Konsum

2008/04/29

Personalrabatt

Filed under: Coop — by konsum @ 09:37

Med en kroppshållning och uppsyn värdig både Junior Gorg och Lars Brundin lufsade hon tungt fram till kassan och slängde bryskt ifrån sig sina varor. Hon suckade djupt och ljudligt och framstötte en hälsningsfras på oerhört långsam finlandssvenska. Jag slog in varorna och annonserade:

– Det blir fyrtioåtta kronor.
– Jaha… är det med personalrabatt?
– Näeh, det blir fyrtioåtta kronor.
– Jamen jag ska ha personalrabatt också.
– Det finns ingen personalrabatt, dessutom måste man också vara personal då, och det är ju inte du.
– Nej, men jag är med i Världens Vänner.
– I vad då?
– Världens Vänner.
– Jaha.
– Får jag personalrabatt nu?
– Nej, tyvärr. Det blir ändå fyrtioåtta kronor.
– Mhmm.
– Har du medlemskort?
– Nej, varför? Får jag personalrabatt då?

27 kommentarer »

  1. Hur j-la roligt som helst:D

    Kommentar av Liz1e — 2008/04/29 @ 11:25

  2. Jag prenumererar på Populär historia – får jag köpa gammal köttfärs billigare då? Nä just det – det var ju ICA! Sorry… Får jag rabatt för att jag sa förlåt? 😉

    Moment 22 – http://www.momenttwentytwo.wordpress.com

    Kommentar av momenttwentytwo — 2008/04/29 @ 12:14

  3. världens vänner?

    Kommentar av olidlig — 2008/04/29 @ 12:15

  4. Men suck! 🙂

    Kommentar av Pernilla — 2008/04/29 @ 12:53

  5. kul blogg

    Kommentar av bitte — 2008/04/29 @ 13:07

  6. Så jäkla bra…

    Rolig, snygg och välskriven Blogg som jag får anledning att återkomma till. Titta gärna in på min blogg som är ett mirsmars av lite skåpmat, lite skräpmat, en krydda i tillvaron och lite matnyttigt..

    Kommentar av Joakim — 2008/04/29 @ 16:27

  7. ÄR det verkligen på Konsum du jobbar? Gått fel till PRO?? *lol* Stackars världsvän.. hehe..

    Kommentar av Mia — 2008/04/29 @ 17:24

  8. Åh. Jag blir nostalgisk. Det påminner mig om alla märkliga existenser som gled förbi på rullbandet när jag jobbade på konsüm…

    Kommentar av ordsallad — 2008/04/29 @ 19:24

  9. HA HA HA, hoppas personen i fråga skämtade.

    Kommentar av lillsyrran — 2008/04/29 @ 22:02

  10. På tal om personalrabatt, hur mkt får man på konsum? o ica m.m…? jag får ingenting på mitt jobb… snåla tyskar 😦

    Kommentar av Hanna — 2008/04/30 @ 15:56

  11. näh de e bara 5% rabatt vi får på coop o ica.

    5% e ju bra om man jobbar i konsum butiker som är skitbilliga som vissa e men jobbar man i konsumbutiker som e dyra så borde vi få bättre rabatt.

    Kommentar av bammbamm — 2008/04/30 @ 22:16

  12. På mitt förra jobb så hade vi ingen personalrabatt alls, och där jag jobbar nu så tror jag att har vi 7 %. Båda är ICA-butiker.

    Kommentar av tessan — 2008/04/30 @ 22:37

  13. på Willys har vi 0%, men gratis kassar. ett hån.

    Kommentar av jag. — 2008/05/01 @ 04:07

  14. 20 000 anställda på ICA * 24000 kr i matbudget på ett år * 7 % = 33,6 miljoner.

    ja undrar om det är övriga kunder som får betala detta i form av högre priser eller om de där ”snåla tyskarna” ger rabatten till alla sina kunder och inte bara de som råkar arbeta där och får lön för det.

    Kommentar av Thomas — 2008/05/01 @ 12:37

  15. Jag jobbar i en liten matbutik med delikatesser, i en kedja med tre butiker. Vi får 20% rabatt 😀

    Kommentar av Saister — 2008/05/01 @ 17:34

  16. 10% rabatt har vi (dansk kedja), dock ej på tobak eller alkohol. 😛

    Kommentar av Isa — 2008/05/01 @ 19:03

  17. Min ICA har 10%. Och det är knappast ni andra kunder som får betala för den rabatten, då marginalkronorna på det man handlar fortfarande är större än vad jag får i rabatt. Dessutom är det bra för butikerna om personalen handlar i den egna butiken, på många sätt.

    Jag har för övrigt inte råd att bara handla i min butik, trots att jag har 10% i rabatt. Så unna de butiksanställda dessa rabatter, de behöver rabatten mer än ni!

    Kommentar av Strömberg — 2008/05/02 @ 00:42

  18. Varför behöver de butiksanställda det mer än oss? sist jog kollade fick en heltidsarbetande butiksanställd en lön innan skatt med någon helg och några kvällspass i veckan 22-23k i lön.

    Och om du inte tror att personalrabatten läggs in i priset för sortiment så har du nog inte jättestor koll på företagsekonomi.

    Kommentar av Erik — 2008/05/02 @ 10:26

  19. Då missar du att de flesta butiksanställda är deltidsarbetande som inte tillåts arbera mer än så.
    Heltidsarbetande arbetar dessutom på obekväma tider, så därför förtjänar de också de pengar som de får genom OB-tillägget. Dessutom bör lön EFTER skatt räknas.

    Personalrabatten har en funktion. När jag handlar i min egen butik så hamnar jag ofta i situationen att jag får hjälpa kunder som känner igen mig (trots civila kläder) med att hitta varor och annat. Att säga nej till dessa frågor (som ju är ganska ohövliga), kan ju resultera att butiken tappar en kund.
    I det långa loppet så tjänar jag nog mer pengar åt butiken på min obetalda rast än vad de subventionerar min lunch med…

    Kommentar av Strömberg — 2008/05/02 @ 21:14

  20. Erik, kan bara ge exempel på min butikstjänst på 75& (som är typisk) ingår bland annat:
    *Varannan helg 7.30-17
    *Två kvällar i veckan till 21.30
    *Två morgnar i veckan börja klockan 06.00

    På mina 75% får jag ut mellan 11- och 12.000:-, trots att jag jobbar varannan helg samt kvällar. Tycker du att det är bra eller?
    En heltidsanställd är YTTERST ovanlig i dagsläget.

    Kommentar av Nuss — 2008/05/03 @ 18:31

  21. Erik, jag har arbetat i många olika butiker, både stormarknad och detaljhandel och jag har aldrig varit med om att någon har så bra lön. Faktiskt. Det är klart att det går att få, om man jobbar mer eller mindre konstant, men då blir man å andra sidan ett kolli som kan PLU på afrikanska frukter men glömmer bort vad sin son heter.

    På Coop hade vi för övrigt 5% personalrabatt som sattes in på medmerakortet. Där jag arbetar idag har jag 20% rabatt, detaljhandel.

    Kommentar av Sadie — 2008/05/05 @ 10:02

  22. Nice try, liksom.

    Kommentar av Ung tant. — 2008/05/05 @ 12:26

  23. Minimilön butik 100% från 1a april 2008 18284 kronor. Detta med tre års branschvana
    1 helg = 12 timmar 100% lönepåslag = 1321 kr
    2 kvällsveckor = 20 h med 50% lönepåslag =1101 kr

    summerat: 20706 kr.

    Och då har man ändå bara jobbat 1 helg.

    Kommentar av Erik — 2008/05/05 @ 17:43

  24. hahaha så jävla rolig blogg!

    Jobbar själv extra på en coop nära butik, haha och det finns speciella kunder om man säger så 🙂
    Ska lätt fortsätta läsa den här bloggen 😀

    Kommentar av Jenny — 2008/05/05 @ 22:26

  25. Är inte själva debatten om vem som mest behöver rabatten rätt meningslös? En fattig student eller en utfattig uteliggare behöver den väl mer än en butiksanställd, men inte får dem den för det…..

    Kommentar av Brittsten — 2008/05/08 @ 01:52

  26. Det handlar väl inte om att ge de som förtjänar det någon sorts återbäring, det handlar väl om ren och skär personalpolitik. Precis som andra företag erbjuder sina anställda friskvård och liknande för att behålla sina anställda kanske copp/ica/willys eller vad det nu är har valt att ge bort gratis kassar till sina anställda eller en schysst personalrabatt. Det enda vi antagligen kan vara rätt säkra på är att det är en noga uträknad åtgärd från företagsledningen, regeln säger nämligen att ett företag ALDRIG gör något som det inte tjänar på i längden.

    Kommentar av Brittsten — 2008/05/08 @ 01:54

  27. nr 11: På konsumet där jag jobbar (i Konsum Nord) får vi 10 % p-rabatt, på det alla som samlar poäng tillsammans handlar, vilket för mig som extra-/sommarjobbande student innebär en fräsch extrainkomst på 10 % av det mamma o pappa handlar för (de månader jag jobbar >50 timmar alltså…).

    Kommentar av Sofia — 2008/06/14 @ 20:51


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

