Konsum

2008/02/25

Stora frågelådan – nu med svar!

Filed under: Coop — by konsum @ 13:20

Den stora frågolådan har blivit utrustad med svar, och eftersom en del svar är av längre karaktär har jag delat av det här inlägget för att inte ta upp så onödigt mycket plats på första sidan. Klicka på ”Mer…” för att läsa:

Hur kom det sig att du började jobba i en matbutik?/Akrogirl

Runt år tjugohundra var jag arbetslös och började få lite panik när hyran skulle betalas och mitt socialbidrag inte skulle räcka till. Jag bestämde mig för att jag skulle hitta ett jobb, även om det kändes omöjligt. Efter några random samtal till diverse postkontor klarnade bilden av brevbärarbrist. Efter många chansringningar fick jag tag på en man som sade ”Om tre dagar ringer jag och säger när du kan börja och då kan vi diskutera inkörningsperiod”. Det slog mig plötsligt att jag mycket hellre skulle vilja jobba i en butik, men jag hade ingen aning om hur jag skulle lyckas med att landa ett sånt jobb. Jag ringde till Coops högkvarter och frågade efter ”någon som har hand om personal”, och fick prata med en man som sade ”ja, det är anställningsstopp så det är mycket svårt”. Sedan gled samtalet över till musik (i synnerhet John Coltrane) och efter ett mycket trevligt samtal sade mannen ”vi har en butik som behöver serviceminded personal desperat, jag ska prata med butikschefen. Gå dit på intervju imorgon klockan elva”. Klockan tretton nästa dag ringde jag och tackade nej till brevbärarjobbet.

Vad tänkte du innan du gick dit på intervju och varför stannar du där? Har du några andra “mål” i din karriär, eller är jobbet på konsum perfekt?

Jag tänkte nog inte så mycket, jag försökte nog intala mig att jag var perfekt för jobbet. Orsaken till att jag stannar är att det är ett otroligt varierande yrke, och ett oerhört underskattat sådant. De flesta ser butiksarbete som någonting man gör ”i väntan på”. Däremot finns det mängder av andra jobb som jag också skulle vilja prova på.

Du är tveklöst en skrivartalang. Har du funderat på att börja skriva annat än blogg? /Blåskägg

Tacktacktack! Jag har en gång skrivit en roman som ligger och gottar sig på en diskett (!) i en låda någonstans. Jag har alltid haft en dröm om att jobba med skrivande på något sätt, men hur och var är, och har alltid varit, höljt i dunkel. Jag håller mig dock öppen för eventuella förslag.

Har du pluggat på universitetet och i så fall vad? /Blankpage

Jag har studerat relativt omffattande på universitet, och har kommit till insikten att det är inget för mig. Det huvudsakliga ämnet var musikvetenskap.

Nå, hur fan ska du ha det? /Calle

Jag ska försöka klara av det här utan dig. Det blir svårt, men jag måste vara tapper och stark! Adjö Calle, hoppas Västerås är fint mot dig.

Vad gör du om fem år? /Gubben

Om fem år har jag åkt på några fina resor, förhoppningsvis flyttat till ett bättre område, kanske har jag även lärt mig något om mig själv. Vad jag jobbar med har jag verkligen ingen aning om, det kan vara butik.

Är du av manligt eller kvinnligt kön? /Lillavild

Spelar det någon roll, kära vän? Orden har samma betydelse oavsett vilket könsorgan jag härbärgerar? Jag förstår din fråga och en del av mitt anonymitet-beslut grundar sig i frågan varför en mening skriven av en kvinna läses annorlunda än samma mening skriven av en man (och tvärtom).

I vilken del av landet ligger din butik? /Buse

Min butik ligger någontans i Stockholm.

Vad anser du om billighetsmärken som Euroshopper och Eldorado? /Broken Haiku

Jag har inget emot billighetsmärken, men tycker personligen att kvalitet är viktigare. Jag köper hellre en lite dyrare men god ketchup, än en billig ketchup med okej smak. På senare tid har även den idealistiska idén tagit mer och mer plats, därför väljer jag oftast varor som är krav- och/eller rättvisemärkta.

