Konsum

2007/11/30

Eko

Filed under: Gästspel — by konsum @ 18:43

Inskickat av Hanna:

Jag jobbar i en förbutik till en Coop Extra där vi har både spel och kondis. Många av våra kunder är antingen hetsiga spelkunder som måste få all uppmärksamhet på en gång, eller damer som ”bara ska ha en liten kondisbit, FORT, för snart går bussen!”.

Båda typer av kunder brukar ofta inleda samtal med att skrika ett gällt ”hallå” till oss som jobbar där. Ett gnälligt, högljutt och oerhört otrevligt sätt att påpeka att man vill bli expedierad.

I fredags stod jag och min kollega bakom disken, jag sorterade tidningar och han städade, när vi möttes av ett ”haallåå!?” från en äldre dam.

Som svar gastade kollegan ”haallåå” på exakt samma sätt och damen ryggade tillbaka och såg väldigt förnärmad ut.

73 kommentarer »

  1. Jaha, och hur ska vi kunder bete oss då om vi vill ha perosnalens uppmärksamhet? Skicka ett SMS innan vi går hemifrån? Harkla oss så högt våra gamla lungor tillåter? Klä av oss nakna? Banka käppen i disken? Le vänligt, ta av skorna, tassa fram till disken, be om förlåtelse att vi vill köpa något och om personalen inget märker, ta på skorn igen och kila över till ICA?
    Hallååååå!

    Kommentar av Gubben — 2007/11/30 @ 19:15

  2. Gubben: Det räcker väl med ett enkelt hej för att påkalla uppmärksamhet? De var ju i närheten och skulle lätt höra det. Skulle någon skrika ”haallååå” till mig skulle jag också jävlas tillbaka.

    Kommentar av E — 2007/11/30 @ 19:28

  3. Det var ju asbra av kollegan! Jag jobbade på ett bageri ett tag och kunder kom ofta in och sa ”bulle”. Bara det: bulle. Inget hej eller nåt. Jag ville ofta svara med att sträcka fram handen och säga ”Sara, trevligt att träffas!”, men jag vågade aldrig.

    Kommentar av Sara — 2007/11/30 @ 20:43

  4. Klockrent ^^

    Kommentar av Henrik Sundholm — 2007/11/30 @ 21:57

  5. Så enkelt… HEJ!

    Kommentar av Gubben — 2007/11/30 @ 22:03

  6. Bra gjort! Jag är så trött på folk som ska fråga något när man är på golvet och bara säger ”Du!” eller ”Hallå där!” Vad hände med ”Ursäkta mig!”??

    Kommentar av milla — 2007/11/30 @ 22:12

  7. Just det, 40-tallisterna har fan inget vett i huvudet. Dom måste haft taskig uppfostran. Jag brukar oxå ropa hallåå tillbaka eller helt och hållet ignorera kunden och gå vidare. Det är väldigt lätt att säha ursäkta eller hej. Gubben kan gå och ta sigg någonstans.

    Kommentar av Ickerea — 2007/11/30 @ 23:00

  8. Hur svårt är det att dra till med ett artigt ”Ursäkta” egentligen?!?! Kunder har inget hyfs alls

    Kommentar av Thezz — 2007/11/30 @ 23:18

  9. Av alla kunder man som personal stöter på i en butik, så är det oftast ungdomar som är trevligast. Mycket sällan får man handskas med en sur och grinig 19:åring, och mycket sällan säger dom inte ”ursäkta mig” eller ”tack”.

    Ett halvår har jag jobbat i branschen och sura kärringar och gubbstruttar som luktar illa står mig redan upp i halsen.

    Det värsta är när man går längs hyllorna, och bakom sig hör man ett desperat ”hallåå! HALLÅÅÅ!” eller: ”Duu! hallå du!”

    Kommentar av svenil — 2007/11/30 @ 23:20

  10. En gång fick jag höra ”Hoho hallå hörru du, du där! Jobbar du här?”. Det var många favoriter på en och samma gång.

    Kommentar av Bagarn — 2007/12/01 @ 00:12

  11. *svenil…kan inget annat än instämma.

    Kommentar av Jag — 2007/12/01 @ 00:14

  12. exakt. allt jag kräver är att någon ser mig som en människa och inte en maskin och därmed bemöter mig på samma sätt som den persone vill bli bemött. vill man få ett skrik till svar så skriker man såklart, vill man få ett trevligt bemötande så är man trevlig. enkelt va?

    Kommentar av hanna — 2007/12/01 @ 02:17

  13. japp, värdigt bemötande är ett absolut minimum i alla lägen!

    Kommentar av Alvas pappas blogg - http://alvaplutten.blogspot.com/ — 2007/12/01 @ 02:38

  14. Jävla gnällblogg. Hela bloggen är ju som en enda stor pensionär, gnäller på allt som har med butiker att göra. Är personalen inte uppmärksam så måste man ju säga till och ett hallå eller hej är väll helt okey.

    Kommentar av Perra — 2007/12/01 @ 09:16

  15. Håller helt med Sara. Jobbar i en butik där vi slår in paket åt kunder, som närmar sig kassan, slänger upp varan på disken och medans jag ler och säger hej så glor de argt och säger ”julklapp!”.
    Vanligt folkhyfs borde gälla.
    Perra: det handlar inte om ouppmärksam personal, det handlar om vanlig hövlighet. Man skriker helt enkelt inte åt folk. Ursäkta funkar så bra så.
    Har för övrigt en personlig favvis: de som knäpper med fingrarna för att få ens uppmärksamhet, som om man var deras hund eller betjänt, gärna medans man talar med en annan kund.

