Konsum

2007/10/30

Ett brev till dig

Filed under: Coop — by konsum @ 12:31

Hej.

Det är jag. Du känner förmodligen inte igen mig, trots att vi har träffats en, två, ibland tre gånger om dagen i många år nu.

Men du känner antagligen inte igen mig, skulle inte märka om jag bytte frisyr, spelade dum eller tappade en hand och ersatte den med en tjusig krok.

Du räcker fram ditt betalkort med blicken fäst på koddosan och en iver spänner din kropp. Som att det är nu det börjar. Det vi alla väntar på börjar i samma ögonblick som ditt finger vidrör dosan.

När allt är betalat och du har packat dina varor fint i påsen skulle jag vilja hejda dig och säga

du har fel, det är nu det börjar.

61 kommentarer »

  1. Jag får gåshud och blir lycklig: Jag är inte längre säker på att Konsum är en kvinna i 25-årsåldern vilket jag tidigare fått för mig. Men Konsum är någon som kan skriva! Fortsätt! Skriv romanen om vår tid! Kram!

    Kommentar av Hélène — 2007/10/30 @ 12:55

  2. Ja du…..så här är det nog för många inom service yrket, vi är bara en mellanhand för kunderna att få hem sina varor. Inte fan bryr dom sig om hur vi mår, hur jobbigt det kan vara att sitta och le en hel jävla dag fast man inombords mår skit.

    Vi är inte en människa för dom….vissa kunder bryr ju sig inte ens om att få ögonkontakt med den som sitter där bakom kassan.

    Och ändå gillar man sitt yrke….heja alla dom kunder som får en att må bra, får en att skratta och le en stund….dom som trots långa köer väljer att stå och vänta i din kö för att få handla av just dig…DOM är guld värda.

    Kommentar av Jag — 2007/10/30 @ 13:14

  3. Ja, vi är utbytbara, det är en sak som är säker. Jobbar på bibliotek. Händer att en kund kommer in och säger(tex):nu har jag hittat boken!
    -Jaha (?????)
    Då har vi haft skiftbyte för en stund sedan, och han har pratat med min kollega, som är 20 år äldre, 10 kilo tyngre och har grått kortklippt hår. Och de ser inte skillnad på oss!!!!

    Kommentar av Santina — 2007/10/30 @ 14:40

  4. Heja Konsum!

    Kommentar av Blåskägg — 2007/10/30 @ 14:49

  5. Varför skulle vi bry oss? Jag ger väl blanka fan i vem som tar emot mina pengar när jag handlar, jag ger fan i vem som administrerar mina räkningar, jag bryr mig inte om vem som fixar den trasiga tvättmaskinen i tvättstugan. Jag vet inte vilka som städar trapphuset eller när dem gör det, vaktmästaren heter Larry och jag varken vet eller bryr mig om hur han mår, hur gamma lhan är eller om han är gift. Jag har inte en aning om vem som är min brevbärare, jag vet faktiskt inte ens vilka som sitter i kommunfullmäktige eller om dem sover eller gråter om nätterna. Vet ni det? Skulle inte tro det, sluta gnäll så förbannat då. Butikspersonal måste verkligen vara en av de mest gnälliga yrkesgrupperna som finns, byt jobb om det nu är så hemskt då.

    Kommentar av Brittsten — 2007/10/30 @ 16:02

  6. Brittsten… du jobbar inte med människor va? 😉
    Konsum – tummen upp! Fint skrivet. 🙂

    Kommentar av vhcbloggen — 2007/10/30 @ 16:14

  7. fint skrivet 🙂

    Kommentar av Svartkompass — 2007/10/30 @ 16:23

  8. fantastiskt bra inlägg! när man en gång har jobbat inom servicebranchen blir man aldrig samma människa igen på nåt sätt. ser mycket helt annorlunda och från ett annat håll än andra.

    Kommentar av Sara — 2007/10/30 @ 16:55

  9. Jag är bartender. Min ICA-kille handlar lika ofta av mig på krogen som jag gör av honom på ICA. Ingen av oss låtsas riktigt om att vi vet vilka vi är när vi ses på den andres område.
    Ni konsumtyper är minst lika ”anonymiserande” som vi kunder.

