Konsum

2007/10/16

Stureplansprofilerna

Filed under: Coop — by konsum @ 12:51

De jävlarna blir sedda för vad de är.

(andas ut)

Annonser

44 kommentarer »

  1. Men det är garanterat inte slut med detta.

    Fallet från i våras granskas igen och detta fall lär gå vidare i högre instans. Stackars flicka.

    Kommentar av Tomas — 2007/10/16 @ 14:21

  2. tomas: varför skulle det gå vidare i högre instans? på vilket sätt är fallet prejudicerande? för att det är ”innefolk” som är gärningsmännen? måste det vara ett sånte velande och inte bara solklart när det handlar om tjejer som säger nej?

    Kommentar av emma — 2007/10/16 @ 16:04

  3. Visst, jag tycker också att de s.k. ”stureplansprofilerna” framstår som ytterst osympatiska och att domen troligen är korrekt, MEN det som är lite läskigt med allt det här är att alla, verkligen alla, tar det kvinnan säger som absoluta sanningar.

    Inte ett uns av kritisk granskning, ingenting. Vill man som tjej få en kille fälld för våldtäkt, hur oskyldig han än är, har risken/chansen att man lyckas inte blivit mindre i och med detta. Media lär ju haka på med samma frenesi nästa gång.

    Sen förstår jag inte varför faktumet att det handlar om ”stureplansprofiler” spelar någon roll alls i sammanhanget. Någon kvällstidningsjournalist som läser detta kanske kan upplysa mig här? Gör stureplansgrejen dem mer sviniga? Mindre?

    Kommentar av Klas-Kristian — 2007/10/16 @ 16:47

  4. Klas-Kristian: Du menar att ”domen troligen är korrekt” men i nästa andetag menar du även att den kommer underlätta för män att bli oskyldigt dömda. På vilket sätt hör de här två sakerna ihop? Idag ser vi en dom i Svea Hovrätt vars absoluta skyldighet som med all svensk lag är att inte dömma om det finns tvivel om den tilltalade är skyldig.
    För mig känns det som om du någonstans blir provecerad av det faktum att det faktiskt blev dömda, fastän media har följt rättegången. Oftast så blir det inte fällande dommar i vältäktsmål, de som dömer i Svea Hovrätt har ett ansvar att media inte ska få påverka dommen.
    Så Klas-Kristian, det verkar som om du har ett behov (du är i gott sällskap med andra så känn dig inte utpekad) att i samma andetag som du pratar om en fällande våldtäkts dom även nämna det faktum att många killar blir oskyldigt anklagade. Vad du nu har för källa på att kvinnor anklagar män som är oskyldiga vet jag inte? Synd att du inte kunde andas ut i lättnad i dag över den kvinna som suttit i en öppen rättegång, hängt ut sig själv, med dokumenterade skador har fått någon slag av rättivisa skippad. Jag lovar dig, att hon inte kommer sova allt för mycket bättre i natt ändå.

    Kommentar av Hanna — 2007/10/16 @ 17:11

  5. Hanna: Jag blir inte provocerad av att de blir dömda. Däremot blir jag lite provocerad av dina insinuationer, men det kan vi lämna därhän.

    Källor på att falska våldtäktsanklagelser förekommer tycker jag mig inte behöva. Googla så får du se. Därmed inte sagt att det är speciellt vanligt eller att verkliga våldtäktsanklagelser är mer sällsynta. Säger bara att det förekommer. Och även om jag i det här fallet tror att hovrätten gjort en korrekt bedömning av läget vidhåller jag att medias granskning har varit väldigt okritisk. Det är lite läskigt att så många tycks ta medias bild för den absoluta sanningen.

    Jag förstår dessutom fortfarande inte varför just denna historia har blåsts upp så mycket av media. Tyvärr lär väl tusentals liknande fall finnas, med den enda skillnaden att gärningsmännen där inte är lika bevandrade i hufvudstadens uteliv.

