Konsum

2008/03/25

P – Rättvisans Riddare

Filed under: Coop — by konsum @ 11:19

SuperP - Rättvisans Riddare

P har gått blivit någon sorts arbetsrättens riddare och tar gärna strid om en kund utsätter honom för vad han tycker är en orättvis behandling. På många sätt sympatiserar och förstår jag honom, men eftersom P är impulsiv och en människa som gärna och ofta drar förhastade slutsatser och älskar att låta andra människor veta vilken de har att göra med, blir situationer som lätt skulle kunna glida förbi till stora konfrontationer och gräl, men den här historien handlar om en man som irriterar även mig:

En man kom in tio minuter innan stängning. Han strövade långsamt runt och inspekterade varor i lugn och ro. Klockan nio fann jag honom vid osthyllan där han fundersamt klämde på lite olika sorters ostar.

Jag sa med god artikulation ”Jag tänkte påminna om att klockan har blivit nio och det är dags för oss att stänga”.

Han rörde inte en min, men klämde till lite extra på en Grevé. Jag försökte igen:

Ursäkta, det är stängningsdags nu”. Han svängde långsamt huvudet åt mitt håll och sa ”Jag hörde dig första gången”.

Min godhet och servicekänsla tog slut. ”Du får handla det du vet att du ska ha så kan du komma hit och slöshoppa imorgon, vi måste låsa igen affären nu”. Han nickade långsamt mot Cheddarosten.

Jag gick tillbaka till kassan och började räkna min kassa och när mannen efter fem minuter kom till Ps kassa tog han ett djupt andetag och började lägga upp varorna på bandet. Mödosamt och sakta.

Han suckade ”Jaha, man får ursäkta att man kommer och handlar”. P tittade upp på honom, ”Det handlar inte om det, det handlar om att vi efter kvart över jobbar gratis, och är det nåt jag hatar är det att jobba gratis”.

Ja, gratis, det har jag jobbat hela mitt liv”, suckade mannen.
Det är inte mitt problem, är du så dum att du jobbar gratis får du skylla dig själv”, svarade P som nu hade börjat kasta varorna nedför bandet i sin ilska.
Men ska jag betala din övertid? Hur mycket kan det gå på? Fem kronor?”, fräste mannen.
Tvåhundra spänn. Var”, sade P med darrande kinder. ”Fyra hundra spänn extra för att du ska få din jävla ost. Är det värt det?

Men jag har åkt tåg från Norrköping hela dagen och kommer nu hem och måste fylla på skafferiet
Jag skiter i om du har åkt tåg från Långtbortistan, jag tänker ändå inte jobba gratis
Nej, jag ber om ursäkt för att jag måste handla”, skrek mannen så högt att hans toppluva halkade på sniskan.
Det gör du så fan heller, du packar ihop dina varor och sticker härifrån innan det kostar fyrahundra spänn på riktigt”, morrade P med en hela-handenpekning mot utgången.

Mannen tog sina varor och muttrade någonting om Maud Olofsson och orättvisorna i det Alliansstyrda Sverige.

104 kommentarer »

  1. På dem bara! Hata gratisjobb!

    Kommentar av björn — 2008/03/25 @ 11:25

  2. faktiskt. på dom bara! det där är inte ok någonstans.

    Kommentar av lillavild — 2008/03/25 @ 12:00

  3. Haha, jag såg den där scenen där P pekar med hela handen framför mig. Fantastiskt, cred!

    Kommentar av Emma Ellen — 2008/03/25 @ 12:28

  4. nja, nu du Konsum måste jag nog läxa upp dig och din inte så serviceinriktade kollega lite. vi är gott om folk som jobbar gratis övertid på kvällar och helger för att göra ett bra jobb och ställa upp för sin arbetsgivare så att kunderna blir nöjda i slutändan. den där kunden lär inte komma tillbaka och varenda krona av er lön kommer från kunderna. det är bland annat just den där öststatsmentaliteten hos personalen på Coop/Konsum som gör att man inte vill handla där

    Kommentar av Våfflan — 2008/03/25 @ 12:34

  5. jag vill så gärna säga så till våra gäster! heja honom!

    Kommentar av Frida — 2008/03/25 @ 12:37

  6. Jag skrek till en kund att jag hoppades hon skulle dö en gång i en liknande situation, med skillnaden att det där var kunden som fräste och var förbannad först, då jag bara försökte vara trevlig och tala om att vi redan hade stängt. Åh, vad jag hatar merparten av alla kunder (de har alltid fel).

    Kommentar av Anna Nio — 2008/03/25 @ 12:40

  7. Svåååårt. Jag tycker spontant om folk med ryggrad, folk som säger ifrån och pekar med hela handen.
    Men samtidigt, jobbar man inom ett serviceyrke så har kunden alltid rätt. Som anställd är det det man har accepterat när man tar jobbet. Det är bara arbetsgivaren som ska fatta de besluten. (Otroligt få saker kan slå känslan när man tålmodigt lirkar med en grinig kund och chefen dyker upp, snabbt gör sig införstådd och bestämt säger till kunden ”Då tycker jag du ska gå hem och laga dina egna våfflor.”.) Har man valt ett sådant yrke så gäller det att bita ihop och efteråt gå in på lagret och misshandla en banankartong och skrika lite.

    Men det är inte den anställde som ska hantera problem med hur affären sköts, och den ska absolut inte behöva göra det på egen hand, då är det arbetsgivaren som brister! Man ska faktiskt inte behöva bli utsatt för sådant här som anställd! *vill ge den hänsynslösa kunden en ordentlig och svidande spark i baken*
    Många affärer börjar nu med att låsa dörrarna en kvart innan stängningstid. Kanske kan ni prata med er chef om det vore något för er affär?

    Kommentar av Vanja — 2008/03/25 @ 13:03

  8. Jag avskyr uttrycket ”kunden har alltid rätt”. Nej, faktiskt inte. Man kan inte bete sig hur som helst ”bara” för att man är kund. De anställda får ju inte EXTRA betalt för att de jobbar med service, vilket många verkar tro.

    Jag tycker din kollega gjorde helt rätt! Hade jag kommit hem sent med tåg och var tvungen att handla skulle jag givetvis skynda mig och rycka åt mig det viktigaste.

    ”Kunden har NÄSTAN alltid rätt” är ett mycket bättre motto.

    Kommentar av Suzanne — 2008/03/25 @ 13:09

  9. Jag står med en fot i vardera lägret. Han var klart otrevlig och det är INTE kul med folk som släntrar in precis de sistar minutrarna, men samtidigt – att stå och hetsa upp sig över några minuter – vad är det för arbetsmoral?