    Kommentar av evil — 2007/10/30 @ 18:07

  10. VHC: Jag förstår bara inte när ni ska inse att ert yrke innebär att ni ska sitta och le åt stressade människor. Det är det ni jobbar med. Klarar ni inte av det eller tycker om det, skit i det då. Byt jobb. Det är inte värre än så. Grejen är bara att det är ett jävla gnällande på servicefolk jämt.

    Kommentar av Brittsten — 2007/10/30 @ 21:32

  11. Men snälla. Tagga ner, hon gnäller inte. Ingen gnäller på dig heller.

    Kommentar av Kursteen — 2007/10/30 @ 21:39

  12. Brittsten – Vilken ruggig attityd, prova att le nån gång (mot vem som helst). Det känns varmt inombords då. *ler* 😛

    Kommentar av vhcbloggen — 2007/10/30 @ 22:10

  13. Intressant text – brukar skämmas när jag betalt och inser att jag inte haft ögonkontakt.

    Brittsten – visst KAN man tycka som du och visst FÅR man men JÄVLAR vilket tråkigt liv du ÄR. Och jösses vad mkt av mina bekymmer i livet som är knutet till jeppar som du!

    Kommentar av Alvas pappas blogg - http://alvaplutten.blogspot.com/ — 2007/10/30 @ 23:22

  14. Brittsten: Du har en poäng & det är att man nödvändigtvis inte måste engagera sig i hur folk man handlar av eller köper tjänster av mår, eller ens vilja lära känna dem. Dock utesluter väl inte det att man behandlar dem med värdighet?! Jag bryr mig heller inte om vad tjejen som svarar på Telias kundtjänst heter [förutom om jag måste lägga det på minnet inför nästa samtal] eller hur många barn hon har, men det förhindrar inte att jag är trevlig mot henne. Det är just arrogansen folk vänder sig emot: att en del människor verkar se det som en rättighet att vara snäsig & sur bara för att de inte skall etablera någon djupare relation med personen bakom charkdisken eller kassan på Konsum.

    Och varför skulle servicepersonal ha mindre rätt att gnälla? Så länge man inte sätter ut det över kunderna får man gnälla hur mycket man vill, för även om detta att stöta på en del idioter eller träffa stressade människor ingår i jobbet, innebär inte det att man vackert skall acceptera att bli behandlad hur som helst.

    NEJ, jag tänker inte byta jobb, för jag älskar mitt jobb & jag trivs jättebra på min arbetsplats. Min förhoppning är att en dag äga min egen butik, må det vara en klädaffär eller en Ica-butik, men jag vill äga min egen butik. Jag trivs med att arbeta inom handeln. Det utesluter emellertid inte att jag kan klaga ibland, och det ger mig inte mindre rätt att ”gnälla” än någon annan bara för att jag har ett serviceyrke. Jag slår vad om att du ibland gnäller över ditt jobb!

    Till sist vill jag poängtera att de flesta kunder är trevlig & glada. Det man kommer ihåg vissa dagar är sorgligt nog idioterna- men då har man å andra sidan nåt att göra en historia av på Konsumbloggen! 😀

    Kommentar av Elin — 2007/10/31 @ 00:13

  15. Intressant och läsvärd artikel. Jag har tänkt många gånger
    om de i kassan kommer ihåg mig också. Jag går till en liten
    butik så det är oftast samma personal där.

    Det är särskilt en kassörska som prata med ibland när jag är där. Det är nog mest hon som pratar mest. 🙂 Jag har tänkt
    ibland om det är något fel att prata med henne som arbetar i affären. Hon verkar tycka det är roligt att prata med.

    Annars har jag mina ”favoriter” i andra affärer med när jag går och handlar.

    Kommentar av Sören — 2007/10/31 @ 01:09

  16. Nej Elin jag sa heller inte att du hade mindre rätt att gnälla, det jag vänder mig emot är att personer i serviceyrken tycks tro att de har så hemska jobb bara för att personen som handlar av dem inte säger hej eller råkar prata i telefon.

    Alvas pappa: Jag är inte ett liv, dock så har jag ett. Och angående hur du får till det hela angående min tråkighet eller inte, är det inte minst lika tråkigt att gnälla över sitt jobb jämt och ständigt? Det är i princip det denna blogg ägnar sig åt. Förutom de ibland underbart galna historierna som jag hoppas ska dyka upp något mer frekvent här. Like the old times.

