Konsum

2008/01/26

Finansinspektion

Filed under: Gästspel — by konsum @ 18:15

Inskickat av L:

Jag svarar i telefonen i lilla affären:

– Ja hej, jag var inne och handlade innan, det var en kille som satt i kassan. Det var så att jag fick betala för en kasse, fast jag hade med min egen i tyg med mig.
– Jaså ja, okej. Du får gärna komma tillbaka så får du tillbaka de pengarna.
– Ja, du kan ju kolla med killen som satt i kassan. Jag har kvittot kvar. Jag tar med det och kommer in.
– Det är inga problem, kom du bara.
– Ja men det blir inte idag. Jag sparar kvittot.
– Okej, gör så.

Jag berättar för killen i kassan. Ungefär en vecka senare säger han “Nu var han inne! Han med kassen, han fick sina en och femti.”

23 kommentarer »

  1. Rätt ska vara rätt!

    Kommentar av Tomten — 2008/01/26 @ 19:15

  2. Fick han ersättning för kostnaden för telefonsamtalet också? Är väll 69 öre i öppningsavgift iaf… om rätt ska vara rätt dvs.

    Kommentar av Marcus — 2008/01/26 @ 21:19

  3. det kostade säkert dryga tjugan att ta sig dit med buss/bil…

    Kommentar av wille — 2008/01/26 @ 21:42

  4. #3: Eller så passade han på när han ändå skulle och handla? 🙂 Sitter själv i kassan och upphör aldrig att förvånas över hur gnidna folk kan vara.

    Kommentar av Johan — 2008/01/27 @ 00:34

  5. ja vilka idioter de finns
    ok 7 kronor för mycke på en vara kanske om man ändå ska dit men hallå.
    vi hade en typ som klagade på att mjölken kostade 1,20 mer än på ica som ligger 2km ifrån och detta var en fredagkväll kl 22ungefär folk har inget perspektiv på nånting längre och det är bara pengar som gäller för vissa.

    Kommentar av bammbamm — 2008/01/27 @ 02:53

  6. många bäckar små 😀 det är ju tragiskt… han hade säkert inte tänkt på annat under veckan.

    Kommentar av lillavild — 2008/01/27 @ 12:24

  7. Helt rätt!

    Det är alldeles för vanligt att matbutiker ”låtsas” att glömma dra olika rabatter o.dyl.
    Kollar man inte kvittot så är man ju lurad.

    Detta tjänar dom tiotusentals på varje år.

    Djävla apor!

    Kommentar av Sven — 2008/01/27 @ 15:29

  8. Sven, visst är hela världen en sammansvärjning mot dig och alla andra perfekta människor? 😀

    Kommentar av PEA — 2008/01/27 @ 17:18

  9. Rätt ska vara rätt!!!

    Men då ska alla betala sin kasse om de tar en oxå.
    Där ja jobbar sätter många i system att ta påsar.

    Säger inget om en som handlar mycket o missbedömer o behöver en påse till då får de den.

    Kommentar av klirre — 2008/01/27 @ 18:56

  10. #9 Du har helt rätt!! Men det värsta är ju dom som ”glömmer” påsen och sen blir FÖRVÅNADE när man vill har betalt för den. Jag brukar fråga om ”glömska” ska primeras….Det är ju samma sak som om dom glömmer köpa tidning och sen vill ha den gratis för dom inte tänkte på det… Det är ju rätt många snåla kunder som har satt det i system bara för att tjäna 1.50 Men dom vet man ju vilka det är, så jag brukar slå in en kassa utan att dom har tagit någon, och när dom sen ”upptäcker” att dom ”glömt” den säger jag bara…. Inga problem;)

    #7 sven: Tror du verkligen att vi gör fel med vilje för att tjäna mer pengar?? Det är ju inte kassören/kassörskan som får dom extra marginal-kronorna i lön. Vanliga extrapriser kommer till oss via sk prisfiler och det händer tyvärr ibland att filen inte innehåller rätt EAN-kod. Tex att man ska ha nötstek billigt och förhandlat med Scan om kvantiten. Då läggs ju den EAN-koden inte. Sen fixar dom inte att ta fram tillräckligt med nötstek. Då får man hem Coops Nötstek istället som inte är med i filen… Risk för fel eller??

    Sen finns det ”kombi-försäljningar” oxå. Typ 3 findus microrätter för 59:-

    Då ska man lägga in ALLA olika varianter i en ”prisbuffert” för att det ska stämma. Men tror du inte då att findus tagit fram en NY sort (tex EM-målen, Sclager-målet osv) Och missar man det funkar ju inte kombin om nån köper nån av dom….

    En sista sak Sven. Det är inte ofta kunden ”märker” att den fått betala för LITE för varan. Och det tycker jag är jävligt snålt…. Gnälla på kassörskan för att den fått betala 2 kronor för mycket men säger inget när dom ”fått” en vara utan att betala för den… Näää då ”ser” du inget…..

