Konsum

2007/09/13

Samarit

Filed under: Gästspel — by konsum @ 08:12

Inskickat av ronnie:

Jag jobbar på ett litet café i ett av de lugnare kvarteren på Nörrebro i Köpenhamn där en av mina stammisar är en liten dam med krycka och keps. Hon ger mig alltid fem kronor i dricks och växlar mellan att prata danska och amerikansk engelska.

Igår kom hon smygande in bakom bardisken och viskade lite försynt i örat på mig:

– I think the two gentlemen that were sitting in the backyard forgot their computer on one of the tables outside… (pausar och tittar sig misstänksamt omkring innan hon fortsätter viska)… you might wanna take care of it before somebody steals it.

Jag skyndar ut på bakgården för att kolla läget och längst bort på gården i hörnet ligger ett av caféets stora backgammonspel övergivet bredvid två tomma koppar cappucino.

Jag tar spelet under armen och går in, på vägen möter jag den lilla damen som tittar på mig och ser mycket nöjd ut över sin bragd. Jag nickar och ger henne ett förtroligt ”tack ska du ha för hjälpen”-leende och klappar lite på backgammonspelet så att hon ska förstå att det nu är i trygga händer.

17 kommentarer »

  1. Jag skulle också vilja kunna prata amerikanska. Men det kanske jag kan, det ser ut att vara misstänkt likt engelska…

    Kommentar av Klas-Kristian — 2007/09/13 @ 09:14

  2. Klas-Kristian: Helt korrekt iakttaget, jag borde ha uppmärksammat det… Jag har nu ändrat så att kvinnan får prata sin engelska.

    Kommentar av konsum — 2007/09/13 @ 10:06

  3. Amerikanska får väl anses some n udnerfamilj till engelska. Kanske man vill betona att det är amerikanskt uttal som ju kan ge vissa konnotationer, helt andra än om man säger engelska eller irländska, engelska elelr så vidare.

    Kommentar av Signe — 2007/09/13 @ 10:38

  4. Vilken gullig tant =)

    Kommentar av Jag — 2007/09/13 @ 10:45

  5. Vilken sötetant! 🙂

    Kommentar av vhcbloggen — 2007/09/13 @ 12:38

  6. Så är det i den bästa av världar.

    Kommentar av Jim — 2007/09/13 @ 14:48

  7. 🙂 jag blev lite varm i hjärtat av den här anekdoten.
    Tack.

    Kommentar av Nåva — 2007/09/13 @ 16:07

  8. Skadad som jag är av all korrekturläsning kan jag bara stirra på ”steel” istället för steal. Jag lovar, jag SKA gå i terapi!

    Kommentar av Broken Haiku — 2007/09/13 @ 17:53

  9. Sådana här tanter ger mig lite större hopp om mänskligheten. Så söt!

    Kommentar av Teachgirl — 2007/09/13 @ 20:11

  10. Ett datoriserat backgammon!

    Kommentar av Roliga skyltar — 2007/09/13 @ 20:39

  11. Kul med äldre och datorer 😛

    Kommentar av Linnea — 2007/09/13 @ 22:29

  12. Åhh ronnie!! Älskar både dig och tanten, just för att ni bryr er.
    Nu kan jag somna med ett leende på läpparna.

    Kommentar av MonICA — 2007/09/13 @ 23:38

  13. Perfekt handlat av ronnie 🙂

    Kommentar av K — 2007/09/14 @ 00:06

  14. Jag håller med MonICA
    Skönt att det finns människor som bryr sig.
    För då kan tankspridda människor som jag både glömma backgammon och bärbara datorer – på en plats i världen i alla fall — och möjligen tänkas få tillbaks det.
    *packar rese-schackspelet i brist på backgammon och fungerande laptop och tar Öresundståget till Norrebro*

    Kommentar av Kronberg skrattar och ler — 2007/09/14 @ 00:34

  15. Jag tycker nog man kan prata amerikanska. Visst är det en form av engelska, men dom har ändå väldigt mycket egna ord och uttryck…

    Kommentar av Helena — 2007/09/14 @ 15:01

  16. Absolut kan man prata amerikanska! Om inte annat är det ju skillnad på uttalet från ”Englands-engelska”.

    Kommentar av Linda — 2007/09/15 @ 08:39

  17. Men tro mig gott folk den söta tanten pratade A-M-E-R-I-K-A-N-S-K-A …

    jooo majt wåånna tejk keeeer of it biiifåååååre somebody steeeeeaaaaaals it

    kärlek till alla er också

    puss ronnie

    http://www.wasabilicious.blogg.se

    Kommentar av ronnie — 2007/09/28 @ 17:47


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

