Konsum

2007/09/21

Det är en valp, inget djur

Filed under: Coop — by konsum @ 09:30

Han har hunden i famnen och lyckas samtidigt släpa med sig en förpackning toalettpapper, en filmjölk, ett paket köttfärs och två mjölk.

Med djupa och högljudda suckar börjar han slänga upp sina varor på bandet. Jag säger:

– Nästa gång måste du lämna hunden utanför.
– Jamen vad ska jag göra då, han är ju bara åtta månader…
– Du måste fortfarande lämna hunden utanför.
– Han skulle ju bli stulen direkt, han är åtta månader.
– Och det här är en livsmedelsbutik. Det är inte jag som hittar på det här, det är svensk lag.
– Jamen vad ska jag göra? Han är åtta månader och jag är hundvakt…
– Jag vet inte, men här inne är det djurförbud.
– Det är inte så lätt det här, som att vara barnvakt men åt en hund. Åtta månader, vad ska man göra…

30 kommentarer »

  1. Ja, precis. Vad gör man? Den som först kommer på det rätta svaret vinner en hundstuvning!

    Kommentar av Roliga skyltar — 2007/09/21 @ 10:04

  2. Jag tänkte på en lösning: Man kan handla när man inte är hundvakt. Sedan finns det hunddagis, har jag hört. Om inget hjälper får man bla bla bla…

    Kommentar av Jim — 2007/09/21 @ 10:07

  3. Hellre en mysig valp än en snorig unge.

    Kommentar av Thomas — 2007/09/21 @ 10:09

  4. hehe kom han med en mjölk och två mjölk? 🙂
    om man ska in på affärn får man väl dra med en kompis som får vakta hunden utanför så länge då.

    Kommentar av Prinsessan — 2007/09/21 @ 10:18

  5. förstår han , skulle aldrig lämna en 8 månaders valp ensam utanför , han skulle bli stulen direkt då dom är värda rätt mycket pengar…

    Kommentar av alex — 2007/09/21 @ 10:42

  6. Visst, jag förstår också hans oro, men jag förstår också att även om jag har en dyr bil, häst, hund, katt eller en jättespeciell asbestsamling, finns det
    1) vissa fysiska hinder för att släpa runt på sin juvel (beroende på vad det är) inne i en butik,
    2) ganska många människor som är allergiska, och
    3) om man inte får ha ringar eller andra smycken på sig när man handskas med färskvaror är jag ganska säker på att man heller inte får ha en häst eller hund på sig heller.

    Det är faktiskt ointressant om någon skulle kunna stjäla hunden, och inte heller mitt problem.

    Kommentar av konsum — 2007/09/21 @ 10:58

  7. Jag skulle heller aldrig lämna min valp utanför butiken, därför får han vara ensam hemma de tjugo minuter det tar mig att gå och handla. Han är 6 månader, en åttamånaders borde klara sig åtminstone en halvtimme. Är man så oerhört respektlös mot andra människor att man tar med jycken in i butiken (trots förbud) då får man gå utan mat… typ… 😉 😛
    Håller med Konsum, inte ditt problem heller.

    Kommentar av vhcbloggen — 2007/09/21 @ 11:16

  8. Åtta månaders valp – nog kan man lämna den HEMMA i de 20-30 minuter det tar att handla. Den klarar sig nog om än kanske blir lite olycklig.
    Om en riktig odåga som tuggar i sig halva soffan medan du är ute – skaffa en bur! Borde fungera, få valpen att känna sig trygg i buren och inte som ett fängelse så borde det fungera riktigt bra.
    Ingen hund i famnen i matbutiken. Inte heller en i handväskan.

    Kommentar av TomasR — 2007/09/21 @ 11:36

  9. ”jag är hundvakt” tyder ju på att han inte äger hunden, och alltså finns det tillfällen när hunden inte är hemma hos honom. Då kan han väl göra sina inköp då istället, för sjutton gubbar. Och så får han mer tid att ha kul med en (förhoppningsvis) mysig valp. En win-win situation alltså.

    Kommentar av degbunke — 2007/09/21 @ 12:25

  10. Jag har haft äran att ha en underbar men busig vovve i mitt liv. När han var 6 månader fixade han 3-4 timmar själv utan problem…så jag håller med er andra….låt hunden vara hemma!

    Återigen kan vi väl bara konstatera att människor är märkliga….(vissa iaf)

    Kommentar av Jag — 2007/09/21 @ 12:38

  11. Jag har fått skicka ut kunder med både hundar och kaniner. Sist en kund med djur blev tillsagt var det en mus som hade följt med för att handla. Tänk vad glad man hade blivit om den hade hamnat på golvet och pipit =) iväg. Jag har full förståelse att man inte vill lämna sin hund utanför affären. Därför är min hemma när jag går och handlar.En mycket enkel lösning.

