Konsum

2007/12/18

Veckopeng

Filed under: Coop — by konsum @ 08:58

Vi försökte jobba undan en respektabel kö, och jag hörde i periferin att en lite smått berusad man vill ta ut pengar i P’s kassa. ”Det går bra”, sade P och drog mannens MedMera-kort.

– Tyvärr, det går inte med det här. Är du säker på att det är rätt kort?
– Javisst. Får jag se på det.

Mannen kisade noggrant på kortet, stoppade tillbaka det i plånboken och tog sedan upp det igen.

– Prova det här då.
– Men det är ju samma kort?
– Nej. Nej.
– Okej.

P drog kortet och det gick fortfarande inte att betala med kortet. Mannen fick tillbaka kortet, stoppade det på sin plats i plånboken och fingrade på alla andra kort. Till slut bestämde han sig för att ta upp det igen.

– Prova det här då.
– Nej, det är samma som vi har provat förut.
– Nej då, jag har inte tagit upp det där kortet förut. Det ska finnas pengar på det här.

Kön i min kassa hade plötsligt växt till sin dubbla storlek, och den enda som hoppfullt hängde kvar i P’s kassa var en lång och gänglig man med Thorsten Flincks rörelsemönster och igendammade gultonade glasögon.

Han pustade och frustade och trampade demonstrativt och kastade upprörda blickar mot den frejdige mannen med MedMera-kortet, som för övrigt fortsatte att visa upp sitt medlemskort. Till slut tröttnade Thorsten Flinck-mannen och spottade på bred stockholmska ur sig:

– Va fan är det med dig, har du fått veckopeng eller? Stå här och ta upp tid och plats för en annan… Skaffa dig kontanter istället!

Kortmannen tittade upp på den andres skäggprydda ansikte, log lite snett så att en krokig tand tittade fram, och fortsatte sedan sitt kortletande.

– Vaihelvete, har du inga pengar? Gör som alla andra och ta ut pengar innan du ska handla. Du fattar att du förstör för alla andra va? Det enda du gör genom att betala med kort är att hjälpa dem att övervaka, men det kanske du gillar? Ja, det gillar du nog eftersom du uppenbarligen inte kan klara dig själv, nån måste ta hand om dig.

Thorsten Flinck-mannen blev mer och mer animerad, men kortmannen hade precis avslutat sitt köp och tagit ut sina pengar med hjälp av ett Swedbankkort som han hittat efter sjuhundra försök.

Jag såg framför mig hur den här situationen växer till ett fullskaligt bråk och insåg att kortmannen skulle bli fullständigt krossad. Kortmannen vände sig till P och Thorsten Flinck-mannen och log något som förmodligen var menat som ett Charmigt Leende™.

– Jag tackar för er hjälp och ert tålamod och önskar er en god kväll.

Thorsten Flinck-mannen muttrade något ohörbart och räknade med yviga gester sina hundralappar som han hade fiskat upp ur sin rockficka.

23 kommentarer »

  1. Sååå underbart!!! Jobbar själv i butik, och nu innan jul får jag höra både det ena och andra. Situationen att kunden vill ”pröva samma kort igen”…för att det KANSKE finns pengar denna gången händer varje dag. Visst, jag förstår oxå att det kan vara pinsamt när det står ”köp medges ej”…det händer mig själv oxå. Men jag skulle ALDRIG be personalen dra kortet igen. God jul till alla!

    Kommentar av Lily — 2007/12/18 @ 09:13

  2. En liten undran till er i butik.. Har en kompis som jobbar på ica maxi och hon sa att om det blir ”köp medges ej” är det förmodlingen inga pengar på kortet men det kan även bero på annat. De säger aldrig att det inte finns pengar för det kan ju bli lite pinsamt för kunden.
    Men två ggr på Hemköp har kassörskan sagt precis så till mig ”Nä, tyvärr du har inga pengar..” Fast jag VET att jag har pengar, och då får man pinsamt lämna kvar sina saker, gå till bankomaten utanför och ta ut pengar som man visst hade..

