Konsum

2008/02/13

Tidsfördriv

Filed under: Coop — by konsum @ 23:10

Många gånger, kanske nästan dagligen, tänker jag att jag borde ha börjat med en eller annan sak mycket tidigare, till exempel att försöka lära mig mer om matematik, kemi eller geografi.

Det här lilla svenska gratisprogrammet har i nära två månader förstört (på ett oerhört underhållande vis) mitt normala vardagliga liv, samtidigt som jag känner en oerhörd stolthet när jag yttrar orden ”…Ekvatorialguinea, du vet strax ovanför Gabon…”.

Jag tycker verkligen på riktigt att alla bör prova det här:

Seterra – lär dig geografi

Seterra - lär dig geografi

32 kommentarer »

  1. Hur i allsin dar lyckades du lägga ut samma inlägg med 14 minuters mellanrum? 😉

    Kommentar av mickej — 2008/02/14 @ 01:18

  2. Mickej: Inatt när jag skulle posta inlägget passade WordPress på att vara vansinnigt segt och elakt, så det är helt och hållet deras förtjänst att vi fick den stora glädjen att läsa inlägget två gånger.

    Kommentar av konsum — 2008/02/14 @ 08:36

  3. Jag borde kanske försöka mig på det där. Jag brukar beskylla min totala okunskap vad gäller geografi samt att hitta hem från soprummet på en totalt degenerad spatial förmåga. 🙂

    Kommentar av Broken Haiku — 2008/02/14 @ 09:02

  4. Jag tycker att gegrafi är deprimerande. man lär sig en massa namn och platser, men man får aldrig besöka de flesta av dem…

    Kommentar av olidlig — 2008/02/14 @ 09:11

  5. Hörrö, hände det så lite i butiken nu för tiden? Numera är det mycket privata postningar, tips om grejer, m.m. Tror du att du skulle kunna bli årets humorblogg igen?

    Kommentar av nw — 2008/02/14 @ 09:24

  6. nw: Tror du att jag verkligen bryr mig om jag inte skulle bli ”Årets…” igen? Det var roligt en gång, och jag drabbas otroligt lätt av prestationsångest så det är inte min grej att tävla (jag är dock glad över den tidigare utnämningen).

    Och för att svara på din fråga:
    1) Det händer aldrig lite saker i en livsmedelsbutik.
    2) Det privata är ett försök till att få det här att kännas som min blogg igen, eftersom en del människor verkar vara hellbent att få det här till att vara någon sorts public service/proffsblogg (typ Tjuvlyssnat). Man kan säga att det är en medveten nagel i ditt öga.
    3) Jag vill gärna känna en personlig koppling till alla fina fina läsare, och vill att de/ni ska känna att jag verkligen fösöker vara personlig.

    Kommentar av konsum — 2008/02/14 @ 09:47

  7. Namnet ”Konsumbloggen” är ju lite betvingande.

    Jaja. Börja inte tipsa om mode bara.

    Kommentar av nw — 2008/02/14 @ 10:20

  8. Fast jag måste ge dig att det har ju faktiskt varit mer butiksrelaterat material sista tiden, det är bra.

    Kommentar av nw — 2008/02/14 @ 13:10

  9. Men äsch! Varför får inte bloggare skriva om vad de vill på sina bloggar? You go konsumbloggen! Skriv om vad du vill!

    Kommentar av Pernilla — 2008/02/14 @ 15:55

  10. Ett sett att verkligen göra denna blogg mer privat vore att sätta ut lite foton på dig själv 😉

    Kommentar av Sanna — 2008/02/14 @ 16:56

  11. Jag blev nyligen frågad VAD exakt min blog behandlar.Sen när är det tvång på att hålla sig till en enstaka sak? Folk är så inrutade i sitt beteende och vill gärna peta in andra i genren och fack så att de kan känna sig trygga. Kör ditt race Konsum. Din grej, din sida – dina val.

    Kommentar av Broken Haiku — 2008/02/14 @ 20:56

  12. Underbart litet geografi-program. Jag har redan hunnit bli smartare!

    Kommentar av IntoTheHeart™ — 2008/02/15 @ 00:25

  13. MER BUTIK! MER BUTIK!

    Kommentar av adhdhuvudet — 2008/02/15 @ 03:22

  14. adhdhuvudet: Du gör verkligen ditt bästa för att det här ska vara ett ok och en börda utan nöje för mig. Jag blir så väldigt trött och sur när jag läser din kärleksfulla och konstruktiva kommentar, och mitt enda svar är att du ska dra till http://www.coop.se, http://www.ica.se eller http://www.hemkop.se. Där har du butiker.

    Det här är en nagel i även ditt öga. Eller två naglar förresten.

    Kommentar av konsum — 2008/02/15 @ 12:52

  15. Jag är så lycklig!
    Jag tänker mig att jag har en sjukdom där det är omöjligt för mig att lära mig geografi. När jag var 11 tvingade jag pappa att köpa mig en jordglob i födelsedagspresent, vid 13 en karta som täckte hela ena väggen av mitt rum. Jag pluggade och tittade och försökte komma ihåg, men det satt som mest en vecka. Även nu när jag blivit tant (26) har jag svårt för att komma ihåg namn på länder. Idag satte jag (efter 1 timmes övning) alla länder i Europa! Tack för tipset, jag hoppas det sitter tills på måndag…:D

    Kommentar av krick — 2008/02/15 @ 13:34

  16. Extremt vanebildande. Men grymt bra. Jag har nu hyfsad koll på Afrika.

    Kommentar av Kristin — 2008/02/15 @ 14:11

  17. skojig blogg…förresten det är aldrig för sent för matematik…

    På hur många olika sätt går det att slå in en kod på fyra siffror?

