Konsum

2008/04/07

Silverfat

Filed under: Gästspel — by konsum @ 05:36

Inskickat av Linn:

En suckande kvinna med inköpslapp berättar att hon ska göra en salsa om nån dag eller två men våra avocados är så hårda:

– Om du lägger den brevid ett äpple så mognar den fortare, tipsar jag.
– Jaha. Men du, jag har faktiskt inget äpple hemma, kontrar hon argt alldeles brevid våra lådor med Royal Gala och Granny Smith.

Annonser

39 kommentarer »

  1. Jaha?
    Så hon ska köpa ett äpple därför att affären inte kan tillgodose hennes önskemål om mogen avocado?

    Visserligen kostar ett äpple inte mer än kanske 4 kronor, men det borde trots allt vara bortemot 50 % av vad en avocado kostar.

    Det är förvisso onödigt att bli arg, men jag begriper uppriktigt sagt inte varför det är upp till kunden att se till att avocadon mognar. Uppenbarligen vet butikspersonalen hur man ska göra för att avocadon ska mogna, och de flesta kunder lär väl också föredra mogen avocao, och äpplen finns det uppenbarligen också.
    Det är väl bara att lägga några äpplen tillsammans med avocadon i butiken då…

    Kommentar av Whip — 2008/04/07 @ 06:43

  2. Ossj, vilken pisksnärt från the Whip.
    Om butikspersonalen lägger avokadon bredvid äpplena, så har de snart en hel låda full med övermogen avokado. Tråkigt för alla de som ska göra salsa om tre-fyra dagar.
    Personalen skulle säker kunna tillbringa hela dagarna med att pyssla om frukten och grönsakerna för att de ska må så bra som möjligt. Tyvärr är svenska konsumenter dock inte beredda att betala för sådant. De allra flesta köper hellre en stenhård avokado än en mogen, om de kan spara några spänn.

    Kommentar av Stellan — 2008/04/07 @ 07:02

  3. Nej, givetvis borde det inte vara upp till kunden att se till att avokadon mognar, det ligger rimligen på affärens ansvar, precis som att de ansvarar för att se till att det finns färska svenska bär året om, färsk mjölk på söndag kväll, nygräddat bröd som kommit ur ugnen på sin höjd fem minuter innan just DU bestämmer dig för att handla, att det aldrig är längre kö än maximalt två personer till varje kassa, att det går att lämna in tipset fem minuter efter spelstopp, och, givetvis, att det inte regnar ute när just DU ska gå och handla.

    Kommentar av Tomten — 2008/04/07 @ 09:05

  4. Avocado – man ska ALDRIG köpa mjuka avocado frukter! Inte i Sverige ivartfall.

    Det är omöjligt att skilja en övermogen, halvt rutten avocado från en mjuk och god avocade. Köper du en hård kan du däremot enkelt följa dess mognad från dag till dag och när du tycker den ”känns klar” är det bara att lägga in den i kylskåpet och mognadsprocessen närapå avstannar helt.

    Mao – när du ska använda avocado i maten se till att köp den några dagar i förväg så att den hinner mogna.

    Snabba på mognaden?
    1: Lägg varmt (solen fast inte hela dagen)
    2: Lägg i en påse med ett äpple/tomat.

    Samt – är det sommar nu? Trevliga färger!

    Kommentar av TomasR — 2008/04/07 @ 09:22

  5. Bra avocadotips från TomasR. Jag är något av en novis när det gäller denna läckerhet och har flera gånger lyckats komma hem med övermogen och oätlig avocado. Tråkigt, men nu vet jag äntligen hur jag ska göra. 🙂

    Kommentar av norberg — 2008/04/07 @ 12:00

  6. Kan man inte göra så att man säljer BÅDE mogen avokado OCH omogen avokado i två olika lådor?

    Då kan man ta mycket mer betalt för den ena. Eller andra.