    Kommentar av Jennie — 2007/12/18 @ 10:49

  3. Jennie: i alla fall inom Coop lyder man i viss mån under banklagar, och då får/bör man inte uttala sig om folks konton (eller nåt liknande?). Du har dessutom rätt, det kan lika gärna vara tekniskt fel.

    Kommentar av konsum — 2007/12/18 @ 11:17

  4. Det är rätt! Man ska alltid vara trevlig mot folk som inte förväntar sig det, de blir så härligt förvirrade då 😉

    För övrigt en underbar blogg!

    Kommentar av Ergilweb — 2007/12/18 @ 12:53

  5. # 2: Det kan vara struligt att få kontakt med banken bara, även om det finns pengar.

    Fast i mitt fall beror det oftast på att jag inte har pengar. *suck*

    I alla fall, skön lirare! *s* Nog för att jag själv blivit vansinnig om jag stått bakom honom i kön, men men… Är väldigt förtjust i det här citatet: ”Stå här och ta upp tid och plats för en annan” – är det ordagrant? 😉

    Kommentar av bani — 2007/12/18 @ 17:48

  6. Testa med att skaffa ett riktigt visakort och inte den billigare varianten med maestro och dylika kort, på detta sätt går det utmärkt att göra ett offlineköp

    Kommentar av Thomas — 2007/12/18 @ 18:39

  7. När jag var och handlade på min ica-butik här i Uppsala idag så var det en man i kön som oavbrutet muttrade om att allt skulle ”ta så jävla lång tid och folk borde betala kontant och lägga undan sina kort”. Kan det vara en folkrörelse, finns det en facebook grupp som har inriktat sig på korthat eller var det samma man?

    Kommentar av alice — 2007/12/18 @ 19:05

  8. Jag har efter min tid här på Konsumbloggen blivit nästan neurotisk när jag handlar. Har jag alla korten framme i tid? Säger jag till i god tid om att jag vill ha på beloppet och inget kvitto? Log jag och sa hej? Lägger jag varorna på lagom stort avstånd från varandra och med koden mot mig? Sist jag var in blev det total kortslutning och jag blinkade förvirrat och sa ”inget kvitto tack!” istället för hej. Kanske har mannen i den där kön läst Konsumbloggen längre än jag har :-).

    Kommentar av Broken Haiku — 2007/12/18 @ 19:43

  9. #8: hahaha.. jag är lika! och jag tänker alltid att de som sitter i kassan på min konsum säkert också läser konsumbloggen, och kanske klickat in på min länk,kännerigen mig från mitt jobb kanske, som ligger nära, o har superkoll på att jag är duktig när jag handlar! paranoid kanske.

    #7: om man har jättebråttom så är det irriterande med folk som betalar med kort, som inte fattar hur man gör riktigt, gamla tanter tex, som knappt ser vart de ska trycka o trycker fel osv. inget ont om gamla tanter, men ofta så är de väldigt struliga med ‘nymodigheter’ när allt flyter på så är det ju bar asmidigt med kort. det är väl mest om man själv är stressad som kortkrångel är jobbigt..

    Kommentar av Igel — 2007/12/18 @ 20:24

  10. #9 Jag ser faktiskt hellre lite kortkrångel än när folk ska betala hela summor i mynt >< det tar mycket längre tid än lite kortkrångel

    Kommentar av Sandra — 2007/12/18 @ 20:50

  11. S N Y G G T
    (BE-) S K R I V E T !

    Kommentar av Alvas pappas blogg - http://alvaplutten.blogspot.com/ — 2007/12/18 @ 20:56

  12. #10 haha, ja.. absolut!

    Kommentar av Igel — 2007/12/18 @ 22:53

  13. Jag säger aldrig något om att det inte finns pengar, vid ”köp medges ej”, utan brukar säga – du får pröva med ett annat kort, det verkar vara problem. Nio av tio kunder fattar ju själva, när de ser ”köp medges ej”på displayen. Myntsamlarna kan vara både bra och dåliga, beroende på kölängd.

