Konsum

2007/08/27

Eld, ge mig eld

Filed under: Gästspel — by konsum @ 08:14

Inskickat av Sigrid:

Jag jobbar i förbutiken i en ICA butik i Stockholmsområdet. En dag kom det fram en man till kassan, ståtlig klädd i kostym med gulddetaljer, vattenkammat hår, sjal om axlarna och en stor medalj runt halsen.

Jag hälsade på honom som jag hälsar på alla kunder och undrade i mitt stilla sinne om han var adelsman som krupit ut ur sitt slott för att frottera sig med oss vanliga dödliga.

Mannen verkar inte se att jag står rak framför honom. Han är för uppagen med att noga betrakta tre-för-tio-tändarna. Jag avvaktar i en minut. Två minuter. Tre… plötsligt bestämmer han sig och plockar upp tre blå tändare och lägger upp dem på disken:

– Det bli tio kronor, säger jag.

Mannen tittar inte ens på mig utan lägger istället upp tre tändare till på disken. Och tre till. Och tre till. Till slut ligger det 21 tändare prydligt uppradade och färgkoordinerade framför honom på disken.

Han plockar upp plånboken som innehåller den största sedelbunt jag någonsin sett, bläddar fram 70 kronor och trycker sedan ner sina 21 tändare i fickorna.

Han lämnade mig med Sveriges största leende och en undran om han var storrökare, mordbrännare eller vad som kan har föranlett detta bisarra inköp.

18 kommentarer »

  1. Eh…? Okej… håller med Sigrid, vad tusan skulle han med alla tändare till? 🙂

    Kommentar av vhcbloggen — 2007/08/27 @ 09:47

  2. Tvångstankar, typ…

    Kommentar av Psykologen — 2007/08/27 @ 10:43

  3. Jag tänkte också på tvångstankar när jag läste. Att han hade medalj var kul.

    Kommentar av JIm — 2007/08/27 @ 11:43

  4. Hmm, skumt. Kanske e det som JIm sa – att han har tvångstankar!

    Kommentar av Marie — 2007/08/27 @ 13:41

  5. Han tyckte väl det var lite pöbelvarning att betala med så små mynt…

    Kommentar av omsorgaren — 2007/08/27 @ 14:06

  6. bara jag som dessutom undrar över den stora sedelbunten?

    Kommentar av Prinsessan — 2007/08/27 @ 14:14

  7. Det var till fiskdammen, ja, på personalfesten alltså. Min kollega Sigvard kom på att vi skulle ha tändare i alla påsarna, förutom tryffeln, rommen, gåslevern o det vanliga. Eftersom vi tänkte dela ut Cohibas senare under kvällen ville vi vara säkra på att alla hade nånting att tända med.

    /Charles von Fisk

    Kommentar av Johan — 2007/08/27 @ 14:35

  8. Hejsan,

    Måhända tyckte han det var värt priset för att få uppleva Din reaktion, kanske…

    Ha det…
    vännen Josef

    Kommentar av Josef Boberg — 2007/08/27 @ 14:39

  9. Kanske var han gangsterledare och skulle belöna sina 21 underhuggare med en present just denna dag?
    Och de där sedelbuntarna vissa folk har (har själv suttit i kassa)- VAR kommer de ifrån? Okej att pensionärer gillar att ha 10 500-lappar i plånboken men vissa har ju verkligen en sedelbunt som de betalar ifrån.
    Och jag har livlig fantasi och tänker direkt i stil med snabba cash (boken ni vet).

    Kommentar av A — 2007/08/27 @ 15:24

  10. Eller så var han en snubbe som ofta hade fest hemma och där många av gästerna var rökare. Rökare har en tendens att efter att ha använt en tändare reflexmässigt stoppa den i fickan, och klockan fem på morgonen står värden med sin medalj alldeles ensam och helt utan tändare.

    Kommentar av barlon randolph — 2007/08/27 @ 16:18

  11. Inte så svårt att räkna ut vad de var till. Om jag hade pengar nog är det där exakt den typ av inköp jag skulle använda dem till – för att sätta griller i huvudena på folk.

    Kommentar av Moophl — 2007/08/27 @ 19:29

  12. Braaaaaat.

    Kommentar av Freddie — 2007/08/27 @ 21:10

  13. Han kanske tyckte om att bränna pengar…?

    Kommentar av Johan — 2007/08/27 @ 21:20

  14. Hahaha, vilken dryg prick

    Kommentar av Funkmeister — 2007/08/27 @ 21:57

  15. #13 definitivt! =)

    Kommentar av piggelin — 2007/08/27 @ 22:28

  16. Va fasen, jag måste börja jobba i affär, det verkar ju helt underbart att få träffa så mkt goa orginal!!

    Kommentar av Alvas pappas blogg — 2007/08/27 @ 23:15

  17. det är ju självklart att han skulle boffa tändargas -överklassen behöver nya vanor när kokset blivit allmänvara!

    Kommentar av tobias — 2007/08/27 @ 23:21

  18. Haha.. Jag jobbar på restaurang.. och varje morgon kommer det in en man med en bunt med säkert 5000 spänn i femhundringar och hundringar som han gärna vill visa upp.. Vissa människor är skumma.

    Kommentar av Anna — 2007/09/03 @ 12:42


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

