Konsum

2007/11/20

Den absoluta sanningen om likörgodis

Filed under: Coop — by konsum @ 11:01

I ett utfall av vad som närmast skulle kunna kalla citizen journalism (huh?) skrev jag till Karamellkungen för att reda ut det här med likörpralinernas eventuella berusningseffekt:

Hej!

Jag har två enkla frågor som jag tror kan beröra många:

1. Hur många procent alkohol innehåller de likörpraliner man kan hitta i
era ställ?

2. Kan någon levande (i vilken ålder som helst) på denna jord bli berusad
genom att äta nämnda godisar?

Tack på förhand och all kärlek.

Svaret lät inte vänta på sig, jag blev omedelbart kontaktad av Ulla på Karamellkungen:

Hej,
vi säljer Pandas likörkonfekt och den innehåller 2,8 vikt% alkohol.
Rent teoretiskt kan man nog bli påverkad, men jag tror inte man orkar äta så
många utan att det står en upp i halsen… ;o)
Mvh
…………………………*
Ulla B.
Konsumentkontakt
Karamellkungen AB
Box 729
169 27 SOLNA

30 kommentarer »

  1. ”tror inte man orkar äta så
    många utan att det står en upp i halsen”

    Wanna bet?

    Kommentar av bani — 2007/11/20 @ 11:27

  2. Bra där! Grävande journalistisk i den högre skolan.

    Kommentar av Stellan — 2007/11/20 @ 11:36

  3. Sweet!
    En kundtjänst som använder smileys. Det gör mig mer sympatisk till företaget helt klart.

    Kommentar av Stoffe — 2007/11/20 @ 11:40

  4. […] Konsumbloggen har tagit tag i ett riktigt I-landsproblem, nämligen alkoholhalten i likörgodiset. Svaret från Karamellkungen låter inte vänta på sig: 2,8 procent. […]

    Pingback av salt » Blog Archive » Konsum reder ut — 2007/11/20 @ 11:40

  5. Btw, 2,8 viktprocent motsvarar 3,5 volymprocent. Det betyder att det är ungefär den starkare varianten av folköl man får i sig.

    Men hur många milliliter innehåller då en likörkonfekt? Dvs hur många måste man sätta i sig (eller iaf öppna, bita av och sörpla i sig) för att få i sig motsvarande en fegis?

    Kommentar av Stoffe — 2007/11/20 @ 11:43

  6. Om man plockar ur dom 2,8% enbart så orkar man med fler…

    Kommentar av Gubben — 2007/11/20 @ 11:44

  7. Då kan man ju också fråga sig om den viktprocenten som anges är för en hel godis, eller bara för likören. Är det för hela godisen blir ju volymprocenten i själva likören ännu högre än 3,5 volymprocent som Stoffe skrev, eftersom chokladen inte innehåller någon alkohol alls utan allt är koncentrerat till likören.

    Men om vi antar att det gällde likören så att volymprocenten är 3,5 så behöver man nog äta 100 stycken för att få i sig motsvarande en ”stark” folköl. Att de rymmer 5 ml likör är väl inte orimligt?

    Kommentar av Monika — 2007/11/20 @ 13:12

  8. Stoffe: Jag vet inte jag, jag tycker det ser rätt oproffesionellt ut att anvälnda smileys i kundrespons.

    Må så vara att fröken Ulla snappade upp glimten-i-ögat-attityden i konsums mejl, men ändå.

    ;o)

    Kommentar av Blärp — 2007/11/20 @ 14:13

  9. Monika: 5ml är mer än man tror. Jag tippar att de innehåller som allra mest 1,5 till 2ml

    Kommentar av Blärp — 2007/11/20 @ 14:15

  10. Naw, va gullit svarat! Och smileyn får hon tumme upp för! 😀

    Kommentar av Frida — 2007/11/20 @ 15:27

  11. Om man kunde bli berusad av likörpraliner så lovar jag att man hade känt till det som tonåring ;). Angående smileyn, så är det självklart tummen upp oavsett om det så skulle vara VDn för bolaget som skrev den, herregud vi lever på 2000-talet och dessutom i blogvärlden!