    Kommentar av Pappa C — 2008/04/07 @ 12:31

  7. Lite off topic, men snyggt med grönt!

    Kommentar av degbunke — 2008/04/07 @ 12:32

  8. Pappa C. Det finns vissa affärer som gör så redan, de tar de avocadosar som e lagom mogna å packar de i ett tråg me plast på, sedan kallar dem det för ”ready to go” avocadosar å tar dubbla priset…

    Kommentar av Jag =) — 2008/04/07 @ 13:19

  9. Hellre en omogen avocado än en övermogen… Snygg färg förresten, jag älskar grönt.

    Kommentar av olidlig — 2008/04/07 @ 15:06

  10. Tomas R: Jag tycker inte det är så svårt att känna skillnad på en mogen och en övermogen avocado, de känns helt olika i handen! Och nej, jag klämmer inte på dem. Jag har väl avocadokänsla helt enkelt.. =D Men tack för tipsen, ska jag inte ha avocado med en gång köper jag ofta hård (och det är ju ofta bara hård som finns dessutom) och då kan de tipsen komma väl till pass!

    Kommentar av grisen — 2008/04/07 @ 15:10

  11. Grisen. Helt rätt. Omöjligt är det inte men risken finns alltid för bottennapp. Jag föredrar att köpa omogna och låta dem mogna. De mjuka mogna kan ibland även ha krosskador som inte märks..

    Nåja, lycka till allihopa med era köp av avocado. de är god och de är nyttiga. Som alla frukter.

    Kommentar av TomasR — 2008/04/07 @ 18:48

  12. Jag tillhör gruppen som betalar dubbla priset för avocado ibland. När den på Konsum är hård och jag inte har varit ute i god tid går jag till saluhallen och låter personalen välja en som är lagom mogen. Superbra service, men då kostar det också. Så jag har full förståelse för att man inte klarar det i min kvarterskonsum.

    Kommentar av Sthlm dagtid — 2008/04/07 @ 20:45

  13. #3 Tomten:

    Word. Dessutom ska de se till att alla hyllor ska vara anpassade efter deras längd. Alla varor som just dem ska ha måste givetvis stå i ögonhöjd!

    Sen blir man ju utskälld några gånger om dagen för att det faktiskt står POLFÄRSKT på brödet men det är uppenbart att det har varit fryst.
    När man vänligt försöker förklara att det är det som polfärskt betyder. Att det fryses ner precis efter gräddning för att tinas upp och vara som nybakat vid försäljning. Då fnyser de bara oftast och mummlar något om falsk marknadsföring och jävla lurendrejerier.

    Kommentar av Robin — 2008/04/07 @ 23:07

  14. Väldigt vilka känslor Whip rörde upp. Så det är ok att håna en kund, men inte att tänka sig att affären tänker på sina kunder? Suck. Som flera påpekat så är det bara en fråga om pris. Lite extra service kan få kosta och drar in fler kunder, medans en affär som hånar sina kunder knappast tjänar på det. Igår på Konsum frågade jag efter en vara som affären inte hade ställt fram. Och personalen gick vänligt och hämtade den i lagret. Jag fick först leta i onödan och sedan vänta. Och ändå är jag tacksam och går gärna tillbaka dit. För som de flesta kunder vet kan inte en liten butik fixa allt från början, men om det bara finns en vilja att ordna saker till det bästa så blir kunderna glada. Sådant tjänar en affär på, vilket också i slutändan är bra för personalen.

    Vad som ofta missas är att alla vi kunder som vill väl och gör vårt bästa för att inte besvära personalen i onödan, vi blir ändå personalens måltavla när de är frustrerade över de få idioter som finns. Som den suckande kvinnan som bara vill köpa en vara som borde finnas i butiken och ändå idiotförklaras här. Vi vill också bli behandlade med respekt.

    Kommentar av Kund — 2008/04/08 @ 06:39

  15. Förresten Polfärskt är väl snarast ett varumärke och inte någon absolut betydelse? Det är definitivt vilseledande, något annat kan man väl ändå inte påstå?