    Kommentar av Broken Haiku — 2008/03/25 @ 13:20

  10. Långtbortistan, tror jag var där förra sommaren 🙂

    Hahaha, nä men seriöst- Hur skönt var inte det för honom. Man bygger lätt upp en irritation mot ”dumma” kunder. Ibland slinker dte ut något mini utbrott. Men detta stora måste ju vart orgasm liknande.

    Broken Haiku, Några minuter en dag. Några timmar på ett år.
    Tänk hur mkt bloggande du kunde fått för de timmarna.

    Kommentar av Ekorren — 2008/03/25 @ 13:46

  11. Håller med Suzanne, att kunden alltid har rätt är skitsnack, kunden vet mycket väl när affären stänger och har ingen som helst rätt att kräva att de ska hålla extraöppet och att de anställda ska jobba gratis för att han ska kunna strosa omkring i godan ro. Han kunde väl ha handlat i Norrköping om det nu var så viktigt att inte stressa.

    Kommentar av Vida Latina — 2008/03/25 @ 13:47

  12. Det roliga är att ingen reagerar över det absurda att så många människor i serviceyrken får arbeta gratis om de inte stänger inom utsatt tid, DET är ju faktiskt ett medvetet val från företaget i fråga och långt svinigare än att en utarbetad kassapersonal ledsnar till över en kund som är uppenbart otrevlig. Jag har själv tvingats arbeta gratis på nattöppna restaurangeer av samma skäl och det är faktiskt inte konstigt att man blir grinig när sådant händer kväll efter kväll och man dessutom missar sista bussen bara för att någon tjomme absolut ska sitta kvar och smutta på en halv öl (trots att man en halvtimme innan upplyst om att ”vi stänger snart”).

    Även om P kanske var lite onödigt brysk så är otrevliga kunder ett långt större problem än otrevlig kassapersonal och till slut orkar man faktiskt inte mer. Det har ingenting att göra med att klara ett serviceyrke eller ej, utan mer om att man faktiskt är mänsklig, och har ett människovärde.

    Kommentar av gitto — 2008/03/25 @ 13:48

  13. Fy fan vad roligt. Man undrar ju hur det kommer gå i framtiden, kommer han skärpa sig eller inte?

    Kommentar av Katten Korven — 2008/03/25 @ 13:48

  14. Och till Gitto:
    Fem minuter kan vara det som gör om man hinner med bussen hem eller om man får vänta en halvtimma till. Ja, det handlar bara om några minuter men om alla som vill handla ”några minuter till” skulle få göra det skulle man stänga typ en halvtimma efter stängningstid varje dag. På systembolaget, där jag jobbade tidigare, hade vi vakt från Falk som blockerade ingången vid stängningstid och varje dag var det någon som ”bara skulle handla lite snabbt”. Var i tid om det nu är så jävla viktigt med osten/ölen eller vad det nu är man ska ha!

    Kommentar av Katten Korven — 2008/03/25 @ 13:53

  15. hahaha… jag vill ligga med P.
    nej jag skojar bara.

    Kommentar av Sonja — 2008/03/25 @ 14:53

  16. Jag misstänker att den där kunden visst kommer tillbaka. Inte för att jävlas eller nåt, bara helt enkelt för att det är hans butik. När han så uppenbart ignorerar påminnelser om stängning så tycker jag faktiskt att P gjorde rätt. Man måste visa att sådant beteende inte tolereras.
    Jag har själv glömt bort tiden, släntrat in på Konsum och fått en tillsägelse av en trevlig tjej i personalen att ”nu stänger vi”. Jädrar vilken fart det blev på mig. Fick strunta i några grejer, för aldrig i livet att jag tänker vara orsaken till några stackares ofrivilliga övertid. Jag hoppas verkligen att 99 av 100 kunder tänker så.

    Kommentar av Nina — 2008/03/25 @ 15:20

  17. Oh. Tanken på en utkastare är inte allt för långt borta när folket trippar in tre minuter innan stägning och strosar sig fram i sakta mak. Som sagt, gratisarbete är inte kul. Jag skulle vilja se de på CSN svara på alla samtal i telefonkön innan de fick gå hem. Liknelsen är väl inte allt för absurd??

    Kommentar av Linda — 2008/03/25 @ 16:21

  18. men alltså, det är ju butiksägaren är ansvarig. personalen bara jobbar ju där. Så om butiksägaren vill ha en butik där kunder inte måste skynda sig när butiken stänger, så får butiksägaren betala övertiden.
    Genom att inte ge övertid säger han/hon ju att man måste sluta jobba, dvs att köra ut kunderna.
    Go P!

    Kommentar av elisabet — 2008/03/25 @ 16:23

  19. Heja P! Vi har såna där typer av ”kunder” hos oss också (bibliotek), som gärna kommer in fem minuter innan stängning och plötsligt ska fixa nytt lånekort, beställa en svår bok från annan kommun, gå fyra varv runt alla hyllor och till slut låna 10 böcker. Och sen får man ändå mota ut dem. Då vill man ha en sån där ”cattle prod”, jag vet inte vad de heter på svenska, men en elektrisk pinne som man motar boskap med. Hehe.

    För att inte tala om alla otrevliga personer som börjar gasta om att de fått hela fem kronor i övertidsavgift (”men jag var ju bara EN DAG sen med boken?!”), osv osv.

    Hade jag befunnit mig i affären hade jag applåderat P. Men å andra sidan, om jag hade befunnit mig i affären så hade ju jag också varit där efter stängningsdags, och säkert åkt på en egen hurring. 😉

    Men sen jag själv började i ett serviceyrke för några år sen så går jag aldrig in i en affär fem-i-stängning. Kanske tio i, om jag ska ha EN snabb grej och det inte är nån kö, men aldrig senare än så. Då får jag faktiskt vänta till nästa dag istället.

    Kommentar av degbunke — 2008/03/25 @ 16:35

  20. Hej Konsum!

    Kan inte tro att du finns, ha ha vad kul! En av mina läsare tipsade mig om din sida, eftersom jag också hyllar Konsum i min blogg. Fast min blogg handlar om annat också, och jag är bara en kund inte en anställd (fast jag har varit anställd under en kortare period en gång i tiden. Om du är nyfiken så heter ett av mina inlägg ”Konsum Rules”.

    Jag ska komma tillbala till dig en annan dag när jag inte måste jobba till midnatt som idag.

    Vänliga hälsningar, Fröken Wallenberg – som håller Coop-fanan högt!