    Kommentar av Brittsten — 2007/10/31 @ 01:11

  17. Väldigt fint skrivet Konsum 🙂

    Kommentar av mumintrollet — 2007/10/31 @ 02:09

  18. Jag har då en förmåga att komma ihåg mina kassörskor.
    I alla fall där jag är stammis.

    Kommentar av attblinagon.blogg.se — 2007/10/31 @ 02:37

  19. Vem gnäller?

    Mycket fint skrivet, konsum.

    Kommentar av Ung tant. — 2007/10/31 @ 09:05

  20. Jättefint skrivet! Men jag märker faktiskt när ”mina” kassörskor byter frisyr tex, men jag brukar inte kommentera det… Kanske ska börja göra det?! Och ”mina stammisar” som handlade av mig när jag jobbade på konsum för 15 år sen hejar fortfarande på mig när vi möts! Det är kul!!

    Kommentar av Linda — 2007/10/31 @ 09:29

  21. Det handlar nog mer om vett & etikett, Brittsten. Man pratar inte i telefon när man har besök hemma, liksom man inte pratar i telefon när man köper en tjänst eller vara av någon. Då koncentrerar man sig på den situation som råder [såvida man nu inte får ett samtal som handlar om att ens dotter är döende]. Annat är bara oartigt & förhindrar dessutom arbetets fortgång, så att andra kunder får vänta längre på sin tur än de har lust med. Som du själv skrev jobbar ju servicemänniskor med stressade personer- vem vill stå & köa i tio minuter bara för att Lena-Britt Svensson Sten står & kacklar om sin beställda pedikyr istället för att betala? Kan för övrigt inte läsa någonstans att servicepersonal tycker att deras yrke är värre än någon annans, och om nu nån skrivit det representerar det knappast en hel yrkeskår. Du uttrycker dig dock som om ALL servicepersonal är gnällig.

    Hur som helst: på de flesta ställen kommer jag ihåg kassörskor, serveringspersonal osv., åtminstone på de ställen där jag är stammis. Och i min butik vet de flesta stamkunderna vad jag heter & hur jag ser ut, en del av dem är också mycket intresserade av mitt liv i övrigt. 🙂

    Kommentar av Elin — 2007/10/31 @ 10:12

  22. Verkar som att en del som skriver här inte bryr sig om sina kassörskor/kassörer. Det gör jag, jag har en hemlig crush på min kassörska i Ica på hörnet. Hon är rätt liten och späd, har piercingar och är så otroligt vacker.
    Jag brukar handla lite extra ofta bara för att få se om hon är där. Men hon är säkert upptagen, de fina är alltid upptagna.
    Jag får nöja mig med mina dagdrömmar.

    Kommentar av Micke — 2007/10/31 @ 10:50

  23. Glöm inte bort den andra sidan av det hela: otaliga gånger går jag och handlar, hej:et fastnar i halsen när kassörskan inte ens ägnar mig en blick innan hon börjar slå in varorna, inte ens när hon säger summan tittar hon på mig: jag betalar och går. Eller, som det även händer med jämna mellanrum, när kassörskan inte bara inte ens tittar på mig, utan hela tiden pratar med tex kassörskan bredvid, och ibland inte ens gör en paus i samtalet för att tala om summan. Och apropå tidsödande: det händer alltför ofta att jag slår in min kod, tiden går, kassörskan stirrar ut i luften, kommer på sig, godkänner beloppet, och kan ta emot nästa kund. Självklart skulle ett enkelt ”Nu har jag slagit in min kod.” avbryta hennes dagdrömmar, precis som ett högt och tydligt ”Hej!” skulle tvinga henne att titta på mig och erkänna min existens, men alldeles förutom att det skulle kännas en aning oartigt, så är jag blyg och försiktig, och när jag känner mig oönskad är det svårt att ta initiativ.

    (Jag säger ”hon” och ”henne” eftersom detta av någon anledning bara har hänt med kvinnliga butiksarbetare, kanske för att de tycks utgöra en majoritet.)

