Konsum

2008/03/02

Skyltar är bara finstilt

Filed under: Gästspel — by konsum @ 20:10

Inskickat av Butiksbiträdet:

Jag jobbar i en butik där vi säljer bland annat smycken.
En kund kommer in i butiken och ber om att få köpa ett hängsmycke:

Han: Jag vill ha det där för 798:-
Jag: Ska vi titta på en kedja som blir fin till?
Han: Men den är ju skyltad med kedja! Då
ingår den ju i priset!
Jag: På skylten där priset står så står det också att kedjan
säljs separat
Han (nästan argt): Men så långt läser man ju inte!

19 kommentarer »

  1. Nä, det är det väldigt uppenbart att kunder inte har till vana att göra.

    Kommentar av Whip — 2008/03/02 @ 20:18

  2. så typiskt.

    var en som kom fram till kassan på jobbet (mcdonalds) med sin mcfish och sa:
    ‘det är ingen ost på den här. ska det inte vara ost på den? kan du se någon ost?!’
    ‘om du lyfter på underdelen av brödet hittar du säkert osten där’ sa jag.
    ‘jaha. men men… det var en liten ost!’

    varför måste de alltid försöka släta över sina misstag när de blir motbevisade? man läser inte tillräckligt långt, osten är för liten.. ja, jag säger då det.

    Kommentar av Frida — 2008/03/02 @ 20:23

  3. Men det ÄR fruktansvärt störande när man möts av skyltningar i stil med ”10:-” med jättestora siffror, sedan under det i mycket mindre stil ”rabatt”, och sedan, under det men ÄNNU mindre bokstäver ”vid uppvisande av medlemskort”.
    Det känns ju som gjort för att lura kunden… Man ska se varan på långt håll, och se att det kostar tio kronor, sedan när man kommer närmare ser man att det bara är rabatt, men då kanske man har blivit så sugen så man tänker; ”det är säkert billigt ändå”, och sedan undrar jag om de ens vill att man ska lägga märke till det där ”vid uppvisande av medlemskort”, eller blir de gladare ju fler som missar det? (Det här exemplet är hämtat från Hemköp.)

    Kommentar av Sigrinn — 2008/03/02 @ 21:57

  4. På tok för ofta som man ser dåligt utsatta priser! Eller att vilkoren är skrivet i ministil…
    Jag har för vana att alltid försöka att läsa det finstilta, vilket oftast resulerar i uteblivet köp, för att erbjudandet är för dåligt, eller för att jag blir sur över den missvisande stora texten….

    I detta fallet med smycket borde det ju stått pris MED kedja i stor stil, och pris var för sig.
    För är det skyltat ihop med kedja så förutsätter man som kund att priset gäller för det man ser.

    Kommentar av Dan — 2008/03/02 @ 22:56

  5. Det är sant att kunder ALDRIG ser rätt skylt eller pris. Utom jag då. He he. Men jag har många års erfarenhet av ”andra sidan” på ICA. Jag har stenkoll.

    Min favorit från icatiden var när en kompis till mig jobbade och en dam kom tillbaka och klagade på att det var fel pris på hennes äpplen, det var minsann inte jona gold, det var red delicious (eller vilka äppelsorter det nu var). Min vän var trevligheten själv och bad att få väga om äpplena. ”Jaha, då blev det 2,50 extra”. Tanten höll på att dö… 🙂

    Kommentar av Pernilla — 2008/03/03 @ 08:25

  6. Folk är så ignoranta..

    Kommentar av Anonym — 2008/03/03 @ 09:01

  7. Självklart så ska det stå klart och tydligt vad det är som gäller och inte. Jag kan bara svara för hur det är där jag jobbar och vi har tydliga skyltar med tydliga priser. Är man fortfarande osäker kan man fråga personalen.
    Det som däremot aldrig går att förutspå är om kunderna läser skyltarna eller inte. MEN så länge det FINNS en skylt MED all information (och tydlig text) så behöver man faktiskt inte bli arg bara för att man missat den.

    Kommentar av Butiksbiträdet — 2008/03/03 @ 13:19

  8. Jag tycker att det ofta är rätt dåligt skyltat, jag håller med Sigrinn, ibland får jag reklam där det på en sak kan stå ” 100 kr ”
    sen på nästa står det också ”100 kr ” och sen med minibokstäver ” rabatt” jaha,men att ha 5 saker för en summa på en sida,och så en med rabatt känns lite bluff.
    Därför har jag lärt mig att noga läsa varje ord och punkt.