    Kommentar av Fröken Wallenberg — 2008/03/25 @ 16:38

  21. Förresten, vad är ”skicka in ett bidrag! för något? Kan man bidra med en text?

    Det vore kul …

    Kommentar av Fröken Wallenberg — 2008/03/25 @ 16:40

  22. BRA GJORT P!!! Önska jag vågade vara lika tuff!!

    Kommentar av milla — 2008/03/25 @ 16:58

  23. Visst, ibland har man lust att köra ut kunderna när dom går och segar så modigt gjort P!

    Men en sak som jag inte förstår är att kunderna verkar inte förstå att vi också har ett privatliv, vi är vanliga människor vi också. Inte skulle vi gå och hindra människor som jobbar på kontor från att gå hem? Hur skulle det se ut? Som jag ser det är det precis samma sak som att komma och slöhandla 3 minuter innan stägning…
    Men, man sitter ju ändå där kvart över 10 och väntar på den sista kunden. För kunden har ju alltid rätt.

    Kommentar av Clashy — 2008/03/25 @ 17:21

  24. Kunden har verkligen inte alltid rätt. Många gånger har kunden käpprätt åt htlv3 fel. Sen finns det bra och dåliga sätt att hantera det på. P:s sätt tillhör i det här fallet inte de bästa, men med tanke på situationen har jag förståelse. Respektlösa kunder förtjänar ingen respekt.

    Kommentar av Kaos — 2008/03/25 @ 17:26

  25. Haha, så fel och så RÄTT!

    Jag vill så gärna veta hur ni ser ut så att jag kan se scenerna spelas upp mer realistiskt i mitt huvud. Kan inte du maila mig vilken COOP det är så att jag kan gå och titta på er? Jag ska inte berätta för någon, jag lovar!

    Kommentar av Sara — 2008/03/25 @ 17:35

  26. Sådana är dom. Sossarna.

    Kommentar av Fredrik — 2008/03/25 @ 18:08

  27. Sååå j**la rätt! E oxå skittrött på å jobba gratis för kunder som inte kan klockan eller besitter vanligt hederligt hyfs.
    Skickar en stor puss till P oxå. ;0)

    Kommentar av Tinytina — 2008/03/25 @ 20:12

  28. Vill oxå lägga till att kunden HAR INTE alltid rätt, det e bara vårt jobb att se till att dom TROR att dom har det. :0)

    Kommentar av Tinytina — 2008/03/25 @ 20:16

  29. Det låter som om ni skulle ha socialarbetartillägg 🙂

    Kommentar av dragonrouge — 2008/03/25 @ 20:23

  30. Jag har ibland kommit in i en affär just när de ska stänga,men då kutar jag runt som en galning och hugger de saker jag måste ha,och rodnar när jag kommer till kassan än om det är 1 minut kvar innan stängning.
    Fattar inte att en del verkar vilja ha butiken för sig själva som nån kändis i Usa.

    Jag är tidningsbud och vi har fast lön, om det är sommar och asfalt så jag gör distriktet på 1,5 timmar,eller om det är total blixthalka så man hasar sig fram en cm åt gången livrädd för att ramla ,och det tar 3,5 timme ,så får jag ju samma lön.
    När då abbonenterna inte skottar så jag får pulsa i snö in till deras låda fast de skottat så noga åt sin bil,ja då blir jag sur,för jag får ju jobba gratis övertid också pga deras slarv.

    Kommentar av Samara — 2008/03/25 @ 20:29

  31. Kan inte vi få hyra honom när vi stänger vårt hemköp?

    Kommentar av garg — 2008/03/25 @ 21:04

  32. Har P jobbet kvar? Hoppas det.

    Kommentar av lillsyrran — 2008/03/25 @ 21:08

  33. Ojojoj tur att inte den där P jobbar på Ica Maxi i Motala där gör vi inte sådant. Det här var skrämmand eoch jag hoppas att dne här kunden klagade för såhör gör man bara inte oavsett om kunden går långsamt runt i butiken 21.05.

    Kommentar av John — 2008/03/25 @ 21:59

  34. He he, nä för ni är väl ändå kvar en timmer efter stängningsdags och paketerar om köttfärs….:-)

    Kommentar av Våfflan — 2008/03/25 @ 22:06

  35. Yay för P! Själv har jag vanan att kvart-tio i stängning börja valla folk ur butiken med överhurtigt trevliga ”Heeej, nu stänger vi strax så vill ni ha hjälp att hitta det ni söker?”

    Alla som jobbar med sälj vet att man inte ger slutna frågor, eftersom det resulterar i ett ”Nej tack, vi tittar bara”. I detta fall säger man ”okej!” och trippar vidare till nästa kund. (I vanliga fall får man stryk av chefen).

    Fem i stängning så behöver man bara klistra på sälj-smilet och närma sig sina redan-vallade-kunder för att de ska pinna mot kassan. Möjligtvis kan kan behöva rikta ett ”nu börjar Anna räkna kassan” eller liknande för att de ska fatta vinken.

    Men visst, det finns alltid tre-minuter-i-stängning-personerna som prompt inte fattar vinken. De kan behöva ett ”jag kan hålla varorna åt dig tills imorgon så kan du betala då om du vill ha mer tid på dig, men nu stänger vi faktiskt kassorna”. Eller en åhutning á la P!

    Kommentar av Epicentre — 2008/03/25 @ 22:23

  36. jag tror jag älskar P. du kan hälsa honom det!
    jag gillar särskilt det där med att hans kinder darrade i den här specifika situationen samt allt det du beskrev om honom i den lilla inledningen. nåde den som jävlas med P!!

    Kommentar av sus — 2008/03/25 @ 22:33

  37. Oj, haha, P låter precis som jag. Vilket är anledningen till att jag aldrig blivit långvarig i serviceyrken.

    Kommentar av Mia — 2008/03/25 @ 22:41

  38. För övrigt tycker jag att P gjorde helt rätt. Ni var faktiskt väldigt snälla allihopa som lät mannen handla alls. Om det hade handlat om en butik i en galleria så hade de flesta ropat på galleriavakten så att han hade fått släpa kunden därifrån. Det har jag sett många gånger.

    Kommentar av Mia — 2008/03/25 @ 22:43

  39. Fast jag så väl förstår P:s ilska så tycker jag att han gick över gränsen. Det enda hans utbrott resulterade i var att kunden kunde kalla honom en idiot, istället för att begripa att han bara var pinsam som släpade sig runt efter stängning. P kunde med en annan taktik gjort så den enda idioten som märktes med slående tydlighet hade varit kunden.

    Jag hade nog sagt till vakten att ryta till, så hade det gått undan för kunden.

    För övrigt borde det vara olagligt att inte få betalt efter en viss tid efter stängning. Och kunden har inte alls alltid rätt. Men oftast. Fast någon jävla måtta får det faktiskt vara ibland.

    Kommentar av Ung tant. — 2008/03/25 @ 23:57

  40. Jag tror att Våfflan i inlägg numero 4 har väldigt svårt att hitta butiker att handla i. Och för den delen kommunala färdmedel att färdas med, sjukhus att bli frisk på, hem att bo i, osv…

    Men hens chef är säkert jätteglad!