    Kommentar av Klas-Kristian — 2007/10/16 @ 17:19

  6. Jag gillar inte när folk är dumma.

    Kommentar av Eskil Erövraren — 2007/10/16 @ 17:21

  7. Efter att ha kikat på dokumentationen, om hur stackarn var tvungen att sovas på gynundersökningen pga sina smärtor, så håller jag helt med dig Konsum. Halleluja.
    Min tro på svenskt rättsväsende blev lite, lite starkare idag.

    Kommentar av Mary — 2007/10/16 @ 18:29

  8. Vad fan har detta med Konsum/Coop att göra? Det går verkligen utför med den här bloggen. Någonting säger mig att den inte kommer att bli årets humorblog 2007…

    Ett tips är att skaffa en annan, personlig blog för de närmast sörjande om du nödvändigtvis måste dryfta sådana personliga betraktesler som de som besöker denna nischade blog inte kommer hit för att läsa om. Flytta gärna med de där sketna seriestripparna dit också.

    Men det är klart, ämnet i fråga kanske är uttömt vid det här laget? Det brukar isåfalll heta att man ska sluta medan man ligger på topp, innan man måste fylla ut med en massa annat dravel…

    Kommentar av Valle — 2007/10/16 @ 18:57

  9. Ville: Någonting säger mig att du inte kommer att bli årets bloggkommenterare 2007. Men en dag kanske du också ligger på topp. Då kan du sluta kommentera.

    Och seriestripparna? Vi får väl hoppas att de försvinner snart. Själv hoppas jag på att de snart ska sluta spela Dr. Bombay så ofta på radio. Och det snart ska bli omodernt med axelvaddar och pudelfrisyr.

    Kommentar av Sippe — 2007/10/16 @ 19:28

  10. Valle: jag förstår inte hur man kan läsa den här bloggen och ändå vara så trögt fungerande att man inte förstår åtminstone en av dessa två sakerna:

    1) det här är min personliga blogg där jag dryftar precis vad jag vill.

    2) jag är nyckfull.

    Kommentar av konsum — 2007/10/16 @ 20:17

  11. Konsum – Valle 1-0

    Kommentar av Eskil Erövraren — 2007/10/16 @ 20:23

  12. Även jag fick lite mer hopp när jag läste löpsedlarna. Stackars tjej. :/

    Kommentar av Levi — 2007/10/16 @ 21:36

  13. Det är väl i högsta grad intressant att de är sk ”Stureplansprofiler” eftersom det säger en hel del om den kvinnosyn som råder i dessa kretsar.
    Jag blev så glad att jag nästan började gråta över domen. Äntligen!

    Kommentar av Ellinor — 2007/10/16 @ 21:44

  14. Skönt att de blev fällda… Det första frikännandet med motiveringen ”de förstod inte att hon sa nej” var ju en stor förolämpning mot hela det manliga släktet. Som om män skulle vara så korkade att kvinnor måste skrika, klösas och bitas för att det skulle framgå att hon inte var med på det. Ett nej räcker liksom inte.. Ett stort steg i rätt riktning! Tror för övrigt inte heller att fallet kommer tas upp i HD….

    Kommentar av Jenzzzan — 2007/10/16 @ 21:50

  15. nej, de tar väl knappast upp det i HD om inte ny bevisning tillkommer?

    Kommentar av Igel — 2007/10/16 @ 22:27

  16. Den kvinnosyn som dessa pojkar representerar är ynklig. Man skäms över att vara man…

    Kommentar av Gubben — 2007/10/16 @ 23:21

  17. Jag har hört inspelning av samtalet hon ringde till SOS alarm efteråt.

    Hoppas svinen som gjorde det där med henne råkar RIKTIGT illa ut i fängelset.

    Kommentar av Smygis — 2007/10/17 @ 06:47

  18. Kag är lite inne på Valles linje jag, känns som att bloggen nästan dog i samband med att boken kom ut. Men jag hoppas att det bara är en tillfällig svacka!

    Kommentar av MrArboc — 2007/10/17 @ 08:30

  19. Idioter med taskig kvinnosyn finns överallt tyvärr. Då jag aldrig frekventerat Stureplan över huvud taget (jag är för ful för att komma in någonstans, dessutom har jag en stark aversion mot backslicks och dryga överklassbrudar) kan jag inte veta om kvinnosynen just där är sämre än någon annanstans.

    Nåväl, nu är ”profilerna” dömda, rättens utslag var enhälligt och då är det inte så mycket mer att snacka om. Skönt att de får sota för vad de gjort.

    Kommentar av Klas-Kristian — 2007/10/17 @ 08:44

  20. Mediauppblåsningen tror jag också delvis beror på att det är lite extra snaskigt att det handlar om överklassyngel. Att personer från ”den fina världen” betett sig så vidrigt, eftersom det ”är så oväntat” på nåt vis. Hade det hela utspelats i en medel- eller underklassmiljö så är det inte säkert att det hade blivit mycket mer än en notis. Men nu är det ”det fina folket” som är inblandat, då kan man sälja lösnummer på det. Speciellt som världen runt Stureplan tycks vara nån sorts ideal för många, det är dit man vill, det är så man vill vara (tyvärr). Då blir det extra intressant – ur mediesynpunkt – att gräva i just denna värld och ”kultur”.

    Kommentar av degbunke — 2007/10/17 @ 09:03

  21. Konsum: Så du menar att det finns en programförklaring någonstans på denna sida där du förklarar just detta? Den har jag inte hittat. Annars får du ursäkta att jag i min enfald trodde att en site som heter konsumbloggen.com behandlar anekdoter som har just med KONSUM att göra. Det har därtill hittills serverats underhållande sådana, vilket gjort att jag återkommit.

    Vill du som alla andra nollor som tror att allmänheten är det minsta intresserade av vad de tycker och tänker om allehanda ting blogga personligt är det kanske bättre att skaffa en blog i ditt eget namn istället, så att du dels slipper problemet med att bli missförstådd av ”tröga” människor – och så att vi som du ger det epitetet enklare kan välja bort dina skriverier.

    Konsum – Valle 0-2

    Kommentar av Valle — 2007/10/17 @ 11:48

  22. Valle: det har aldrig funnits en ‘programförklaring’ överhuvudtaget eftersom jag har skrivit om precis vad jag vill sedan start. Om du irriteras av det faktum att det här inte är något annat än en personlig blogg som råkar ha den otroliga turen att ha många fantastiska läsare finns det många andra bloggar som kanske passar dig bättre. Jag önskar dig all lycka, välgång och kärlek, men det här är min (fullständigt fristående & osponsrade) blogg och jag gör precis vad jag vill. Du har tyvärr ingenting att säga till om.

    Kommentar av konsum — 2007/10/17 @ 12:32

  23. Valle: det är väl inte DU som bestämmer vad som ska stå på den här bloggen, gå nån annanstans eller läs inte dessa två rader om det nu retar upp dig så pass mycket. tydligen är här gott om folk som faktiskt är intresserade och som vill diskutera detta. då kan du väl bara låta det vara?

    Kommentar av Sara — 2007/10/17 @ 12:33

  24. Valle: Som sagt, varför är du här om du inte tycker om bloggen? Och varför i herrans namn kommentera något på en blogg som du inte ens tycker om att läsa? Majoriteten säger att konsumbloggen är bra, vi är många som läser här dagligen.
    Själv är jag nöjd med att konsum lägger in lite personliga saker ibland. Att även denne person får dryfta sina åsikter öppet. Som sagt, det står ingenstans häri att ALLT ska handla om konsum.
    Okej att sajten heter kosumbloggen.com, men vadå? Bara för att den heter så måste inte allt handla om konsum? Personen som skriver är, just det ja! En person! Med åsikter!
    Och vem är det som betalar för sajtnamnet? Du? Nej, just det!
    Konsum 1 – Valle 0 – Majoriteten 1