    Kommentar av Bakom kassan — 2007/12/01 @ 11:48

  16. Jag har jobbat på en grill som även hade nattöppet. Efter att någon av de lokala nattklubbarna stängt så kom det en hel massa alkoholpåverkade människor. Ungdomar är så sjukt mycket trevligare än vuxna även när det är alkohol med i bilden.

    I överlag är ungdomar trevligare mot ”alla” än vad vuxna/äldre är. Det finns många vuxna/äldre som är otrevliga mot ungdomar men förväntar sig att man ska vara trevlig tillbaka.

    Och så säger dom att ungdomar är så otrevliga nu för tiden?

    Kommentar av Sofia — 2007/12/01 @ 11:53

  17. ”Ursäkta mig”?!
    Vafan, ska jag be om ursäkt för att jag vill spendera mina pengar och för att personalen ska göra sitt jobb?
    Folk i serviceyrken i sverige borde få en resa till usa, så dom kan få se vad service betyder.

    Kommentar av Anders — 2007/12/01 @ 13:53

  18. ”Ursäkta.
    Jag ber så mycket om ursäkt för att jag upptar er tid ni som är expedierar, kan jag få handla en bulle.
    Förlåt att jag stör jag har bara väntat 7 minuter medan ni sorterat tidningar.”

    Är det så vi kunder ska tänka-formulera oss för att ni som får betalt för att serva oss ska känna er nöjda?

    Visst ska ni också behandlas med respekt.
    Ingen tvekan om det.

    MEN kanske kunden Agda/Bertil/Sussi som säger -HALLÅ! har väntat ett antal minuter och undrar om ni hör eller ser?!

    Självklart ska vanligt hyfs gälla.

    Men det är inte alltid personal är särskilt trevliga.
    Så vi stamkunder som kanske handlar för tusenlappar varje månad i er affär blir ledsna och söker oss till andra affärer.

    Vi handlar inte hos er för att bli ovänligt bemötta.
    Jag och många med mig byter affär när personal är nonchalanta.

    Men ni kanske helst vill slippa oss kunder så ni får plocka ifred och ha era fikaraster samt lediga helger utan att vi stör?

    Inga problem.

    Vi kan sluta handla hos er om vi stör.

    /A

    Kommentar av Ännelaij — 2007/12/01 @ 14:55

  19. Till svenil.

    Du kanske ska säga till din affärsägare (om det inte är du som äger affären) att sätt upp en skylt om att illaluktande människor, sura pensionärer är ej välkomna p.g.a du ser det som ett arbetsmiljöproblem.
    Kanske du kan koppla in facket och arbetsmiljöverket på detta?

    Tror säkert att den illauktandesurapensionärsgruppen blir glad över att få veta att de inte är välkomna på förhand.

    Eller så kanske du ska byta jobb?

    /A

    Kommentar av Ännelaij — 2007/12/01 @ 15:00

  20. Ja Ännelaij, guuuuuud vad hemskt att all servicepersonal inte gillar alla kunder hela tiden. Verkligen chockerande!

    Kommentar av Lassemaja — 2007/12/01 @ 15:52

  21. Jag gissar på att de som blivit upprörda här bland kommentarerna aldrig har jobbat i butik av något slag?

    Min personliga favorit var när man varit i köket och satt igång diskmaskinen eller nåt, och då varit borta i högst 10 sekunder, får höra ett argt ”hallåååååå, kan man få nån jävla service här eller???” av random gubbe eller tant som sedan påstår att de stått och väntat i tio minuter. ”Jaa, ojoj, förlåt så mycket”, svarar man då med ett ansträngt leende medans man dagdrömmer om att trycka upp en punchrulle i näsan på kunden.

    Eller när man som ensam personal i hela butiken står och pratar i telefon med en kund som vill beställa något och nån snubbe som kliver in i butiken väntar exakt fem sekunder innan han skriker att han ”aldrig mer ska handla på det här stället, och stå och snacka med kompisar i telefonen får man minsann göra på sin fritid!”

    Utöver det så har man ju det klassiska, ovan nämnda:
    Personal: – ”hej hej”
    Kund: – ”bulle!” (utan ögonkontakt)

    Oh, the memories.

    Kommentar av elli — 2007/12/01 @ 16:29

  22. Jo, men nu pratar vi ju Coop. Kända för sin underbara service och vänlighet.

    Kommentar av Vidkund — 2007/12/01 @ 17:09

  23. Vad är det för ufon som kommenterar här som inte vet att ”ursäkta” är det gängse, klassiska, hövliga sättet att påkalla uppmärksamhet i Sverige, på svenska? Det är inget konstigt. Inget vi hittar på för att vi vill känna oss överlägsna. Det är bara något man säger, man GÖR det bara. Som excuse me, Entschuldigung, excusez-moi, przepraszam… Ska du stå och gorma hallå där hörru får du allt ha världens vackraste leende för att det ska uppfattas som hövligt.

    Kommentar av bani — 2007/12/01 @ 17:15

  24. Lassemaja
    Det är inte alls konstigt man blir irriterad över att kunder kan vara ”knepiga”.
    Det som är märkligt det är nog mer att man som personal anser man har rätt att bemöta kunder hånfullt eller strunta i dem.

    Men vad vet jag..kanske det ska vara så du vill bli bemött?

