Konsum

2008/05/18

Att känna in en situation

Filed under: Coop — by konsum @ 11:10

Två kvinnor i femtioårsåldern ser varandra och börjar som på en given signal nicka mot varandra så kraftigt att deras krulliga hårspraysblanka frisyrer guppar som gelé på respektive huvud:

– Nämen hej Berit!
– Hej Anneli! Det var verkligen inte igår!
– Nej, det måste vara tio år sedan minst!
– Bor du här nuförtiden?
– Nej, Bengt har precis köpt en båt som vi har tittat till. Hur är det med dig?
– Det kunde vara bättre. Min sambo fick en stroke strax före jul och tappade hela högra sidan, så jag har tagit tjänstledigt i ett halvår för att vara hemma och träna med honom. Det går sakta framåt.
– Ojdå. Ja och vi har ju som sagt köpt båt, och det är ju lite att pyssla med.

14 kommentarer »

  1. Haha! Klockrent exempel på den svenska offermentaliteten. Alla verkar vilja att det ska vara mest synd om just dem.
    Framför allt verkar detta gälla äldre kvinnor…

    Kommentar av Ludvig — 2008/05/18 @ 11:16

  2. Hahahaha

    Kommentar av Arne — 2008/05/18 @ 11:54

  3. Jag tror det där är första gången jag har sett någon erkänna hur jävligt de egentligen har det.. huh, kanske kommer folk bli mer ärliga!

    Kommentar av Tari — 2008/05/18 @ 15:07

  4. smidigt!!!

    Kommentar av Liz1e — 2008/05/18 @ 15:33

  5. Hundra procent närvaro i samtalet. He he..

    Kommentar av Galna kocken — 2008/05/18 @ 16:03

  6. Pyssel som pyssel.

    Kommentar av Blåskägg — 2008/05/18 @ 17:48

  7. Huh – läskig kvinna. Påminner om Suzanne Reuters karaktär i YRROL – hon som fikar med sin misshandlade väninna.
    Jag gillar beskrivningen av hur damernas hår guppar dock, haha.

    Kommentar av Mary — 2008/05/18 @ 18:55

  8. Nä.

    Är det sant?

    Kommentar av bani — 2008/05/18 @ 20:54

  9. Jag har anmält mig till en internatkurs på en folkhögskola i sommar som är för oss ”som inte kan låta bli att tjuvlyssna på samtal på bussen”. Skriva för teater, heter den mer formellt. Men det handlar om just det Konusm sysslar med. Allt för lite dock. Dialoger, repliker, samtal. Några ord sägs och lyssnaren har hela scenariot klart för sig: vem som låg med vem i ett obevakat ögonblick, vem som har kommit upp sig och att den där jävla båten kommer att segla åt helvete, eller hur?

    Kommentar av Hélène — 2008/05/18 @ 21:02

  10. Amen gud vad pinsamt. Jag skulle nog säga att det är det typiska svenska som tant 1 bröt mot – man kan ju inte sådär frankt erkänna att man har det för jävligt – då tar man ju människor på sängen och det är förstås ohyggligt obekvämt – vad ska man svara på det liksom? Ja, det blir ju så obehagligt så man säger något i stil som tant 2 gjorde för att få mer tid att tänka….eller bara smita undan ett sorgligt samtal hahahaha sjukt

    Kommentar av momenttwentytwo — 2008/05/19 @ 11:32

  11. Läser om mitt inlägg och inser det kan uppfattas som snorkigt. När jag skriver att Konsum i alltför liten grad sysslar med dialogtexter så är det för att jag inte känner till mer än det som publiceras på bloggen och jag vill gärna läsa mer för det är så bra!

    Kommentar av Hélène — 2008/05/19 @ 20:07

  12. http://konsumbloggen.com/2007/04/07/cancer-schmancer/

    Vad är det med båt som gör folk så okänsliga =(

    Kommentar av stella — 2008/05/19 @ 22:36

  13. Mitt i Prick, just så fungerar människan av idag. Man orkar inte bry sig, var och en är sig själv närmast. Man vill ha ett bekymmersfritt liv!
    Frågan: Hej, hur har du det nu för tiden, är egentligen ingen fråga längre utan bara en hälsningsfras. För ingen vill eller bryr sig längre om andra människor!
    Bilen, båten de senaste modekläderna är mycket viktigare 🙂
    Nu låter jag som en 50+ och det är just för att jag är en.

    Kommentar av Syster Yster — 2008/05/20 @ 08:27

  14. Hélène: Det är lugnt, jag förstod att det inte var någon elak mening 😉

    Kommentar av konsum — 2008/06/03 @ 14:19


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

