Konsum

2007/11/19

En ny snabb mun i present

Filed under: Coop — by konsum @ 09:48

Ni kanske minns det rafflande jippot och den tillhörande internutbildningen ”Miljonfrågan”? Min butik kom tydligen vid något tillfälle topp fem (eller något liknande) och kunde förvänta oss en gåva från företaget.

Efter att hungrigt diskuterat möjligheterna att få en personalmiddag, biobiljetter, osttallrikar eller picnicfiltar var spänningen på topp när en låda märkt ”Miljonfrågan” levererades av postverket (egentligen av Citymail, men postverket låter mer rekordeligt).

Paketet slets upp och efter en stunds letande hittades följande:

Nya krafter för trötta munnar

Med en slogan som på en gång lyckas vara tramsig och irriterande (för att inte tala om snuskig, om man har en sån dag) och en förpackning som bara stinker av nittiotals-ironi och flåshurtig låtsas-ungdomlighet väljer man att presentera vinsten. Vad som fanns i den lilla asken kändes nu mindre viktigt, det var redan fastslagit att den här topplaceringen var inget värd.

Själva lådan vecklades upp och avslöjade sitt innehåll:

En öppnad låda

Jag tog upp en och närstuderade den:

En närstudie av lådans innehåll

Texten på flaskan, som är ungefär lika lång som vilket pekfinger som helst, lyder: ”MUNDUSCH FÖR TORRA MUNNAR – mirakelmetod för ett evigt frågande” .

Vad detta sänder för signaler kan diskuteras i oändlighet, men jag är förbryllad över att ingen tänkte på att det kan uppfattas som lite uppkäftigt att skicka ut det här till butiker som uppenbarligen tjatar sig hesa om att medlemskortet är bra. Det känns lite som att om ett gruvföretag skulle skänka en arbetare en större hacka i födelsedagspresent – som att de vill säga ”bättre kan ni”!

Det här är ingenting som gynnar mig varken i mitt yrke eller privat, det här är enbart en påminnelse om att alla pengar som jag skulle kunna tjäna går till en krullhårig Henrik Schyffert-dyrkande (inget ont om Henrik) pr-konsult med löst sittande skjortor och tonade Ray-Ban Wayfarer-brillor.

18 kommentarer »

  1. men du, de där fick vi också och vi har mig veterligen inte hamnat på nån topp fem-lista. skulle tippa på att alla får dessa så kanske ni får nåt pris sen OCKSÅ. som du själv sa, lite drygt annars 😛

    Kommentar av Tina — 2007/11/19 @ 10:17

  2. Jag tycker det är konstigt att konsum tydligen kör sånt drive om miljön. På mitt coop så förpackar de en massa grönsaker helt i onödan, i plast och plasttråg, sen säljs de med lösviktspris! Jag har gnällt, men de sa att de inte hade plats i disken annars.

    Kommentar av Saga — 2007/11/19 @ 11:17

  3. Haha, ja härlig motivation det där är.

    Jobbar själv på statoil, och just nu har vi en tävling där vi skall sälja så mycket som möjligt av en ny sorts korv.

    Och första pris till 20st är en Ipod Nano, och de nästa 30 får en SonyEricsson w200. Och de nästa 70 får 2 biobiljetter.

    Så då känner man att man får lite motivation iaf.

    Kommentar av oobum — 2007/11/19 @ 11:56

  4. 3: Hur gör man, rent praktiskt, för att sälja extra mycket korv på en bensinmack? Frågar man kunder vid kassan om dom kanske ska ha en korv till vindrutetorkarna? Och funkar det i sådana fall?

    F ö så är det intressant hur bensinmackarna färdas allt längre på sin väg från att vara just bensinmackar till att mera vara en slags landsbygdens sleven. Vilket iofs är bra. Särskilt när osten tar slut en söndagkväll.

    Kommentar av Johan — 2007/11/19 @ 13:45

  5. Min butik kom i alla fall tvåa i tävlingen men jag har inte heller någon aning om vad vi har för pris att vänta. Munsprayen har vi också fått och den gick åt som smör i solsken när den dök upp personalrummet:D

    Kommentar av hanna — 2007/11/19 @ 13:54

  6. Saga, förpackad mat är en bidragande orsak till att mat används effektivt. Det minskar spillet vilket kan vara bra för miljön. Särskilt ifall man bor på en ort med sopförbränning.

    Jag hoppas förresten ”konsum”s butik får något annat pris för sin topp-fem-placering.

    Kommentar av Kund — 2007/11/19 @ 17:05

  7. Byt anställning!

    Kommentar av Gubben — 2007/11/19 @ 18:46

  8. Näe vad jag tycker det var elakt! Om ni hamnar på femteplats har ni uppenbarligen ansträngt er hårt. Och då förtjänar ni all uppskattning. Hur j-a svårt kan det vara att visa det på ett vettigt sätt? Allvarligt, hur svårt kan det va?

    Man undrar ju om det sitter några på internkommunikationen och hånskrattar så de gråter åt det här..

    Kommentar av saran — 2007/11/19 @ 21:20

  9. Va tråkigt och snålt

    Kommentar av Sanna — 2007/11/19 @ 22:34

  10. Men gud vad löjligt. Hoppas ni får nåt bättre pris också. När jag jobbade med telemarketing blev jag erbjuden den absolut töntigaste belöning jag någonsin hört om. Om mitt arbetslag sålde ett visst antal abonnemang/bredband/bambusockor (eller vad det nu var vi sålde) så skulle chefen gå i tutu-kjol en hel dag. bheöver jag nämna att ingen jävel nappade? Fåntrattar.

    Kommentar av Andrea — 2007/11/19 @ 22:41

  11. Låter som en toppenpresent! (eller inte) Men man ska vara tacksam för det lilla och vem vet, någon på jobbet kanske led av muntorrhet och blev jätteglad över att äntligen få ett gratis botemedel 😉

    Kommentar av Linnea — 2007/11/19 @ 22:49

  12. Munduschen fick vi åxå och vi var absolut inte topp 5 så nåt bättre pris borde ju dyka upp…

    PS: Munduschen smakar inget vidare…

    Kommentar av Jensa — 2007/11/19 @ 23:50

  13. På skånska låter muntorrhet och munterhet likadant. Kanske var det en skånsk lustigkurre som kommit på den geniala idén att skämta lite med resten av coop-Sverige?
    Ni är för muntra – ett spray mot munterhet.

    *Långsökt*

    Men – med en sån miljöbelastande och onödig pryl – så måste förklaringen bli ytterst långsökt – för någon logisk förklaring kan ni knappast få…

    Kommentar av Kronberg skrattar och ler — 2007/11/20 @ 18:37

  14. Men.. är det sant? Det var det sämsta jag hört på ett tag.

    Sök jobb på eventavdelningen och styr upp?

    Kommentar av Ung tant. — 2007/11/20 @ 20:12

  15. Det påminner mig om att vi en gång blev erbjudna tre olika saker att välja på i julgåva från företaget jag då jobbade på. Temat var ”fritid” och det var bland annat en hopfällbar stol som man kunde ha med till skogen när man plockade svamp. Trevliga presenter kan tyckas, det var bara det att vi var uppsagda allihopa och fabriken skulle stänga. Så det var lite ”Välkommen till arbetsklösheten” över alltihopa.

    Kommentar av kimmuller — 2007/11/20 @ 23:33

  16. När jag jobbade på Konsum fick vi, vid jul, plocka av alla saker som fanns kvar efter kampanjer som ”köp jättemycket kattmat och få äckliga tillbehör till ditt djur” Man blir ju så till sig av hela den där gratis- skynda-plocka på dig-grejen så vad jag minns kom jag hem med två Semper-special-extralånga barnmatsskedar, en Shebakattmatskål, 4 kräftknivar och en Lipton termosmugg.
    Jag har varken barn eller djur. På den tiden drack jag inte te. Då återstår kräftknivarna. Kräftknivar??

    Kommentar av Ellinor — 2007/11/21 @ 01:08

  17. Mundusch?! Herregud… Det här inlägget tillverkade min dag, som det heter på ren svenska.

    Kommentar av VB — 2007/11/24 @ 13:49

  18. Hej snabba munnen. Hur går det med munsprayen? Ger den effekt i din butik?

    Kommentar av Selma — 2007/11/26 @ 16:26


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

