Konsum

2007/08/23

Fysikens enkla, men likväl irriterande, lagar

Filed under: Gästspel — by konsum @ 08:28

Inskickat av Kajsa:

Jag arbetar på ett välkänt nöjesfält där jag säljer godsaker. Jag har just bytt av min kollega som ska på lunch då jag ser en kvinna i 50-årsåldern närma sig med bestämda steg.

Hon är rödfläckig i ansiktet så som man kan bli då man är enormt arg. Hon tränger sig bestämt före i kön, i handen har hon en halväten glass:

Kvinnan (skrikande och pekandes på glassen): TITTA HÄR!
Jag: Ja..?
Kvinnan: JAMEN TITTA!
Jag: Förlåt men jag förstår inte, vad är det?
Kvinnan: MEN DEN HÅLLER PÅ ATT SMÄLTA!
Jag (försöker bevara serviceleendet) : Ja… jo, det är varmt idag.
Kvinnan: Här köper man en glass och den rinner iväg, jag vill ha en ny!
Jag: Det kan jag tyvärr inte ge dig. Det är normalt att glass smälter i värmen.
Kvinnan: Vad är detta för JÄVLA service? Och detta ska vara ett av Sveriges största turistmål, ja det är fan inte klokt!

24 kommentarer »

  1. solsting kanske. hoppas man.

    Kommentar av Gosrumpa — 2007/08/23 @ 08:41

  2. Fantastiskt! Kvinnan har säkert fått sin glass utbytt förut när den börjar smälta. Stackarn kanske ville ta med den hem och rama in den.. och helt plötsligt märker hon att det börjar bli kladdigt i handväskan!

    Ett bra svar hade ju varit något i form av ”ja, dom sa att det var en massa trevliga turister här när jag tog jobbet, men nu vettefan!” 😀

    Kommentar av Marcus — 2007/08/23 @ 09:04

  3. Men snälla nån, hade hon PMS eller…?

    Kommentar av degbunke — 2007/08/23 @ 10:27

  4. Var med om en liknanade situation på ett café i Malmö där de säljer glass. En tjej 30+ kom fram och köpte en bägare med en skopa citronglass. Efter ett par minuter kommer hon tillbaka och säger att hon vill ha en ny eftersom den smakar gammalt. Expediten förklarar att all glass tillverkas i caféet och att citronglassen är dagsfärsk. Tjejen säger igen att hon tycker att glassen smakar illa, och expediten beklagar men förklarar att de inte kan hjälpa att hon valt en smak hon inte tycker om. Tjejen envisas och till slut får hon banne mig en ny bägare med en skopa glass av en annan smak. Ha ha, tyckte att det var helt absurt att de gav henne ny glass, hon får väl skylla sig själv om hon råkar välja en smak hon inte tycker om.

    Kommentar av Sara — 2007/08/23 @ 10:28

  5. Sara: Kunden har alltid rätt. Det är bättre med en nöjd kund än en besviken. Kostnaden att ge henne den där extra kulan är försvinnande liten. Så länge inte folk sätter det i system det vill säga.

    Kommentar av TomasR — 2007/08/23 @ 10:54

  6. Låter nästan som dolda kameran, mer om det på min blogg. Hur tänkte personen: ”Nej, glass smälter inte, bara dålig glass…” Som pedagog måste man förstå hur andra tänker, kanske ska jag hoppa av lärarutbildningen för detta fattar jag inte.

    Kommentar av JIm — 2007/08/23 @ 11:34

  7. Själv har jag arbetat i en välkänd nöjesPARK. Vi fick nästan stryk av chefen om vi någon gång råkade kalla bygget ett fält…

    Kommentar av Tomten — 2007/08/23 @ 12:32

  8. #5 TomasR. Kunden har alltid rätt….. i att ha en åsikt! Vill den bli ovän med alla säljare, så får den det. Men servicen blir därefter oxå;)

    Kommentar av för_länge_på_konsum — 2007/08/23 @ 12:41

  9. *garvar* Jisses! Vilken planet kom hon ifrån!?