    Men, när en kund beteer sig som ovan nämnda kassörskor, så är det precis lika oartigt. Det borde vara ren hyfs att visa respekt, svara på tilltal och om inte annat erkänna sin medmänniskan existens – synd att det inte är så i verkliga livet.

    Kommentar av ria — 2007/10/31 @ 12:41

  24. Jag kan inte förstå varför ni blir så enormt stötta av personer som pratar i telefon när dem handlar. Varför skulle vi inte göra det? Jag lägger upp varorna, drar mitt kort och väntar, sen säger jag ”på summan”, knapapr in min kod, packar mina varor och försvinner. Kan någon förklara på vilket sätt detta hindrar ert jobb?

    Och hela jämförelsen om att ha folk hemma på besök fungerar inte riktigt När jag går till affären och handlar skulle jag lika gärna kunna handla av en maskin for all that I care. Hela grejen är att ni resonerar som att det vore en social handling att utväxla pengar mot varor, jag hävdar att så inte är fallet.

    Kommentar av Brittsten — 2007/10/31 @ 14:14

  25. Brittsten: Du behöver inte försvara någonting, du får bete dig hur du vill och känner för, men oavsett vad du tycker så hamnar man oundvikligen i en social situation när man interagerar med andra människor (oavsett vad man gör). Och nej, ditt telefonpratande hindrar inte mitt jobb, och att du knapapr [!] din kod och försvinner är förmodligen ditt bästa sätt att deala med omvärlden. Absolut inget fel med det.

    En del andra tycker dock om att samspela med andra människor, kollegor som medmänniskor, och dessa människor finner vi inte sällan i ett serviceyrke av något slag. Och som alltid när Brittsten upprörs över hur hemsk och fjantig jag är vill jag avsluta med följande:

    Jag älskar mitt jobb och kräver ingenting av någon. Jag tycker bara att medmänsklighet, omtänksamhet och kärlek är saker vi ska slösa och ösa över varandra.

    Kommentar av konsum — 2007/10/31 @ 14:36

  26. (för övrigt är det bara åtta personer av niohundraåttiosju som har klickat på den superhemliga länken…)

    Kommentar av konsum — 2007/10/31 @ 16:42

  27. jag är en av 987 men vil hellre bli den 9:e.. Mne jag hittar ingen superhemlig länk 😦

    Kommentar av Sanna — 2007/10/31 @ 17:56

  28. KOSUM sa det bäst! Men jag vill ändå kräkas på faktumet att det finns m-skor som skiter i sin omvärld. Som anser att det inte spelar nån roll om man sårar folk, bara man inte känner dem. Pajas!

    Kommentar av Alvas pappas blogg - http://alvaplutten.blogspot.com/ — 2007/10/31 @ 18:04

  29. Jo, jag kan stava till Konsum (:

    Kommentar av Alvas pappas blogg - http://alvaplutten.blogspot.com/ — 2007/10/31 @ 18:05

  30. Ursäkta mig lite Alvas pappa, men hur kan du få det till att jag sårar någon genom att prata i telefon när jag handlar? Jag förordar givetvis inte att man ska agera huligan och kasta ruttna tomater på sin lokala butikspersonal. Har du lyckats tolka om det till detta så bör du nog gå en kurs i läsförståelse. Pajas….

    Kommentar av Brittsten — 2007/10/31 @ 20:41

  31. Jag småpratar gärna med kassören/kassörskan, men jag blir lite stressad av att det är så korta varuband både fram o bak på min Konsum (o på min ICA) så jag hojtar mest igenom för att inte ta plats för dem bakom. Men jag säger hej o ler och vänder varorna med streckkoden rätt och bygger inga varuberg och har pengar o kuponger redo… Och försöker ha mina två glin hyfsat under kontroll…

    Men jag fattar problemet. Fast när jag själv jobbade med försäljning över disk ville jag INTE att folk sa ”åh vilka snygga brillor” eller ”vilken snygg blus”, kändes för personligt. Däremot fick de gärna glatt säga tjena tjena! Så jag gör väl samma sak..

    Och att man pratar i mobilen samtidigt är ju mest ett störningsmoment. Ska kassörskan vänta in din andningspaus för att säga summan? Söka bekräftelse mellan dina telefonhm-hm på att ni är överens om att du är nöjd och köpet avslutat? Jobbigt för henne ju! Och SEGT för alla andra i kön som inte vill höra ditt halva samtal!