    Kommentar av Littleflea — 2007/11/20 @ 15:38

  12. Jag har sett en fullvuxen person köpa en stor påse med likörpraliner bara för att snabbt kasta i sig halva påsen direkt personen kom ut ur butiken. Det visade sig vara en nykter alkoholist som sedan en tid tillbaka inte drack alkohol alls men verkade tycka att just den chokladen var något utöver det vanliga. Farliga grejer, det där. Kan vi få en ”Spritchock i barnens godishylla”-rubrik i Aftonbladet, tack? 🙂

    Själv har jag inte ens tittat mot lösgodiset sedan inlägget om snoriga näsor och smutsiga händer, också det viktig kunskap…

    Kommentar av andreasviklund — 2007/11/20 @ 16:21

  13. andreasviklund: Du har sååååå rätt, gegget och gojset från folk som äcklar runt med otvättade händer (kanske t ex direkt efter att ha varit på dass utan att ha tvättat nävarna) är ett bra mycket mer brännande ämne än om man eventuellt, eventuellt kan bli något lite pyttapåverkad av några punschpraliner för mycket. Fattar inte varför svenskarna måste vara så hysteriska kring allt som gäller alkohol!!

    Kommentar av jonathan — 2007/11/20 @ 18:01

  14. Har hört om folk som blivit stoppade av utblåsningstest sedan de ätit likörgodis – men inte på grund av att de varit berusade – utan för att de haft spritångor i munnen. För övrigt fattar jag inte hur de där blåstesten fungerar – och jag har aldrig kört berusad – inte ens på en likörgodis.
    Blodprovet visade visst senare att personen i fråga inte var alkoholpåverkad – men det är ändå meckigt att behöva följa med till stationen när man egentligen är på väg någon annanstans.
    http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/7/7227/2218.pdf

    Såg att även munsköljvatten ger utslag:
    http://www.sr.se/cgi-bin/isidorpub/PrinterFriendlyArticle.asp?Artikel=1375297&ProgramID=83

    Kommentar av Kronberg skrattar och ler — 2007/11/20 @ 18:24

  15. Jameeeen vem vill ha alkoholen i de där pralinerna….Nääädet är godiset som är gott…Men man orkar ju inte så många man vill…Punschpokaler är min favvo….!

    Kommentar av Deercat — 2007/11/20 @ 19:27

  16. Att det skulle vara oprofessionellt att använda sig av smileys bara för man råkar sitta i kundtjänst på ett företag är trams. Det är snarare ett tecken på att personen i fråga besitter social kompetens då hon besvarade Konsums lätt komiska ton i mejlet.

    Jag gillar hur du går till botten med alla dessa möjliga och omöjliga frågor. Heja!

    Och ja, jag tycker Sverige får ta och spänna av lite med alla larm hit och dit. Försvinnande små alkoholmängder i godis, bakterier på ditt och datt (vi har ett immunförsvar – förhoppningsvis – som är skapt för att och faktiskt BEHÖVER utsättas för nya bakterier för att hålla sig starkt) och ständigt nya motsägelsefulla rön om hälsovådliga ämnen och så vidare. Sluta larma – börja ta reda på fakta, forskare!

    Kommentar av Ung tant. — 2007/11/20 @ 20:07

  17. Haha det är ju nästan så att man måste testa hur många man måste äta innan man blir påverkad, får ringa karamellkungen och beställa en kubikmeter likörpraliner =)

    Kommentar av Linnea — 2007/11/20 @ 23:01

  18. Fast i detta fallet var det väl ingen som var hysterisk, eller?

    Kommentar av Andreas — 2007/11/20 @ 23:34

  19. Har man bara tillgång till tillräckligt många praliner bör det ju vara en rätt lätt match att få i sig en rätt rejäl dos vätska utan att för den sakens skull äte särskilt mkt godis.

    Som föräldra-ledig och journalist-wannabe skall jag ta mig 17 köpa 10 st, tömma dem i ett mätglas o se hur mkt det blir!

    /Alvas Pappa!

    Kommentar av Alvas pappas blogg - http://alvaplutten.blogspot.com/ — 2007/11/21 @ 09:05

  20. Jag vet att min kusin en gång fyllde upp ett snapsglas med innehållet från pralinerna, jag minns inte hur många det behövdes men det var en ansenlig mängd.

    Kommentar av Carola — 2007/11/21 @ 09:23

  21. Alvas pappa: Gör det! Rapportera hemskt gärna om hur det går. Kanske måste jag skriva ett uppföljningsbrev till Ulla.

    Kommentar av konsum — 2007/11/21 @ 09:29

  22. Undrar om det är lika många snoriga ungar och skitiga fyllon som gräver i lösgodiset inne i godisbutiker som i mataffärer? Nånting säger mig att det kanske är fräschare godis i godisbutiken. Det är lättare att slinka förbi och gräva i matbutikens godishyllor, tror jag iaf. Men jag kan ha fel. Finns det nån godisbutiksanställd som läser här – beskriv gärna hur lösgodiset behandlas hos er.