    Kommentar av Ännelaij — 2007/12/01 @ 17:41

  25. Ännelaij
    Antyder du att jag bemöter kunder hånfullt och struntar i dem? Ingenstans i mitt inlägg framgår det att jag gör det. Faktum är att jag är ett föredöme vad gäller kundbemötande. Jag har hög toleransnivå och och håller käft när jag i en annan situation inte hade gjort det. Men, sitter man på ett internetforum får man givetvis räkna med idioter som lägger ord i munnen på en. no offense.

    Kommentar av svenil — 2007/12/01 @ 18:11

  26. Svenil
    DU skriver så här:

    ”Ett halvår har jag jobbat i branschen och sura kärringar och gubbstruttar som luktar illa står mig redan upp i halsen.”

    Mitt svar till DIG var så här:
    ”Du kanske ska säga till din affärsägare (om det inte är du som äger affären) att sätt upp en skylt om att illaluktande människor, sura pensionärer är ej välkomna p.g.a du ser det som ett arbetsmiljöproblem.
    Kanske du kan koppla in facket och arbetsmiljöverket på detta?

    Tror säkert att den illauktandesurapensionärsgruppen blir glad över att få veta att de inte är välkomna på förhand.

    Eller så kanske du ska byta jobb?”

    Jag har inte nämnt något om hånfullt till dig.
    Har ingen aning om du struntar i dina kunder.

    Men kanske..kanske..du borde prata med dina arbetskamrater ”off topic” istf. att dryfta detta här?
    Och det jag uppfattar enl. ditt inlägg här är att suraillaluktande kunder står dig upp i halsen..dvs. att du tycker att de inte borde handla hos dig/er?

    Eller?

    Varför skriver du så om du inte menar det?

    Kommentar av Ännelaij — 2007/12/01 @ 18:34

  27. Det verkar som om några här kanske skulle söka sig till ett annat yrke…

    Kommentar av Gubben — 2007/12/01 @ 19:10

  28. Wow, fick en riktig ”gud vad jag är trevlig”-kick!! Säger alltid ”Ursäkta mig” eller bara ”Ursäkta” om jag måste påkalla uppmärksamhet, och jag säger alltid ”Hej” och försöker möta blicken även om kassörskan/kassören inte säger hej eller ens tittar på mig. Vet ju att man får stå ut med en hel del som kassörska!

    Jag förstår inte hur man kan tro att man kan behandla folk hur som helst och ändå förvänta sig positiv respons. Jag förstår inte hur en del kan anse att bara för att man jobbar i serviceyrke ska man bli behandlad som skräp. Det är alltid lika fascinerande att läsa kommentarerna här och inse att vissa verkligen är sådana, att vissa verkligen anser sig stå över vanligt hyfs och empati.

    Och Ännelaij, VARFÖR skulle Svenil inte få diskutera detta just här, då själva grundinlägget handlade just om detta? Hur on topic anser du att det måste vara för att man ska få diskutera?

    Kommentar av grisen — 2007/12/01 @ 19:16

  29. Visslingen är också kul, gärna i kombination med fingerknäppning. Då kokar det i nävarna…

    Kommentar av ApanOla — 2007/12/01 @ 19:24

  30. När jag befinner mig i en miljö där folk arbetar så försöker jag tänka mig in i deras situation. Av den anledningen skräpar jag aldrig ner, snattar saker, tränger mig före i köer eller ”glömmer” att hälsa. Att klaga på andra yrkesgrupper är hur lätt som helst, men att försöka se deras sida av det är svårt.

    Jag arbetar i butik, och förstår att vissa kunder saknar tålamod, särskilt när de är påverkade (ja, vi får ta hand om alkoholister, narkomaner och spelberoende).

    Om man som människa respekterar andra så har man förtjänat respekt. Så ser jag det. Visar du prov på motsatsen så kan det ju naturligtvis ifrågasättas varför du skall respekteras.

    Kommentar av Strömberg — 2007/12/01 @ 20:56

  31. Jag säger också alltid Hej och Ursäkta om jag ser att kassörskor och personal är upptagna.

    Det är rätt självklart.

    Men OM någon vid något tillfälle,
    Typ en äldre dam.
    Säger -HALLÅ!!

    ÄR det då helt OK att skrika tillbaka
    -HALLÅ!
    ???

    Och sedan tycka att man som personal gjort rätt och dessutom diskutera detta i ett forum kopplat till Konsum?

    OK, om nu Konsum och dess personal tycker att detta är ok..så
    Får det vara så.

    Till Grisen:

    Svenil får gärna diskutera detta här.
    Men han kopplade ihop fel inlägg till det jag skrev.

    Ni, som arbetar inom detaljhandel etc. har all min respekt.
    Inte tal om annat.
    Men, det är respektlös av servicepersonal..enligt mig…att under BETALD arbetstid inte vara så proffsig att man kan bita ihop och vara serviceminded och inte ryta åt kunder.

    OK om man tar det personal emellan.

    Men what goes around comes around.

    Så..det finns alltid andra affärer att handla hos.

    Och säkert finns det andra arbetsgivare att arbeta hos..ifall vi kunder nu är så besvärliga så ni inte orkar med oss.

    Kommentar av Ännelaij — 2007/12/01 @ 21:08

  32. ”Och så säger dom att ungdomar är så otrevliga nu för tiden?”

    Jo tjena. Det märks fram för allt i klassrummet: ”oj du, kom hit”, så kallar de flesta elever på högstadiet på sina lärare nuförtiden. Otrevligt? Skulle nog svara ja på denna fråga.