    Kommentar av Emma Ellen — 2008/03/26 @ 00:18

  41. Inlägg 34 av våfflan: hahaha vad jag skratta!

    Kommentar av Ekorren — 2008/03/26 @ 03:44

  42. Även om P kanske överreagerade en aning så kan jag inte annat än applådera hans utbrott. Kunden förtjänade det, det är då en sak som är säker. Måste man handla precis före stängningsdags så är det inget annat än vanlig hyfs att snabba på, plocka det man ska och bli klar så snabbt det bara går. Ett mycket tydligt exempel på att kunden inte alltid har rätt…

    Kommentar av norberg — 2008/03/26 @ 08:38

  43. det är ju helt otroligt att ni måste jobba gratis! kan det verkligen vara tillåtet?

    Kommentar av anna — 2008/03/26 @ 09:32

  44. Min sambo är föresten en sån där SLAPP lodis!! jag SKÄMS över honom!!!

    ”vadå, vad ska dom göra? slänga ut mig eller?”, och så går han omkring helt lugnt och handlar det han ska. ”har man foten inne behöver man inte stressa”

    Jag ska visa honom det här inlägget!

    Kommentar av Sonja — 2008/03/26 @ 10:09

  45. Jag har en bekant som blev kvar i butiken lite för länge. Personalen tröttnade, gick och låste butiken. Hon fick ringa polisen för att bli utsläppt, rätt åt henne.

    Kommentar av Shoppping Bitch — 2008/03/26 @ 10:16

  46. […] Konsumbloggen skriver klockrent om samma ämne.  […]

    Pingback av Barristan, hon ska skratta och va glad « Vardagspussel — 2008/03/26 @ 11:10

  47. Hahahaha. Guuu va jag skrattade.
    Lite magstarkt kanske men ibland kokar det över, så är det ju bara. Folk är så ignoranta

    Kommentar av Krastavac — 2008/03/26 @ 11:11

  48. Jobbar också på bibliotek, och känner precis igen det som beskrivs. Vid ett tillfälle var det en låntagare som dök upp en minut innan vi stängde, en fredagkväll. En person som dessutom gjort sig känd för att vara krävande, snorkig och arrogant. – Du vet att vi stänger nu? sa jag. – Ja, men jag ska bara…sa hon och försvann in på barnavdelningen. När klockan var fem över, ilsknade jag till och släckte lamporna på barnavdelningen så det blev alldeles mörkt! Det dröjde inte länge förrän hon dök upp, arg som ett bi, med kommentarer om bibliotekets öppettider etc. Men allvarligt, en fredagskväll, ungarna väntar hemma, man är trött och har arbetat hela dagen, give us a break!

    Kommentar av Little miss sunshine — 2008/03/26 @ 12:27

  49. Vafflan #34: HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA…. etc…

    Kommentar av linda — 2008/03/26 @ 12:34

  50. Jag jobbade på Coop Forum Boländerna i Uppsala en period. Jag minns en nyårsafton när vi stängde 17 eller 18 (väldans massa år sen nu) och vi hade en sån kund. En småbarnsmamma. Tänker absolut inte dra alla småbarnsmammor över enkam nu, de är i många fall hjältar. Men just den här var en idiot. Gick och drog sig till klockan var kvart över, betalar tillslut efter att vår specialvaru chef sagt till, men välutanför kassorna börjar hon byta blöjor på ungen. ”ska jag göra det i bilen kanske?” Min chef höll i kundtjänsdisken så att knogarna vitnade… 🙂

    Jag shoppar aldrig över tiden. Jag kommer ihåg hur det kändes att missa den där bussen.. Kunden har nästan alltid fel, men är sällan värd att slösa energi på. Bättre att skaka av sig. (fast jag vet ibland omöjligt) 🙂

    Kommentar av Yevonde - inte längre i branchen — 2008/03/26 @ 15:55

  51. ojsan! Jag hade inte vågar ryta åt mina kunder sådär 😛

    men man vet hur jobbigt det är när de drar ut på tiden!

    Kommentar av thomsen — 2008/03/26 @ 15:58

  52. ”och varenda krona av er lön kommer från kunderna. det är bland annat just den där öststatsmentaliteten hos personalen på Coop/Konsum som gör att man inte vill handla där”

    Våfflan, exakt hur påverkas en lön av om någon kommer och handlar ost av en(under arbetstid!)?

    Kommentar av EHM — 2008/03/26 @ 17:02

  53. Ojoj, rättvisans riddare, du får mitt hjärta att slå! ❤ (för det gjorde det inte innan?)

    Kommentar av Dixan — 2008/03/26 @ 18:54

  54. Gillar man inte sitt jobb är det klart man inte vill jobba övertid 🙂

    Kommentar av Marcus — 2008/03/26 @ 20:27

  55. Tja, och gillar man inte sitt jobb kanske det är dags att försöka hitta ett annat?

    Kommentar av Cornelia — 2008/03/26 @ 20:42

  56. Cornelia: Äsch, det där med att köra på eldsjälsprofilen funkar bara i lajvar- och kultursvängen, och även då är det en förkastlig tanke att man ska jobba med nåt gratis bara för att man råkar gilla det.

    Kommentar av konsum — 2008/03/26 @ 21:07

  57. *skakar på huvudet*

    P är ingen hjälte. P är en olämplig medarbetare.
    Självklart ska man som kund inte ”slöshoppa” och på så sätt förlänga butikens öppettid. Men det är totalt fullständigt 100% fel att bete sig som P (oavsett hur kunden beter sig), bara för att butiken fortsätter släppa in kunder till sista minuten.

    Snackewt om att jobba gratis köper jag inte. Det är ett utslag av den moderna inställningen att man som individ bara ser sina egna rättigheter, men inte sina skyldigheter. (Andra har dock bara skyldigheten att uppmärksamma min rättigheter.)

    Som servicemedarbetare bör man nog ta vara på serviceelementen i sitt jobb, annars kommer man att ersättas av maskiner och andra lösningar.

    Kanske lite mer smidighet och mindre regelrytteri skulle kunna vara en väg att gå?

    Kommentar av PEA — 2008/03/26 @ 21:55

  58. Finns inget mer irriterande än när långsamma, senila eller på annat sätt dryga människor förspiller min tid. Lås in gubben i mjölkkylen över natten.

    Kommentar av Cederhaus — 2008/03/26 @ 22:52

  59. vi har bra kunder hos oss. kommer det nån ”sista minuten” så brukar de springa in å köpa cigg å fort ut igen. hos oss har vi flera knappar till butikens belysning. kl 22.00 brukar jag släcka ett par stycken så butiken blir lite halvmörk om vi har nån slöshoppare. det brukar vara en tillräcklig pik att sätta fart.

    Kommentar av K&M — 2008/03/26 @ 23:31

  60. PEA – Prova att jobba ett tag inom ett kundserviceyrke så får vi se om du har samma attityd sedan. Det du skriver tyder på att du (och tyvärr många med dig) redan är på god väg mot att se oss som känslolösa maskiner istället för människor. Det är väldigt lätt att, som du verkar ha gjort, glömma att ”Det är ett utslag av den moderna inställningen att man som individ bara ser sina egna rättigheter, men inte sina skyldigheter. (Andra har dock bara skyldigheten att uppmärksamma min rättigheter.)” fungerar åt båda hållen. Till exempel hör det, som jag skrivit tidigare, till vanlig hyfs att som kund snabba på om man tvunget måste gå och handla precis före stängningsdags. Hänsyn kallas det för.

    Cornelia – Haha, roligt…

    Kommentar av norberg — 2008/03/27 @ 08:30

  61. EMH #52. Det är ju tack vare kunderna som man överhuvudtaget kan ha en butik. Kommer det inte någon som handlar ost eller smör eller kex eller vafan som helst så måste ju butiken stänga och då är det inte så lätt att få ut någon lön överhuvudtaget längre.
    Kunderna betalar, genom att handla, allas löner.

    För övrigt så tycker jag det är fruktansvärt hur den här kunden blev behandlad. Precis som någon tidigare kommentar har berört så ligger ju problemet hos ARBETSGIVAREN! Ta upp det med chefen!! Lägg fram problemet och ge er inte förrän hon/han kommer på en lösning eller har ett bra svar!
    Jag jobbar själv inom service och jag skulle ALDRIG NÅGONSIN skälla på en kund sådär! Jag vet precis hur jobbigt det är att stå och vänta en extra 45 minuter på nästa buss, eller att komma hem sent på kvällen. Tyvärr så kan man inte styra kunderna. Man kan sätta upp lappar, ropa ut i högtalarna, gå runt och skynda på, men det kommer aldrig att hjälpa för det kommer alltid att finnas dem som kommer in fem minuter innan stängning. Oavsett om man har öppet till 17:00 eller 22:00!
    Prata med chefen istället för det är något ni faktiskt KAN påverka!
    Annars får man fan byta jobb.

    Kommentar av EHK — 2008/03/27 @ 08:48

  62. I bokhandeln där jag jobbar dröjer det sig ofta kvar kunder långt efter stängning och trots utrop i högtalare och påtryckningar från övrig personal. Bland det värsta jag varit med om var när en kund 20 minuter efterstängning släntrade fram till mig i kassan och ställer en korg med ett 10-tal böcker (STORA TUNGA böcker, praktverk av olika slag) på disken. Kunden gör inget för att snabba på processen (som tex att hjälpa mig att lyfta ut böckerna ur korgen, ta fram pengarna…). När jag slagit in alla böcker börjar kunden därefter tjafsa om att hon ska ha rabatt (vilket jag inte har möjlighet att ge!), innan hon till slut betalar. Det har nu gått nästan en halvtimme efter stängning och döm av min förvåning när hon går bort mot presentinslagningsdisken och börjar slå in böckerna! Då får både jag och den enda kollegan som är kvar i butiken nog, och skickar ivär kunden – som gnäller över att hon ska på kalas och att det är vårt fel att hon inte hunnit slå in paketen!
    Det var hennes fel!

    Kommentar av Karin — 2008/03/27 @ 13:59

  63. Det går inte att hävda att bara för att man har ett serviceyrke så ska man hela tiden gå med att ta skit från andra människor, alla jobbar på ett eller ett annat sätt med att ge service till någon annan, oavsett om man är läkare, ingenjör eller kassabiträde. Att börja gnälla till någon i kassan om att det är synd om en för att man inte kan passa just den butikens öppettider är ju bara oacceptabelt, även om man för den delen inte behöver få en rad skällsord kastade i ansiktet. Jag känner inte till någon som skulle bete sig så om man missat telefontiden hos Skatteverket eller inte hunnit betala in en räkning i tid.

    Kommentar av Lisa — 2008/03/27 @ 14:11

  64. men kom igen! det handlar inte om att ”jobba gratis” (vilket ni iof inte gjorde förrän efter 15 minuter) utan om att vara vänlig mot en medmänniska… att kalla en kund för dum är verkligen inte okej. det där var dålig service!
    kan inte tänka mig att sånt inträffar ofta eftersom de flesta människor, inklusive jag, drar sig innan de går in i en butik strax innan stängning. skulle ni då inte försöka ha lite överseende med detta? om ni nu tvingas stänga 5 min senare, är det såå himla farlig en gång?
    jag tycker man får prioritera lite! hade det varit min butik hade avsked varit på sin plats. sådär behandlar man inte en kund!

    Kommentar av Sandra — 2008/03/27 @ 18:57

  65. Till Sandra:

    Jobbar själv i affär, och du tror att det inte händer så ofta att ngn släntrare hävdar sin rätt att gå in o handla efter stängning bara för att ”jag hann ju in innan ni stängde”. Kan då upplysa om att det händer VARJE DAG. Vissa har satt det i system, varför vet jag inte… På den tiden vi stängde 16:00 (för hundra år sen ungefär) kommer man in 5 i o ska bara… stänger vi 19:00 så kommer man in o ska bara o nu när vi stänger 22:00 så gäller samma sak… Har vi en röd dag när alla ”vanliga” är lediga så kommer man lik *=)(^ in i slutet av dan o ska bara… gärna med kommentaren ”gud vad synd det är om er som måste jobba en sån här dag”

    Vidare är inte P:s beteende acceptabelt, men likväl som vi anställda ska behöva ta skit varje dag för att kunden haft en dålig dag på jobbet/hemma så får man väl inse att han inte är mer än människa – ibland brister det.

    Annars vill jag tacka för en rolig blogg =)

    Kommentar av Nina — 2008/03/27 @ 20:03

  66. Jag förstår hans reaktion. Helt och fullt.

    Kommentar av Fjärilen — 2008/03/27 @ 21:03

  67. Ha ha. en del kunder alltså.

    Kommentar av Galna kocken — 2008/03/27 @ 21:04

  68. Hahaha… JAg kan se alltihop framför mig…

    Kommentar av olidlig — 2008/03/27 @ 21:19

  69. Ni som skriver att P:s beteende inte är acceptabelt även om kunden var dryg, jag tycker ni har fel. Gubbens demonstration av total respektlöshet gör att han förverkat rätten till att själv bli respekterad. Oavsett om man jobbar i ett serviceyrke eller ej så ska man säga ifrån. Visst, P kunde kanske varit mer diplomatiskt, men frågan är om kunden hade brytt sig det allra minsta lilla då. Jag tycker han gjorde helt rätt som med kraft läxade upp gubben. Tror jag själv hade använt ännu starkare ord.

    Kommentar av Nina — 2008/03/28 @ 00:07

  70. Någon frågade om man måste jobba gratis, och svaret är förstås att det måste man förstås inte. Om arbetsgivaren betalar en till 22.15 så behöver man bara jobba till dess. Så är det upp till arbetsgivaren att bestämma vad man ska göra sista kvarten – betjäna kunder eller räkna kassan. Ska man hårdra det så kan man gå från den oräknade kassan kl 22.15. Fast jag skulle inte rekommendera det innan man har diskuterat frågan med chefen.

    Men arbetsgivaren ska inte få mer tid än de betalar för. Vad som då inte blir gjort är arbetsgivarens problem.

    Kommentar av Fackombudet — 2008/03/28 @ 12:05

  71. Till er som inte jobbar inom serviceyrket och tycker detta verkar konstigt så kan jag säga att dessa kunder dyker upp varje dag.I min butik så ropas det ut tre gånger att butiken är på väg att stänga och att den sen är stängd men lik förbannat så är det alltid folk kvar som lullar runt i sengångartakt å inte vet vad dom ska ha.Dom låtsas t.o.m bli förvånade när man snällt påpekar att butiken stängde för 10 minuter sedan.Jag har jobbat i butik i över 15 år och jag kan nog räkna gångerna på en hand som vi fått stänga butiken i tid.
    Jag fattar inte att folk kan ha sån jäkla orespekt för vårat privatliv bara för att vi jobbar i butik.Jag vill också komma hem någongång på kvällen och ha någon form av fritid trots att jag valt att jobba inom detta yrke.

    Kommentar av Kicki — 2008/03/28 @ 20:56

  72. Ni som jobbar inom servicebranschen får nog skaffa er bättre avtal som gör att ni slipper jobba gratis övertid. Eller stänga butikens ingång en kvart tidigare, så slipper ni detta problem. Eftersom ni av erfarenhet vet att kunder ofta dröjer sig kvar efter stängningsdags så borde ni kanske gå med i facket (www.handels.se) och bilda klubbar och kräva bättre villkor istället för att skälla ut kunderna. Jag kan lova att de som är ute sent för att handla inte gör det av illvilja mot personalen, utan att de oftast har helt andra skäl.

    I ren protest kommer jag själv härmed dock alltid gå in i butiken 5 minuter före stängning och plocka på mig gigantiska varuberg som jag inte kommer köpa ifall jag möter så oerhört snorkig personal som verkar jobba på din konsumbutik. Speciellt stora påsar med lösviktsgodis. Lägg tillbaks det om ni kan…

    Kommentar av Andreas — 2008/03/28 @ 21:23

  73. tycker ni borde stängt er<a jkassor så han inte kunnat betalat.. rätt åt karln om han fått gå hem utan varor!

    Kommentar av läna — 2008/03/28 @ 21:29

  74. Varför ser ni inte till att göra något åt det? Det är klart det inte är rätt att kunder ska tvinga er att jobba gratis övertid, men om man är lite realist så inser man ju att det kommer att fortsätta hända så länge ni inte gör något åt det, som till exempel slutar släppa in folk i butiken en kvart innan. Eller helt enkelt inte låter kunderna betala för sina varor efter stängningstid. Men så länge ni inte gör något åt det så är det ju en arbetssituation ni får lov att ta itu med.

    Kommentar av Brittsten — 2008/03/29 @ 11:19

  75. […] ni vet den där bloggen som diverse konsumarbetare skriver på. Jag fann ett speciellt inlägg som direkt fick mig att dra lite på smilbanden. Jag har alltid tyckt lite synd om människor med […]

    Pingback av Folk är idioter| Mannen. myten, felet| Arrelius - Live n’ Direct — 2008/03/29 @ 18:11

  76. Till ”norberg” inlägg 60

    Ja du, nu kanske det är så att jag har jobbat en hel del i servicebranscher. Och jag har fått lära mig att man inte beter sig som P gjorde. Man kan kanske göra det i ett större företag där man tror att ens eget beteende inte har någon betydelse, men i ett litet företag så lär man sig vikten sav SERVICE.

    Om kunden beter sig illa spelar ingen roll, det rättfärdigar inte att en anställd beter sig så illa och oförskämt.

    Sedan är det väl självklart att man som kund ska respektera öppettider, men det är inte det vi resonerar om här och nu, eller hur?

    Jag tycker att man helt enkelt får se till att ha avtal som ger ersättning något längre än öppettiden. (Något som man i många fall har.) Tyvärr vill en del anställda tömma butiken så fort som möjligt för att kunna starta efterarbetet och komma iväg idigare än den fastlagda arbetstiden anger.

    Kommentar av PEA — 2008/03/29 @ 18:52

  77. Skulle vi stänga butiken en kvart tidigare kan jag ge mig fan på att det finns kunder som kommer till att handla i en halvtimme. Det finns de som verkar se detta som en sport, att vara sist ut. Undrar hur de skulle göra om vi hade öppet dygnet runt?
    Istället för butikens öppettider kanske vi skulle skriva kassans öppettider. ”Kassan stänger kl. 21.00. (Obs. Inte efter att sista kunden gått ut.)”.

    Kommentar av Piqui — 2008/03/29 @ 19:45

  78. Vilken skön kille alltså!! Jag önskar att jag hade samma mod att säga så ibland…..
    Jag gillar mitt yrke men avskyr vissa kunders brist på respekt.

    Kommentar av Jag — 2008/03/30 @ 08:25

  79. PEA #76 – jo, det var ju just det jag resonerade kring, kundens beteende och brist på respekt. Service ska man självklart ge i så stor utsträckning det bara går, gärna lite mer och gärna med ett leende på läpparna. Jag har redan konstaterat i en tidigare kommentar att P överreagerade. Men jag har ändå förståelse för att det rinner över ibland, särskilt när kunden (som i situationen i blogginlägget) helt medvetet drar situationen till sin spets, uppenbarligen utan andra motiv än att provocera.

    När du skriver ”se till att ha avtal som…” så får du det att låta som om det är hur enkelt som helst för den anställde att fixa så att avtalet inkluderar betalt för övertid och andra trevligheter. Så ser det tyvärr inte ut som det är nu. Det är arbetsgivarens marknad och i och med att det är så svårt att få jobb som det är så är det bara att som anställd anpassa sig och bita ihop.

    Kommentar av norberg — 2008/03/31 @ 11:23

  80. Jämförelsen med CSN är inte dum. Jag har själv jobbat med telefonsupport och där skulle kön betas av innan man fick gå hem. Alla som kommit in i telefonkön före 22 då vi stängde skulle få hjälp. Men vi fick å andra sidan övertid för varenda minut, rekordet var 80min efter stängning innan sista kunden var avklarad.