Vet dina vänner eller andra i din bekantskapskrets att du är konsumbloggaren? /Ellen

Några vet och förstår och respekterar hemlighetsmakeriet. Några vet men förstår inte riktigt det här med internet i allmänhet, och absolut inte bloggar och deras funktion.

Har det hänt att folk du känner, som inte känner till detta, har tagit upp konsumbloggen med dig och pratat om den? Hur reagerade du/skulle du reagera i så fall? /Ellen

Det har hänt, och det är lika svårt varje gång. Jag vill å ena sidan annonsera storslaget att ”det är jag, det är mitt mästerverk, det är jag som är så finurlig!”, å andra sidan vill jag inte avslöja mig och förstöra hela bloggidén. Min reaktion har varit, och kommer nog att fortsätta vara, ett spelat ointresse av bloggar och speciellt av sådana som försöker vara roliga.

Jag undrar vilken som är din favoritfetthalt på mjölk? /Gustav

Jag gillar ekologisk lättmjölk, så 0,5% is the shit!

Jag vill minnas att du som jag är förtjust i Änglamarks bacon. Finns det några andra guldklimpar i sortimentet som vi vanliga dödliga missar? /Kravmärkt

Jag förstår att det här kanske kan verka som reklam, men jag försäkrar att det här bara är mina åsikter. Jag älskar Änglamarks produkter (oftast, schampoavdelsningen passar inte just mig), och som jag otaliga gånger förkunnat ”bacon är inte bacon om det inte är Änglamarks bacon”. Jag har varit ganska sen med att upptäcka Änglamark, men nu är det nog det mest köpta märket. Andra produkter som jag önskar att människor köpte mer av är till antalet två:

1) Toalett-/hushållspapper – istället för att köpa billighetspapper som tar slut efter en nysning, lägg på en tia eller två och köp ett prisvärt papper istället. Se hur det känns att göra ett kap. Toarullarna har fyrtiotvå meter papper att jämföra med de flesta andras tjugo-trettio futtiga meter.
2) Kaffe – det smakar faktiskt otroligt mycket godare. Det här är ganska nytt för mig, men trots att jag alltid har tänkt att jag inte kan känna skillnad på kaffe känns det redan på doften att det här är kvalitet.

Tänker du fortsätta inom Coop och så småningom bli föreståndare för en butik? /Meta

Nja, jag har faktiskt varit vikarierande föreståndare över en sommar och det var inte riktigt min grej. Otroligt mycket arbete och väldigt lite fritid. Just nu är svaret att jag gärna fortsätter inom Coop men att jag inte aspirerar på en butikschefspost.

Brukar du läsa bloggar på nätet, förutom din egen, och isåfall vilken? /Hanna

Jag läser många bloggar och har ofta dåligt samvete för att jag inte promotar dem tillräckligt hårt. Det finns två kategorier som jag gärna läser: Internet-/teknik-/bloggrelaterade och personliga.

En liten oordnad lista över de mest besökta sidorna (även om det finns ett tiotal ytterligare bloggare jag noga följer) skulle kunna se ut så här:

Kategori 1 (internet):
Beta Alfa
Lifehacker
Deep Edition
Smashing Magazine

Kategori 2 (personliga):
– Fred (Ameliabloggen)
– Anneli (Ung Tant)
– Lina (Rhubarb, rhubarb, rhubarb)
– Anna (Me Hearties)
– Steve (The Sneeze)
– Titti (Skärholmen)

Om du någon gång skulle lägga ner den här bloggen (teoretiskt alltså), skulle du då berätta vem du är? /Sofia

Jag har funderat på hur ett slut skulle se ut, och jag tror att hemligheten skulle bevaras. Det blir liksom bäst så. Å andra sidan kanske jag får ett anfall av bekräftelsebehov och slänger upp en porträttbild och namn och hela skiten. Som jag har sagt förut någon gång: jag är nyckfull.