    Kommentar av Kökshäxan — 2007/12/01 @ 21:12

  33. Jag har tänkt och funderat på hur jag ska bemöta alla som gnäller på detta underbara bemötandet av nämnda kollega till insändaren…

    Herregud, tror ni att vi som är butikspersonal INTE försöker vara trevliga och serviceinriktade? Tror ni att vi ”är till för er” och är era personliga slavar att ryta åt, behandla som smuts osv osv? Självklart måste man väl som kund ändå förstå att man inte SKRIKER eller på annat ohyfsat sätt kräver uppmärksamhet? Det som är felet här är att kunder anser sig alltid vara den parten som har rätt, vilket givetvis är fel. Vi är med människor och därför kan man väl bemöta oss med lite medmänsliklighet och vanligt hyfs?

    Ruttna ägg finns det i alla kartonger, även bland personalen men försök förstå att det finns hos ”kunderna” med, okej?

    Kommentar av Piddster — 2007/12/01 @ 21:46

  34. Som personal är man sitt företags ansikte utåt. Oavsett hur trött du är på griniga kunder, folk som skriker på en eller kunder som ställer frågor; jobbar du som representant för t.ex. en mataffär: Le, nicka, svara trevligt. Jag har jobbat både som kassörska, på golvet i affär, som servitris och i snabbkök, och i alla fall har jag varit tvungen att då och då bemöta otrevliga kunder med ett leende även när jag har velat strypa dem.
    Du avgör själv som personal hur du vill vara, men du får också räkna med att din chef kan bli lack på dig om du skriker och svider mot kunder.
    Jag börjar själv tröttna på alla sura kassörskor som inte ens säger ”hej” till en när man hälsar på dem i kassan.

    Oavsett vad: Jag tycker att man gör fel om man börjar skrika på kunderna. ”Hallåååå!” Det spelar ingen roll om kunden skriker på dig, i mina ögon gör det inte att du har rätt att bete dig likadant tillbaka. Men sure, var och en gör på sitt sätt, och var och en får ta sina egna konsekvenser.

    Kommentar av Ribs — 2007/12/01 @ 22:29

  35. Jag tycker faktiskt inte att det är så farligt om nån skriker, ”hallå” eller ”hallå, hoho, du där, hallå?” osv, jag är där för att hjälpa till och blir ändå glad och försöker göra mitt bästa och bemöter alla kunder glatt.

    Jag skulle aldrig börja koka inombords eller så av ilska för att nån ropar hallå..

    Visst är det lite trist i kassan då man hejar och inte får nån respons, men det händer inte så ofta. Dom flesta hejar och ler och ser glada ut, så ja, det är inget problem för mig.

    Jag älskar att jobba i butik och få vara trevlig och hjälpsam, det är därför jag är där 🙂

    Kommentar av Victoria — 2007/12/01 @ 22:33

  36. Kökshäxan:

    Under mina tillfällen som lärarpraktikant på högstadium och gymnasier i Sverige har jag ALDRIG hört en elev tillkalla en lärare sådär…

    Kommentar av Martin — 2007/12/01 @ 22:43

  37. Hur många av dem som kritiserar ”personalen” bland kommentarerna har själv arbetet i en butik?

    Jäkligt lätt att kritisera när man inte ständigt får uppleva, eller upplevt hur det är. Och allt snack om service o BLABLA BLA!! Så bara för att man får pengar för att göra nägonting så ska man tåla all slags behandling? Är man ingen människa när man utför arbetet. Hmm.

    Är det OK att kunder behandlar en som skit för att man för pengar för besväret? När man skriver på anställningsavtalet, tror ni att det står inskrivet att ni får si och så mkt pengar för att kunderna behandlar er dåligt…nope..

    aja 5 år sedan man arbetade i butik ändå så upprör ämnet, trots att jag mest har goda minnen men det säger väl något….

    Kommentar av Andreas adersjö — 2007/12/01 @ 23:44

  38. jag har arbetat flera år i butik och de flesta som e gnällspikar (klagar om saker)hade faktiskt ingen grund å klaga det är oftast (85% av fallen) nånting kunden själv hittat på i sin lilla hjärna som en normal människa som PÅ RIKTIGT vet/ser hela händelseförloppet kan se att kunden bara snackar skit.

    Kommentar av bammbam — 2007/12/02 @ 01:04

  39. “Ursäkta mig”?!
    Vafan, ska jag be om ursäkt för att jag vill spendera mina pengar och för att personalen ska göra sitt jobb?
    Folk i serviceyrken i sverige borde få en resa till usa, så dom kan få se vad service betyder.

    Kommentar av Anders
    SVAR=personer som Anders borde jobba i butik ett par år innan de uttalar sig.
    SÄG ATT ANDERS ÄGER ETT TRYCKERI.INTE FAN E HANS KUNDER OTREVLIGA MOT HONOM JUST FÖR ATT DE BETALAR PENGAR TILL HONOM (HAN E DERAS SLAV ENLIGT HONOM SJÄLV?)JAG TROR NOG ATT BÅDA PARTER (DEN KÖPANDE OCH DEN SÄLJANDE)ÄR TREVLIGA MOT VARANDRA ÄVEN OM DET ÄR ANDERS SOM ÄR BEROENDE AV DEN KÖPANDE PARTEN.