    Kommentar av mini — 2007/10/17 @ 12:39

  25. Valle: ”Konsum” som affärsnamn finns väl inte längre, allt heter ju Coop nuförtiden. Evighetsåttan-loggan är ju inte heller längre aktuell. Ordet Konsum är alltså i detta fallet ett bloggalias som vilket annat bloggalias som helst. Han/hon som skriver bloggen kunde lika gärna kallat sig nåt annat, och ändå skrivit anekdoter från sitt jobb, på Coop nånstans, och även skrivit andra personliga reflektioner över ditt och datt. Och då hade du antagligen inte reagerat.

    Dessutom, en blogg är alltid personlig så länge den inte innehas av en institution eller ett företag. Och det är väl ingen som trott att konsumbloggen är företaget Coops blogg?!

    Håller med ovanstående kommentarer, varför är du här om du inte gillar den? Och sen när blev du den som bestämde över innehållet här? Jag tycker det lutar åt att just du, Valle, var den där killen som ringde SL och klagade över att bussen stannade på alla hållplatserna där inte just han skulle gå av. Kliv ur din egocentrerade glasbubbla och inse att universum, världen och bloggarna inte revolverar runt dig.

    Kommentar av degbunke — 2007/10/17 @ 13:26

  26. Mådde lite illa imorse när den manliga fjantadvokaten satt i SVT-morgon och sa att det är negativt att så många män döms för våldtäkt, lever han i ett parallelluniversum eller?

    Kommentar av Jim — 2007/10/17 @ 14:41

  27. Han måste ju ha mat på bordet han också. Kan egentligen inte säga annat än att han är missnöjd oavsett vad han tycker personligen.

    Kommentar av Eskil Erövraren — 2007/10/17 @ 16:29

  28. Jag tänkte kommentera, men sedan läste jag Degbunkes kommentar och insåg att det är onödigt. Läs det en gång till istället. 🙂

    Varför fortsätter man komma till en blogg om man blir besviken på den? Enkel trial & error: Om en blogg slutar vara kul för mig när jag varit inne på den några gånger, då raderar jag den helt enkelt. Kanske dags att radera, Valle, så att vi andra kan få lugn & ro. Läsa lite om tokiga kunder och lite om blåsta stureplansprofiler eller något annat som dyker upp.

    Kommentar av Teachgirl — 2007/10/17 @ 19:35

  29. Till en ev prövning i HD kan jag inte se att någon av killarnas advokater hänger med. Då blir det Silbersky eller nåt. Han brukar ju alltid dyka upp i högprofilfall…

    Kommentar av Teachgirl — 2007/10/17 @ 19:37

  30. Jag tror inte att ”profilerna” får det så lätt i finkan, våldtäktsmän blir gärna prettyboys även i svenska fängelser. Men då är det dom som inte vågar anmäla. Och får känna hur det känns när man inte lyssnar på ett nej.
    För övrigt är alla som kritiserar den här bloggen dumma i huvet! Mer nyanserad kan jag inte vara, för det fattar inte dumskallarna.

    Kommentar av Carina — 2007/10/17 @ 21:34

  31. i igelbloggen skrivs det bara om iglar!

    Kommentar av Igel — 2007/10/17 @ 21:47

  32. …fotbollsbloggen ‘Bara Ben På Glenn Hysén’ är uppenbarligen en enormt enformig sak.

    Kommentar av konsum — 2007/10/17 @ 21:54

  33. men om vi ska dra en koppling till bloggens namn så har säkert ”profilerna” handlat på konsum?!? eller kanske inte.

    Kommentar av Eskil Erövraren — 2007/10/17 @ 23:48

  34. haha. bara en massa bilder på glenns ben ser jag framför mig nu.