    Kommentar av Anette Jahnke — 2008/02/15 @ 19:48

  18. geografiprogrammet finns inte för mac. 😦
    annars är debatten om vad Konsum-bloggen får behandla intressant. Jag tror logotypen och namnet gör oss enfaldiga. Vi är så vana vid att det yttre beskriver ett innehåll så när vi reser utomlands och det visar sig att mna kan köpa vin i livsmedelsaffären, att fåren åker tåg och restaurangen inte har någon mat så får vi en chock. Att vara svensk är att behöva bearbeta att en privat blogg understundom handlar om icke-Konsum. Fängelset behöver sina fångar som Foucault så ömsint formulerade det. Trevlig helg allihop!

    Kommentar av Hélène — 2008/02/15 @ 21:04

  19. Åh nej, här sitter jag på jobbet (ingen butik dock!) och kan inte ladda hem program! Men imorron när jag kommer hem till min dator ska här laddas hem! Nu ska ingen kunna fnittra åt mina geografi-kunskaper när vi spelare TP igen.

    ”Jag gissar på Afrika! Vadå?? Afrika är väl ett land?”
    Okej jag skäms. Jag ska träna!

    Tacl för en bra blogg, jag fnissar ofta trots att jag är en sån där kund….men min sambo jobbar på ICA så vi har lixom båda sidorna och jag är strängt lärd att man inte, jag upprepar INTE, fråga efter en vara förrän man gått minst 2 varv och letat själv. Är jag en bra kund eller vad?

    Kommentar av Tigeremma — 2008/02/15 @ 23:22

  20. Konsum, Ber om ursäkt för att jag uppskattade butiksdelen av din blogg.

    Kommentar av adhdhuvudet — 2008/02/16 @ 07:16

  21. adhdhuvudet: Det behöver du inte alls göra, det gläder mig oerhört och jag är mycket glad över att du läser vad jag skriver, men du måste förstå min tankegång när jag skriver en utförlig förklaring till varför jag vill blanda butikshistorier med privata postningar (att jag vill hitta tillbaka till lusten att berätta saker igen) och din kommentar är ‘Mer butik! Mer butik!’. I versaler.

    Kommentar av konsum — 2008/02/16 @ 09:39

  22. konsum, tack för att du spridde lite ljus över varför jag hatar att tävla, tänk att det var så enkelt. jag undviker också eländet.

    alla briljanta kommentarer är hälften av nöjet anser jag. sen händer det faktiskt massa lattjiga grejer överallt om man håller ögonen öppna och inte lägger det ansvaret på en butiksantsälld någonstans i Sverige.

    Kommentar av sus — 2008/02/16 @ 11:02

  23. Det är aldrig försent att börja med matematik eller något annat. Faktiskt så är jag jättebra på matematik, och jag läste in det på komvux och jag tror det blev mycket bättre resultat än om jag gjort det som yngre. Men det är svårt att lära sig själv. bättre att gå på en skola. Geografi har jag nog lite gett upp ;). Folk brukar skratta åt mig för det, men va fan, det bjuder vi på.

    Kommentar av denmodernamunken — 2008/02/16 @ 12:24

  24. Jag tycker de personliga inslagen är ett utmärkt sätt att poängtera att de som jobbar i butik också är människor.
    Särskilt när det är av den här typen, eller länk till youtube på artister du gillar etc.

    Även om man skrattar mer åt det andra.

    Kommentar av Sofia — 2008/02/16 @ 16:39

  25. you go boy! kör ditt egna race

    Kommentar av Krickan — 2008/02/16 @ 17:15

  26. Tack så mycket för länken, programmet är verkligen kul, men HUUUU så pinsamt dålig jag är på geografi,inte ens Polen,Belgien och diverse andra kunde jag.
    Min 11 årige som blev helt biten och satt en halvtimme, ovanligt för honom,han vill ju annars spela action spel, nu lär han sig ju bra saker och gillar det,så jag är mycket tacksam till dig =)

    Kommentar av Samara — 2008/02/16 @ 17:25

  27. Tack för tipset, är fast! Kan forna sovjet, oceanien, afrika söder om ekvatorn och mellanöstern! Det går framåt 🙂

    Kommentar av IISAKK — 2008/02/17 @ 18:52

  28. Men ni som inte gillar den här bloggen kan ju läsa någon annan…

    Kommentar av Strömberg — 2008/02/17 @ 20:44

  29. Jag kan nu alla världens länder tack vare det där lilla programmet=) (Kanske var det mestadels också för att mitt internet krånglade några dagar=P

    Kommentar av Natalie — 2008/02/19 @ 06:52

  30. ekvatorialguniea är ju för lätt ändå, det är ju såklart alldeles vid ekvatorn.

    Kommentar av grovt initiativ — 2008/02/22 @ 21:57

  31. coolt, tack!

    Kommentar av Krisztina — 2008/02/23 @ 11:18

  32. Fantastiskt program. Som gjort för mig om min kunskapstörst. Kommer försöka lära mig hela världen. Tävling någon?

    Kommentar av Oskar — 2008/03/20 @ 11:28


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