    Kommentar av Kund — 2008/04/08 @ 06:40

  16. Vill bara påpeka att har man inte äpple går det lika bra med banan för att snabba på mognaden på avocadon..

    Kommentar av meandi — 2008/04/08 @ 07:35

  17. Har inte kunden _alltid_ rätt? =)

    Kommentar av Micke & Exxa — 2008/04/08 @ 07:46

  18. Polfärskt – om du vill ha absolut färskt bröd köp bara om brödet en bit ned i högen fortfarande är kallt…

    Kommentar av TomasR — 2008/04/08 @ 08:00

  19. Men herregud! Hur kan sådana som du Kund mfl bli så upprörda? Man kan inte förvänta sig absolut perfektion någonstans i samhället. I butiker sliter man för att hela tiden göra alla nöjda (=omöjligt) men ändå är det alltid nån gnällig människa som ska bli sur för att just DEN personen inte får sin vilja igenom direkt.
    Vi i Sverige ska helt enkelt vara tacksamma för att det överhuvudtaget finns avocado, apelsiner, ananas mm att få tag på mitt i vintern…eller våren eller överhuvudtaget. Huruvida avocadon är mogen eller ej, vilket i-landsproblem!!!

    Kommentar av Sara — 2008/04/08 @ 09:00

  20. Sara, du visar verkligen perfekt vad problemet är. Du bryr dig inte ens tillräckligt om andra för att läsa vad du kommenterar. Problemet är att Linn blev upprörd över ingenting. Jag skriver att de flesta INTE förväntar sig perfektion, utan bara att slippa den här typen av upprörda inlägg på en publik webbsida. Du tar det som grund för att klaga ytterligare. Som jag sa, alla borde kunna bemötas med vanlig respekt, både kunder och personal. Vad är det i den idén som gör dig så upprörd?

    Kommentar av Kund — 2008/04/08 @ 09:18

  21. Kund – Var ligger hånet och idiotförklaringen i det beskrivna scenariot? Butiken hade uppenbarligen inga mogna avocados inne och då fick kunden istället tips om hur man kan få dem att mogna snabbare. Ett lysande exempel på bra service.

    Kommentar av norberg — 2008/04/08 @ 09:21

  22. Linn har medvetet utformat sitt inlägg sarkastiskt. Rätt elegant faktiskt rent språkligt. Poängen och avsikten är dock odiskutabla. Tyvärr. Linn hamnar på samma nivå som de idiotkunder som väljer att vara sarkastiska emot butikspersonalen. Vilket med all rätt ofta klagas på här. Så, jag upprepar frågan – vad är fel med att kunder och personal visar varandra respekt?

    Kommentar av Kund — 2008/04/08 @ 09:41

  23. Kund – Jag tror du läser in en aning för mycket när du där vi andra ser en enkel något humoristisk beskrivning ser sarkasm, hån och idiotförklaring.

    Kommentar av norberg — 2008/04/08 @ 09:48

  24. norberg, du har rätt. Jag kommenterade främst kommentarerna här (Tomten, Robin och sedan Sara). Den typen av inlägg skrämmer mig. Förresten, i mitt förra inlägg besvarade jag bara halva ditt inlägg. Jag borde också sagt att jag till stor del håller med om den andra halvan.

    Kommentar av Kund — 2008/04/08 @ 10:03

  25. Stellan: Varför låta all avocado mogna snabbare? Det låter tämligen onödigt. Man bör rimligtvis anpassa det efter den beräknade försäljningen.

    Och enligt signaturen Jag = ) finns det tydligen affärer som tänker ett steg längre och inser vad kunderna faktiskt är ute efter.
    Uppenbarligen är det alltså inte något som är för mycket bergärt av kunderna att affärerna ska kunna klara av. Åtminstone inte om man är kund hos handlare alternativ frukt/grönt-ansvariga med lite bättre affärssinne.

    Och ja, jag är irriterad på affärer som säljer frukt/grönsaker/bär som inte är färdigmogna. Dock ej lika irriterad som jag är på de affärer som inte plockar bort det som är övermoget och är på väg att ruttna, om det nu inte redan har gjort det. Fast det är kanske inte heller något man som kund kan förvänta sig att affärerna ska göra då det skulle kräva såväl att personalen får ägna mer tid åt frukt/grönt-avdelningen än vad de måste samt att butiken måste slänga frukt/grönt?

    Kommentar av Whip — 2008/04/08 @ 19:20

  26. Kund: Jag tycker att du borde ta och jobba en vecka i ett serviceyrke så kommer du nog förstå varför vi skrattar lite åt sådant här.

    Och vad menar du med ”publik webbsida”? Det är en blogg, ingen statlig myndighet! Och vill du slippa sådan här humor så bör du nog läsa en annan blogg i stället – det går faktiskt inte att kräva att en blogg till innehåll och kommentarer bara ska innehålla sådant som man själv gillar – det är just sådana orimliga krav som gör att man faktiskt måste skratta lite åt kunder (och bloggläsare).