    Kommentar av Eminemma — 2007/10/31 @ 21:44

  32. Brittsten,,,,du verkar vara en oerhört lycklig och välmående människa. Du sprider glädje kring dig och förmodligen älskar alla i din butik dig……NOT.

    Kommentar av Jag — 2007/10/31 @ 23:13

  33. Ååh, jag kommer ihåg när jag hade en crush på Domus-Emelie. Då spände jag också blicken i koddosan, men det var bara för att jag var så blyg. 🙂 Jag minns hennes första ord till mig: ”Dillchips idag igen – äter du inget annat?” Det var då jag insåg att hon lagt märke till mig också. Nu har hon dessvärre flyttet, eller bytt jobb.

    Kommentar av langstbakibussen — 2007/10/31 @ 23:19

  34. nej brittsten får gärna handla på lidl eller willys så slipper vi se henne (där hamnar förövrigt de flesta otrevliga människor å snåljåpar stackars personal)

    Kommentar av blamm — 2007/11/01 @ 02:05

  35. Det här låter som början på en bra bok 🙂

    Angående kommentarerna… kanhända blir det mycket gnäll efteråt, för att lätta på trycket, eftersom man oftast är så service minded att man inte visar mer än nödvändigt för kunden i fråga. Annars håller jag med Ria i kommentar 23, visst finns det otrevlig kassa-personal också. Otrevliga människor finns överallt. Tur att de är i minoritet dock.

    Hittat en ny inköpslista nu också: http://naktergalning.blogg.se/1193783723_inkpslista_del_3.html

    Kommentar av Annchen — 2007/11/01 @ 03:16

  36. Hej, har länge läst din blogg och tycker att den är underbart underhållande.

    Hittade den gömda länken men blev mest förvirrad 🙂 Kul med lite detektivarbete dock.

    Kommentar av HannaK — 2007/11/01 @ 11:26

  37. Vad är det som börjar?

    Kommentar av ssss — 2007/11/01 @ 16:17

  38. blamm #34
    MMM det är synd om oss.

    Som min chef sa häromdagen när en tant sprang och gnällde på allt och alla. ”Tjuriga kärringar kan gå till Ica Maxi och handla”
    (har nyss öppnat en en maxi i närheten
    Alla vill vi skicka dem vidare nån annanstans

    Kommentar av B — 2007/11/01 @ 16:46

  39. Var är hemliga länken? *får psykbryt*

    Kommentar av bani — 2007/11/01 @ 18:36

  40. Brittsten: Det finns emellertid de som har svårt att göra flera saker samtidigt. Det har hänt mig flera gånger då jag suttit i kassan, att kunder pratat i telefon & helt fastnat i sitt samtal istället för att snabbt lägga upp varorna på bandet & sedan betala. Ibland har jag tom. fått springa efter dem & be dem betala kontant eller med ett annat kort, eftersom de gått iväg innan transaktionen avslutats & så har det visat sig att de inte har pengar på kortet… På det sättet hindrar det mitt arbete & andra kunders inköp.

    Dessutom blir man som kassör osäker på när det är okej att fråga om beloppet, och vad som egentligen ”avtalats” om- en del telefonnissar kan humma till när man frågar om de vill ha det på summan, för att en minut senare (när samtalet avslutats) komma tillbaka & skrika för att de FAKTISKT ville ha det på 300 jämnt!

    Kommentar av Elin — 2007/11/01 @ 22:19

  41. Och för övrigt är det just denna attityd många inom service vänder sig emot: ”skulle lika gärna kunna handla av en maskin”. Även om ni inte vill bli polare med oss, vill vi inte bli sedda som maskiner. Vi är också maskiner & ärlighetens namn: vad F-N skulle ni göra utan alla butiker? Det har ju inte kommit så långt att man kan handla fräscha frukter & sånt snabbt som attan via Internet…

    Kommentar av Elin — 2007/11/01 @ 22:22

  42. Människor, menade jag förstås.

    (spam… :S)

    Kommentar av Elin — 2007/11/01 @ 22:22

  43. Elin:
    Jo ärligt talat så har det faktiskt kommit så långt. Nu minns jag inte adressen till just den sajten eftersom den baserar sig i Sthlm, en stad jag har lyckan att inte bo i.

