Konsum

2008/02/11

Topp 5 pinkodsrytmer

Filed under: Coop — by konsum @ 09:02

Vid kortköp är det enklaste alternativet att slå in sin fyrsiffriga pin-kod som är kopplad till betalkortet. Det här är helt enkelt topp fem rytmer vid inslag:

1-2-3-4
Alltså en ganska jämn och taktfast kodinslagning som redan från första siffran känns  van, trygg och säker. Ett Svensson-val. Rytmen: [kar-tong-kar-tong]

12-34
Snarlik nummer ett, men med den stora skillnaden att en märkbart större paus är insmugen mellan tvåan och trean, medan ettan praktiskt taget sitter ihop med tvåan och trean med fyran. Rytmen: [kartong-kartong]

1-23-4
Kanske är  det ibland nödvändigt att böra med någonting hemtamt och i försiktigt mak, för att sedan släppa loss och klippa två siffror i flykten för att sedan genast lugna avtryckarfingret en aning. Eller så har en del människor bossanovarytmen i blodet. Den här kodrytmen är i alla fall nummer tre på listan. Rytmen: [kar-kartong-tong]

1234
Ganska skrytig. Innehavaren är oftast en ung, vältränad (i hennes/hans ögon) yngling, inte helt sällan iklädd ett linne och en frisyr som en ohipp frisör skulle kalla ”busig”. Rytmen [tongtongtongtong]

123-4
Den observanta människan kan upptäcka att när den här rytmen används är det i åtta fall av tio som de första tre siffrorna är antingen ”456” eller ”369”. Det mer ovanliga är att ha tre likadana siffror, ex ”666”, även om det har hänt.

38 kommentarer »

  1. Du är så skadad, det är bara om man jobbar på K som man får för sig att ha just kartong som som exempel… 😉

    Men en bra, och sann lista.

    Jag är nog en fyra, inte för att jag har en sådan sifferkombination, utan för att jag vill vara en trea, men sen glömmer bort den sista siffran i upphetsningen och måste pausa och tänka efter innan jag trycker den sista… 😛

    Kommentar av Emma Ellen — 2008/02/11 @ 09:38

  2. Busig frisyr! Haha!

    Jag är en kartong-kartong.

    Kommentar av Blåskägg — 2008/02/11 @ 09:43

  3. Jag är nog ”tongtongtongtong” tyvärr. Fast det är nog bara för att jag jobbar ju i kassan och är van att slå in siffror…

    Kommentar av Clashy — 2008/02/11 @ 09:55

  4. Det har nog att göra med hur man memoriserat koden. Har man tänkt ett-två-tre-fyra så är nog första eller fjärde alternativet vanligast. Har man däremot tänkt tolv-trettiofyra så blir det nog hellre alternativ två. Att någon skulle tänka ett-tjugotre-fyra som i alternativ tre låter väl mindre troligt, men människor är ju titt som tätt lite galna av sig.

    Kommentar av storey — 2008/02/11 @ 10:04

  5. Jag är också en kartong-kartong… 😀

    Kommentar av AnnaR — 2008/02/11 @ 10:45

  6. *ASG* Jag är 12-34, 1-23-4 & 123-4 beroende på vilken kod jag ska slå in (bankomat, betalkort eller kreditkort), och dina teorier om varför jag slår in koderna som jag gör är klockrena! 🙂

    Kommentar av ninnibeth — 2008/02/11 @ 10:45

  7. Nu vet jag vad jag kan roa mig med ikväll i kassan, om det blir väldigt trist :).

    Kommentar av Sopheia — 2008/02/11 @ 10:58

  8. Oj, vilken Svensson jag är. 1-2-3-4, med några inslag av 1234. Du har helt klart en poäng. jag tror inte ens att men behöver jobba i kassa, det räcker med att ha stått i ett gäng kassaköer för att upptäcka detta. Bra start på veckan!

    Kommentar av TeachGirl — 2008/02/11 @ 11:17

  9. jag är nog 1-2-34, typ, kartongtongtong

    Kommentar av lillavild — 2008/02/11 @ 11:55

  10. Haha! Jag är en kartong-kartong! 😀

    Kommentar av vhcfan — 2008/02/11 @ 14:31

  11. Jag är nog ingen av kategorierna eftersom jag konstant glömmer bort min kod och får betala kontant istället.

    Kommentar av Psykfallet — 2008/02/11 @ 17:08

  12. En halv rövargissning, men jag tror Konsum lyssnar på Peter Carlsson och de Blå Grodorna :-).

    Jag är nog en 1234, med bas-slag på fyran. TiKaTiTONG :).

