Konsum

2007/09/04

Konstant

Filed under: Coop — by konsum @ 08:27

Roliga Gubben låtsades igår halta sig igenom hela butiken, och när han kom fram till kassan skakade han på huvudet som om han drabbats av Parkinsons. Det var tydligen även det ett skämt, för när han såg att jag tittade brast han ut i ett rosslande skratt.

Han berättade högt och tydligt att han vunnit femhundra spänn på Dagens Dubbel, vilket innebar att han hade råd att köpa ett helt vitkålshuvud på ett bräde.

Precis innan han skulle gå levererade han det som har kommit att bli hans nya signaturmelodi:

– Gud vare med dig, för själv har jag inte tid längre!

Detta följs varje gång av ett hysteriskt skratt, han tycker själv att det är så roligt så hans ögon tåras. Och jag måste ge det till honom – den här gången är han rolig. I alla fall de första tjugo gångerna.

Men, som för att medvetet förstöra sin succé med ”Gud vare med dig”-skämtet tittade han in en gång till lite senare på kvällen för att (högljutt skrikandes genom entrédörrarna) citera Albert Engström:

– Du var en annan djävul, sa djävulen till prästen.

Jag har inga belägg för det här, men det känns (som vanligt) att någonting är lite skevt i citatet. Jag tänker mig att det riktiga citatet är ”Det var en ny sorts djävul sa fan när han fick se prästen” som sedan har… justerats av Roliga Gubben.

(mer Roliga Gubben? 1, 2, 3, 4)

11 kommentarer »

  1. Roliga gubben ska bjudas på min 30-årsfest. Fo’ real.

    Kommentar av Debbie McGee — 2007/09/04 @ 11:38

  2. Att han har ett ”rosslande skratt” är ju värt en guldstjärna! Tänker på Tarzan i Skrot-Nisse.

    Kommentar av JIm — 2007/09/04 @ 12:11

  3. Roliga Gubben är säkert gladlynt och menar väl, men bara att läsa om honom får mig att tänka på min far som tyvärr inte begåvades med någon humor utan gärna berättar vitsar och står och fniss-skrattar så han gråter efteråt medan andra fortfarande väntar på poängen.

    Han kan dock några elefantskämt/gåtor som han med otröttlig energi har berättat i snart 30 år.

    Kommentar av Broken Haiku — 2007/09/04 @ 14:28

  4. Efter lite googling hittade jag dessa två gamla ordspråk – kan han ha blandat ihop dem?

    ”Ny sorts djävul, sa fan, fick se sotarn.”

    ”När djävulen blir gammal blir han präst.”

    Kommentar av degbunke — 2007/09/04 @ 16:39

  5. ”När fan blir gammal blir han religiös” finns ju också…

    Bara jag som föreställer mig Roliga Gubben som lite småkraftig med en jävla massa skägg?

    Kommentar av Prinsessan — 2007/09/04 @ 17:32

  6. Roliga gubben kommaer att bli irriterande gubben för att sen gå¨över till skitjobbiga gubben som alla undviker för att till slut hotas med stryk eller helt enkelt bli avstängd!

    Kommentar av Roliga skyltar — 2007/09/04 @ 17:49

  7. Prinsessan: Ja precis så! Kraftig med skägg!! Och lite ovårdad, kanske med halva skjortan uppknäppt i halsen.

    Kommentar av Linda — 2007/09/05 @ 08:33

  8. Ni har överraskande rätt när det gäller Roliga Gubbens yttre. Skjortan är helt rätt.

    Kommentar av konsum — 2007/09/05 @ 13:10

  9. hur skrattar man o pratar med Roliga Gubben? jag blir lite matt bara jag läser om honom, kan tänka mig att det blir lite sendrag i kinderna av att vara i närheten mer än 15 sekunder.

    Kommentar av Cousin S — 2007/09/16 @ 22:35

  10. En av mina gamla släktingar har -Gud vare med dig… som standarduttryck. Varierar dock i juletid med att med ett -vi kom knappt ut för att julen stod för dörren. Förstås avslutat med ett hjärtligt skratt från hans sida.

    Kommentar av Kycklingen — 2007/09/25 @ 20:09

  11. Hejsan Konsumbloggen!!

    Den här bloggen var jätte kul!! Jag höll på att skratta ihjäl mig flera gånger. Finns det verkligen så många puckon i en mataffär>?

    Ha det så bra!

    Med vänlig hälsning Jenny

    Kommentar av Jenny — 2007/11/13 @ 15:59


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