    Ok, jagär beredd att köpa att folk som har uppenbara problem att göra två saker samtidigt inte ska snacka i telefon då de handlar. Men jag vill fortfarande hävda att själva telefonpratandet inte är ett hinder så länge det hanteras så som jag skriver.

    Några extra saker som är rätt lustiga att se här är hur folk använder sig av personpåhopp då de tapapr sina argument. Jag passerar antagligen som en rätt grå person i min lokala butik eftersom jag sällan yttrar något annat än ”hej” eller ”nej tack” då någon försöker ge mig ett kvitto. Det ni uppenbarligen har fått för er är att jag är otrevlig mot personalen. Om ni bara hade varit kapabla att läsa det jag skrev så var det inte alls vad jag förordade.

    Och nej, jag handlar inte på Lidl eftersom jag inte gillar iden med rufflarföretag som egentligen helst skulle vilja hyra kinesisk slavkraft inställer för vanliga anställda. Och nog händer det att jag handlar på willys, varför skulle jag inte? Dem är ju billigare.

    Kommentar av Brittsten — 2007/11/01 @ 23:36

  44. Men det är ju faktiskt riktigt otrevligt att prata i telefonen när man handlar. Jag tycker det hör till vanligt folkvätt att inte göra det… om jag pratar i telefonen när jag ska betala säger jag alltid till personen jag pratar med att vänta, och tar inte upp samtalet igen förrän jag är färdig i kassan och det är dags för nästa kung. Någon form av respekt måste man väl ändå ha för de som sitter i kassan!

    ps. den hemliga länken är .en bakom krok =)

    Kommentar av läna — 2007/11/02 @ 00:01

  45. Jag måste bara säga, jag tycker det är otroligt kul att träffa människor. Men jag verkar ha nån slags ”ansiktsdyslexi” eller något.. Jag kan behöva träffa samma person tio gånger för att känna igen den. Fast jag minns i princip alltid vad vi har pratat om – ibland ordagrant. Som kommentar 3: det skulle kunna vara jag! Men inte för att vara nonchalant, absolut inte! Nu känner jag iaf igen personalen på mina lokala affärer.

    Sen det där med mobilen. Jag har själv jobbat med kunder och tycker inte alls det är otrevligt med folk som pratar samtidigt om de sköter det snyggt. Man kan ha ögonkontakt och ett leende ändå. Det är inte alltid det är läge att säga till personen att man inte kan prata. Jag är precis lika snabb i kassan när jag pratar som om jag inte gör det. Och lika trevlig 🙂 Det handlar väl ändå om HUR man gör saker också!

    Kommentar av Suzanne — 2007/11/02 @ 00:31

  46. Tack Suzanne! Äntligen en som fattat vad jag menar! Underbart!

    Kommentar av Brittsten — 2007/11/02 @ 01:46

  47. Brittsten: Om du på något sätt försöker likställa det Suzanne så vältaligt och förståndigt framför med det du säger är det verkligen dags för dig att ta en kvällskurs i retorik. Där Suzanne är empatisk och socialt kompetent är du aggressiv och nedlåtande.

    Att det, precis som Suzanne säger, handlar om hur man gör saker är självklart och det är ingen som säger att du som kund ska vara hundra procent fokuserad på kassapersonalen.

    Kommentar av konsum — 2007/11/02 @ 09:46

  48. Brittsten: Du är patetisk. Du är den gnälligaste på denna blogg just nu. Har du tänkt på det din pajas?

    Konsum: Du är en solstråle! 😉

    Kommentar av Fredde — 2007/11/02 @ 10:25

  49. För mig blir det mer tvärtom, när jag träffar konsumpersonalen på stan vågar jag inte heja, ser dem lite som ”celebrity”, typ: alla hejar väl på er jämt och ni känner inte igen någon. Men så är det kanske inte alltså. Jag vågar inte heja.

    Kommentar av denmodernamunken — 2007/11/02 @ 11:36

  50. Jag är precis som denmodernamunken, vågar inte hälsa på mina kasssörskor och kassörer, bara en endaste och det lustaiga är att jag efter en flytt aldrig handlar i hennes butik längre. Men vi bor svin nära varandra och ja, det har bara blivit så att vi hälsar, men jag vet lixom inte om hon vet vem jag är och får därför en pinsamkänsla i magen varje gång vi ses..