    Kommentar av bammbam — 2007/12/02 @ 01:12

  40. Min erfarenhet (och jag tror många delar den) är att man sällan får ett riktigt otrevligt bemötande av personal på serviceställen. Jag tycker så klart inte att alla kassabiträden, servitriser m.fl. beter sig exemplariskt, men bemötandet från dem är ingenting jämfört med det man får av många kunder när man jobbar på bageri, på COOP, på 7-11 etc.

    Så klart att alla borde vara trevliga, men i regel är personal fantastiskt mycket bättre på det än vad kunderna är.

    Att tro att personalen väljer att bunta tidningar, snacka med kompisar i telefon, fika eller annat hellre än att betjäna kunden är nog bara paranoia och ren självupptagenhet i de flesta fall.

    Att hälsa på en människa innan man börjar prata är kutym i samhället och borde inte kräva någon extra ansträngning när man ska konversera en expedit eller liknande.

    Till er som tycker att vi som jobbar inom serviceyrken borde hålla käft och lida i tysthet har jag ett förslag: Om ni försöker vara ännu lite extra trevliga nästa gång ni stöter på någon av oss (det borde inte vara så svårt – det kan till och med kännas bra även för er!) kanske vi blir lite gladare och kan vara ännu trevligare mot nästa kund. Eller kanske orka med en till människa som skriker åt oss och skäller ut oss för något som inte är vårat fel.

    Kommentar av Sara — 2007/12/02 @ 01:19

  41. SVAR TILL ÄPELPAJI!
    alltså just den här meningen i din insändare där du ej verkar ha tänkt så mycket är rätt komisk och motsäger sig själv.
    ” what goes around comes around”
    om kunden alltså är otrevlig så är man självklart inte lika trevlig tillbaka heller som man skulle varit till en trevlig kund.
    man behandlas som man förtjänar eller som du uttrycker det
    WHAt GOEs AROUND COMES AROUND kom ihåg de innan du fortsätter med fler idiotiska inlägg

    Kommentar av bammbam — 2007/12/02 @ 01:20

  42. […] är typ min tur nu men skynda på lite då Filed under: jobb — pl @ 1:17 Ett inlägg på Konsumbloggen gjorde att jag drog mig till minnes en kund under eftermiddagen […]

    Pingback av det är typ min tur nu men skynda på lite då « web pages — 2007/12/02 @ 02:17

  43. Jag är alltför trött för att läsa alla kommentarer idag, det märks att många är upprörda och allting beror ju på hur situationen egentligen var. Vi kan väl helt krasst konstatera att vi i Sverige har duktigt mycket oförskämda människor både framför och bakom disken. Det värsta jag vet är det typiskt svenska beteendet att ignorera ögonkontakt med kunden tills man är klar med det man gör. I många andra länder får man ögonkontakt nudd på direkt varvid de säger något eller gestikulerar för att förmedla att de kommer så snart de är klara med vad de nu håller på med. Detta är förbaskat tacksamt om någon redan står med en kund för då behöver man inte stå och nudd på lurpassa för att bli nästa som betjänas.

    Varianter på ”Ursäkta, jag är strax klar, jag kommer till dig härnäst!” och ”Ursäkta, kan jag få hjälp?” är precis lika uppskattade. All aktning till de som använder sig av det i dagsläget, resten får bakläxa :).

    Kommentar av Broken Haiku — 2007/12/02 @ 02:55

  44. Ni som gnäller på kunder hela tiden: BYT JOBB!

    Kommentar av Perra — 2007/12/02 @ 04:27

  45. #37 Kära Martin!
    Nej det är nog vanligare med könsbenämningar… Både i tilltal till skolpersonal som skolkamrater.
    Vilken värld lever du i?

    Kommentar av Gubben — 2007/12/02 @ 11:26

  46. Oj!
    detta rör tydligen upp bland leden.

    Men varför läser ni inte genom inläggen INNAN ni svarar?

    Somliga riktar kommentarer till fel avsändare.
    Andra kommenterar sådant som andra inte ens nämnt.
    T.ex jag.

    Jag anser absolut att vi kunder ska vara vänliga emot butikspersonal.
    Det är orätt att bara behandla personal som crap.

    MEN, att somliga butikspersonal behandlar oss som är kunder som crap tänker inte jag tåla.

    Det finns andra serviceyrken t.ex IT där man ibland får tåla kommentarer samt inte ens hinner äta lunch p.g.a att man vill vara serviceminded och kunder (en del) bryr sig inte om man fått ta en rast.

    Det är också ett serviceyrke, precis som målare eller vad som helst.

    Man får bita ihop..givetvis inte acceptera allt!!

    Det gällde mitt inlägg..om just DEN situationen som var grunden till denna diskussion.

    Javisst, om somliga vill skrika HALLÅ! tillbaka till kunder, vilket de tycker är OK, och dryftar detta offentligt i ett forum kopplat till Konsum så..

    Jag har inget mer att säga.

    Jag lägger ner mina kommentarer eftersom mitt budskap inte gått fram.
    D.v.s att man ska respektera varandra.
    Men när vi/ni är i en arbetssituation kanske man får bärga sig lite innan man gastar tillbaka till en kund (kanske gammal dam med dålig hörsel).

    Sedan kan man och får och framförallt .. SKA diskutera vad man anser vara ett problem.
    Men kunder kan i stort inte vara problemet.
    Däremot somligas attityder.
    MEN då får man sparka på en boxboll, diskutera med kollegorna..

    Man ska inte ta all skit..men ibland får man behärska sig.

    Nu tänker jag inte skriva något fler inlägg.

    Kommentar av Ännelaij — 2007/12/02 @ 11:57

  47. 1. Det här är inget forum, det är min personliga blogg.