    Kommentar av gitto — 2008/04/08 @ 19:26

  27. Det är tur att konsumbloggen finns, så att de butiksanställda som råkar ut för sarkastiska och otrevliga kunder varje dag, kan få pysa ur sig lite frustration. Och få igenkännande berättelser från andra butiksanställda. Jag tror absolut att fler kunder skulle råka ut för otrevlig behandling om inte såna här pysa-ur-tillfällen funnes.

    Jag tyckte historien var kul och visade på hur en del kunder verkligen, verkligen inte fattar att världen inte kretsar kring dem. Visst – ”kunden har rätt” – men till en viss gräns.

    Kommentar av meta — 2008/04/08 @ 19:41

  28. Haahaaa…Köp ett äpple vetja!

    Kommentar av Havsglimten — 2008/04/08 @ 21:09

  29. Kunden har alltid rätt att ha fel…

    Kommentar av Fritz — 2008/04/08 @ 21:12

  30. #26. Undrar hur du skulle känna ifall du var offret? Min egen period i ett servicerelaterat yrke (ok, inte butik) har förresten varat betydligt längre än en vecka. Vi snackar gärna av om kunderna oss emellan, men inte sjutton går vi ut på en webbsida utan inloggning (vilket är vad jag menar med publik). Det är sorgligt när idén om ömsesidig respekt betraktas som ett ”orimligt krav”. Vad du inte förstår är att detta är en del i en ond cirkel.

    Hur som helst, att jag påpekar värdet av respekt, det kallar du att jag kräver att kommentarerna bara innehåller sådant jag gillar. Men du själv ger gärna påpekanden om mina inlägg. Tänk om jag skulle lägga ord i din mun?

    Det jag har svårt att förstå är varför folk blir så upprörda att de inte ens kan läsa vad som skrivits. Som om man måste anpassa sig till ett grupptryck eller hålla tyst. Historien i sig är just inget att bry sig om, men att den första kommentaren gjorde er så upprörda, det är konstigt, och det kan jag inte hålla tyst om. Varför är det så farligt när Whip påpekar att kunden gjorde fel, men att det i alla fall fanns en andra sida av historien?

    Ja, jag förstår behovet av att snacka av sig, men varför denna ensidighet. Är det verkligen meningen att denna blogg bara skall handla om att sprida skit? Inte enligt Konsum själv. Det finns massor av trevliga inlägg. Skall de försvinna så att den minoritet som vill snacka av sig får vad de vill? Är det vad du menar när du säger att jag borde läsa andra bloggar?

    Och nu, snälla gitto, luta dig tillbaka och tänk efter ifall jag varit rättvis emot dig ovan. Tänk sedan efter ifall du varit rätvis emot mig. Jag ber om ursäkt för ett fult knep, men det finns alltid två sidor. Det viktiga är att försöka förstå den andra sidan innan man häver ur sig ord som ”kräver” eller gör sarkastiska idiotförklaringar som Tomten ovan. Speciellt när den andra sidan oftast är samma sida. Tro det eller ej, de flesta kunder vill väl.

    Kommentar av Kund — 2008/04/09 @ 06:19

  31. Kund: ”inte sjutton går vi ut på en webbsida utan inloggning (vilket är vad jag menar med publik)” – du glömmer dessutom att allt, exakt ALLT i den här (och alla andra inlägg), är totalt anonymt. Kom därför inte och yra om ömsesidig respekt och publika hemsidor och så vidare, jag kan garantera att det just i detta ögonblick finns hundra människor som läser den här bloggen som har mer respekt för kunder och sitt serviceyrke än du någonsin kan tänka dig.

    ”varför denna ensidighet. Är det verkligen meningen att denna blogg bara skall handla om att sprida skit?” – om du tycker att det här är det värsta du har läst har många otäcka stunder framför dig. Jag tycker inte att det här är en skithistoria, då skulle jag aldrig ha publicerat den. Jag tycker att den visar (som någon redan sagt) hur ego-orienterade människor är (och det som upprör i Whips kommentar är inte att ”det finns en andra sida”, det förstår nog de flesta över tolv år. Det som upprör är att människor (observera att jag använder ”människor” och inte ”kunder”) ofta inte tänker i fler än två steg – 1. jag behöver, 2. jag skaffar det jag behöver – utan att erkänna att det alltid finns en personal-, produkt- och butiksekonomi som styr allt som har med dessa två tankesteg att göra. Och när det inte går att få exakt det man har tänkt ut att man behöver rasar tillvaron.

