Konsum

2007/08/28

Aktion Donation

Filed under: Coop — by konsum @ 14:48

Tack vare Sören W, Andreas V, Anna N och Hélène W har ännu ett år av domännamn säkrats, och eftersom det här med att tjäna extrapengar på en blogg obönhörligt skapar debatt och får antingen bloggaren att känna sig som en girig Joakim V. Anka eller läsare att upprört skrika ”bloggar kostar inget att driva” och så vidare, tänker jag placera donations-länken längst ned i högerspalten.

Detta ska signalera att det inte är livsviktigt med bidrag, men om man känner för att bidra är man välkommen. Om ett år eller så kanske en ny vädjan dyker upp (om bloggen finns kvar då).

Tack till Sören, Andreas, Anna och Hélène! Ni är finfina!

14 kommentarer »

  1. Men vad är det folk säger? Har man en egen domän så kostar ju det och sen ett webhotell. Visserligen behöver det inte kosta mer än några hundra om året, men ändå. Om man sen inte är så haj på datorer, FTP-servrar och kodning och programering och mederering och andra krångliga saker, så måste man ju be nån om hjälp, och dom kanske också vill ha betalt. Åtminstone när det kommer många besökare…
    Jag tar gärna emot pengar och andra gåvor!

    Kommentar av Roliga skyltar — 2007/08/28 @ 21:21

  2. Va! Jag trodde COOP sponsrade denna site. Åtminstone domännamnet. Jag tror att SE-domänen är billigast, runt 150 kr om året trodde en polare. När jag fått ihop dom pengarna ska jag också starta en blogg. Ja det klart jag måste ju ha något att skriva om. Idéer mottages gratis.

    Roliga Skyltar: Tsss, hur krångligt kan det va? 😉

    Kommentar av Wilma — 2007/08/28 @ 22:38

  3. Hos Spray kan man få domännamn för 49 kr/år. Gäller .com, .biz, .org, .info och .net. (Nej, jag jobbar inte på Spray, vill bara tipsa.)

    Kommentar av Robert K Huselius — 2007/08/28 @ 22:57

  4. Nej, .se brukar vara dyrast (efter .nu), i alla fll när jag sålde domännamn förra sommaren.

    Kommentar av singhpiraterna — 2007/08/29 @ 07:42

  5. Nu blir den här diskussionen både irrelevant (då det är en enkel match även för mig att googla fram det bästa priset på ett domännamn) och som redan fastslagits i inlägget; allt handlar om hur LITE pengar jag ska behöva offra. Jag har offrat åtskilligt redan och om jag kan undvika att stå för allt själv så tänker jag ta den chansen.

    Kommentar av konsum — 2007/08/29 @ 08:46

  6. Nu kanske det låter som att jag är sur eller bitter – det är jag verkligen inte. Jag ville bara berätta hur landet ligger… Ledsen om inlägget eller min kommentar uppfattas på något annat sätt.

    Kommentar av konsum — 2007/08/29 @ 08:55

  7. Alltid trevligt att få in pengar på sin sida, undrar hur det är med skatt och sånt på de inkomsterna.?

    Kommentar av Stefan — 2007/08/29 @ 09:31

  8. Stefan: eftersom det handlar om gåvor har jag svårt att se vad det finns att undra över, skattemässigt. Gåvoskatten finns väl inte längre, och när den fanns handlade den väl om summor över tiotusen? (och här pratar vi i runda svängar om trehundra spänn)

    Kommentar av konsum — 2007/08/29 @ 10:02

  9. programmering heter det. pengar e livet

    Kommentar av polisen — 2007/08/29 @ 11:04

  10. Hej, mycket läsvärd blogg. Kolla annars in denna blogg som bedömmer hur bra och dåliga vi är på service och hyffs i detta land. (kanske dags att bedömma konsumbutiker, konsum på storgatan i stockholm har redan reccenserats)

    http://engestrom.blogspot.com/

    /Johan

    Kommentar av Johan — 2007/08/29 @ 20:48

  11. Visst kostar det inte mycket med webbhotell och domännamn. Det får man för 500 kr per år. Skribenten av den här bloggen kunde valt att inte skriva om att hans anser att donationer möjliggjorde en fortsättningen. För jag är säker på att det hade blivit det ändå. Men nu valde han att tänka de pengarna som pengar till att förlänga webbhotell och/eller domännamn och det är väl bara fint?!

    Kommentar av MickeJ — 2007/08/30 @ 07:34

  12. Jag har en gång suttit som ordförande i en elektronisk förening. Jag ansvarade för bokföring, mendlemsregister, webbplats,epostlistans administration och föröskte entusiasmera till aktiviteter och närvaro på våra elektroniska årsmöten. Folk var väldigt bra att klaga på allting. Så kastar jag in handduken och lutar mig nöjt tillbaka att det bildats en ny arbetande styrelsegrupp med i stort sett lika många styrelsemedlemmar som det fanns åtaganden att sköta enligt vad jag räknar upp ovan. Va bra, tänkte jag: fem personer tar över efter lilla mig, nu kommer föreningen att växa och utveckla sina möjligheter, va bra! Vad hände: Jo allt somnade in. Det var duktiga människor, men de saknade tydligen alla den där galenskapen och energin som gör att man gör någonting. Och så såg de kanske vad som krävdes vilket de antagligen inte hade tänkt på.
    Vad jag menar med denna harang är att den som tror att en sådan här Blogg enbart tar i tid och kraft en årlig inbetalning vad det gäller domännamn och webbhotell, den har aldrig befunnit sig bakom kulisserna så att säga.Det behövs en entusiast som ser till att hålla alla tallrikarna i luften samtidigt. Vi är i händerna på en sådan och jag hoppas Hon (för det är jag övertygad om att det är) tar följande insatta slantar och unnar sig en bättre middag nånstans som tack för allt hon gör!
    Kram who ever you are!

    Kommentar av Hélène — 2007/08/30 @ 08:36

  13. Jag vänder hellre på resonemanget: Om jag som läsare kan hjälpa till att göra bloggandet lite billigare för dig, eller (ve och fasa!) kanske till och med medverka till att du tjänar ihop lite fickpengar på den tid och energi som du lägger på bloggen varje dag, då gör jag det med glädje. De som tycker annorlunda kan hur lätt som helst ignorera donationsknappen, utan att behöva ha minsta lilla dåliga samvete. Återkommande besökare är också ett bra stöd! 🙂

    …och tack själv! Ser fram emot ett spännande år… 🙂

    Kommentar av andreasviklund — 2007/08/30 @ 20:46

  14. Hoppas VERKLIGEN bloggen finns kvar om ett år. annars grrr

    Kommentar av Freddie — 2007/08/30 @ 22:51


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