    Kommentar av Igel — 2007/10/18 @ 00:14

  35. Varför var tingsrättens dom så diametralt avvikande från hovrättens trots samma domskäl???
    Satt någon av gossarnas mamma/pappa/släkting/golfkompis som nämndeman i tingsrätten?
    Men en sak är säker, grabbarna kommer inte att få det lätt i fängelset. Troligtvis får de känna på hur det är att bli våldtagna ett par gånger i veckan.

    Kommentar av Ronny — 2007/10/18 @ 09:24

  36. Man lever i en ganska skyddad värld när man orkar uppröra sig över vad en tjej skriver i sin blogg. Men var inte det jag tänkte säga. Kan någon förklara varför en del män ALLTID återkommer till att det minsann finns killar som blir oskyldigt dömda? Har ni någon som helst statistik på detta? Hur vanligt är det? Måste vara rätt korkade tjejer som drar igång nåt sånt för att hämnas, med tanke på hur svårt det är att få riktiga våldtäktsmän fällda. Svinen i det här fallet blev ju som bekant friade först, fast rätten fastslagit att de haft sex med henne mot hennes vilja.

    Kommentar av Syster Cysta — 2007/10/18 @ 16:24

  37. Men vad då, klart man fortsätter komma till en blogg som man en gång gillat, även om man för tillfället är besviken på den? Man hoppas ju förstås att den ska bli som den ursprungligen var. Och att man kommenterar den? Tja, man vill ju visa att det finns flera läsare som tycker bättre om den som den var förr och man hoppas att man därigenom på något sätt kan påverka bloggskrivaren att göra den mer som tidigare?
    Själv tycker jag också att den var bättre förr, helt enkelt för att anekdoterna var skarpare förr, några personliga reflektioner bryr jag mig inte så mycket om, men om jag också ska säga något om ämnet stureplansprofilerna: jag har ingen aning om de är felaktigt eller rättaktigt dömda MEN självklart är det som någon där uppe skrev: liknande våldtäkter, precis lika vidriga, sker i princip varje dag och då bryr sig ingen ett skit och det blir på sin höjd en liten notis i tidningen. För de kvinnorna kämpar bara kvinnorättsorginisaitoner, på sin höjd. När media dock braskar på med Stureplan och den fina världen blir förstås alla engagernade. Naturligtvis är det jättebra att denna kvinna får stöd (om hennes historia är sann, vilket jag utgår ifrån), men det känns lite sorgligt att folk skiter i alla andra som utsatts för exakt samma saker.

    Kommentar av M — 2007/10/19 @ 15:37

  38. Varför tar man sig rätten att kritisera Konsumbloggen för att den ”var bättre förr”? Sluta ta bloggen för givet. Och säg den blogg som blir intressant om man aldrig får veta att den är en MÄNNISKA bakom bloggen. Att få glimtar av ”konsums” personliga åsikter och tankar skänker en extra dimension till en blogg som har ett tema. Och att den har ett tema innebär inte att varenda inlägg måste vara 100% enligt det temat. Det gäller inte för Konsumbloggen, eller någon annan blogg. Ja, om den inte är sponsrad förstås. Konsum är inte skyldig någon att skriva på ett speciellt sätt.

    Man kan ju döpa sin blogg till Bajsbloggen och blogga om vad fan som helst. Politik kanske?

    Det är nog helt enkelt så att det känns skönt för vissa människor att kritisera andra. Man ser det ta mig fan precis överallt. Det börjar bli jävligt tjatigt.

    Kommentar av Ung tant. — 2007/10/20 @ 12:31

  39. Intressant det här med att alla har dömt stureplansprofilerna utan att känna till alla fakta. Domstolen har antagligen rätt, det har dem i de allra flesta fall. Men det innebär ju inte att vi amatörer kan sitta och sätta oss till doms i ett mål där vi enbart känner till de fakta som kvällstidningarna ger oss. Skärpning!

    Kommentar av Brittsten — 2007/10/20 @ 17:42

  40. Jag gillade den här bloggen förr, för då kunde man gå in på den och läsa anekdoter som fick mig att gråta av skratt. Men jag gillar den här bloggen nu också, för att den är mer personlig i dag. Fortfarande dyker anekdoter upp, fortfarande gråter jag av skratt, men nu finns ännu mer att läsa och dryfta. Hur kan det vara fel? I en blogg?
    Heja Konsum!

    Stureplansprofilernas dom är väl positiv på alla sätt, oavsett vad vissa märkliga män tycker, som alltid drar upp det där med att män kan bli oskydligt dömda… fattar dom inte hur jävla många våldtäkter som aldrig ens kommer upp i rätten för att kvinnan inte pallar att anmäla? Till och med i vår världsdel, i våra medelklasshem.
    Menar de här männen att vi ska tycka synd om det stackars fåtalet män som blivit oskyldigt dömda när miljoner kvinnor blir våldtagna varje dag över hela världen för att de inte erkänns människovärdighet med samma automatik som män?
    Ni karlar som alltid gormar om hur lätt det är för oss kvinnor att anmäla er oskyldigt för våldtäkt ”för hon ville ju egentligen”, håll käften och gå och skäms. Kom igen när jämlikhet inte bara är ett ord.

    Rika människor har ju så ofta kommit undan. Se bara på alla kändisar (Hilton) som inte ens behöver sitta tiden ut i fängelse ”för hon tyckte det var så hemskt”. Skönt att några rika slynglar får det klart för sig att lagen gäller också dom. Hoppas bara att rättsväsendet tar den sanningen till sig också, lite bättre i framtiden. Så att rika slynglar och smådivor får det klart för sig redan från början.

    Kommentar av Nina — 2007/10/20 @ 17:47

  41. Brittsten, är du dum?
    Hur kan du utgå från att vi som kommenterar domen bara har läst kvällstidningarna?
    Och även om vi har det (dock inte jag) så har vi ändå rätt att häva ur oss åsikter. Precis som du.
    Skärpning!

    Kommentar av Nina — 2007/10/20 @ 17:51

  42. #40

    Förlåt en fin fråga, men vad i HELVETE har du för sorts människosyn egentligen?

    ”Menar de här männen att vi ska tycka synd om det stackars fåtalet män som blivit oskyldigt dömda när miljoner kvinnor blir våldtagna varje dag över hela världen för att de inte erkänns människovärdighet med samma automatik som män?”

    Står du för de här idiotierna? Jag håller inte med män som drar upp falska anklagelser i tid och otid, men hur är man ihopskruvad om man inte tycker det minsta synd om oskyldigt dömda?

    För övrigt, skönt att dessa män åkte dit. Det mesta jag har tagit del av tyder på att de är skyldiga som synden, och då ska de straffas.

    Kommentar av Sharatec — 2007/10/21 @ 01:22

  43. #42

    Ta det lugnt!
    Min människosyn är human, och självklart ÄR det synd om ALLA oskyldigt dömda, män som kvinnor oavsett vilket brott man blivit dömd för.
    Jag ville sätta saken i perspektiv. För jo, om man ska värdera saken så tycker jag MER synd om en kvinna som ständigt våldtas i hemmet av sin man utan att kunna/våga göra något åt det, än en man som oskyldigt dömts för våldäkt. Men visst tycker jag synd om honom också. Jag vill inte att någon ska dömas oskyldigt, tråkigt bara att de skyldiga så sällan döms och om de gör det ska det alltid riktas ljus på att ett fåtal män har blivit oskyldigt dömda.
    Det var allt.

    Kommentar av Nina — 2007/10/22 @ 17:29

  44. Nina: Tack för den nyanseringen, och för att du svarade på mitt inlägg. Instämmer i att det är rätt förvirrande att detta med falskanmälningar nästan är det första som nämns vid våldtäktsanklagelser.

    Kommentar av Sharatec — 2007/10/24 @ 17:09


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: