Konsum

2008/03/13

Amerikaner

Filed under: Coop — by konsum @ 10:09

Roliga gubben (mer), denna källa till visdom, humor och framförallt stor irritation och tidsförlust, lutade sig fram mot mitt ansikte. Hans vitlöksandedräkt (”jag äter några klyftor om dan, det håller mig frisk serrö”) bitchslappar mig om och om igen när han torkar bort en snorsträng med baksidan av handen och säger:

– Nuru, nu ska du få höra en jävla rolig historia som jag hörde en gång när jag var i Göteborg. De är förjävliga på historier där nere, det är inbyggt i dem, de behöver bara hälsa så är det roligt.

Han såg sig om för att uppskatta hur stor publik han hade. Det var en äldre dam som darrande fyllde en påse med marmeladkulor i lösvikt och jag inom hörhåll. Damen hade dock fullt upp med sitt, så det var bara han och jag.

– Det här utspelade sig under koreakriget när amerikanerna ibland befann sig i Japan. En amerikansk soldat träffade på en asiatisk man som han frågade ”What kind of -nese are you, chinese or japanese?”. Mannen svarade att han var japan, och frågade amerikanen ”What kind of -key are you, yankee or monkey?”.

Ungefär där frågetecknet sitter bryter han ut i sitt sedvanliga gubbskratt och är nära att få andnöd. Han slänger förhoppningsfulla blickar omkring sig för att se om han lockat till sig några människor som vid all rimlighet borde tillbedja hans komiska timing, men det är fortfarande bara jag inom hörhåll.

Den gamla damen har för länge sedan betalat och stapplat hem.

17 kommentarer »

  1. haha han låter ju underbar! inte så rolig kanske, men underbar!

    jag brukar träffa på en gammal man med rullator ibland när jag ska gå på willys med barnen. Han brukar alltid försöka blocka gångstigen med sin rullator eller så hytter han åt oss med näven och brister sen ut i världens leende. Han gör samma sak mot ALLA. Jag tycker det är så kul!

    Kommentar av Sonja — 2008/03/13 @ 10:53

  2. Vad betyder egentligen ”bitchslappa”?

    Kommentar av Språkpålisen — 2008/03/13 @ 12:10

  3. Idag fick han till det, Roliga gubben.

    Språkpolisen: örfila. Vilket ju låter riktigt mysko såhär som verb.

    Kommentar av Blåskägg — 2008/03/13 @ 13:33

  4. Haha, den var ju faktiskt inte helt dum, historien. Ska försöka minnas punchlinen om jag träffar ignoranta (surely not, no) jänkare som inte kan skilja på Sweden och Switzerland nån gång, eller så. Kanske. 😀

    Kommentar av Anna Nio — 2008/03/13 @ 13:47

  5. Jag tycker ju inte om roliga gubben utan han är alltid så jävla jobbig.Men för första gången så skrattar jag åt honom.

    Du får verkligen till hans drag och stil. Spec hur han så fjantigt tittar sig omkring för att se hur många som lyssnar på hans tråkiga skämt:D

    Kommentar av Candy — 2008/03/13 @ 18:35

  6. det var ju en bra rolig historia! 🙂

    Kommentar av lillavild — 2008/03/13 @ 18:39

  7. *garvar* Ja, idag fick han verkligen till det! Inte lika roligt att bli bitchslappad med vitlöksdoft kanske..? 🙂

    Kommentar av vhcbloggen — 2008/03/13 @ 21:16

  8. Citerat ur Dolores Claiborne:
    Sometimes is beeing a bitch is the only thing a woman can hold on to. Kan stämma på gubbar också.

    Kommentar av MonICA — 2008/03/13 @ 22:41

  9. hahaha.

    och vad är det med gubbar och snor?

    Kommentar av Igel — 2008/03/13 @ 23:27

  10. Jag inser att jag verkligen inte vill fastna i samtal med Roliga Gubben, men ändå älskar jag att läsa om dina samtal med honom! Fnissar fortfarande.

    Kommentar av Nina — 2008/03/14 @ 01:08

  11. Härlig berätteles – inte den gubben drog, men din beskrivning av det hela =)

    Kommentar av Anna — 2008/03/14 @ 08:23

  12. Den historien var ju faktiskt lite gullig. 🙂

    Kommentar av Fjärilen — 2008/03/14 @ 09:15

  13. Den var ju faktiskt rolig, tanten missade något.

    Kommentar av Shoppping Bitch — 2008/03/14 @ 16:15

  14. SKÖN gubbe o historia!

    Fler goa gubbar till folket!

    Kommentar av emgidrott — 2008/03/16 @ 09:01

  15. Jag älskar dina stammisar! Nån gång ska jag berätta om min stammis!

    Kommentar av Karin — 2008/03/16 @ 22:05

  16. Men snark.

    Kommentar av Ung tant. — 2008/03/17 @ 23:38


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