    Kommentar av Sangilak — 2007/09/21 @ 14:26

  12. Men JAG har ju en jättedyr bil, den är inte mer än sex månader! *tar sats mot ingången*

    (Okej sluta oroa er nu, jag har faktiskt ingen bil).

    Kommentar av Broken Haiku — 2007/09/21 @ 18:45

  13. Det finns som sagt fler lösningar än att sätta valpen utanför butiken. Man kan t ex lämna den hemma den lilla stund det tar att springa och handla.

    Det är konstigt hur ofta folk förväntar sig att omgivningen ska acceptera att de bryter regler på grund av diverse personliga anledningar.

    Man skiter väl som butiksanställd i varför hunden är där. Det enda man är intresserad av är att den ska ut från mataffären.

    Kommentar av Ung tant. — 2007/09/21 @ 22:01

  14. när jag precis börjat jobba på lidl kom det in en gammal farbror en kväll när det var lugnt (regnoväder utomhus) och handlade, sen tyckte jag att något var konstigt med honom och kollade in honom noggrannare. då hade han gömt sin lilla hund innanför jackan där den tittade ut. tror inte jag sett en sötare hund någonsin, och istället för att vara dryg så bara flinade jag och tog betalt. främst för att det var en så väluppfostrad hund som inte störde någon…

    Kommentar av Fritz — 2007/09/22 @ 01:32

  15. En annan kommentar brukar vara , men den är ju så liten !

    Kommentar av Daniel — 2007/09/22 @ 08:26

  16. Det handlar inte om att hunden kanske stör någon, det handlar om att det vore rätt vidrigt med hundar i mataffären?

    Kommentar av Ung tant. — 2007/09/22 @ 09:00

  17. Å två av våra schäfrar sprang runt lösa på ICA igår natt som vakthundar. Ja de fick betalt för att göra det. 😀

    Kommentar av Hundägare — 2007/09/22 @ 12:27

  18. När jag var i Paris sist, fanns det hundar överallt där dom inte får vara i Sverige! I mataffären, på restaurangen, lösa på gatan(bajsandes) och mer eller mindre var som helst. Ganska fascinerande och ovant, flytta dit de som inte kan lämna hundskrället hemma när dom handlar…

    Kommentar av Ysmania — 2007/09/22 @ 14:36

  19. En gång hittade jag en hamster i mataffären. Jag fångade den och fick lite senare 300kronor i hittelön. Men varför ägaren tog med hamstern och lyckades slarva bort den fick jag aldrig veta.
    Kanske trodde hon att den kom på inkallning?

    Kommentar av diamondsnrust — 2007/09/22 @ 18:58

  20. Vad göra?
    Handla innan man är hundvakt, tada!

    Kommentar av Linnea — 2007/09/22 @ 23:48

  21. Denna svenska lag ska följas! Tänk på alla som har allergier?
    Blir så irriterad så fort jag ser människor som inte kan se vad som är överstruket innan man går in i en butik! ÄR inte själv en person med allergi men tänker på de som har problem. Hundar ska vara utanför om handlar! Om man inte kan det. Lämna kvar hunden hemma!

    Kommentar av Wictor — 2007/09/23 @ 00:04

  22. Jo, jag kan inte annat än hålla med om att hundar inte ska vara inne i matvaruaffärer, under öppettiderna, eller på andra offentliga ställen heller, under öppettiderna. Varför håller jag med? Jo, på grund av att lagen är sådan. Däremot kan jag inte alltid tycka att lagen är den allra bästa och mest genomtänkta.

    Och så detta med allergiker. Jag tycker jättesynd om de som är allergiker, men ibland (och jag vet av egen erfarenhet) så går det till överdrift. Det finns många allergiker som rider högt på sin allergi och får omgivningen att springa benen av sig för att uppfylla varje önskan den allergiske har. Många blir sjuka på grund av att de VET att det finns något allergiframkallande i närheten. Men när de inte VET, då klarar de av att göra både det ena och det andra utan att bli sjuka. (OBS! ALLA är inte sådana, men ganska många)

    Nu finns risken att jag blir påhoppad, sparkad, spottad på och slagen till marken, men det kan jag ta – för håll med mig: Visst går det till överdrift ibland?

    ps. Jag har också en allergi, dock inte pälsdjur, så jag vet att det kan vara jobbigt. Men för den skull skulle jag aldrig komma på tanken att försöka få fördelar på grund av min ”sjukdom”.

    Kommentar av Vovva — 2007/09/23 @ 10:19

  23. Fick du veta hur gammal hunden var? Det kan ju påverka bedömningen.

    Kommentar av Mårthen — 2007/09/23 @ 11:40

  24. Well… det är svårt för vissa att tänka i flera led…

    Kanske kunde han rastat hunden. Gått hem. Och sedan gått och handlat? *ler*

    8 månaders valpar är ju liksom inte direkt bäbisar längre, utan ganska odrägliga slynglar…

    Annars: All heder till den hundvakten som inte satte hunden utanför! Sånt gör man ö h t inte längre i vårt samhälle.

    Kommentar av Mamman — 2007/09/23 @ 14:05

  25. #23 Mårten: ”Fick du veta hur gammal hunden var? Det kan ju påverka bedömningen”

    Jag har en gissning 🙂

    Kommentar av Happymealungen — 2007/09/24 @ 12:02

  26. ja suck. folk alltså. en gång promenerade en snubbe in i affärn där jag jobbar med en liten hund i famnen. jag går fram och ber vänligt att han går ut med hunden. konversationen som följde lät såhär:
    han: nej.
    jag: eh… jo.
    han: nej.
    jag: jo, tyvärr. du får inte ha din hund här inne.
    han: jo. i alla andra affärer får man ju det.
    jag: det har jag svårt att tro. det är förbjudet med levande djur i livsmedelsbutiker.
    han: men han är ju så liten.
    jag: eh, jo, men likväl en hund.
    han: jaja, jag går väl ut då. fan vad konstigt alltså. det är första gången det här händer.

    en annan gång kom en kvinna in med en stor kvast björkris. mitt i pollensäsongen. hurra.

    Kommentar av karin — 2007/09/27 @ 16:45

  27. Vad är grejen med att ”alla” skriver likadana kommentarer?

    Kommentar av Lany — 2007/09/28 @ 15:15

  28. Som apotekstant har även jag råkat ut för kunder med hundar. Det värsta var en ung tjej som köpt sin lilla accessoir och höll den i famnen. Jag expedierade hennes djurrecept och förklarade att det inte var tillåtet med djur på apotek. Hon tittar frågande på mig och svarar; men det är ju ”Sessan” som är sjuk.
    Ja, men här kan det finnas allergiker så du måste lämna hunden hemma.
    Då vänder tjejen sig mot sin lilla hund; Hör du det Sessan, nästa gång får stanna hemma. Nehej du får inte följa med lilla matte. *gullegull*
    Huuu. *kräkreflex*

    Kommentar av Apotekstant — 2007/09/30 @ 21:36

  29. Hmm, är själv lite av en anti-allergiker (trots att jag är extremt allergisk mot nickel själv) speciellt när det kommer till pälsallergiker som tror att dom är mer värda än andra människor med andra ellergier. ”Vi kräver djurfritt i affärer, tåg, hotell etc” Det är aldrig ”Djur undanbedes för sanitära skäl”, nej det är bara ”för allergikernas skull”.
    Men för oss metallalergiker (jag får hemska utslag av långvarig kontakt med guld, silver, vissa sorters mynt och rostfria föremål bland annat) och de stackars pollenallergikerna (var är de gräs/björk/blom-fria platserna då?) Nej oss skiter man i. Visst överdriver jag. Det håller jag med om, men jag tycker verkligen att djurägare har lika stor rätt att få ta med sig sin lilla skatt var helst han/hon vill som vilken annan barnförälder har med sin unge. Jag är också allergisk mot småbarn (som låter alltså, tysta småbarn är ursöta), vilket jag vet att många andra är också, men ingen vill se likheterna mellan en hund och en bebis. Trots att de är så oerhört många. Varför skriver jag ens här, det finns nog ingen som förstår/håller med mig om detta i alla fall.

    På tal om pälsallergiker ute i butiker:
    I och med att jag äger både katt och hund så blir min ytterjacka (svart, ”tygig”) alltid full av katt- och hundhår, vilket jag oftast är för lat för att ta bort, men ingen pälsallergiker har klagat hittils… Visst, jag får inte ha med min hund i affären, men min jacka kan ingen hindra mig från att bära. HAHAHA (elakt skatt.)

    Är det nån förresten som tror att djurallergikerna skulle handla mer sällan om man fick ta med sig vovvarna in i butikerna?

    Kommentar av Lova — 2008/01/03 @ 19:43

  30. Lova: *omg* läs på lite först! Det är sällan man är allergisk mot djurets HÅR, det är vad djuret har på huden UNDER pälsen som är boven i dramat. Djur som hårar bär på mjäll, det är allergiframkallande. Astmatiker ska inte behöva få andnöd (inte heller behöver allegiker gå omkring med svullna ögon, rinnande näsor och liknande) för att DU tycker att en pälsbeklädda varelse är jämförbar med ett barn och ska kunna vistas i samma utrymmen. Pälsdjursallergi kommer i många OLIKA former, din allergi får du väl inte svullna luftrör av? Din kommentar var så korkad så det finns inte ord för det.

    Kommentar av mia — 2008/09/09 @ 12:51


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

