Konsum

2007/10/12

Internutbildning

Filed under: Coop — by konsum @ 11:08

Det har precis påbörjats en intern kampanj (”Miljonfrågan”) inom Coop som går ut på att vi ska informera om, och locka folk till att skaffa MedMerakort. För att vi ska vara rustade för denna informationsoffensiv ska vi genomgå en fyrtio minuters utbildning där deltagarna ska diskutera fram lösningar, argument och svar till frågor av slaget ”Varför ska jag skaffa medlemskort, kan ni inte sänka priserna istället?”.

Paket

Den här utbildningen kommer förpackad i något som ska likna ett kött-tråg. Däri ligger en broschyr om en fantastiskt invecklad sorts tävling som alla butiker är med i (jag orkade faktiskt inte sätta mig in i hur det funkar) tillsammans med en av västvärldens mest kända motivatorer: lyckokakor.

Förpackad lyckokaka

Min första tanke var rent positiv, det är en inspirerad idé att slänga med lyckokakor, och man sliter itu kakorna för att komma åt den lilla lappen med det hemliga meddelandet.

Lyckokaka

Min entusiasm dog tyvärr en liten bit varje gång någon öppnande sin kaka och lappen skanderade exakt samma lågstadiedoftande fras:

lyckokaka 2

Vi ska vinna. Vi ska ta dom.
Vi ska göra ketchup av dom.

30 kommentarer »

  1. Hahaha, är det sant?? Du skriver väldigt roligt!

    Kommentar av denmodernamunken — 2007/10/12 @ 11:18

  2. Nu är det kört för Gubben! Han har nästan aldrig köpt något på Konsum den konservative token men nu blir det ändring. Hur får han tag på ett MEDMERA-kort? Följder det med ketchup till kortet också? Kostar det nåt’?

    Kommentar av Gubben — 2007/10/12 @ 12:03

  3. Så patetiskt. Typiskt ”nu ska vi göra nåt KUUUUUL för våra anställda”, och så blir det bara larv. Min arbetsgivare är duktig på det också.

    Kommentar av degbunke — 2007/10/12 @ 12:15

  4. Herregud. Nån på P.R-avdelningen behöver verkligen starkare kaffe 🙂

    Kommentar av Broken Haiku — 2007/10/12 @ 12:33

  5. […] måste ni gå till Konsum. […]

    Pingback av salt » Blog Archive » Ketchup? — 2007/10/12 @ 13:00

  6. Ketchup? Om det ändå hade stått köttfärs. Det hade ju varit roligt, med tanke på förpackningen. Nu kändes det som om det inte var någon tanke alls.

    Kommentar av Stellan — 2007/10/12 @ 13:01

  7. Okey alla yrkeskategorier behöver prata skit om sina restauranggäster/tidningsläsare/patienter/kunder etc. Men jag blir ändå lite upprörd.
    🙂

    Kommentar av Hélène — 2007/10/12 @ 13:46

  8. Varför ska jag skaffa medlemskort, kan ni inte sänka priserna istället?

    Kommentar av Andreas — 2007/10/12 @ 14:23

  9. Jag skulle vilja inflika här att den käcka ramsan med största säkerhet syftar till en sorts fajt kedjor emellan (ica, hemköp osv). Det betyder alltså inte att det ska göras ketchup av kunderna. Jag är nästan säker.

    Kommentar av konsum — 2007/10/12 @ 14:35

  10. oj då
    det var faktiskt riktigt kul 😀

    //guggu

    Kommentar av Guggu — 2007/10/12 @ 14:54

  11. Låter ju väldigt intelligent…

    Kommentar av Roliga skyltar — 2007/10/12 @ 15:59

  12. ”Varför ska jag skaffa medlemskort, kan ni inte sänka priserna istället? av Andreas”

    Hej Andreas,

    Tyvärr funkar det inte så. Vi behöver registrering av dina köpvanor och annat för att sälja vidare. Börja gärna självscanna också, det är guld värt för oss. Att bara sänka priserna innebär ju att man inte får något tillbaka. ”förlusten” per vara med valfritt bonuskort täcks till godo upp av impulsköp samt försäljning av dina köpvanor.

    Hälsningar,
    De Stora Företagen 🙂

    Kommentar av Gogle — 2007/10/12 @ 16:53

  13. *asg* Nää… stackars dig! Såna där utbildningar är ju knappt lärorika men attans så kul! Hade ju varit roligare om det stått att ”Imorgon kommer det trilla en bunt sedlar ner i din ficka” eller nåt… 😛

    Kommentar av vhcbloggen — 2007/10/13 @ 01:22

  14. Varför ska jag skaffa medlemskort, kan ni inte sänka priserna istället?

    Kommentar av Jim — 2007/10/13 @ 14:34

  15. Jim:
    ett: Andreas hann före dig,
    två:
    jag har ingen sådan befogenhet,
    tre: den här sidan är inte en reklampelare för Coop.

    Kommentar av konsum — 2007/10/13 @ 19:19

  16. Jag har fått fiint diplom för den där utbildningen, men inte har jag sett till några såna där tråg med lyckokakor! Skandal!

    Kommentar av sofie — 2007/10/13 @ 22:43

  17. jag tycker absolut det verkar som att coop kommit på ett vinnarkoncept, kanske inte inom livsmedelsbranchen men säkert NÅNSTANS!

    ganska ofattbart billigt upplägg!

    Kommentar av Alvas pappas blogg — 2007/10/14 @ 08:20

  18. Aj, jag borde ha läst kommentarerna. Men annars, det här med dina befogenheter är ju lite elakt. Min syster jobbar på konsum och hon brukar säga så om något ”klagar”, men vem ska man prata med om man vill ha lägre priser? Är det chefen?

    Kommentar av Jim — 2007/10/14 @ 13:16

  19. Inser hur korkad eller cynisk jag är, jag trodde remsan i kakorna syftade på kunderna…
    Köpte förresten Bonita-bananer igår på tal om en närliggande debatt här på konsumbloggen och tyckte de smakade varken bu eller bä, men de var fastare och torrare i konsistensen så jag kan tyvärr inte säga att de var godare. Köpte dem förstås på Ica Maxi vilket kasnke förklara saken.

    Kommentar av Hélène — 2007/10/14 @ 18:11

  20. När jag är på Coop Forum i Valbo (vilket blir ungefär varannan gång) så brukar jag fundera på varför den affären alltid känns så… tja, så ”konsum”? Nya namn, nya inredningar, nya logotyper, det biter liksom inte. Förklaringen måste ligga i den enda konstanten i ekvationen, nämligen personalen. Och om detta inlägg beskriver hur ledningen normalt brukar motivera personalen att göra ett bra jobb så vet jag att min tes stämmer.

    Kooperationen (dvs överallt där man får poäng på sitt medmera-kort) verkar vara sällsynt rejält drabbad av vanstyre…

    Kommentar av JOhan — 2007/10/14 @ 21:29

  21. Syftet med medlemskorten är ju att kedjan ska veta precis vilka varor varje kund köper – och när. Den kunskapen är värd långt mycket mer för såväl butiker som kedja än vad ökad försäljning genom sänkta priser skulle vara.

    När någon frågar om varför de ska skaffa MedMera-kort, så var ärlig! Säg att det innebär att kedjan får veta allt om kundens inköpsvanor. Att storebror ser dig! Bättre att få veta det ifrån butiken än ifrån någon konspirationsfanatiker, eller hur? 🙂

    (ja, jag har själv kortet och använder det flitigt… nej, jag är inte paranoid…)

    Kommentar av andreasviklund — 2007/10/15 @ 15:33

  22. Whoopii! Jag kanske borde läsa kommentarerna innan jag skriver en egen. Det brukar jag göra, hade lite för bråttom nu. *bugar, backar och retirerar*

    Kommentar av andreasviklund — 2007/10/15 @ 15:38

  23. Haha! Det tar aldrig fel när coop kör sina härliga ”utbildningar”. Det man får ut av dom är en liten extra peng i löne-kuvertet!

    Kommentar av Eskil Erövraren — 2007/10/15 @ 20:19

  24. Hm. Det här går emot mina egna tankar.
    http://naktergalning.blogg.se/1192134526_magnetremsan_nedt_och.html

    Poängen där being att visst kan jag fråga om de vill ha ICA-kort, och visst kan jag informera vidare om de visar intresse, men jag vill/orkar inte diskutera med alla som inte vill ha och jag vill inte veta varför de inte vill ha det heller. Fast själv har jag faktiskt både MedMera-kort redan utöver mitt ICA-kort, det går ju ändå så bra för ICA… tydligen. Några utbildningar att tala om får vi iaf inte. Men det är väl olika från butik till butik. Min är rätt snål tror jag.

    Kommentar av Annchen — 2007/10/16 @ 01:42

  25. Jag fick något liknande på banken. En broschyr med någont erbjudande och en kaka med typ texten ‘Om du får ett erbjudande, gå med på det’

    Kommentar av Johan I've done it! — 2007/10/21 @ 15:57

  26. vi borde bojkotta alla ”tvinga kassören att säga samma fras hela tiden kampanjer och tvinga kassören att fraga samma sak hela tiden” man blir galen när man blir tvingad att säga samma sak hela tiden.själv undviker jag butiker om jag märker att dom blir tvingade till att vara trevliga istället för att vara normala(alla är vi människor iallafall och ingen ska bli tvingad till samma sak ela tiden)och kom nu inte och säg jamen du behöver ju inte jobba där da för de e ju trots allt sa att alla behöver ett jobb för att ma bra.

    Kommentar av bambam — 2007/10/24 @ 22:23

  27. Jag fick en lyckokaka förra veckan..den var tom!! blev ju jättebesviken. vad ska detta betyda?

    Kommentar av Louise — 2007/10/24 @ 22:30

  28. wow.. invecklat men det kunde varit en cool sak, övertänkt kanske?

    Kommentar av hitta — 2007/10/25 @ 10:27

  29. #27: Louise.

    Känner du dig glad är ditt liv så fullt att inget mer finns att tillägga.
    Känner du dig ledsen är det tyvärr som så att en tom lyckokaka betyder att inget finns att göra, du är fast i träsket och lyckan är en hägring.

    Tro’t om du vill.

    Kommentar av Tomas — 2007/10/25 @ 10:42

  30. Jaså, det är så Coop internutbildar sin personal… Det kanske kan förklara varför jag alltid blivit bättre bemött av personalen på Ica än på Coop? 😉

    Kommentar av Elin — 2007/10/31 @ 00:17


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