Vad anser du om medhavda kassar? /Hypokondrikern

Hurra! Miljövänligt och fint. Det jag tycker är bäst med att köpa kassar (på Coop) är att en del av påspriset går till välgörenhet genom Kooperation Utan Gränser. Förra året fick man in tre miljoner kronor enbart på plastkassarna.

Vilken filosof identifierar du dig med mest? /Alvas Pappa

Lao Zi (Wikipedia). En person som dels flyr från intriger och hemskheter på en svart oxe, och dels nedtecknar all sin vishet för att sedan försvinna spårlöst (lite som Elvis) måste beundras. Även Thom Yorke (Wikipedia) bör nämnas.

17 kommentarer »

  1. Jag har en fråga; jag läste idag i tidningen att tuggummi är förbjudet för personal inom Coop (som träffar kunder). Jag antar att det var samma sak när jag jobbade inom de kooperativa, men det var verkligen inget som jag efterlevde (eller ens kände till trots ett antal år inom yrket). Anledningen är rätt given; andedräkten känns betydligt fräschare med ett tuggummi i munnen än utan.

    Vad är din inställning till tuggummi under arbetstid i butiken; och följer ni dessa bestämmelser?

    Kommentar av Whip — 2008/02/25 @ 15:35

  2. Vill bara säga att jag kan gå en lång omväg för att inhandla just Änglamarks kaffe. Det är inte bara gott utan har även ett mycket lågt pris för att vara både krav- och rättvisemärkt. Till och med en fattig student kan leva på det 🙂

    Kommentar av entx — 2008/02/25 @ 20:04

  3. Tack för svaret! Bra frågor, intressant att läsa (trots att inte allt är butiksrelaterat). 🙂

    Kommentar av meta — 2008/02/25 @ 20:16

  4. ekologisk lättmjölk är min absoulta favorit också, det betyder nog något

    Kommentar av matilda — 2008/02/25 @ 20:34

  5. Lite upphetsande måste jag säga, som om Fantomen finns på riktigt. Men tror jag att jag är Diana så framstår jag antagligen som Guran, så väck med de illusionerna. Har börjat handla på ICA sedan ett eller snart två år tillbaka åp grund av etableringen av ett ICA Maxi som ligger närmare till än ”mitt” Coop Forum. Men jag hittar ingenting där som är bättre än de varor jag vill handla på Coop Forum, och så låter det väl som fjäsk. I lördags blev jag irriterad på deras lågprisserie Euroshopper igen, nu när det gällde grönsaker, mugget och ruttet, sådana varor hittar man inte hos Coop. Köper jag nångång bacon (det är när jag gör raggmunk, mums) så är det Blåvitts, så tack för tipset om Änglamarks visste jag inte. Det godaste färdigskivade rågbröd jag vet är annars Blåvitts det också. Puss puss

    Kommentar av Hélène — 2008/02/25 @ 21:48

  6. Oj, vad rörd jag bli av att vara bland favoriterna. Det är nästan så att jag skulle kunna ge dig en ros (på grund av klasskillnader, kriget, olyckliga förvecklingar och fejden mellan våra släkter så får du den virtuellt: @->– ) som ett tecken på min uppskattning, eftersom känslan är besvarad. Kram, Konsum!

    Kommentar av Anna Nio — 2008/02/25 @ 22:29

  7. Konsum, du är bäst! Det finns få förutom Beta som skriver så bra som du gör och med dig slipper man ångestbittra utlägg om SMK och kan bara bli glad.

    Kommentar av J — 2008/02/25 @ 23:38

  8. Jag ville bara säga att jag tycker att du har gjort helt rätt genom att inte avslöja om du äe man eller kvinna. Jag tror att det spelar roll för hur människor tolkar det man skriver. Dessutom blir ju det hela så mycket mer spännande när man inte vet om ifall du är man eller kvinna.

    Kommentar av Anonym — 2008/02/26 @ 06:58

  9. Vad kul att läsa dina svar! Är grymt impad över att du kan hålla tyst om att du är du när bloggen kommer på tal. Coolt!

    Kan du inte ha en omröstning där vi får rösta på om du är man eller kvinna? Jag känner mig helt övertygad om vilket, vore kul att se om andra tror samma som jag… 🙂 Menar inte att du ska avslöja, skulle bara vara kul att se. Speciellt om du är av det andra könet än det alla tror…

    Kommentar av Pernilla — 2008/02/26 @ 16:50

  10. Underbar läsning. Du är bäst.

    Och vad glad jag blir! Jag är favorit!

    Kram.

    Kommentar av Ung tant. — 2008/02/26 @ 21:28

  11. En ROMAN! Är den skriven i jag-form?

    Kommentar av Blåskägg — 2008/02/26 @ 22:46

  12. Whip: Har aldrig hört det, och skulle förmodligen inte bry mig nämnvärt om något så löjligt.

    Matilda: Det betyder nog att ekologisk lättmjölk är bäst, och vi med den!

    Anna: Haha, ja den där satans klasskillnaden… tänk om våra kolodlande förfädrar hade lärt sig att tycka om varandra istället.

    J: Tack! Det handlar vansinnigt mycket om att ha fina läsare som uppmuntrar tjusighet istället för surighet.

    Anonym: Visst spelar det roll, och det känns fantastiskt löjligt, gör det inte?

    Pernilla: Jag gör en mental note om det där med omröstning, det kanske dyker upp en lite längre fram (jag är ju en stor älskare av undersökningar!).

    Ung tant: Du är bäst.

    Blåskägg: I jag-form, lite experimentell (lite av en dikt- /novellsamling som utvecklar sig till en stor historia). Tanken är att man ska läsa allt innan man riktigt förstår vad som hänt. Nu vet jag inte ens riktigt var jag har den…

    Kommentar av konsum — 2008/02/27 @ 07:52

  13. Visst är det så att du egentligen dyrkar ICA?

    Kommentar av IK — 2008/02/27 @ 11:39

  14. He he, IK, det vet du väl att man inte kan gå till ”den andra” butiken. Jag har jobbat på ICA i massor av år och har till och med problem med att gå in på en blogg som heter ”konsumbloggen” He he.

    Du Konsum, det låter bra att du gillar undersökningar och tar med dig tipset – det låter lovande. 🙂 Jag är så säker på ditt kön att jag inte ens hade hajat att du inte hade avslöjat det… Heh.

    Kommentar av Pernilla — 2008/02/27 @ 13:53

  15. Ska jag generalisera så tror jag män är mer omedvetna om att deras språkbruk avslöjar deras könsliga tillhörighet än vad kvinnor är. Jag tror till och med ett språkbruk kan ge vid handen den sexuella preferensen. Egentligen inte konstigare än att man kan ana ålder, social ställning, etc. Alltså, bäste/bästa Konsum: sätt upp en vadslagningswebbplats och ”någon” kommer att bli rik. Jag är också säker på mina hästar i det här racet, alla fyra! 🙂

    Kommentar av Hélène — 2008/02/27 @ 14:47

  16. Jag är ganska säker på att du är kvinna,men jag kanske gör bort mig ordentligt nu,haha

    Kommentar av Samara — 2008/02/29 @ 17:48

  17. Man tolkar även utan information. Vi vill kategorisera och könsbestämma. Diffusa människor som ser ut sådana att man inte är säker på kön är lite frustrerande. Folk verkar vara funtade så. Själv har jag en kompis som nu fött barn, men innan den kom ut och de inte visste vad det var så benämndes barnet i skrift för h?n och då läste jag ett kön medan någon annan läste ett annat (hon vs. han). Spännande sånt där.

    Kommentar av Annchen — 2008/03/06 @ 00:33


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

