt att den inte fungerar. Om den fungerar vore det trevligt om medlemskortet kan flyttas in på chipet så att man slipper använda båda korten fortsättningsvis.

    5. Mitt kort/maskinerna är såpass nya så jag vet inte hur det är med detta, men det är bra om det går att dra kortet fram och tillbaka flera gånger i högt tempo och att maskinen försöker läsa vid varje tillfälle, jag vet att det går på ICA och det är jäkligt bra då maskinen eller kortet inte är helt i form, någonstans, tror det var Systembolaget var man tvungen att vänta mellan varje dragning. Inte alls bra.

    Kommentar av Svante — 2008/05/29 @ 18:22

  21. oj, jag hamnar nog inte i någon av de kategorierna – jag är nog mer av den rodnande typen som alltid drar kortet på fel håll. Säger oj, rodnar lite och försöker igen…så blir det troligtvis fel igen hehe fattar inte varör det alltid ska vara så svårt – det är ju ungefär samma apparater överallt, men varje gång är ändå ett äventyr

    Kommentar av momenttwentytwo — 2008/05/29 @ 19:07

  22. Haha, i det äldre gardet så är det precis de typerna som gäller!

    Kommentar av tessan — 2008/05/29 @ 19:31

  23. Jag tycker oxå dom där små ikonerna är hopplöst svårtolkade, hur jag än tittar på dom så blir jag förvirrad. VARFÖR är inte alla gjorda åt samma håll. (och då är jag ändå butiksarbetare själv).

    Kommentar av Thezz — 2008/05/29 @ 20:44

  24. #20 Angående nr 4. I Willysbutiken jag arbetar har vi inte fått det nya systemet än, vilket gör att chipläsaren inte fungerar. Vi har tejpat för chipläsaren med bred VIT tejp för att det ska synas att vi tejpat för och folk försöker ändå att trycka in det. Gärna lite hårdare när dom upptäcker att det inte var så lätt som dom trodde, och gärna lite ihärdigare innan dom faktiskt TITTAR och ser att den är igentejpad.

    Kommentar av Madde — 2008/05/29 @ 20:51

  25. I min Konsum-affär får man lämna kortet till personalen. Det känns roligt!

    Kommentar av Arne — 2008/05/29 @ 21:32

  26. Ett väldigt enkelt sätt att veta om det är chips eller remsa som gäller är ju annars att följa instruktionerna som står på den lilla gröna skärmen. Är ganska säker på att det står ”sätt i chip/kort” eller något liknande om det är det som gäller, annars står det väl DRA KORT? Det gör det iaf i min butik… Känns logiskt att man då gör som det står kanske? Istället för att skälla på den som då står i kassan (=jag) för att man inte aktiverat chipläsaren.. (Som att jag ens har en liten möjlighet att påverka det.) Eller verka jäääätte-förvånad när det inte funkar med chip.. Dhaa.. Enligt min erfarenhet är det ändå forfarande vanligast att man drar kortet.

    Kommentar av Johanna — 2008/05/29 @ 22:45

  27. Jag håller med många ovan: VARFÖR ska man dra kortet åt olika håll i olika maskiner?? Jag avskyr att stå där och känna mig dum för att jag inte lyckas tyda en pytteliten bild samtidigt som jag ska lägga upp kundpinne, börja packa, komma ihåg koden.. Märkligt att det inte finns någon standard.

    Angående chips förövrigt, så har nu min tandläkare börjat med det. Fast jag har inget på mitt kort så då slipper man iaf fundera över DEN saken 🙂

    Konsum: Underbara små figurer i kanten!!

    Kommentar av Suzanne — 2008/05/30 @ 00:42

  28. Mohahahaha! Jag känner igen det. Ju långsammare de drar, dessto sämre går det. Men ärligt. Härom dagen var jag på apoteket i staden där jag bor. De hade av någon KONSTIG anledning satt upp en lapp där det stod ”magnetremsan åt andra hållet” i stället för ”magnetremsan häråt”. Väldrillad som man är så drar man ju med magnetremsar åt det håll lappen sitter på, utan att titta vad där står. Hur tänkte de där?