    2. Inte på något sätt är det som förekommer här kopplat till Konsum eller Coop på något annat vis än att min älskade arbetsgivare är just Coop.

    3. Jag har ingen bestämd uppfattning om just det här specifika fallet, jag vet bara att jag aldrig skulle kunna svara på sådant vis som förekommer i inlägget.

    4. Om något har bultats fram med hjärta, hjärna, fraseringar och hejjarop på konsumbloggen är det ömsesidig respekt. Har man missat det har man heller inte varit uppmärksam, och har man inte varit uppmärksam har man inte heller på fötterna.

    5. Jag älskar mitt jobb, make no bones about it.

    6. Jag älskar er och er förmåga att argumentera för och emot (ni som bara kastar lite bajs mot fläkten i hopp om att något ska träffa är inte lika imponerande).

    Kommentar av konsum — 2007/12/02 @ 12:11

  48. Vad i hela friden???

    Servicepersonal ska inte behöva lida över VISSA kunder i det tysta. Varför blir vissa av er upprörda över att servicepersonal ibland kan tycka att yrket är jobbigt, det begriper jag bara inte. Inom praktiskt taget alla yrken finns det saker som man ibland behöver få ur sig, bearbeta, helt enkelt diskutera med andra människor. Varför skulle man inte få lov att häva ur sig saker på en blogg bara för att man får betalt? Nu får det väl ändå vara nog.

    Det faktum att det diskuteras här gör ju faktiskt att ilskan inte liggger och pyr under ytan, utan kommer ut här istället för över den där hemska och nedvärderande kunden (som måhända skulle förtjäna det, men nu slipper det.) Bara det faktum att man kan finna stöd i andra hjälper en mycket att vara glad när man väl får de få hemska människor det finns. För tro mig, vissa människor hatar verkligen servicepersonal, det finns ingen annan förklaring.

    Kommentar av ET — 2007/12/02 @ 13:20

  49. det bör påpekas att min kollega var överdrivet trevlig mot kunden i fråga efter ”hallåandet” så hon fick sin bulle/kaka/whatever och gick nöjd därifrån. det var bara principen med att man inte gormar åt andra människor som var det viktiga och det lustiga i att hon kände sig illa bemött när hon möttes av det svaret. då kanske hon fick sig en tankeställare och inte gormar likadant nästa gång?

    Kommentar av hanna — 2007/12/02 @ 17:00

  50. Okej. Jag har försökt fråga några gånger hur man SKA bete sig, om man inte får ropa på någon som är en bit bort. Vi aspies har inte så lätt för det där alla gånger.

    ”bulle” och ingen ögonkontakt låter som autism, inte oartighet.

    Det går bra att radera det här inlägget också. *suckar*

    /aspien med inläggsförsök 3 eller 4

    Kommentar av aspiehuvet — 2007/12/02 @ 22:18

  51. I trädgårdsbranschen är vi butiksbiträden hett efterfrågade under maj månad och det visslas och hallåas en hel del. Allt som oftast blir det en liten kö under tiden man ger tips och råd. Det värsta jag varit med om var när en kvinna grabbade tag i min arm i panik efter att väntat lite på att få hjälp, just som jag vände mig om för att visa föregående kund något. Håller helt och fullt med hanna, folk kanske behöver sig en tankeställare över sitt beteende mot andra människor, och det gäller både butikspersonal och kunder.

    Kommentar av Rica — 2007/12/02 @ 22:25

  52. Man får det man ger…
    Är jag grinig och vägrar hälsa (eller ens notera kassörskans existens) blir jag knappast förvånad om hon beter sig likadant mot mig…
    Le mer folket! 🙂

    Kommentar av vhcbloggen — 2007/12/02 @ 22:44

  53. ”Kunden har alltid rätt” är kanske lite att överdriva, men vi vet ju inget om huruvida Hanna och kollegan gjorde sig förtjänta av ett ”hallååå”. Det har hänt massor av gånger att jag gått in i en butik och inte fått kontakt med kassapersonalen för att de har hållt på att skoja bakom kassan – då blir man sur. Speciellt när det är på pressbyrån där man ofta har bråttom till tunnelbanan.

    Kommentar av Johnny Scharonne — 2007/12/02 @ 23:28

  54. En sak som slog mig… Om man hör dåligt, vilket gamla typer kan göra ibland, kanske man säger ”hallå” högre och då låter det skrikigt och grinigt…

    Kommentar av Johanna — 2007/12/02 @ 23:45

  55. aspiehuvet: Om du med ”inläggsförsök 3 eller 4” menar ”inläggsförsök 2” är jag med dig. Efter att har kammat igenom spamfiltret upptäckte jag ditt första försök (det är alltså inte jag som har raderat någonting). Fint att du provade igen, jag vill jättegärna att alla ska kunna kommentera ocensurerat.

    Kommentar av konsum — 2007/12/03 @ 09:59

  56. Hej Aspie! Jag blir inte stött BARA för att någon ropar på mig, mycket beror ju på tonfallet. Känner du dig osäker på om du träffar rätt i tonfall och andra mer subtila markörer i ditt umgänge med människor är det ju lättast att utnyttja de där givna fraserna, som ”ursäkta, får jag fråga en sak”. 🙂

    Kommentar av bani — 2007/12/03 @ 11:46

  57. Den kund som tycker att det är ok att vissla efter personal kan ju göra det men kan ju vara beredd på att inte få respons från mig. Är ingen hund man visslar efter!

    Kommentar av anna — 2007/12/03 @ 12:25

  58. Det är väl ganska självklart att säga ”ursäkta”. Det handlar inte om att ursäkta sig för att man är kund eller något, utan är helt enkelt det gängse sättet att tilltala främlingar på ett hövligt sätt. Rätt självklart om man har lite koll på sociala konventioner. Dock vill jag påpeka att situationen kan vara den omvända.. jag är som kund alltid trevlig, söker ögonkontakt, ler, säger hej, ursäkta osv. men det händer relativt ofta att man blir expedierad av otrevliga personer som inte hälsar och ibland inte ens tittar på en. En del expediter stirrar stint på varorna som skall slås in utan att så mycket som höja blicken ens för att meddela totalsumman. Okej att det är rätt ovanligt men det händer. Detta gör mig faktiskt sur som kund.. förstår att man kan bli jävligt less av att sitta i en kassa i timtal, men jag som trevlig kund ska inte behäva lida för det. (Som sagt: detta är undantag. Allt som oftast blir man trevligt bemött av personer i serviceyrken.)

    Kommentar av Andreas — 2007/12/03 @ 13:34

  59. Jag förstår inte problemet med att man luftar lite frustration över sitt yrke. det finns, som någon mycket riktigt påpekade här ovan, alltid saker man finner mer eller mindre roliga med sitt yrke. hur ofta hör man inte lärare gnälla över elever eller hemtjänstpersonal gnälla över sina vårdtagare? jag hör det extremt ofta (speciellt från lärare). problemet med just serviceyrken är att väldigt många människor har inställningen ”it’s so hard to find good help these days”. Det vill säga att de ser en inte som en annan människa utan som någon som står lite under dem i rang. och det är frustrerande som personal att få detta bemötandet från människor. man vill bara bli sedd som människa och bli bemött som en jämlik. jag har jobbat inom flera branscher och jag kan säga att detta bemötandet från människor är ganska exklusivt för servicebranschen. Men detta gör inte att man inte trivs med yrket, utan det är ett mönster jag tror alla som jobbat inom service kan känna igen. och detta är en blogg som handlar om erfarenheter och situationer i serviceyrket. då måste det väl gå att lägga fram åsikter som ovan. ni som gnäller: är det så att ni känner igen er själva väldigt mycket och bara inte vill inse att den person ni står och skriker hallåå till kanske också är människor med känslor som förtjänar att bli bemötta med respekt?

    Kommentar av Sara — 2007/12/03 @ 14:58

  60. haha. precis nu när jag läste kom en karl in. såg honom i ögonvrån, o precis när han var framme vid disken stod jag där med ett leende. skulle precis säga ”hej” när han väser fram ett ilsket ”KUVERT!”

    Kommentar av igel — 2007/12/03 @ 15:37

  61. Nu när smark-frågan och likörpralinernas alkoholhalt är avklarade så blir väl nästa steg att fråga Magdalena Ribbing om butikshyfs. Frågeställningen lyder:

    ”Kan det anses acceptabelt att butiksanställda ger otrevliga kunder svar i samma ton som kunderna använder när de påkallar den butiksanställdes uppmärksamhet?”

    Jag väntar med spänning på att få den frågan utredd av folkvettsexpertisen. 🙂

    Kommentar av andreasviklund — 2007/12/03 @ 16:50

  62. jo ja har ochså väldigt blandade känslor till de här eviga ursäktandet men samtidigt känns de att de behövs för o få uppmärksamhet när nån inte ser att man behöver hjälp.
    Men de värsta ja vet är när kassörskor eller personal står o skvallrar o diskuterar personliga saker på arbets tid.
    Eller när dom står o gör annat o inte har en tanke på o titta till kassan lite då o då utan e så inne i sitt eget att kunderna får stå evigheter o vänta,då tycker ja inte att de e JAG som ska säga ursäkta utan snarare personalen men de har de oftast inte vett/utbildning till tyvärr. När ja jobbade i kassan lärde ja mig att man kollade till kassan då o då om man gjorde nåt eller om man stod i telefon eller liknande så sa man alltid ursäkta efteråt och alltid sa hej först och tack efteråt. Men med de så säger ja inte att ALLA kassörskor e dåliga utan de finns både bra o dåliga så klart o alla kunder e inte heller perfekta tyvärr så ja har väldigt blandade känslor till allt detta eftersom ja varit på båda sidorna av kassan.

    Kommentar av katta — 2007/12/04 @ 04:01

  63. Jag har försökt fler än 2 gånger, så det är 3e eller 4e försöket ovan.

    Har dock ingen aning om vad det beror på, men det kan ju givetsvis strula i den här änden åxo.

    Fantastisk blogg förövrigt! Läste igenom hela när jag upptäckte den!

    Hmm.. nu verkar den vägra igen. Är det för att jag skriver in min site? *provar utan länk*

    Kommentar av aspiehuvudet — 2007/12/04 @ 06:26

  64. Jupp. Där var det. Under WEBSITE däruppe får jag inte skriva in min website. Märkligt.

    Kommentar av aspiehuvudet — 2007/12/04 @ 06:27

  65. Konstigt, iochmed jag själv är i servicesektorn bemöter jag all annan butikspesonal jag stöter på med ödmjukhet. Behöver aldrig vänta längre än någon annan, snarare tvärtom då personalen känner igen mig för jag är trevlig mot dem.

