Konsum

2007/10/03

Inte alls misstänkt

Filed under: Gästspel — by konsum @ 12:41

Inskickat av K:

Jag jobbar på en mindre Coop-butik i norra sverige. Vid femtiden en eftermiddag går en svensk kille i tjugofemårsåldern planlöst runt i butiken. Han verkar påverkad.

Han ställer sig i min kassakö, och när det blir hans tur vill han köpa en limpa cigaretter. Han tänker betala med ett Maestro-kort men slår in fel kod.

– Alltså, det här kortet är nytt och jag kan inte koden än.
– Har du legitimation, frågar jag.
– Nej, men jag har ett annat kort. (Han viftar med ett Visa-kort) Men kolla, jag har ju legitimation, utropar han.

Han ger mig legitimationen. Enligt den är han en utländsk kille i fyrtioårsåldern.

– Öhumm, det är inte du på legitimationen.
– Va, vad säger du?
– Nej, det kan inte vara du. Det ser inte ut som du alls.
– Du är den första som säger det!
– Jaha, men jag tror inte att det här är ditt leg.
– Menar du allvar? Han börjar skratta.
– Jag kan ju fråga min jobbarkompis och se vad hon säger.

Min jobbarkompis ser också att det inte är han på legget.

– Nej, jag kan tyvärr inte ta emot det här legget, säger jag.
– Hahaha, alltså jag lovar, du är den första som säger det. Menar du på allvar att du inte tror att det är jag?
– Ja.
– Men, alltså jag hade precis varit utomlands när kortet togs…

15 kommentarer »

  1. ….och för mig är det tvärtom, jag har blivit tagen för kines, tysk och egyptier i mina dagar.

    Kommentar av Broken Haiku — 2007/10/03 @ 12:53

  2. Har hänt mig tre ggr att dom undrat om det är jag som är på kortet. Två ggr på mitt körkort och en gång på mitt pass. Körkortet klandrar jag iofs ingen för. Skrev upp klockan 8 på sommarlovet, kom dit osminkad klockan sju för att hinna plugga lite i extra i lugn o ro, hade zebraliknande blonda slingor i mitt bruna hår och blev förskräckt när det visade sig att man skulla fota sig i en automat innan man gjorde uppskrivningen. Blev ett otroligt lyckat foto, verkligen. Funderar på att förlustanmäla körkortet så man kan skicka in ett nytt foto. För den enda nytta det nuvarande gör, är att det ger folk ett skratt. Men men, dom släpper iaf in mig på krogen med körkortet, även om dom tittar konstigt på det, och undrar om det verkligen är jag, tydligen ser man inte alls ut som en 22 åring. (Ja, jag är 22)

    Kommentar av Madde — 2007/10/03 @ 14:32

  3. Frågan är ju varför ni inte tog korten och tillkallade polis om det var så uppenbart?

    Kommentar av Brittsten — 2007/10/03 @ 14:41

  4. Men det kaaaan ju ha varit så… 😉 😛
    När jag visar leg tror de att det är jag (vilket det är) det är bara årtalet de grunnar över (är 31 och måste visa leg för grejer det är 18-årsgräns på. Tackar! 😀 )

    Kommentar av vhcbloggen — 2007/10/03 @ 14:49

  5. Jag kan bli lite förolämpad över att folk tror att det är jag på körkortsfoto – det hade varit trevligt om de sett tvivlande på bilden och sagt: ”Men den här misstänksamt bligande yxmördarpsykopaten kan ju inte föreställa dig som är så vacker i verkligheten!”

    Kommentar av Charlotte — 2007/10/03 @ 18:02

  6. När mitt körkort nyligen hade förnyats tvivlade en ung man på att det var jag på fotot.
    Det kan beror på att jag var sminkad, avslappnad och glad på fotot och osminkad, stressad och irriterad irl.
    Jag hade stått i kö i över en timme för att hyra skidor och pjäxor till mig och barnen och nu hade vi hittat passande storlekar…
    Man är uppenbarligen inte till sin fördel i det läget…

    Jag fick visa leg både på krogen och på Systemet tills jag var en bit över 30.
    Men när jag var 17 behövde jag inte visa leg – hur ska man tolka det?

    Kommentar av Kronberg skrattar och ler — 2007/10/03 @ 18:53

  7. Vad som hände efter att vi upptäckte att det uppenbart inte var hans leg framkommer inte i det jag skrev i bloggen, på grund av att jag inte tyckte att det var relevant. Det står ingenstans att polisen INTE blev inblandad.

    Kommentar av K — 2007/10/03 @ 21:04

  8. Vad hände då? Blev polisen inblandad?

    Kommentar av EHM — 2007/10/03 @ 21:39

  9. Madde:
    Du kan beställa ett nytt körkort ändå, utan att förlustanmäla. Det måste man göra om man bytt namn eller utseende. Och hur som helst, du får betala ett nytt kort, även om du förlustanmält

    Kommentar av Axel — 2007/10/04 @ 01:19

  10. Haha..pinsam kille.

    Kommentar av Ung tant. — 2007/10/04 @ 10:30

  11. EHM

    jo självklart. men vad som hände med han sen har jag ingen aning om.

    Kommentar av K — 2007/10/04 @ 11:40

  12. HAHA. vilken stjärna.

    Kommentar av Igel — 2007/10/05 @ 00:02

  13. En trevlig kille!

    Kommentar av Jim — 2007/10/06 @ 13:37

  14. Mitt ID-kort är över tio år gammalt och har gått ut för länge sen men det är det ingen som har märkt! Jag ser tydligen ut som jag gjorde som tonåring, på gott och ont!

    Kommentar av CatCreature — 2007/10/07 @ 21:46

  15. alltså varför tillkallade ni inte polis?! önskar att kassörerna hade gjort det när några snubbar gled runt och köpte mobiltelefoner med mitt legg..

    Kommentar av jorre — 2007/11/26 @ 19:16


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