    Kommentar av Linda — 2008/05/30 @ 07:19

  29. Jag har dessutom stött på någon kortmanick som hade den gröna knappen på VÄNSTER sida. WHY liksom?

    Kommentar av bani — 2008/05/30 @ 08:39

  30. Chip är ju br för att det är säkrare. Men BARA därför! (och lättare att stoppa i också då kanske) I alla butiker jag har handlat där de har chipläsare har det iaf vart så att kortet måste sitta i chipläsaren under hela köpet, ända tills alla varor är blippade och summan uttryckt. Det tar ju mycket längre tid än när man drar kortet när man vill, stoppar tillbaks det i plånboken och gör klart allt och behöver bara godkänna sen. Har man mycket varor kan man ju t ex packa under tiden. Nu blir det endera så att jag stoppar i kortet i chipläsaren alldeles för tidigt och så sitter det där, vilket jag inte gillar, man vågar inte gå och packa ifall nån skulle sno. Man kan ju förstås ta upp det först när det är dags att betala men den vanan känns det som att den kommer ta lån tid att få in. Dessutom kommer det ju ändå ta längre tid eftersom man då måste ta upp kortet, stoppa in det, knappa, godkänna, ta ut det och stopppa tillbaks i plånboken under samma tid som man förut bara behövde trycka godkänn! Grrr

    Kommentar av Johanna — 2008/05/30 @ 09:15

  31. Hahaha! Ja, det här gick man ju själv igenom när för 6 år sen när vi fick kortterminaler… ”Den kraftfulla” är helt klart den mest irriterande (kanske roligast också) kunden, det verkligen knakar överallt och det går så sakta så sakta…sen står det ju ”oläsligt kort” eftersom terminalen kan ju knappast läsa ett kort som dras så sakta.

    Jag brukar säga ”magnetremsan nedåt och mot dig” det är nästan lika vanligt som ”var det bra så” hehe =)

    Kommentar av Clashy — 2008/05/30 @ 09:25

  32. #28 ”magnetremsan åt andra hållet” Haha, enligt de flestas kommentarer här ovan så är det ju sant! Magnetremsan ska alltid vara åt andra hållet. Alltid alltid åt andra hållet mot vad man tror. Hur man än gör – andra hållet, mister!

    Kommentar av Blåskägg — 2008/05/30 @ 12:49

  33. Ang. Den kraftfulla så har en av våra kortcentraler gått sönder en gång pga att kunderna har tagit i så mkt. Ett av fästena på hållaren som sitter fast på ehh.. ”stången” gick sönder. Fick ha kortcentralen brevid dagen ut och sen fick vi vänta på att dom kom och bytade ut alltihopa. För att inte tala om hur ofta dessa kraftfulla samtidigt smäller i skärmen som sitter runt knappsatsen så att den åker i golvet. Vi har limmat fast våra, ändå saknar en av kortcentralerna numera skärmen eftersom hela skärmen sprack så vi kan inte sätta fast den mer. 🙂

    Kommentar av Madde — 2008/05/30 @ 16:00

  34. #30 Johanna: Där sa du verkligen en mycket bra anledning till varför magnetremsan än så länge är att föredra i mataffärer och liknande där kunden skall packa sina varor!

    Med rätt utformad programvara i betalterminalen kan kunden dra kortet, knappa in koden, stoppa undan kortet och sedan börja packa sina varor innan alla varor är registrerade.
    I och med att kortet är draget och koden är inknappad har betalterminalen alla uppgifter den behöver (förutom beloppet) för att skapa ett meddelande till banken. Detta är ur användarperspektiv den största fördelen med tekniken bakom magnetremsan, men det är samtidigt den största nackdelen ur ett säkerhetsperspektiv eftersom uppgifterna kan missbrukas om och om igen.

    Vid chip-betalning måste beloppet vara tillgängligt innan kortet avlägsnas ur läsaren eftersom det är chippet på kortet som skapar det krypterade meddelande (med information om kortnummer och belopp) som skall skickas till banken.

