Konsum

2007/10/29

Värdering

Filed under: Gästspel — by konsum @ 11:37

Inskickat av Emma:

Jag arbetar på en butik som säljer massor av olika heminredningsprylar, bland annat tyg i metervara. En kund kommer och slänger upp en tygbit på rullbandet:

Kund: Jag ger dig tjugo kronor!
Jag: Va?
Kund: För tygbiten, så klart. Jag ger dig tjugo spänn, inte ett öre mer!
Jag: Men det står ju att den kostar hundranittiosex kronor…?
Kund: Ja, inte fan är den ju värt det. TJUGO SPÄNN!
Kund bakom i kön: Alltså, det här är ingen jävla marknad. Du får betala för tyget om du vill ha det!

16 kommentarer »

  1. bäst är ju kunden bakom 🙂

    Kommentar av Igel — 2007/10/29 @ 11:39

  2. Heja kunden bakom!

    Kommentar av degbunke — 2007/10/29 @ 14:49

  3. mer sånt. prutning och sånt är ju tooo tabu. pruta på.

    Kommentar av mera — 2007/10/29 @ 16:42

  4. Tyckt nog att jag kunde fått tyglappen för en tjuga! Snåjåp!

    Kommentar av Gubben — 2007/10/29 @ 16:59

  5. Om inte min mormor hade varit död – så hade jag varit säker på att det varit hon.
    Fruktansvärt pinsamt att gå med henne och handla. Dessutom hävdade hon alltid släktskap och vänskap med diverse celibriteter som enligt henne borde vara skäl för rabatt – eller helst helt gratis.

    Kommentar av Kronberg skrattar och ler — 2007/10/29 @ 17:37

  6. Jag hatar verkligen prutare när man sitter i kassan. Ofta har man en gigantisk kö och känner paniken växa, och det sista man vill är att behöva tjafsa med en person som tror att priset i en butik är förhandlingsbart. Betala vad det står på lappen eller dra åt helvete, liksom.

    Samma gäller alkisarna som ska ha cigg och inte har pengar så det räcker och därför ska börja tjafsa med mig som bara gör mitt jobb. Det kostar vad det kostar… take it or leave it. Jag bryr mig liksom inte. Det är bara irriterande för mig och de som blir uppehållna i kön bakom. Suck!

    Kommentar av Tobias — 2007/10/29 @ 18:38

  7. Det är så jävla irriterande med folk som prutar. Och när de dessutom försöker pruta med personen i kassan.

    Liksom hur efterblivna är de egentligen? Fattar de inte skillnaden mellan en butik och ett litet marknadstånd? Det är ju inte kassapersonalen som satt priset på varorna och de har definitivt inte auktoritet att börja ändra på priserna.

    Det är bara så korkat att man skäms.

    Kommentar av Mia — 2007/10/29 @ 18:48

  8. Haha gud vad roligt, faktum är att i väldigt många butiker så har faktiskt personalen full rätt att pruta inom rimliga nivåer. Allt handlar om vad det är du ska köpa. Om jag ska köpa tyg för 20 000 i en affär så är det klart jag prutar.
    Vem har inte prutat eller fått med bågonting extra då ni köpt en tv elelr en mobil eller liknande?

    Kommentar av Brittsten — 2007/10/29 @ 22:12

  9. Jag tycker också man ska pruta, men med FINESS. Och att pruta i kassan är korkat. Man prutar med personalen på golvet så det finns TID att förhandla, och man har skäl för sig. Typ som Brittsten skriver: handlar man för 20000 kan man få rabatt.

    Kommentar av bani — 2007/10/29 @ 23:44

  10. Att försöka pruta ner ett tyg från 196 spänn till tjugo är ju rent idiotiskt. Och i kassan? Shit..

    Heja kunden bakom!

    Kommentar av Ung tant. — 2007/10/30 @ 11:12

  11. Haha, vissa människor är verkligen snåla. Tur att det finns vettigt folk (kunden bakom!)

    Kommentar av Sofia — 2007/10/30 @ 11:30

  12. Jag jobbar i en klädbutik och får lämna rabatt om jag ”känner för det”.
    Dock hatar jag folk som ska pruta pga dumsnålhet (eller om det är storhetsvansinne?). Dessa hemska människor som kräver rabatt för att de har handlat sååå mycket när de i verkligheten har köpt tre tröjor på rea..

    Härom dan hade jag en sån kund. Vi håller på att rea bort utgående modeller till tokiga priser och den här kvinnan handlade fem hoods. När jag slår in dessa i kassan påpekar hon att borde få rabatt nu när hon handlar så mycket vilket hon säkert hade fått om hon hade betalat fullpris men nu var dessa tröjor nedsatta från 699kr till 99kr och då tycker jag faktiskt att hon ska nöja sig med det kap hon just gjort.
    Jag påpekade för henne att de tröjor hon var på väg att köpa redan var rabatterade med 3000kr (!) och att jag faktiskt inte kunde lämna mer rabatt än så men hon var ändå inte nöjd utan sträcker sig efter ett klistermärke som ligger på disken. ”Jamen då tar jag ett sånt här i alla fall” säger hon. ”Ja det kan du väl men det kostar 15kr” svarar jag och då snörper hon ihop ansiktet rejält. Vid det laget hade jag inte mycket servicekänsla kvar i kroppen men jag sträcker mig efter högen med reklamkortlekar jag har under disken (som är till för att ge bort till kunder) och säger att hon kan få en sån. ”två vill jag ha” säger hon, betalar sina 495kr med ett guldamex och går.

    Jag fattar verkligen inte hur folk tänker ibland..

    Kommentar av Drina — 2007/10/30 @ 17:01

  13. En snäll och trevlig kund ger man gärna rabatt. Men en som hävdar att hon/han borde få det, ibland helt utan anledning, ibland pga av att de, enligt dem själva är SÅÅÅÅ braiga kunder, stammisar, handlar så mkt etc, får man ingen lust alls att ge rabatt.
    Efter att ha jobbat i butik i många år brukar jag alltid vara en snäll och trevlig kund. Det brukar löna sig! 🙂

    Kommentar av Frida — 2007/10/30 @ 23:39

  14. jobbar i en bokhandel och vi har många som tycker att de borde få rabatt på böcker som är lite skavda och så, och jag brukar inte säga emot om dom faktiskt SÄGER att de vill ha rabatt. jag menar vi kommer inte gå i konkurs för det…
    men det är ju undantaget, det vanligaste är att kunden säger ”det är en present så skulle jag kunna få lite rabatt?”…
    😐
    Kommer boken bli mycket finare om du får rabatt eller kommer du kanske säga till presentmottagaren att ”ja men jag fick den lite billigare!” nej jag trodde väl inte det…. så stå inte här och blåljug för mig! grr

    Kommentar av isa — 2007/10/31 @ 23:43

  15. Jag tycker att det beror på situationen. Man kan pruta med en bilhandlare, eller på en marknad, men i en tygaffär eller på Konsum? Nja… Det är väl en sak om det rör sig om en frukt som börjat ruttna, då känns det inte så konstigt att kunden frågar om man kan sänka priset på den. Det är fortfarande bättre för butiken att sälja gurkan för halva priset, än att kasta den. Jag brukar sälja grönsaker lite billigare om det var de sista & det inte fanns några finare, liksom jag kvällstid i charkdisken säljer allt färdigskivat billigare. Det skulle vi ändå vara tvungna att slänga påföljande dag. Skulle någon däremot vilja pruta på en konservburk eller ett tvättmedel, då är gränsen passerad!

    I det här fallet passerades gränsen verkligen. Jag menar, om det inte var HÅL i tyget eller det fransade sig, finns det väl ingen anledning att pruta?

    Kommentar av Elin — 2007/11/01 @ 22:28

  16. hehe vilka idioter det finns!
    finns ett land nära oss där kläder,elektronik mm oftast är dyrare än i sverige där folk tjänar mindre men där det är omöjligt att pruta.Man betalar vad det kostar eller sticker åt helvete
    SVENSKAR ÄR VERKLIGEN BORTSKÄMDA MED DET MESTA PUNKT

    Kommentar av jag — 2007/11/05 @ 01:46


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