    ”gör sarkastiska idiotförklaringar som Tomten ovan” – Jag tyckte faktiskt att det var en rolig kommentar som bär viss likhet med vissa människors inställning till butiksanställda.

    ”Tro det eller ej, de flesta kunder vill väl” – det är väl ingen som sagt något annat, eller…?

    Kommentar av konsum — 2008/04/09 @ 06:56

  32. Kund: Konsum bemötte ditt svar så bra att jag inte har mycket att tillägga. Fast en sak vill jag tillägga: förstår du inte att alla vi som skrattar åt sådana här kunder inombords ändå bemöter dem med den yttersta respekt, proffesionella servicemänniskor som vi är, men vad vi tycker inombords kan vi faktiskt inte hjälpa – det går liksom inte att stänga av den reflekterande delen av hjärnan bara för att vi arbetar! Och jag tror att det här pudelns kärna i de ilskna kommentarer av dig och de andra upprörda kommentarer som kommer då och då: ni är livrädda för att vi – trots vårt vänliga leende och eviga hjälpsamhet – inombords skrattar åt er eller tycker ni är dumma i huvudet. Och ja, är ni tillräckligt jobbiga, arroganta och otrevliga gör vi det eftersom vi har känslor vi också. Vill man undvika det beter man sig rimligen med hyfs och vett i sitt möte med servicepersonal – svårare än så är det inte!

    Men jag inser att det här är en lönlös diskussion eftersom du uppenbarligen väljer att läsa in något slags kundhat i det här, vilket inte är fallet. Men precis som man inte kan tycka om alla människor i sin vardag kan man inte tycka om alla sina kunder

    Kommentar av gitto — 2008/04/09 @ 07:37

  33. Jag upprepar. Läs det ni svarar på. Suck. Ni går verkligen igång på alla cylindrar, och det bara för att jag medvetet och tydligt klargjort sänkte mig till er nivå. Jag fiskade och oj vad jag fick napp. Hade ni visat respekt nog att läsa hela inlägget hade ni sett det. Hade jag varit Tomten hade jag dragit någon kommentar om er läsförmåga och då hade vi alla skrattat glatt tillsammans. Eller? Nu vet ni hur det känns. Jag skäms lite, men skall man säga adjö så kan man ju avsluta med en knall.

    Och fortfarande har ni inte svarat på frågan om vad som var så farligt med Whips inlägg. Vad är ni rädda för? Konsum väljer att ignorera frågan och tala om något helt annat. Jaja. Att ni sedan väljer att referera till åldersnivåer och påhittade tolkningar säger mest om er.

    Jag håller i alla fall med om att det är en lönlös diskussion, även om gitto ljuger om anledningen (ljuger är ett starkt ord, men när man är så långt borta från verkligheten så känns det ändå motiverat). Förresten, för vad det är värt, att jag nu för första gången är lika upprörd som ni, är mest på grund av att Tomtens kommentar kallades för kul. Det är helt åt helvete. Kom tillbaka när ni jobbat i ett serviceyrke like länge som jag.

    Kommentar av Kund — 2008/04/09 @ 08:52

  34. Kund – jag förstår ärligt talat inte vad du blir så upprörd över. Du verkar återigen läsa in saker som inte finns och missuppfattar således precis hela diskussionen. Den första kommentaren från Whip föranleder på ett mycket naturligt sätt de efterkommande från Stellan och Tomten. Och jo, Tomtens kommentar är faktiskt rolig.

    Det är faktiskt för övrigt så, som en kommentar till Whips inlägg, att om det inte finns någon mogen avocado inne så har kunden tre val: Köpa omogen avocado, hoppas på turen och leta efter mogen avocado i någon annan butik eller helt enkelt vara utan avocado. Så enkelt är det. Att butikspersonalen skulle påskynda mognadsprocessen skulle få det oundvikliga resultatet att en bra mycket större andel avocado skulle bli övermogen redan i butiken och således få kastas.