    Kommentar av Andreas — 2007/12/04 @ 08:36

  66. Ja, jag är också en kund som stör. Visst är det hemskt med alla dessa kunder i butiken? Kunder som stör medan ni i personalen i lugn och ro vill sortera tidningar, plocka upp varor, prata med kollegor om helgens arbetstider etc.
    Jag ser att ni tittar på mig, och sedan återgår ni till er sysselsättning.

    Jag är en av de kunder som står och väntar medan personalen sorterar tidningar, plockar upp varor eller pratar med kollegor om helgens arbetstider.
    Och efter ett par minuter utan att någon i personalen brytt sig om mig så går jag helt enkelt tvärs över gatan till konkurrenten.

    Kanske butiken måste lägga ner efter ett tag när många kunder har gjort som jag. Och då får ni söka er andra jobb, förhoppningsvis i yrken som passar er bättre än serviceyrken.

    Kommentar av PEA — 2007/12/04 @ 11:01

  67. PEA: Jag tror inte det finns någon inom ett serviceyrke som önskar att kunderna skulle försvinna. Det vore som att jobba med kundservice och önska att ingen ringde in = långtråkigt.

    Men du vet ju själv att ibland händer saker i en butik som mycket väl kan irritera:

    ”Du är i en affär och någon med varuvagn ställer vagnen på tvären i en gång och blockerar totalt för alla andra. Personen ser naturligtvis att du vill förbi, men fattar inte (vill inte fatta?) det.
    […]
    Är folk helt enkelt dumma?
    Bryr de sig bara om sig själva?
    Eller är de bara utstuderat hänsynslösa?”
    – PEAs blogg

    Det finns folk som gillar sitt serviceyrke, och sådana som inte gör det och sålunda borde byta jobb. Men även de som gillar sitt serviceyrke måste väl få gnälla lite över de små gnagande sakerna (det finns alltid sådana saker när det gäller arbete), eller?

    Kommentar av konsum — 2007/12/04 @ 12:26


  68. Ngn: Du, vad är klockan?
    Jag: Emm, kvart över två.
    Ngn:
    Jag: ‘Tack så mycket’. Och ‘Ursäkta mig’.
    Ngn: . Ajuste.

    Kommentar av Borkbork — 2007/12/05 @ 13:17


  69. Ngn: Du, vad är klockan?
    Jag: Emm, kvart över två.
    Ngn: (Vänder sig om för att gå)
    Jag: ‘Tack så mycket’. Och ‘Ursäkta mig’.
    Ngn: (Ser sig om, generad). Ajuste.

    Kommentar av Borkbork — 2007/12/05 @ 13:17

  70. Detta löses lättast genom att sätta dit en liten ringklocka. Jobbigt att behöva ”skrika” åt personalen för att de ska se att man vill betala eller fråga om något vid kassan.

    Kommentar av Lany — 2007/12/06 @ 13:38

  71. Men herre gud! Jag jobbar själv i butik(coop konsum), det är frivilligt att jobba i butik och det är ett serviceyrke. Kunden är det viktigaste vi har. Din kollega är en idiot och borde arbeta någonstans där han slipper träffa människor. Det spelar ingen roll hur kunden gör för att få din uppmärkamhet, han betalar din lön. Pucko!

    Kommentar av Robban — 2007/12/07 @ 22:10

  72. Det där med att inte titta på andra kunder när man håller på med en kund ser inte jag som otrevligt. Jag tror att kunden som betalar eller blir betjänad är angelägen om att man tar han om honom/hemme först, och inte får känslan av att vara i vägen för kunden efter.

    I instruktionerna som jag har fått från min arbetsgivare så står det att vi skall ta hand om kunder en i taget, vilket jag tycker är rimligt.

    Kommentar av Strömberg — 2007/12/08 @ 15:46

  73. oj, snacka om att ha kommit till droppen som fick bägaren att rinna över! jag hade nog inte betett mig så mot en kund, utan brukar vara rätt bra på att ta vilka beteenden som helst (så länge de inte är hotfulla). håller med robban, men samtidigt är vi alla människor. tom. chefer jag haft har ibland sett rött & de facto SNÄST AV jobbiga kunder. och jag tycker absolut inte att man inte har nån rätt att gnälla på sitt jobb, för det har man, oavsett man jobbar i butik eller som advokat.

    det här med att ursäkta sig är väl snarare ett bevis på vett och etikett? själv ursäktar jag mig alltid när jag ber om hjälp av en expedit, ska fråga en okänd människa på stan någonting, eller på annat sätt söker kontakt med någon jag inte känner särskilt väl.

    strönberg: in agree. jag anser att kunden man för tillfället expedierar ska man ha full fokus på, då känner han sig uppskattad och sedd. han vill nog inte vänta på att de som står efter honom i kön, eller vart de nu står, ”bara” ska ställa sina frågor eller ”smita emellan” med nåt. det är enligt mig samma sak som att tränga sig före med sin kundvagn i kassakön. om nån frågar mig nåt medan jag expedierar en kund säger jag nåt i stil med: ”ett ögonblick, jag hjälper dig när jag expedierat klart mannen här” eller hänvisar personen till att ställa sig i kön/ta en nummerlapp. tycker inte att det ska ses som otrevligt. tycker snarare att personen som tar illa upp bör se över sitt beteende: vad är det han/hon tror är så speciellt att han/hon alltid ska gå före andra och ges uppmärksamhet 24 timmar om dygnet? alla är väl ändå lika mycket värda?

    Kommentar av PB — 2007/12/08 @ 18:28


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