    Kommentar av Samara — 2008/03/03 @ 15:41

  9. jag hade en kund som skulle köpa kaffe det var extrapris på, extrapriset stod som vanligt med stora bokstäver och under stod det med lite mindre bokstäver ekologiskt och (nån annan sort) gäller ej, den här kunden hade köpt just ekologiskt och var arg för att hon fick betala för mycket, hon tog med mig till skylten och läste för mig (priset) och ekologiskt, men sen stannade hon.
    visst att man kanske missar om det är mindre text, men att man inte ens läser klart meningen??

    Kommentar av Jag =) — 2008/03/03 @ 17:01

  10. Det är inte lätt att få kunderna att läsa det som behövs. Jag har samma problem, men har lyckligtvis den sorts butik som får idiotkunder att stänga ner sidan och låta bli att handla redan när de kommer in. Det är mitt lyckade koncept.

    Kommentar av h4mi — 2008/03/03 @ 18:56

  11. Jag skulle kunna göra samma sak som kunden, stackarn som gått och spanat in smycket:(

    Kommentar av krick — 2008/03/04 @ 08:45

  12. Kommer ihåg en kund som läste en skylt lite för bra. Hon hittade en skylt att affären var stängd och började skrika om att ”åh nej, affären är stängd, ska den ju inte vara, vad är detta?” och gick in i affären bredvid och beklagade sig över den stängda butiken.

    Skylten hon hade läst var inklämd bakom dörren, vänd åt fel håll, på intet sätt tänkt att vara synlig för folk. Att samtliga dörrar var öppna och att vi i personalen stod och tog betalt av en kö med kunder var tydligen inte ledtråd nog.

    Kommentar av Johanna — 2008/03/04 @ 11:47

  13. Haha, vilken grej alltså =)Jag är smått paranoid när det kommer till sådana skyltar, jag vill veta exakt vad jag betalar för osv… =P

    Kommentar av Natascha — 2008/03/04 @ 15:05

  14. Det sunda förnuftet är en bristvara nuförtiden.
    Jag har vid flera tillfällen sett kunder börja plocka upp varor i en obemannad kassa bara för att någon glömt att ställa upp ”nästa kassa, tack” -skylten.

    Efter en stund blir kunden som plockat upp varorna förbannad och fräser åt mig, som sitter i kassan mitt emot och betjänar kunder.
    När jag vänligt påpekar att den kassan han / hon står i är stängd säger de alltid:

    ”Men det finns ingen skylt som det står stängt på!”

    Varpå jag har lust att svara: ”Men det SITTER ju ingen där! Syns inte det tydligare än en liten skylt på bandet?”

    Eller tror folk att det finns osynliga kassörskor?

    Kommentar av Jenna — 2008/03/04 @ 15:21

  15. Jag är en sån där, godtrogen dumskalle! Läser aldrig ”allt”…Sprang runt på HM eftersom jag hade en rabattkupong på 10% jag ville utnyttja. När jag väl hittade nåt och kom till kassan, hade inte kupongen börjat gälla än! Bara betala och se glad ut : )

    Kommentar av lagerråttan — 2008/03/04 @ 16:50

  16. #14 Folk ser det dom vill se. Sitter man i kassan och har satt upp en ”nästa kassa skylt”, eftersom man vill stänga, så kommer det ändå alltid någon som börjar plocka upp sina varor för att sedan bli förbannad när man säger att kassan är stängd.

    Kommentar av Shibb — 2008/03/04 @ 22:06

  17. Kunden har ju faktiskt rätt i det här fallet, det är ruskigt vilseledande marknadsföring. Det är som en bilannons där man ser en stor bil med däck på annonsen och sen inser man plötsligt att däcken måste köpas till…..

    Det är inte kunden som är dålig ,det är skyltningen.

    Kommentar av brittsten — 2008/03/08 @ 16:01

  18. Det här påminner om en annons jag såg för ett tag sedan. Stor rubrik ”Inga månadsavgifter”. Däremot hittar man sist i det finstilta de höga kvartalsavgifterna. Suck. Nåväl, innan jag dömer Butiksbiträdet för hårt skulle jag gärna vilja se skylten ifråga om det kan ordnas.

    Kommentar av Kund — 2008/03/12 @ 08:57

  19. Jag jobbar i butik som säljer bland annat trädgårdsmöbler. På prisetiketten står det

    MÖBELGRUPPENS NAMN
    träslag, antal stolar/bord som ingår i gruppen, skötselråd, ”komplettera gärna med dynor”

    vet inte hur många kunder som tolkar detta som att dynor ingår i priset. De läser ”komplett med dynor”. Raden står sist i en informationstext på ett par rader. Då handlar det inte om att man missar information utan att man läser det man vill läsa. Suck.

    Kommentar av Camilla — 2008/03/24 @ 23:11


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