    Kommentar av Sanna — 2007/11/02 @ 14:33

  51. […] Apropå kommentarerna till Konsums inlägg…[…]

    Pingback av VHC-bloggen — 2007/11/02 @ 16:22

  52. Jobbar inom hemelektronik som säljare, antar jag får mer kundkontakt än någon i kassan men tyckte texten var häftig.

    Som en annan skrev, har man jobbat inom servicebranschen ändras man som person. Åtminstone i bemötandet av andra människor. Ett leende kostar inte mycket, sen tycker jag det är lite snålt att brusa upp över att människor i service-yrket gnäller. Jag gör mitt jobb så bra jag kan, det är helt enkelt inte roligt på jobbet om jag inte känner jag ger bra service. Folk inom servicebranschen får ta väldigt mycket oförtjänt skit, framförallt när kunder inte inser att man går en bra bit över vad man är betald för ibland för att känna att man får en nöjd kund.
    Att vara otrevlig mot butikspersonal tjänar ingen på, det slutar med en bitter personal som inte går en millimeter utöver vad de måste göra för kunden, vill vi ha det så? Någon av oss?

    Kommentar av Andreas — 2007/11/02 @ 21:48

  53. Brittsten: Jag anser det inte vara otrevligt att bara säga ”hej” eller ”nej tack”. Däremot anser jag att andra beteenden kan vara otrevliga. Som sagt: jag vill inte bli polare med kunderna i kön & de vill förmodligen heller inte bli polare med mig. Det accepterar jag. Jag vill däremot fortfarande behandlas med respekt.

    Angående att prata i telefon när man handlar: i dag hade jag en kund som gjorde helt rätt enligt de oskrivna reglerna om vett & etikett. Hon talade i telefon, men bad person i andra änden att vänta medan hon drog sitt kort & talade om ifall hon ville ha det på beloppet osv.

    Kommentar av Elin — 2007/11/02 @ 22:19

  54. 23an sammanfattar det bäst. Respekt krävs åt båda hållen. Egentligen är det självklart, jag som ser många olika kassörser/kassörskor, men bara mig själv som kund, jag vet att alldeles för många kassörer/kassörskor är riktigt otrevliga. Och de som ser massor av kunder men bara sig själv som kassör/kassörska har såklart motsatta erfarenheten. Jag skulle säga (mycket grovt) att ca 10% av de som jobbar i kassa är rejält trevliga, 50% är korrekta, 20% struntar i kunderna och resten är otrevliga.

    Tyvärr blir det ju en rundgång. När man som kund stött på flera i rad som vägrar att ens titta på en när man hälsar, då blir det tyvärr svårt att engagera sig nästa gång. Och sedan blir det likadant tillbaka och så blir det värre och värre.

    Jag gissar att de som irriterar sig på inlägget just irriterar sig på ensidigheten. Kunderna förtjänar faktiskt också att behandlas som människor, något som oftast glöms bort på den här sidan.

    Inlägget från en bibliotekarie ovan känns nästan ironiskt. Jag satt en gång som konsult och arbetade med en bibliotekarie i fem timmar. Nästa dag hade hon helt glömt bort vem jag var.

    Likaledas klagandet på telefonsamtal. Jag såg en gång en man som mycket ursäktande sa till kassörskan att han måste ta samtalet men först la han fram sitt kontokort. Sedan såg han till att avsluta samtalet så snabbt som möjligt. När han hade gått började hon snacka skit om honom med en annan kassörska (varmed förresten båda struntade i sina kunder). Det är enda gången i mitt liv jag fått säga åt en kassörska att uppföra sig. Däremot har jag ofta tackat de kassörer/kassörskor som är extra trevliga (vilket nästan alltid är på Lidl förresten).

    Kommentar av Kund — 2007/11/03 @ 14:07

  55. Jag skulle hur som helst aldrig vara irriterad mot en kund för att den förra var otrevlig, liksom jag inte skulle vara otrevlig mot en kassör för att den förre jag stötte på var dryg. Jag förstår inte grejen med att sätta ut sitt humör över andra människor…

    I vår butik skulle man få sparken om man var otrevlig mot en kund.