    Jag har inte heller köpt lösgodis sen jag läste det där inlägget. Men tyvärr finns en del sorts lösgodis som inte går att få tag på i färdiga påsar. De där långsmala polkagrisarna som ”Karamelldespoten” säljer, t ex. Risken finns att när jag saknar dem tillräckligt så kommer suget att vinna.

    (”Karamelldespoten” kallar jag dem för, pga att de vägrar ta in mina två favoritsorter från Webes – nån jäkla smakpanel hos Despoten har tydligen dissat de sorterna. Men man envisas istället med att sälja en del äckligt tvålgodis från no-name-fabrikanter, godis som både luktar och smakar schampoo. Despot-fasoner.)

    Kommentar av degbunke — 2007/11/21 @ 11:11

  23. Apropå utblåsningstest.
    Grunden i den typen av test är att alkohol lätt förångas i luft. Har du alkohol i blodet kommer det vid gas-bytet i lungorna ske en förångning av en proportionell del av alkoholen i blodet.

    Om du sedan alldeles nyss haft en alkohohaltig dryck/vara i munnen, må så vara en likörpralin eller en klunk vodka, så finns det en del alkohol kvar.

    Detektionen i moderna alkoblåsmätare sker med små bränsleceller som kan förbränna alkohol. När dessa celler förbränner alkoholen genereras en ström och man kan mäta upp spänningsnivån över ett kalibrerat motstånd som indikation förekomsten av/mängden alkohol i blodet/luften.

    Kommentar av TomasR — 2007/11/21 @ 14:17

  24. Hon måste ha skrivit fel, för man får nämligen inte ha mer än 1,8 vikt% i alkoholhaltiga preparat (vilket likörgodis är) vilket motsvara 2,25 volym%. Denna gräns beror på att man inte behöver betala alkoholskatt för preparat innehållande etanol med den procenten eller mindre.

    Kommentar av arbetsskygg — 2007/11/21 @ 18:05

  25. Appropå alkoholhaltiga saker, jag köpte sån ”saftessens” (Mor-Mor’s) häromdagen, och döm om min förvåning när innehållsförteckningen säger att det innehåller ”alkohol: 5,8% v.t”. Nu vet jag inte vad v.t står för, men det låter skumt.

    Visserligen ska man vara extremt dum i huvudet för att dricka det där… det smakar EXTREMT starkt outspätt (ja, jag var tvungen att smaka).

    Kommentar av Blärp — 2007/11/21 @ 22:20

  26. det kanske inte är någon vidare hysteri om likörkarameller nu, men den dagen ungdomar börja ersätta baja maja-tvättsprit med dem kommer socialen få upp ögononen.

    men då är det redan för sent! ¤domedagsmusik¤

    undrar just hur många likörgodisar det behövs för att ett litet barn ska bli berusat… de lär ju vara bra mycket mer lättpåverkade.

    Kommentar av Frida — 2007/11/22 @ 00:16

  27. Attans!

    Kommentar av Vanja — 2007/11/22 @ 10:23

  28. Fast jag måste dela med mig av den här: Min far var ute och körde bil och hade likörkonfekt som färdkost. Blir stoppad i en poliskontroll precis när han har ätit en godis och blåser icke-godkänt. Trots att han då visar upp godispappret tror poliserna honom inte. Till slut efter mycket om och men fick han iaf blåsa om och blev självklart godkänd.

    Kommentar av Hannah — 2007/11/23 @ 03:41

  29. Annars kan vi ju räkna som föjer:

    1. En ask innehåller 2,8%(viktprocent) alkohol och väger 350g
    det innebär (350*0,028) 9,8 g ren aklohol.

    2. Alkohol har en densitet av 789g/Liter. En ask motsvarar alltså (9,8 / 789 ) 0,0124 liter eller om man så vill 1,24 cl REN alkohol.

    3. Den normala alkoholhalten i en sup ligger på 40% (volym) Vår ask motsvaras alltså av (1,24 / 0,4) 3,1 cl 40% volym.

    Vi kan dessutom göra det smått vilda antagandet att alkoholen bara finns i likören, alltså inte i chokladen eller sockerskalet…

    Så… Om man verkligen anstränger sig att tömma en ask på all likör i ett litet glas så får man till priset av en ask, sprit motsvarande rätt precis en 3:a

    En söt och rätt sliskig nubbe till priset av finsprit på krogen! 😉

    Kommentar av Andreas — 2012/12/05 @ 17:31

  30. commercial real estate investment broker job description

    Den absoluta sanningen om likörgodis | Konsum

    Trackback av commercial real estate investment broker job description — 2016/06/23 @ 22:52


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