    Kommentar av Mattias — 2008/03/31 @ 15:09

  81. Vill ni inte gå med i facket och kämpa till er bättre avtal får ni skylla er själva.

    Kommentar av Andreas — 2008/04/01 @ 14:58

  82. #81: Tro mig, det är på gång. I alla fall för oss… 😛

    Kommentar av norberg — 2008/04/02 @ 07:30

  83. Vad gäller folks kommentarer om att gå med i facket så säger jag bara ASGARV! Facket har varit VÄL medvetna om detta problem i alla år butiker funnits, men de bryr sig helt enkelt inte. Facket är inte en helhetslösning man kan plocka upp ur fickan och vifta med för att problem ska springa sin kos.

    Det spelar heller ingen roll om man släcker lampor, meddelar i högtalare att nu stänger vi, går runt och föser ut folk, sätter upp skyltar, eller ens stänger entrén (folk drar isär dörrarna, går in och låtsas vara förvånade över att det var stängt och inte bara trasiga dörrar). Det är ALLTID minst en person som drar fötterna efter sig i tron om att just hans inköp denna afton räddade våra löner denna månad.

    Vissa kunder har helt enkelt ingen som helst respekt för butiksarbetare. Skulle vi lyckas få cheferna att betala övertid så skulle vi behöva höja priserna i butiken. (Jo, faktiskt!) Det skulle gå ut över alla tidspassande kunder, och det tycker jag verkar skevt. Eller menar någon att vi ska införa en efter-stängings-taxa åt eftersläntrande kunder?

    Tänk om, tänk rätt, gott folk!

    Kommentar av Epicentre — 2008/04/02 @ 13:17

  84. Och för att understryka hur det ser ut i min butik:

    Några minuter i stängning stänger vi dörrarna så att det bara öppnas för kunder som vill ut. (Ändå drar folk isär dörrarna trots att det är tungt!)

    En skylt ställs framför rulltrappan ”Butiken har nu stängt, välkommen åter”. (Denna knuffas åt sidan)

    Rulltrappan stängs av i uppåtgående riktning. (Folk går upp ändå.)

    Minst en i personalen går runt och meddelar alla kunder tio-kvart i stängning att nu stänger vi snart, vill ni ha hjälp? (Ändå kommer de på tio över att de ville ha hjälp, eller blir förvånade när kassapersonalen står och räknar kassan.)

    I förra butiken jag jobbade släckte vi alla lampor förutom vid kassan fem över. (Folk blir arga över att de inte ser!)

    Så. Var nånstans ska man förväntas dra sin gräns för vad som är acceptabelt beteende? Och om kunden sen dessutom har mage att vara otrevlig?

    Kommentar av Epicentre — 2008/04/02 @ 13:22

  85. Epicentre, att det finns respektlösa och jävliga kunder säger jag inget om. Men det du skriver om facket… Har ni en klubb på er arbetsplats? Om de inte gör något, se då till att gå med i fackstyrelsen själv och börja påverka! Jag är fackombud på min arbetsplats (som inte är en butik) och är fly förbannad på våra medlemmars bristande intresse. Vid årsmötet kom två stycken… Utan medlemmarnas intresse kan en klubb inte fungera. Som det är nu sliter vi hårt vid olika förhandlingar, och det blir ännu hårdare när man hela tiden hör i bakhuvudet ”undrar vem jag kämpar för?” Nästa år tänker jag inte kämpa mer, då får andra ta vid. Men med tanke på hur dålig uppslutning det var vid årsmötet i år misstänker jag att det inte blir någon klubb alls. Så kan det gå! Gnäll på facket, men att gå med i klubbstyrelsen och försöka påverka, nä det går inte…

    Kommentar av Nina — 2008/04/02 @ 15:11

  86. Tycker det låter skrämmande att ni inte får betalt för det ni jobbar. Vi har stämpelklocka i vår butik. Perfekt. Aldrig att vår chef skulle låta bli att betala lön till oss för att vissa kunder inte visar respekt. Tycker det låter väldigt konstigt, men det verkar tydligen vara såhär på fler arbetsplatser.

    Kommentar av Sangilak — 2008/04/02 @ 17:40

  87. Jag röstar för att ni släcker ner i butiken på klockslaget av stägningen och bara har svagt ledljus fram till kassan. Det brukar funka på mig de gånger jag råkar vara sent ute med lite snabbshopping. När man är stressad av att plocka varor hinner man inte hålla koll på klockan hela tiden så då är det bra med lite mörkläggning, Man fattar vinken och det är lika bra att skita i det som man ej hunnit med eftersom att man ändå inte ser nåt.

    Kommentar av Dez — 2008/04/03 @ 08:19

  88. Nina: Jag gick ur facket för länge sen, eftersom jag aldrig fått nån hjälp därifrån (engagera mig själv my ass, vad betalar man då medlemsavgiften för? Då kan jag fightas med chefen själv utan att betala för det!). Har helt ärligt talat aldrig hört från nån i min omgivning som fått hjälp fackligt.

    Dez: Och om man saknar möjlighet att släcka ner butiken? Och som sagt redan vidtar en drös andra åtgärder? Får man ställa sig med luftgevär och pricka folk då, pretty please? 😉

    Kommentar av Epicentre — 2008/04/03 @ 12:12

  89. Epicentre, okej då lägger vi väl ner alla fackförbund då.

    Kommentar av Nina — 2008/04/03 @ 13:02

  90. Om du jobbat över gratis 15 minuter om dagen, 240 arbetsdagar på ett år, får 170:- inkl.OB i lön den kvarten, då förlorar du 10200:- på ett år…

    Kommentar av Strömberg — 2008/04/04 @ 00:18

  91. Nina: Ni som tycker att facker ger något annat än ett hål i plånboken får hemskt gärna fortsätta engagera er. Men nej, jag delar inte den svenska övertron på att facket är Lösningen.

    Kommentar av Epicentre — 2008/04/04 @ 09:53

  92. till epicentre #88:

    Så du tror att facket är en slags servicefunktion – bara man betalar så ska man få en massa tjänster utförda?
    Facket är en organisation för att man tillsammans ska kunna påverka och förändra.
    Själv får du inte lika mycket inflytande som om man är flera som tillsammans vill åstadkomma något.

    Kommentar av PEA — 2008/04/04 @ 21:12

  93. Njae, personligen tycker jag inte man ska bråka med kunderna, vi har alltid en massa som storhandlar 20:55, och ja, man vet med sig att man kommer sitta i kassan till 21:20 kanske.. hem kommer vi när allt är klart, och kassor är tömda osv.. (cashguradsystem som kan krångla ibland osv)

    Men nej, starta ett bråk med en kund tycker jag ändå inte är rätt..