    Kommentar av Elin — 2007/11/03 @ 15:11

  56. Kund: du har helt rätt i att det handlar om ömsesidig respekt, något som (trots att du uppfattar saken annorlunda) brukar framställas om och om igen på den här sidan. Och om igen.

    Kommentar av konsum — 2007/11/03 @ 15:13

  57. angående telefonsamtal borde dom helt förbjudas vid kassan.
    hur många gånger har jag inte får ont i huvudet plötsligt och sekunden efter så ringer någon på mobilen och det enda jag då vill är att kunden försvinner snabbt som fan men strålningen är det ingen som vill prata om.Bara trivseln med telefonsamtal(obs att även om alla inte känner strålningen så betyder inte det att den ej påverkar hjärnan den är iallafall på samma våglängd som hjärnan)

    Kommentar av blamm — 2007/11/03 @ 17:10

  58. min kassörska, som jag alltid går till, hon har en dotter som jag hade hand om när jag jobbade på förskolan. Ett helt år tog hag hennes ögonsten i försvar och handledde henne i hur hon skulle handskas med förskollärarne. För alla tyckte dottern var överbeskyddad och bortskämd och direkt otrevlig. Det var jag som fattade vad mamman missat och vad dottern behövde.
    Det blev jättebra till slut. Men kassörskan, mamman, visar inte med en blick att hon vet vem jag är, att hon bryr sig om vad jag gjorde för henne för ett par år sen, eller att hon över huvud taget känner igen mig alls.
    Om vinu talar om ömsesidig respekt. Det är inte kul när kassörkan inte känner igen en heller. Trots att man har haft en viktig del i hennes liv.

    Kommentar av mammann — 2007/11/04 @ 02:17

  59. jag känner igen alla expediter där jag brukar handla. jag tycker det är beundransvärt att de står ut faktiskt. de blir oftast verkligen behandlade som maskiner. och de långa köerna som jag aldrig skulle klara av, stressen alltså.

    Kommentar av sus — 2007/11/04 @ 10:34

  60. Jag tänkte påpeka precis samma sak som Sus. När jag var nyinflyttad så hälsade ett par av kassörerna alltid på mig, två grabbar i min egen ålder. Jag kan vara ganska nollställd och om jag hälsar så hörs det ibland knappt. Så jag vet inte om de slutade hälsa för att de tyckte att jag inte hälsade tillbaka eller om min tid som nyinflyttad var över och de tyckte de gjort sitt jobb.
    Om det förra är fallet så känns det lite illa.

    Men jag känner igen kassörer i många olika butiker om jag så bara sett dem en gång tidigare. Det man som kund undrar över är om man själv blir igenkänd av kassörerna om man inte är stamkund.

    Kommentar av Joakim — 2008/01/12 @ 04:18

  61. Om man nu prompt måste prata i mobil när man står i kassan, så gör det snyggt åtmisntone. Jag gillar inte heller de som pratar i mobil, som står och skriker och tjoar precis framför näsan på mig, som inte ger mig ett ögonkast och alltså int eger mig en chans och fråga om det ska vara på summan eller vad det nu kan vara jag vill veta.
    Men det finns personer som pratar i mobil, de kommer fram, ler lite ursäktande, visar antingen sitt betalkort eller en sedel, så man vet vad de ska betala med, när de tittar undrande på mig för att veta summan brukar jag peka på tavlan. Oftast är detta personer som man ser (och hör) att de har ett viktigt samtal på g, kanske ett jobbsamtal. Ivf ett samtal de inte kan avsluta bara så där.
    Kanske det gör sitt till att jag jobbar i en stor Coop-butik på en lite ort, så de flesta som kommer är stammisar, och jag kanske t om vet att mobil-prataren jobbar inom det och det eller är chef där och där, och därför (tack vare mitt inside-info, eller by-skvaller, kalla det vad du vill ;)) så reagerar jag inte såå mkt över dessa mobilpratare.
    Men dessa som måste skrika och tjoa och se till att hela butiken hör vad de säger, och som sen inte kan betala innan de pratat klart, de mobilpratarna gillar jag inte.

    Kommentar av Kassörskan — 2008/02/20 @ 12:15


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