    Kommentar av Lily — 2007/12/19 @ 09:32

  14. Jag tycker i alla fall att det går sjukt mycket fortare när det är lite krångel men kort än alla som ska stå och strula i evigheter med mynt och sedlar för att betala jämn summa…

    Kommentar av jonte — 2007/12/19 @ 20:15

  15. fast jag tycker ändå det oftast tar längre tid med gamla tanter som strular med kort än gamla tanter som vill lämna jämna mynt. låt tanterna betala med pengar, alla älskar inte kort

    Kommentar av Igel — 2007/12/19 @ 23:17

  16. Nu har jag inte varit på Konsum eller ICA på hur länge som helst. Men, går det inte bra mycket snabbare att betala med kort än kontanter?

    Kommentar av utlandsMartin — 2007/12/19 @ 23:53

  17. Det är väl typiskt svenskt att gnälla på sånt här, va? Jag blir själv precis lika irriterad som Torsten Flinck-mannen, fast jag är tyst..

    Så kommer man utomlands, speciellt långt söderut i europa, där folk står lugnt och köar trots att köerna är milslånga och i kassan sitter det nån som har som sport att förflytta varorna så långsamt som möjligt framåt. Ingen gnäller, ingen suckar.

    Vi är nog så vana vid att allting är rätt effektivt här. Fast det är ju bra.

    Kommentar av Maria — 2007/12/20 @ 09:32

  18. utlandsMartin: På ICA går det snabbare med kort än pengar för där får man dra sitt kort och slå kod medan kassören registrerar varorna. Så då är det bara ett ‘ok’ klart när varorna är registrerade. På Coop måste kassören dra kortet efteråt, och då är det inte smidigt längre. Varför coop har såna maskiner förstår jag verkligen inte.

    Kommentar av Kristian — 2007/12/21 @ 23:03

  19. Om en kassör/kassörska påstår sig veta att du ej har pengar på kortet så dra till med någon spydig kommentar – för det kan personen i fråga aldrig veta. Man får inte upp ett saldo på ICA/COOP, det kan du bara få på banken. Och som någon sa, oftast är det problem med kontakten till banken, inte faktiskt tomt på kontot…

    Kommentar av Nina — 2007/12/22 @ 10:53

  20. Vilken trevlig historia. Blev så där mysvarm. Du fyller våra liv med glädje, Konsum.
    God jul!

    Kommentar av Sadie — 2007/12/22 @ 17:57

  21. Jag jobbar i bokaffär och när vi får ”Medges ej” så är det just det, köpet medges inte för att det inte finns pengar på kontot. om det är något annat fel, får vi upp andra meddelanden, t.ex. att den inte får kontakt med banken och att köpet måste offline-registreras. Jag brukar inte säga att det är för att kunden inte har pengar, utan att köpet inte medges av banken och erbjuda mig att parkera kvittot så att kunden kan gå till en bankomat.

    Men jag har själv varit med om att när mitt kort var avmagnetiserat och kassören var tvungen att knappa manuellt, så hävdade han att köpet inte gick igenom för att jag inte hade några pengar. Men jag såg att han knappade in fel siffror! och då borde han ju fått något annat felmeddelande, väl? Det var på coop, är det samma meddelande där, oavsett skäl?

    Kommentar av Amanda — 2007/12/27 @ 10:44

  22. Haha. Gullig gubbe.

    Kommentar av Cineast — 2008/01/20 @ 18:07

  23. Jag trodde att det alltid var kört när köpet inte medges, men har ändå varit med om vissa som det funkar för vid andra försöket. Men annars är ju oftast anledningen att det inte finns pengar, vilket vi inte ska säga, vissa vill dock veta mer så jag kan säga att det KAN vara för att det inte finns några pengar eller fråga om de vet att det finns pengar. Hursomhelst tycker jag inte man behöver skämmas för det, det händer lite då och då, vissa verkar vilja sjunka genom golvet. Jag tycker inte det behövs, behöver man föra över eller hämta pengar så det tar lång tid kan man alltid parkera kvittot så det inte stannar upp för alla andra. Det löser sig för det mesta. Glöm inte att andas.

    Finns meddelande om att ”terminalen offline” också, men ”medges ej” kan betyda både pengabrist och annat, så som någon skrev, det kan man aldrig veta. Kunden vet oftast bäst själv, även om de kan ha glömt bort nån räkning som plötsligt dragits etc.

    Kommentar av Annchen — 2008/02/17 @ 16:27


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