    Kommentar av vhcbloggen — 2007/08/23 @ 12:42

  10. hon kanske inte visste vad glass var :S

    Kommentar av Prinsessan — 2007/08/23 @ 14:41

  11. Kom till min blogg om ni vill eller inte vill

    Kommentar av Henke — 2007/08/23 @ 16:48

  12. Jag var med om något liknande, men på den andra sidan, köpte sommarens första mjukglass en kväll, det var riktigt svalt ute, men det var ju sommar så jag skulle baske mig ha en mjukglass. Betalar och går därifrån, men hinner inte ens gå bort till närmaste bänk och sätta mig förrän glassen har runnit iväg totalt, längss händer, armar, droppat på samtliga kläder och väskor jag hade och står verkligen och rinner ned på gatan. Då blev jag rätt arg, visst att glass smälter, men inte SÅ snabbt, inte när det inte ens är 20 grader och ingen sol ute. Hade de fel på glassmaskinen tro? Jag orkade iaf inte gå tillbaka och klaga, men sommarens första (och hittills enda) glass blev ingen njutbar upplevelse. :/

    Kommentar av Sigrinn — 2007/08/23 @ 17:12

  13. Härdsmälta i huvet…

    Kommentar av Roliga skyltar — 2007/08/23 @ 17:55

  14. […] Läs mer: På Konsumbloggen berättar Kajsa om en tokig kund, Pelle dissar Bo Rothstein (herregud vilket namn!), Skolfröken […]

    Pingback av Skolstart « Omsorgaren — 2007/08/23 @ 19:47

  15. Trodde hon på den själv?

    Kommentar av CatCreature — 2007/08/23 @ 19:59

  16. Hej! Var med om en liknande sak som inlägg nr 12, så sent som i förra veckan. Var med familjen på ett ”känt turistmål” i den södra halvan av sverige. Regnigt och ca 15 grader ute.(om någon vill notera :)) Köpte två mjukglassar och hann inte heller längre än till närmaste bänk innan glassen rann bort över händer och kläder.
    Gick tillbaka och blev erbjuden en ny.
    Tack, men nej tack. Inte en till sådan över kläderna.
    Fick pengarna tillbaka så servicen var inget att klaga över, men kanske en service på glassmaskinen vore på sin plats…

    Kommentar av Suss — 2007/08/23 @ 22:38

  17. Har också stått i glasskiosk i stor och välkänd nöjespark. Vi hade ständigt problem med båda dessa saker. Kunder som tyckte de hade rätt att få pengarna tillbaka om de inte gillade smaken de köpt (försöka går ju) samt att vår mjukglassmaskin inte pallade trycket soliga dagar utan mest levererade smet… Här skiljer man dock lätt på om man handlat av serviceinriktade personer eller oengagerade arbetare, jag hade aldrig sålt en glass som jag visste skulle smälta direkt. Man vinner inget på det. (om man inte gillar att bli utskälld både av kunden och av chefen)

    Kommentar av Mli — 2007/08/24 @ 11:39

  18. Haha man kan ju undra vilken planet hon kom ifrån. Visserligen så säger man ju att kvinnan kommer från Venus och mannen från Mars, men inte visste ja att det fanns bevis för det 😛

    Kommentar av Madde — 2007/08/24 @ 13:33

  19. jag och johannes tror hon är norsk

    Kommentar av hasse — 2007/08/24 @ 18:00

  20. Sveriges största turistmål, är inte det Gekås i Ullared?

    Kommentar av Robert K Huselius — 2007/08/24 @ 18:36

  21. Meh. Jag skulle ut å fika. Nu vill jag ha en mjukglass istället.

    Kommentar av borkbork — 2007/08/25 @ 13:47

  22. Det finns människor till allt- Jag jobbar som supporttekniker på ett teleföretag. De kunder som ibland ringer in med problem är otroliga =)

    Kommentar av Marie — 2007/08/27 @ 13:45

  23. Var på Liseberg i helgen och försökte köpa en kula glass i ett rån. Gick inte. Kulglass får bara säljas i bägare och mjukglass i rån. Troligtvis tar glassen eld om den läggs i ett rån istället för i bägaren.

    Försökte beställa en halvportion lasagne (barn portion), gick inte. Bara en full portion kunde skäras ur lasagne formen. Troligtvis beror det på formen på kniven. Det blev ingen dricks.

    Försökte beställa ett halv glas vin på en restaurang för jag skulle köra bil senare. Det gick bra att beställa ett halv glas men man måste betala för ett helt. Det blev ingen dricks.

    Vi bodde på hotell Eggers och skulle äta i deras restaurang, beställde för oss två vuxna ur restaurang menyn men hittade inget bra till 3-åringen. Beställde då ur barmenyn till 3-åringen. Då var vi tvungna att flytta oss från restaurangen till baren. Det blev ingen dricks.

    Otroligt skönt att vara tillbaka i det über-flexibla Stockholm.

    Kommentar av Sven — 2007/08/28 @ 15:30

  24. […] Läs mer: På Konsumbloggen berättar Kajsa om en tokig kund, Pelle dissar Bo Rothstein (herregud vilket namn!), Skolfröken […]

    Pingback av Skolstart « Vardagspussel — 2008/02/21 @ 23:39


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