    Eftersom det idag är så lätt att stjäla informationen från magnetremsan är det bra att chipet har kommit.

    Kommentar av Kaos — 2008/05/31 @ 04:08

  35. #33 Bytade? Vilken underbar böjning! 😀

    Kommentar av Britta — 2008/05/31 @ 20:21

  36. Enda anledningen till att jag gillar chipläsare är att man slipper tänka på om kortet är avmagnetiserat.
    jag vet inte vad jag gör med mina kort men jag lyckas alltid avmagnetisera dem så fort jag fått dem.

    Kommentar av Sandra — 2008/05/31 @ 23:20

  37. #36 Sandra: Har du en plånbok med magnetisks lås? Eller har du dem liggande brevid mobiltelefonen?

    Kommentar av Kaos — 2008/06/01 @ 04:01

  38. Kanske någon form av den spelat nonchalanta, men;
    Den som misslyckas med att vara effektiv. Den som först försöker dra sitt kort innan föregående köp ens är avslutat. När kortet väl är draget på kundens fatiska köp, börjar den knappa in siffrorna direkt, innan kortläsaren hunnit reagera på det dragna kortet. Kunden blir förtvivlad över att det blir fel när den ju tycker att den gjort rätt. I min erfarenhet är det ofta gamla personer som gör det här. Sämre syn kan förstås göra att man inte ser instruktionerna på skärmen.. Ofta får jag dock intrycket att de försöker visa att de minsann vet hur det går till. Då känner jag mig elak när jag måste lägga mig i deras kortdragning och förklara att det blir fel. :p

    Kommentar av am — 2008/06/01 @ 15:00

  39. Idag testade jag kortmaskinen i min lokala konsumbutik. drog kortet, rättvänt och alltihopa och så kommer texten ”Visa bankkort” upp på den lilla displayen varpå jag visar upp kortet för kassörskan som inte fattar vad jag håller på med. tog ett tag innan jag insåg mitt misstag 🙂

    Kommentar av Stefan — 2008/06/01 @ 22:14

  40. Hmmm… – ganska lustigt det här med kortläsarna – som det framställts i inlägget överst på den här ”linan”.

    En annan ”lustig” grej med kortläsarna – är att det som vanligast är så små display-siffror – att det är hart när omöjligt för oss lite mera livserfarna – som klarar oss alldeles utmärkt synmässigt utan bära glasögon ständigt och jämt – att läsa dessa displaysiffror utan att först ha ”rotat” fram läsglasögonen (ifall Wi överhuvudtaget har dom med oss).

    Det finns ju undantag – men dom är väldigt väldigt få än så länge, tyvärr tyvärr…

    Så skärpning COOP med flera ! – tycker 🙂 Josef

    Kommentar av Josef Boberg — 2008/06/02 @ 14:00

  41. HAHAHA så klockrent!

    Kommentar av Amanda i Ghettot — 2008/06/02 @ 21:25

  42. Hehe, hos oss drar vi i kassan kortet och kunden knappar koden. Detta leder till många olika varianter av att kunden försöker stoppa in kortet i någon godtycklig springa på koddosan (givetvis utan resultat…)

    En annan klassiker hos oss är att börja slå koden så fort de lämnat ifrån sig kortet, alltså innan jag dragit kortet…

    Kommentar av Karin — 2008/06/03 @ 14:19

  43. Jag är 26 och går helt klart under kategorien 2. Jag tycker jag stöter på nya varianter av apparaten varje gång jag går fram till en ny kassa.
    För inte så länge sedan glömde jag mitt betalkort i chip-slidan, när jag ringde och frågade hemköp var de tvungna att leta igenom en drös med kort som folk glömt under den senaste veckan.
    Jag tycker dem är farliga…Kort hungriga

    Kommentar av krick — 2008/06/03 @ 15:58

  44. Bäst är dom som inte har kod och kör hela visa lägg-köret.
    borde vara extra avgift att betala utan kod!

    Kommentar av Galna kocken — 2008/06/04 @ 20:21

  45. Bara vänta tills ni får chip – det är helt omöjligt att få gamlingarna att förstå det till en början. Jag skrattar ihjäl mig inombords ibland när man ser hur vissa försöker sätta i kortet, folk har helt absurda lösningar som de tror är rätt.

    Dessutom kan jag säga att jag hör kommentaren ”jaa alla dessa maskiner, det är ju olika ÖVERALLT” så många gånger per dag att jag misstänker att mitt leende börjar se falskt ut 😛

    Kommentar av Nea — 2008/06/05 @ 23:14

  46. haha @ #39, ‘visa bankkort’ ungf. som när man kör demo på någon röra och säger ‘smaka hjärna’ till kunderna…

    Kommentar av Fritz — 2008/06/07 @ 17:36

  47. Det är märkligt att inte tillverkarna går ihop och skapar en branschstandard, precis som inom tv och dvd och sånt, där allting överallt fungerar likadant. Varför är det till exempel så på vissa kortmaskiner att summan kommer fram för godkännande i samband med att man ska trycka koden, medan den på vissa andra kräver att man ska ”avvakta belopp” tills kassören har tryckt på två knappar (om han/hon inte sitter och drömmer eller pratar med en kollega) så att man dessutom måste trycka OK för att godkänna beloppet?

    Sen kan jag ju förstås också tycka (nu börjar jag hetsa lite mot kassapersonal, märker jag, men märk väl att det absolut inte är alla som gör så här) att när man sitter i en kassa brukar man väl ha lärt sig ganska bra att tyda folk; den vithåriga damen som ser lätt förvirrad ut kanske behöver lite instruktioner i hur hon ska trycka och var hon ska dra kortet, men en kille i trettioårsåldern som står redo med både betalkort och medlemskort behöver kanske inte få veta att ”…och så trycker du OK för att godkänna”, eftersom han sannolikt har betalat med kort i den aktuella butiken förut.

    Kommentar av TalkBack — 2008/06/09 @ 11:48

  48. #47 Fast tänk ifall ”den vithåriga damen” är inne ca 4-5 ggr om dagen och handlar alla dagar i veckan och varje gång beter sig som om kortläsaren var en alldeles dagsfärsk uppfinning som hon absolut inte har en aaning om hur man använder. Vidare så glömmer hon 99% av gångerna helt av att hon har medlemskort tills efter hon betalat (gärna när man redan börjat expidera nästa och kön börjat växa)”Oj, kortet skulle jag dra också…” %&//%#

    Bara en av alla tålamodsprövande moment man får stå ut med i kassan… Tänk på det ni, och ändå e (de flesta) butiksarbetare oerhört hjälpsamma, glada och pigga!

    Kommentar av Jojjo — 2008/06/11 @ 00:33

  49. […] Precis vad man behöver när man, som jag idag, fasar inför en extra lång dag. Jag brukade läsa den förra året när jag jobbade på Ica i Sölvesborg & sen har det blivit uppehåll sedan dess för den är inte lika roande när man själv inte lever det känns det som. Hittills har det dock inte hänt mig något jättekul, men man känner ju igen sig hur mycket som helst när det t.ex gäller dumma frågor & folk som ska dra sina kort. […]

    Pingback av LILIJA.COM » Tips i kassan — 2008/06/14 @ 07:50

  50. Jag har fortfarande problem sedan vi bytte till en terminal där kunderna får dra kortet själva. De är så vana att jag ska dra kortet att de räcker över det till mig direkt. Jag är så van att jag ska dra kortet att jag tar emot det och står där sedan som ett fån med ett kort i handen. Funderar på att säga ”tack så mycket” och stoppa ner det i min egen börs nästa gång.

    Kommentar av Häpp — 2008/06/18 @ 20:35

  51. […] är dåliga och att man skall göra olika på olika ställen. Standard tack! . Man ser här och här olika reaktioner, t ex kassörer som tröttar på att höra samma ”roliga” kommentar […]

    Pingback av Kort, knappar, petmojar och deras egenheter « En blogg i det blå — 2012/01/02 @ 01:15


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