    Kommentar av För_länge_i_butik — 2008/01/28 @ 08:59

  11. #10: det är väl inget märkigt med att ingen klagar om de får för mycket pengar tillbaka. Var och en är naturligtvis sig själv närmast.

    Kommentar av Mattias — 2008/01/28 @ 16:24

  12. Jag skulle såklart säga till nästa gång jag handlar,precis som att jag säger till när jag betalt för lite.
    Men inte skulle jag ringa in ! halva summan gick ju åt där typ ..

    Kommentar av Samara — 2008/01/28 @ 16:36

  13. #11 Många som gnäller för att dom fått betala 1-2 kronor för mycket brukar säga: ”det ska vara rätt, det är inte pengarna det handlar om” (inser själva hur snåla dom är)

    Jag brukar fråga om dom skulle göra likadant åt andra håller… och givetvis säger dom att dom skulle det…..

    Och så finns det alltid dom (ofta samma personer som gärna köper gammal mat till halva priset) som tycker att påsarna ska vara gratis… Det är det ju i klädbutiker osv… Och dom kostar nästan ingentig för butikerna (typ 20 öre)

    Vi hade ju ändå varit tvunga att få in dom marginalkronorna på nåt sätt, hade vi inte tagit betalt för kassarna skulle vi vara tvunga att höja priset på varorna istället.

    Det är ju bara att köpen en tygkasse så är ju problemet löst…

    Kommentar av För_länge_i_butik — 2008/01/28 @ 18:11

  14. Men det ÄR ganska irriterande. En kassörska på mitt ICA slår nästan alltid in två plastkassar om man köper en. Liksom, två liter mjölk och två plastkassar. Vad ska jag med den andra till?!? Upptäcker det alltid hemma.

    Kommentar av annapanna — 2008/01/28 @ 23:06

  15. Det är inte pengarna, det är principen. Rätt ska vara rätt som sagt. Man vill inte bli pippad!

    Inte så att jag själv skulle orka bråka, har man väl kommit hem är ju besöket history så att säga…

    Handlar denna blogg verkligen om Konsum? Ny för mig. Måste följa den. Att gå och handla är ju en hel värld. En fin värld.

    Kommentar av Svensson — 2008/01/29 @ 11:59

  16. Ja, men om man har med sig sin egen kasse så är antagligen 1,50 dyrbara pengar.

    Kommentar av Cineast — 2008/01/30 @ 13:41

  17. Haha, jobbar också i butik, känner igen mig så mycket!

    Kommentar av Joakim — 2008/01/30 @ 19:03

  18. Som sagt, principen att butiken försöker skinna en på ännu mera pengar är det viktiga, inte 1.50 i sig. Hur många kunder har butiken per år? Multiplicera med 1.50 och hejsan, sköna pengar rakt ner i vinstkolumnen.

    Ett annat test är att väga t.ex. köttfärsen ni köper och se om vikten egentligen stämmer. När jag jobbade i butik gjorde den lokala chefen alltid så att den vägde lite ”för mycket”.

    Hela det här med kassarna är egentligen en helt absurd fråga. När andra länder avvecklar konceptet med plastpåsar behåller Sverige dem eftersom de giriga handlarna vet att de tjänar oerhört mycket på dem. Så hävda din rätt, drar någon en kasse för mycket eller i onödan så kräv dina 1.50 tillbaka och påpeka för chefen vad dennes anställda håller på med.

    Kommentar av Golge — 2008/01/30 @ 22:59

  19. Kunde han ge något signaliment på den som fått sin kasse gratis så att ni sedan kunde kräva denna person på pengar? 😀

    Kommentar av Anna — 2008/01/31 @ 16:25

  20. Satan vilken underhållande blogg. Jag hoppas för mitt liv att jag inte glömmer bort att besöka denna flera gånger. Grymt underhållande. Tack för ett gott skratt och ett förgyllande av min dag!

    Kommentar av Micha — 2008/02/08 @ 12:55

  21. Jag brukar fråga om dom glömmer ta med hink när dom går till skogen och plockar bär också…

    Kommentar av Fritz — 2008/02/13 @ 19:41

  22. Hahahaha… Fy fasen vad klockrent!

    mvh/en annan ”konsumjobbare”

    Kommentar av Anna — 2008/02/19 @ 23:32

  23. råkade oxå slå in en kasse fel, jobbar på ica.. där får man en 25 kronors chek om man hittar att ett pris inte stämmer ute i butiken och kassan.. så när jag slog in tantens påse fel så krävde hon en check plus att hon vara väldigt noga med att få sina 1.50 oxå..

    Kommentar av ida — 2008/03/12 @ 14:40


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

