Konsum

2008/04/21

Hej, vi bor här

Filed under: Coop — by konsum @ 07:51

Kvinna, cirka femtio, kulturkofta och en Fjällrävenryggsäck hängande i handen:

– Ursäkta, har ni inte bakat några sådana där klosterlimpor idag?
– Jodå, var det slut i brödskåpet?
– Ja. Är det helt slut då?
– De färdiggräddade är det slut, men jag kan fixa fram några nya om du vill.
– Hur menar du nu?
– Antingen kan jag slänga in några i ugnen nu så är de färdiga om en kvart, eller så kan jag hämta ut en limpa ur frysen som du kan grädda hemma…
– Ur frysen! Menar du att de är frysta?
– …ja, annars skulle vi behöva komma hit mitt i natten för att baka…
– Men det står ingenstans att de har varit frysta!
– Nej det gör det nog inte, men vi gräddar bröden här, så det är aldrig färdiga bröd som blir nedfrysta, rent tekniskt alltså.
– Nej men vad spelar det för roll, jag köper vad jag tror är färskt bröd, och så visar det sig att det är fryst. Det är inte vad jag betalar för!

36 kommentarer »

  1. Okej, ingen direkt nyhet att de varit frysta men i vilket stadium är brödbitarna i när de fryses? De måste vara i princip färdiggräddade om det bara tar en kvart i ugnen att får dem klara.

    Ah, nu faller polletten ned, de är som de frysta minibaguetterna…

    Kommentar av TomasR — 2008/04/21 @ 08:16

  2. TomasR: Rent tekniskt kallas detta för delbakt bröd. Det är alltså inte färdigbakt i brödfabriken, utan bara gräddat en stund, så att det liksom blir en limpa eller baguette av det, istället för en bit deg.

    Kommentar av Stellan — 2008/04/21 @ 08:38

  3. Men herregud! TROR folk verkligen att butiken står och bakar? Men shit. Jag är förundrad. Kanske kunde tjuriga tanten testa ett bageri istället… Fast det är tveksamt, känns som att det fuskas rätt bra hos dem.

    Kommentar av Pernilla — 2008/04/21 @ 09:09

  4. Det finns ju butiker som har bageri, och ja, de bakar mitt i natten.

    Kommentar av plokij — 2008/04/21 @ 10:00

  5. Haha, rubriken är jätterolig. Men jag vet inte varför.

    Kommentar av Henrik — 2008/04/21 @ 10:00

  6. pust…stön…suck…idiot.

    Kommentar av Liz1e — 2008/04/21 @ 12:49

  7. Haha att folk orkar!
    Smakade brödet bra? Var det friskt? Bra är och var glad människa!

    Kommentar av larssib — 2008/04/21 @ 13:17

  8. Ahahaha!! In your face, kulturkofta! =D

    Kommentar av grisen — 2008/04/21 @ 14:54

  9. En klassiker är annars:
    Kund: Hallå, detta brödet är fryst!
    Expidit: Ja precis, det fryses ju ner direkt efter gräddning för att sedan tinas upp och vara som färska.
    K: Men det står ju polfärskt här.
    E: Ja, det är ju precis det som polfärst betyder. Att man fryser ner brödet när det fortfarande är ugnsvarmt för att sedan vara som nytt när det tinas upp.
    K: Nej, polfärskt btyder att brödet är nybakat. Vilket jävla lurendrejeri!

    Kommentar av Robin — 2008/04/21 @ 17:52

  10. Det är därför det smakar skit.

    Kommentar av Arne — 2008/04/21 @ 19:43

  11. Här ska det visst försvaras allting butiker gör och håna dessa dumma kunder som tror på allvar är nybakat bröd innebär nybakat bröd, fattar de inte att nybakat bröd innebär industriförbered deg proppat med tillsatser?

    De flesta normala, oinsatta, konsumenter skulle på frågan ”tror du att det bröd som läggs här i korgar eller kommer från ”eget bageri” är nybakat färskt bröd?” svara Ja. Trots att det är industribröd (kolla alla tillsatser) butiken säljer. Varför? Därför att butikerna marknadsför det så. Man är så dum att man tror att butiken faktiskt inte ljuger. Dum tanke, jag vet.

    Brödet levereras i fryst form till butiken och gräddas där. Bröd som är ”färskt” kan vara upp till ett år gammalt, Schulstad kränger bland annat sitt solrosbröd med att de har 365 dagars hållbarhet. Så visst kan du säga till kunden ”Pinfärskt, det gräddades i morse. Degen är visserligen 8 månader gammal, men skit i det du”. Brödet blir naturligtvis helt smaklöst av den industriella processen och måste därför smaksättas med annat.

    Det tragiska i Konsums inlägg är att denna har helt fel och kunden helt rätt. Kunden blir sur över att det färska brödet är årsgammal fryst deg som gräddas och som är proppad med tillsatser för att få något energivärde och smak, och att det inte framkommer någonstans utan marknardsförs som ”färskt” och ”nybakat”. Kunden blir sur över att betala för färskt bröd när den får gammalt fryst sådant. Konsum menar dock att det ska kunden acceptera, annars skulle Konsum tvingas stå i butiken och baka bröd hela natten!?!

    Ja men sluta sälja erat ”färska nybakade bröd” som färskt och nybakat och säg som det är! att idioter här tycker att det är helt okey att tycka att kunderna är idioter som blir irriterade när butiken blåser dem får ses som ett gott svar på varför vi vill skramla med mynt, stanna kvar läääänge i butiken och allmänt vända streckkoderna åt fel håll.

    Kommentar av Golge — 2008/04/22 @ 00:28

  12. Golge: Så för att korta ner det lite kan man säga att kunden alltid har rätt i alla givna situationer och om om kunden skulle vara missnöjd med något som är utom butikspersonalens kontroll är det helt ok att ”hämnas” på samma butikspersonal? Och att anonymt göra sig rolig eller klaga över lika anonyma kunders beteende, det gör att man är kvalificerad till att vara idiot? Om det är vad du menar så skäms jag som kund över dig å alla kunders vägnar.

    Kommentar av norberg — 2008/04/22 @ 08:04

  13. norberg: För att korta ner det Golge skrivit (varför vill man det?) så kan man nog säga att han tycker att man inte ska kalla något nybakat som inte är nybakat.

    Kommentar av Arne — 2008/04/22 @ 09:27

  14. Brödet marknadsförs som ”Nygräddat i butik” (psst), ingenstans står det att bröden ska vara nybakade. Det måste kännas mycket bättre nu?

    Kommentar av konsum — 2008/04/22 @ 09:30

  15. Jag har alltid sett brödet som ”gräddat i butik” och inget annat. Precis som det ”bake-off” bröd jag själv kan köpa och baka klart hemma. Det hela görs väl ännu klarare hemma i mina Maxi-butik av att det är Växjö-bagarn som står för det nygräddade brödet och Växjö ligger 9 mil bort. Vissa kanske ser mig som en som en svår att lura, jag ser mig bara som en normal person som inte tror att Växjöbagarn har öppnat filial i min ICA-butik. Jag har aldrig sett något om att det skulle vara ”bakat i butik”, bara ”gräddat i butik”. Så vad är problemet Golge. Det finns gränser för hur naiv man får vara utan att räknas som idiot, faktiskt.

    Kommentar av Susen — 2008/04/22 @ 09:33

  16. Arne: Det trodde jag också först, men i så fall hade han inte tagit med sitt sista stycke.

    Kommentar av norberg — 2008/04/22 @ 09:56

  17. Jag bryr mig inte om brödet är ”nybakat” eller ”nygräddat i butik”. Varför hålla på att bråka om det?

    Kommentar av olidlig — 2008/04/22 @ 11:29

  18. Gå till bagaren istället, färskt och fint bröd. Folk är så vana att gå till konsum/ica/whatever och köpa sitt gamla bröd att det är rent komiskt.

    Kommentar av Tari — 2008/04/22 @ 13:56

  19. vad är egentligen skillnaden mellan att baka frysta och färska degklumpar??? brödet är ju GRÄDDAT nyligen!

    Kommentar av wille — 2008/04/22 @ 17:04

  20. Idioter finns det gott om!

    Kommentar av Micke — 2008/04/22 @ 19:26

  21. Det som jag faktiskt tycker är ännu värre -och något som inte kan kallas för annat än fascism är att alla jävla plastade bröd nuförtiden är färdigskivade! Jag menar inte limpor och annat ljust bröd. Utan grova, mörka bröd. De är skivade! Jag blir vansinnig! Vill själv! Kan själv! Och vill framförallt ha personligt skurna skivor. Och tjocka sådana! Jag har som ett får därför fösts fram till de här glasade hyllorna med det nygräddade brödet och börjat köpa det bara för att det är sista bastionen där folk får skiva själva!!! Men det bröd jag får då är för lätt och uppblåst och för lite grovt varvid mina skivor nume rär av den kalibern att skulle jag posta en sådan behövde jag betala extra för skrymmande brev…
    Puss och kram

    Kommentar av Hélène — 2008/04/22 @ 19:32

  22. har själv nästan slutat köpa bake off för det är så mycke tillsatser å skit.
    min lokala ica maxi butik säljer dock RIKTIGT bröd som verkligen görs i butiken av bagare och wienerbröd med riktigt smör (inte ohälsosamt och regnskogsförstörande margarin eller vegetabilsikt fett som det snällt brukar kallas på produkter).
    Dom har vissa saker med tillsatser och sånt men dom låter jag bli.

    Det är riktigt synd att coop forum inte hänger med här dom har sina bake off fullproppat med tillsatser för hellre ger jag pengarna till coop än ica för dom har alltid varit klokare.

    Kommentar av bammbamm — 2008/04/22 @ 19:57

  23. Haha, håller med Henrik, rubriken är fantastisk!

    Kommentar av underlandet — 2008/04/22 @ 21:28

  24. Funderar på hur pass ickefärskt brödet skulle vara när det kommit fram, om nu Hélène skulle posta det,hihi.

    Jag har också tolkat ” Nybakat i butik” som verkligen bakat från grunden,att en person i affären gjort en deg osv.
    Och särskilt som man på en viss större matbutik här i stan kan beställa smörgåstårtor, vanliga tårtor mm enligt önskemål,så har jag utgått från att allt blir gjort från grunden,men de kanske har färdigköpta tårtbottnar ?

    Kommentar av Samara — 2008/04/23 @ 06:14

  25. Golge-Resten 1-0.

    Kommentar av Klas-Kristian — 2008/04/23 @ 07:36

  26. Samara: Står det ”nybakat i butik” så borde man ju kunna anta att brödet verkligen är bakat från grunden. Står det däremot ”nygräddat” så är det nog bra att utgå från att det bara är själva gräddningen som utförts i butiken.

    Kommentar av norberg — 2008/04/23 @ 08:45

  27. Förstår inte varför en del blir så upprörda. Det har man ju förstått länge att inte butikspersonalen står inne på lagret och kådar deg som de sedan bär ut till ugnen utan att det är berett någon annastans. Eftersom det slutbakas i butiken så tycker jag faktiskt att man kan kalla det för nybakat eller nygräddat.

    Att man fryser något inenbär inte nödvändigtvis att man proppar det fullt med diverse tillsatser. Vill man ha 100% garanterat färskt bröd får man nog istället köpa sig lite mjöl, jäst och salt och baka själv…

    Kommentar av Mattias — 2008/04/24 @ 10:25

  28. Haha, jag älskar personbeskrivningen – kulturkofta och Fjällrävenryggsäck i handen. Know the type from biljettkassan på Dramaten 🙂

    Kommentar av Mary — 2008/04/24 @ 14:42

  29. Alltså…om hon hade köpt brödet förut och gillade det…kan hon inte fortsätta köpa det då bara för att det inte är bakt i butiken? Är det viktigare att hålla på ngn slags princip än att köpa bröd man gillar? Vad konstigt.
    Själv bakar jag mitt eget bröd. Och fryser in halva direkt efter gräddningen. Hu så hemskt.

    Kommentar av Frida — 2008/04/24 @ 17:46

  30. Och när det har tinat smakar det precis som nygräddat. Förutom att det inte är varmt. Men det fixar man i brödrosten!

    Kommentar av Frida — 2008/04/24 @ 17:49

  31. Konsum: ”nygräddat i butik”…..ja man kan vända mycket på orden för att det ska passa. Men det är som Golge säger ju, butikernas mål är att få kunderna att tro att brödet är nybakat. Sen går det ju att använda alla möjliga formuleringar för att göra bedrägeriet laglgit. som t.ex ”nygräddat i butik”….

    Kommentar av Brittsten — 2008/04/25 @ 15:40

  32. Hmmm… Konsum beter sig måhända som vilken religion som helst, kanske… Det gäller att få kunden att TRO ! Att sen kunden är så ”körd” att han eller hon ej VET – ”Att TRO = att ej alls VETA !” – det kan ju ej butiken lastas för, kanske… – och ej religionernas hart när oändligt många prästmissionärer heller för den delen – inklusive påven i Rom.

    Ha det… 🙂 önskar Konsum-vännen Josef

    Kommentar av Josef Boberg — 2008/04/26 @ 18:30

  33. Brittsten: Vi har här konstaterat att ”nybakat i butik” är lika med bakat från grunden i butiken. ”Nygräddati butik” borde således betyda att det bara är gräddat i butiken. Varför bara skriva att brödet att nygräddat om det även skulle varit bakat i samma butik? Jag ser inget bedrägeri någonstans.

    Kommentar av Piqui — 2008/04/26 @ 19:37

  34. Kan inte ni som är emot s.k. ”bake-off”-bröd starta en egen butik?

    Jag vet ingen butik i dagligvaruhandeln (de som följer Handels avtal) som öppnar innan sju på morgonen. De som börjar tidigast i min butik är där klockan sex för att förbereda för kunderna som anländer sju. Jag undrar vilka bagare som skulle ta en anställning inom handels-avtalet för att baka bröd. Det skulle innebära att arbetet börjar vid femtiden.

    Att anställa bagare som bakar bröd är i praktiken omöjligt för mindre butiker, eftersom det inte är lönsamt för butiken (för små marginaler på bröd!).

    Ni som är missnöjda med det bröd som kan köpas i butikerna (90% av allt bröd vi säljer tinas upp under leverans – det inkluderar Pågen, Schulstad, etc…), kan därför med fördel göra era brödinköp i ett bageri. Men det blir ju svårt, för det finns ju nästan inga längre – för att de flesta tycker att bröd i butiken är mer bekvämt och mer prisvärt…

    Kommentar av Strömberg — 2008/04/26 @ 19:59

  35. Ha ha, ja jisses vilken klockren rubrik! =)

    Kommentar av Malin — 2008/04/29 @ 21:22

  36. Ni som är negativa till att butiker säljer sånt här bröd, är det på grund av att ni inte ser några fördelar alls med att baka i etapper eller handlar det om vad brödet ska benämnas? Nybakat är det ju inte men nygräddat låter rättvisande i mina öron. Jag förstår om butiker säljer nygräddat bröd och det verkar ju finnas marknad för det.

    Vill man ha riktigt färskt bröd skulle jag vilja tipsa om att baka själv! Bageri går också bra.

    Gällande uppgiften om att nygräddat bröd skulle vara så gammalt som ett år ställer jag mig skeptisk till. Lagerhållning kostar.

    Kommentar av Johan — 2008/05/01 @ 13:42


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