    Kommentar av Broken Haiku — 2008/02/11 @ 17:11

  13. Jag är ingen av dessa. Jag är kar-tong kartong. Tänk om någon gissar min kod nu 😮

    Kommentar av Johnny Scharonne — 2008/02/11 @ 17:24

  14. Jag räknar med KLAR också, det är ju fem knapptryckningar man ska utföra. Bankomatkortskoden har fyra olika siffror så där blir det 1-2-3-4-5, bensinkortet har tvä lika + två lika igen, det blir 12-34-5

    Kommentar av Qman — 2008/02/11 @ 18:13

  15. Grymt kul… jag brukar snubbla med tummen och få ett… 1-2-3.. 5/6… innan det blir ett taktfast… 1-2-3-4

    Kommentar av Mr Manolo — 2008/02/11 @ 18:54

  16. 1-2-34 kör jag på vanligtvis, men om jag har en paranoid dag blir det Svensson-varianten för att inte ge några ledtrådar 😉

    Tack för en underbar blogg förresten, när jag ändå kommenterar för en gångs skull…!

    Kommentar av Karo — 2008/02/11 @ 19:26

  17. Jag står med pekfingret över siffrorna i fem sekunder och tänker så det knakar, vad tusan är det för kod på det här kortet nu igen?, slår två siffror, kommer på att det är fel, clearar det jag tryckt och SEN blir det 1234. Vilken plats på topplistan kommer den på?

    Kommentar av Anna — 2008/02/11 @ 19:56

  18. Det har väl lite att göra med vilka siffror man har? Jag har i min kod bara 2 olika siffror: xxyy. Då blir det ju kartong-kartong..

    Kommentar av samsara — 2008/02/11 @ 19:57

  19. jag är en 12-34.

    Kommentar av olle — 2008/02/11 @ 21:38

  20. haha, jag är nog en 12-34. hihi
    Hur fixar man så att det inte går att skicka ett inlägg utan att fylla i mailadress?

    Kommentar av Jeanette — 2008/02/11 @ 21:56

  21. Jag är möjligen en 1 – 234, eller ibland 1-2-34.

    Gör det mig udda?

    Kommentar av PEA — 2008/02/11 @ 22:00

  22. […] Topp 5 pinkodsrytmer Vid kortköp är det enklaste alternativet att slå in sin fyrsiffriga pin-kod som är kopplad till betalkortet. Det […] […]

    Pingback av Top Posts « WordPress.com — 2008/02/12 @ 01:00

  23. #11: kan man inte sin kod är det ju bara att visa leg?

    Kommentar av Mattias — 2008/02/12 @ 12:13

  24. Haha, jag har aldrig tänkt på det 😛 hrm, jag tror nog att jag är en ”kartong-kartong”-människa 😛

    Kommentar av Ulrika — 2008/02/12 @ 15:36

  25. Har ingen annan utom jag den gamla (?) ramsan ”hälsan-för-halsen”-ramsan? Typ.. 1-2-3-45! Här står 5 för OK-knappen… Står själv i kassa och varje gång jag hör den får jag ett ryck att själv slå 1-2 EFTER att de har slagit in sin ”5”…

    Är det jag som är sjuk? 😀

    Kommentar av Piddster — 2008/02/12 @ 17:41

  26. oh, jag är svensson. kar-tong-kar-tong. helt klart. idag hade jag en extramt snabb tongtongtongtong. det var så man blev lite impad. helt klart en fräsig kille i busig frisyr. enligt honom själv.

    Kommentar av Igel — 2008/02/12 @ 21:54

  27. Min är inte med på listan! Jag är mer kar-tong, tongtong. Hihi!

    Kommentar av milla — 2008/02/12 @ 22:52

  28. Curse you Konsum! Jag var just ner på Tempo och lyckades för första gången slå fel kod två gånger, bara för att jag tänkte på hur jag egentligen gör normalt. Aaargh! 🙂

    Kommentar av Broken Haiku — 2008/02/12 @ 23:32

  29. Haha, jag är mer 12-3-4 eller tongtong kar-tong!

    Kommentar av Ullis — 2008/02/13 @ 14:40

  30. När jag valde kod så gjorde jag det med hjälp av ett jättefiffigt tankemönster där varje bokstav i ett ord motsvarar en siffra. Problemet är att den kod det resulterade i är helt omöjlig att komma ihåg (trots att jag i normala fall har bra sifferminne). Så jag måste gå igenom tankemönstret varje gång, vilket ger en rytm i stil med 1——-2—-3—-4.

    Kommentar av Sippe — 2008/02/13 @ 16:48

  31. ”Den observanta människan kan upptäcka att när den här rytmen används är det i åtta fall av tio som de första tre siffrorna är antingen “456″ eller “369″. Det mer ovanliga är att ha tre likadana siffror, ex “666″, även om det har hänt.”

    Hmmm… Hur har du upptäckt detta? Ser du runt skyddet på kundens tangentbord??? 🙂

    Skitbra blogg! Fortsätt så

    Kommentar av Björn — 2008/02/13 @ 22:19

  32. Haha, klockrent! Jag är en ”kartong-kartong”! Tack för att jag fick veta det!!!!

    Kommentar av Norrland — 2008/02/13 @ 22:30

  33. Oh, ett sådant trefvligt initiativ. Bra observerat, bästa Konsumbloggare! Noterade att jag enligt din redogörelse för varianten 1234 snarast borde gå på gym, köpa linne och ta ett snack med min frisör. Ung, hipp, ofta iklädd linne samt utrustad med busig frisyr det är jag icke så ofta alls faktiskt. Bär hatt då jag åker kommunalt, räknas det som undantaget vilket bekräftar regeln?

    Kommentar av Grefve Fågelsparre — 2008/02/14 @ 08:23

  34. Broken Haiku: Nja, sanningen att säga har jag aldrig hört PC och grodorna, däremot har jag en bekant som spelat i bandet. Och förlåt för att jag förstörde ditt kodinslagande 😉

    Björn: Inte så att jag sitter och tjuvkikar när folk slår sin kod, men ibland är kod-dosan extremt vriden, och då är det svårt att undgå.

    Grefven: Hatt är ungt, hippt och (i och för sig beroende på modell) inte helt o-busigt.

    Kommentar av konsum — 2008/02/14 @ 09:00

  35. Konsum: Asch, där sprack min teori, jag satt precis och lyssnade på en av låtarna där PC just sitter och hojtar Kartong kartong i otakt för att se om han kan få bandet att komma av sig 🙂

    Kommentar av Broken Haiku — 2008/02/14 @ 19:42

  36. # 25:
    Nu är du inne på accentuering snarare än rytmisering. Lyssnar man rytmiskt så är ju ”hälsan” exakt samma som ”halsen” (två fjärdedelar) och de avstånden som är snabbare är mellan ”-san” och ”för” och ”för” och ”hals-” (för att tvåan i takten får två åttondelar) så rytmen sett rent avståndsmässigt skulle alltså rimligast bli 1-2-34-5 tråkigt nog.

    Grejen här är dock triolunderdelningen, alltså swingkänslan. En takt har inte åtta st åttondelar eller 16 st 16-delar som minsta pusselbitar, utan tolv trioler (tre på varje fjärdedel) och det man väldigt ofta gör i swingunderdelad musik, är att skippa mittentriolen. Man betonar alltså bara den första och sista av alla tre, och ”-san” och ”för” har således en ”stum” triol mellan sig, då ”för” är sist av tre, och på ”hals-” är man tillbaks på en första av tre, dvs på fjärdedelen (den tredje i takten) igen.

    Det är alltså tre olika avstånd mellan stavelser. Ett mellan fjärdedelarna ”hal – sen”, sen det man tänker som åttondelar ”-san -för” och så det allra minsta, triolen – ”för – hals-”. Ritar man ut ramsan med underdelningen (alla pusselbitarna – triolerna) som punkter, och de betonade noterna som bokstaven o, och för tydlighetens skull gör stavelserna på fjärdedelarna (pulsen) som versaler, så blir det två takter som ser ut så här:

    |O..O.oO..O..|…Bron..SOL!…..|

    Är det jag som är sjuk?

    Kommentar av Johan — 2008/02/16 @ 02:24

  37. Jag är en 1234-människa, mest för att jag blir så stressad av att dra kortet åt fel håll två-tre gånger innan jag får det rätt. Kön bakom mig mumlar upproriskt och kassörskan himlar med ögonen.

    Kommentar av Shoppping Bitch — 2008/02/16 @ 17:11

  38. det bästa inlägg jag någonsin läst. /s

    Kommentar av farbrorsara — 2008/02/21 @ 13:07


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