    Kommentar av Victoria — 2008/04/04 @ 21:42

  94. PEA: Ja? Låter det konstigt tycker du att man får något för sina pengar? Gå ihop tillsammans på jobbet för att få något sagt kan kan göra gratis.

    Kommentar av Epicentre — 2008/04/07 @ 20:36

  95. Epicentre: Visst kan ni göra det! Du verkar ju bra på att få saker ändrade på din arbetsplats =) På mitt jobb, där vi har en stark fackklubb, jobbar ingen gratis. Inte en minut. Är det så att arbetstiden inte räcker för att få jobbet gjort är det upp till chefen att bestämma ifall det blir övertid eller ogjort. Och inte tusan vågar cheferna bråka på någon som inte hinner klart. Det är fördelen med facket – man står inte ensam när det skiter sig. Men det är ju inte så att facket är ”någon annan” som kommer och gör det jobbet. Vi måste också skaffa oss kunskaper om lagar och avtal. Vi måste lära oss, läsa, gå kurser. Detta är, bland annat, vad fackavgiften går till. Om vi inte vet vad lagen säger – hur ska vi kunna hävda vår rätt? Om din chef tvingar dig att jobba övertid gratis beror det på att du antingen inte vet dina rättigheter, eller inte vågar stå för din rätt. Facket hjälper dig med båda delarna.

    Kommentar av Andreas — 2008/04/07 @ 21:58

  96. Andreas – Väl talat. 🙂

    Kommentar av norberg — 2008/04/08 @ 11:11

  97. Rapport från gårdagens stängning (21:00):

    ~20:58: Kund kommer med ca 15 paket torsk av ett märke och 4 paket annan fisk av annat märke. Paketen läggs upp, en och en, och efter ungefär vartannat ska han räkna hur många det är. Jag har såklart koll och påpekar hur många han är uppe i innan han hinner räkna klart. Vänligt, men bestämt. Betalningsprocessen är utdragen och det ska bläddras i olika rabatthäften (ser inte ut som lappar som gäller på ica, snarare Statoil) och kort ska granskas. Tillslut väljer han att betala med icakortet. Tid ca 21:02.

    ~21:06: Kund har nu gått in i affären igen, tagit ett paket kycklingvingar och kommer tillbaks till kassan. När han ska betala reagerar han på priset och upptäcker att han tagit fel. Han ska ha kycklingklubbor istället. Kund går tillbaks med paketet.

    ~21:09: Kund kommer tillbaks, nu med ett paket kycklingklubbor. Återigen granskar han sina häften, lägger fram icakortet på disken (som jag drar åt honom direkt) samtidigt som han bläddrar bland lite kontanter och i sina rabatthäften. Tillslut väljer han att betala med ett visakort. Precis när han betalat klart säger han ”…och så vill jag ta ut 70 kr” (på samma kort). Vilket han kunnat säga 10 sekunder tidigare och fått dem samtidigt som kvittot på kycklingen. Men nej, han väljer att säga det efteråt istället. Jag slår in ”kolonial” på 1 öre och säger åt honom att dra sitt kort. Han får tillbaks pengarna. Då ska han göra en saldokoll på icakortet. När han läst av saldot bestämmer han sig för att han ska sätta in dessa 70 kronor han precis fått ut på icakortet. Nu är klockan ca 21:15.

    Kom inte och säg att han inte gjorde allt detta med flit och vetskap om att han är fett sent ute.

    Kommentar av EHM — 2008/04/08 @ 12:12

  98. Andreas: Det jag försökt förmedla att jag stör mig på är orsaken till att jag ständigt tvingas jobba övertid, inte huruvida jag får betalt för den. Min chef tvingar mig inte att jobba över, jag kan gå prick åtta och låta henne räkna kassorna. Jag stannar kvar de eviga extra minutrarna för att jag trivs bra och har en helschysst lön ändå (en bra bit över facklig nivå, individuell lönesättning rules!).

    Så, skulle Handels få för sig att köra kampanj mot butik-sengångarna (typ driva på för lagliga elektriska kund-fösare) så är jag game on. Annars är stå på sig och ”veta sin rätt” inget problem för mig. Det är så fint hur fack-ivrare alltid vill få det till att man är korkad om man inte går med i facket, verkligen en strålande säljstrategi!

    Kommentar av Epicentre — 2008/04/10 @ 20:55

  99. Epicentre: Ursäkta. Jag fick uppfattningen att du var missnöjd med att du tvingades jobba övertid. Nu när jag vet att du inte alls är missnöjd med att tvingas jobba över så är det ju inget problem längre. Och ifall du konsekvent skulle gå hem innan arbetet är gjort så skulle du säkert bli bra behandlad ändå av din chef, så då finns det ju ingen anledning att gnälla =)

    Kommentar av Andreas — 2008/04/11 @ 16:53

  100. Varför har man valt ett sånt jobb om man blir så himla irriterad över några minuters övertid..? Verkligen dålig serviceanda. Även om inte kunden alltid HAR rätt så är det inget som personalen får visa att de tycker. Det skulle ju kunna bli en väldigt dålig reklam för den här affären, just den här kunden kanske ”går vidare” och skriver en insändare där han spyr galla över butiken.

    Om problemet är att ni inte får betalt mer än en kvart efter stängning, så är det inte kundens ansvar, utan det är ngt man får ta upp med sin chef, det kan ju inte vara helt ovanligt med att det sker.

    Samt att man kan släcka ner lite och dra för gardinerna för alla kyldiskar och informera i högtalarna att butiken stänger – men stå och skälla ut en kund, nej – byt då hellre jobb!!

    Kommentar av Nillskin — 2008/04/12 @ 17:46

  101. Det är ju nåt fel på er arbetsgivare om ni automatiskt slutar få lön kl 21:15.

    Ni borde ju få lön för de timmar ni faktiskt arbetar.

    Kommentar av apa — 2008/04/17 @ 10:22

  102. Vill inte kommentera ditt uppträdande, men beträffande talesättet ”kunden har alltid rätt” så är jag av den uppfattningen att man som handlare ska vara lyhörd för Kundernas önskemål

    Kommentar av perram — 2008/04/18 @ 09:15

  103. På min arbetsplats brukar vi säga att alla kunder skänker oss glädje; vissa när de kommer och andra när de går.

    Kommentar av Sofie — 2008/05/04 @ 20:51

  104. va otrveligt av er på konsum. jag jobbar också i butik och jag har lärt mig att man alltid ska vara trvlig mot kunderna oavsett.
    klart man kan säga att man stänger, men man behöver ju inte gå till överdrift och bli otrevlig mot kunden. jag vill aldrig handla av er.. blä blä blä.

    Kommentar av Linn — 2008/07/21 @ 13:27


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

