Konsum

2007/08/31

Så mycket i ett namn

Filed under: Coop — by konsum @ 09:56

larson

Det här har nästan alltid varit min favorit-Larsonteckning, men det här är något så modernt som en remake på min favoritstrip. Det är snudd på upprörande.

Den största skillnaden är att den grillande kon i original var en tjur som lystrade till namnet Göran, inte Rosa.

Förmodligen behöver jag inte peka på precis hur mycket mer komiskt det är med en tjur som heter ett människonamn än en ko som heter som… ja, en ko. Men nu har jag gjort det ändå. Pekat, alltså.

Då kan jag fortsätta att berätta att i original – på min tid – var det inte bara två upprörda kossor som skanderade ”Du är sjuk…”. På min tid hade hela hagen slutit upp i en högljudd protest mot Görans odjuriska beteende.

Om jag ska knyta ihop säcken på något sätt kan jag säga att det var bättre förr, men inte heller så tråkigt nuförtiden.

19 kommentarer »

  1. Du! Jag tänkte exakt samma sak när jag köpte blaskan och gick i allvarliga tankar om att skicka ett mail till redaktionen om det.

    Men nu är skadan redan skedd. Rosa är ute ur påsen, men Göran var sannerligen MYCKET roligare.

    Egentligen borde man kontakta redaktionen ändå, och hälsa dem att inte ändra bildtexterna från förra publiceringen. Kanske.

    Kommentar av Lars — 2007/08/31 @ 10:21

  2. Att tjuren blivit en ko kanske inte gör så mycket, men att kon dessutom fått ett typiskt konamn gör att det inte lika roligt.

    Byt ut Rosa mot Gunnel, Majsan, Britta eller nåt liknande så blir det, i mitt tycke, lite roligare iaf. 🙂

    Kommentar av P-O — 2007/08/31 @ 10:38

  3. Va fan….skandal!

    ”Du är sjuk Göran, sjuk” är ju en klassiker i min bekantskapskrets. Att byta Göran till Rosa är inte bara snudd på upprörande. Det _är_ upprörande.

    Nån måste avgå!

    Kommentar av tmw — 2007/08/31 @ 10:55

  4. Göran är klart roligare, särskilt som nötkreaturet i fråga har ett juver

    Kommentar av Happymealungen — 2007/08/31 @ 11:47

  5. Du har helt rätt! Originalet är betydligt roligare.
    Återupprepade skämt blir lätt skämda…

    Kommentar av Roliga skyltar — 2007/08/31 @ 14:43

  6. Äh, bjuder härmed in dig till att skicka en Flaskpost till framtiden. Beskriv hur det är idag så att framtiden kan säga att det var bättre förr. Behövs bevis liksom!

    Kommentar av Har du fått flaskpost? — 2007/08/31 @ 15:05

  7. Jag måste missat det roliga.

    Kommentar av Prinsessan — 2007/08/31 @ 22:17

  8. Vem ska man tänka på när man hör att det finns en ko som heter Göran?

    Kommentar av JIm — 2007/09/01 @ 13:35

  9. Göran Persson. Jag måste missat det roliga.

    Kommentar av Prinsessan — 2007/09/01 @ 16:06

  10. Eh..ja..ni som inte begriper det roliga kanske ska titta på nåt annat än själva kossorna. Utan vad som faktiskt händer i bild…Vad gör Göran/Rosa?

    Kommentar av Anette — 2007/09/01 @ 16:15

  11. Det här är typiskt för en av de redigeringsmisstag som Larson alltid råkade ut för. Han tog sig för pannan och skakade huvudet rejält när någon tog och färglade pingvingen som sjöng ”I gotta be me!” mitt bland tusentals andra identiska pingviner. Den komiska effekten försvann helt när den plötsligt faktiskt _var_ annorlunda.

    Det är synd att Larson slutade teckna, jag saknar fortfarande tidningen Larson som kom i ett sympatiskt konstigt format ibörjan, och jag fnissar fortfarande skönt åt enstripparen ”Ko-redskap” eller ”Fortare Fifi!”. Jag antar det krävs en säregen humor för att gilla Larson :-).

    Kommentar av Broken Haiku — 2007/09/01 @ 17:00

  12. Nån som har koll på vad kon/tjuren hette i originalet (dvs på engelska) så vi kan avgöra vilken översättning som är mest rätt?

    Kommentar av VB — 2007/09/01 @ 23:01

  13. Jag har suttit och gått igenom amerikanska utgåvorna av Far Side, Far Side 2, Best of Far Sidem Wildlife Preserves och Wiener Dog Arts och hittar inte den här strippen (Eller vad säger man egentligen när det bara är en ruta?), nån annan får gärna försöka.

    Kommentar av Broken Haiku — 2007/09/02 @ 16:33

  14. Jag tror mig ha sett att namnet i original var ”Jesse” eller ”Jessie”, men jag har inga som helst belägg för det…

    Kommentar av konsum — 2007/09/03 @ 09:37

  15. Lite googlande ger vid hand att kon heter ”Harold” eller ”Jesse” – eller både och – i originaltappning. Men att byta ut Göran mot Rosa är inte bara hädiskt, det är ju inte alls lika roligt. Oj, så många timmar jag har spenderat tillsammans med Gary, inser jag nu.

    Kommentar av ameliabloggen — 2007/09/04 @ 11:56

  16. ‘Harold’ är ett rent genialt namn på en ko, speciellt en som står i hagen och grillar nötkött. Det bara osar Heartland och WASP!

    Kommentar av konsum — 2007/09/04 @ 12:32

  17. Jag vill bara säga, rent objektivt, att om man inte inser det roliga med Larsons strippar, då har man allvarliga problem. Helt objektivt alltså.

    Kommentar av ameliabloggen — 2007/09/04 @ 14:56

  18. Tidningen Larson har gjort det igen! I senaste numret återanvände de en aprolig teckning med en kille som heter Roger vars piggsvin luften har gått ur.

    Men nu heter han Berra och det är ur hans IGELKOTT luften har gått.

    Skandal! Det är inte ROLIGT! *moans*

    Kommentar av Lars — 2007/10/29 @ 11:39

  19. Sjukt kul, den är ett begrepp i min familj också! Och råttan Håkan, som åker ner i en tuggummiautomat…

    Kommentar av Tezz — 2010/08/01 @ 00:42


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