    Kommentar av norberg — 2008/04/09 @ 11:15

  35. Hej norberg, ännu är jag inte lika upprörd som de som kommenterar mina inlägg. Fast det närmar sig. Jag tycker inte om när andra lägger ord i min mun som jag aldrig sagt. Och det blir direkt löjligt när det kommer kommentarer på det som jag påpekar är en spegel på gittos stil.

    Men problemet är enkelt. Det är inte samma sak när en kund tex frågar om det finns mogna avocados eller blir förvirrad över användningen av ordet ”färsk”, som att ställa orimliga krav, tex på vädret. Inte ens som ett försök till humor. Börjar man gå ner för den backen så blir det snart ingen idé att klaga på allt det som butiksanställda får stå ut med. Det finns nog med idiotkunder att irritera sig på som det är. Ingen idé att dra paraboler på en rätt alldaglig historia. Jag vill inte se de butiksanställdas berättigade klagomål devalueras på det här sättet.

    Dessutom har jag sett mer än de flesta här av vad som händer när kunder får skit utan anledning. Det blir kamraterna på golvet som får ta hand om det hela. Tyvärr syns vi inte som individer. Har en kund blivit illa bemött av någon på ett företag så är det hela företaget som får igen. Obs, eftersom jag måste vara övertydlig, detta är inte en kommentar på själva avocado-anekdoten, inte ens på diskussionen, det är bara ett själasökande försök att ge ett så uttömmande svar som möjligt på din fråga.

    Jag förstår diskussionen. Jag tillåter mig bara att i min tur kommentera på den som sådan. Synd att det väcker sådan ilska. Jaja. För att återigen travestera på gitto, lite tydligare den här gången: är mina kommentarer så upprörande så är det bara att strunta i att läsa dem.

    I övrigt ser jag just ingen skillnad på din kommentar på Whips inlägg och hans två inlägg. Ni båda (och flera andra här) försöker tolka situationen utan att döma andra. Jag har nog inte svarat vad du ville höra, men det är inte på grund av bristande respekt. Jag ville bara ge ett så öppet och ärligt svar som möjligt, därför att jag uppskattar din öppenhet.

    Kommentar av Kund — 2008/04/09 @ 13:10

  36. Den här diskussionen har verkligen urartat in absurdum…

    Kommentar av Frida — 2008/04/10 @ 10:44

  37. # 8 Jag =): Jag köper alltid dessa och tycker att de är värda det dyrare priset. 🙂 Vet egentligen inte varför, det har bara blivit en vana.

    Kommentar av Erica — 2008/04/12 @ 22:14

  38. Kund: nu har jag läst ditt inlägg flera gånger, från början till slut. Jag kan inte se att någon har blivit idiotförklarad i inlägget. Jag har heller inget att tillägga till min kommentar ovan. Förstår inte varför du känner dig så träffad…. lite självironi skadar sällan.

    Kommentar av Sara — 2008/04/16 @ 14:20

  39. meta nr 27: du är helt rätt ute!
    jag har själv suttit i kassan på ica i många år och visst träffar man många olika typer av människor. vissa är helt underbara och några få är riktigt märkliga. jag säger hej till kunden och jag lägger till ett litet leénde (som ofta är äkta) för jag trivs med min yrkesroll. annars hade jag väl sökt något annat? man noterar summan för kunden och sen ett tack och ett hejdå. lätt! jag är en sån kassörska som jag själv vill möta i en butik.
    men när man får höra ett ”hej? vadå hej? känner vi varandra eller? knappa nu på din lilla dator o jobba med armarna så man kommer hem nån gång för jag har vart på ett riktigt arbete hela dan”, det är då man behöver en blogg som denna!
    så snälla ni som hetsar upp er över om brödet är nybakt eller nygräddat, låt oss få skriva av oss och dela med oss av alla dessa tusen olika personligheter som passerar våra ‘kassabiträdeskännslor’ varje dag.
    jag har skrattat jätte mycket när jag suttit och mysläst denna blogg och den är helt fantastisk!

    keep up the good work konsum!

    Kommentar av kassaaparaten — 2008/05/01 @ 00:10


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: