Konsum

2007/08/17

Hypokondrisk och paranoid

Filed under: Coop — by konsum @ 20:48

Ibland när det ömmar lite i magen – ni vet, nere i höger maghörn – brukar jag tänka ”det är säkert blindtarmen” och sedan går jag runt och är nervös och tänker att ”det där var förvarningen, snart brister väl hela skiten”.

Om jag känner samma sak i vänster maghörn tänker jag inte ”skönt att det var på vänster sida och inte blindtarmshöger”. Jag tänker ”jag är säkert en sådan som är spegelvänd inuti, det är säkert min freak-blindtarm som gör ont och snart brister väl hela skiten”.

23 kommentarer »

  1. Det gör faktiskt inte så värst ont, känns mer som fjärilar i magen. Fast stora mutantfjärilar. Det var värre efteråt. När de tog bort min var de för snåla för att göra titthål, så jag låg i sängen och var helt borta i en vecka.
    Och så hörde jag på TV i veckan att det ska man minsann inte bli sjuksriven för! Holy macaroni, jag kunde ju knappt gå och skita! Jobba var inte att tänka på, och jag är ändå egen företagare.

    Kommentar av Stellan — 2007/08/17 @ 21:50

  2. haha, det där känner jag igen. jag tror alltid att allt ont i magen är blindtarmen.
    och att allt annat som är konstigt på kroppen är cancer :/ jag är livrädd för cancer.

    Kommentar av Gosrumpa — 2007/08/17 @ 22:17

  3. Internet – en bra källa för alla hypokondriker.Många nya sjukdomar att drabbas av.
    Mest mystiska jag råkat ut för var när jag i kurs inom Medicinteknik fick ta EKG på mig. Tittar på det. Tittar igen. Frågar läraren. Är det inte såhär det ska se ut om man haft en hjärtatack? (inte direkt orolig men ändå). Handledaren tittar på men inte är det hans specialitet. Kanske värt att kolla upp.

    Tar kontakt med vårdcentralen. Går dit. De kollar. Ahh, en omvänd elektrisk cykel (jämfört med de flesta). Ger ett litet annat utseende på EKG som kan, av lekman, misstas. Han lyssnade även på hjärtat och hittade ett blåsljud.

    Förundrad blev jag, en remiss till ultraljud av hjärtat fick jag.

    En lite äldre, erfaren läkare där. Skakar på huvudet och suckar när han tittar på mitt hjärta. ”Dessa AT-läkare….” muttrar han tyst.
    Visst, litet läckage var det genom klaffarna när hjärtat slog men klart inom vad som var normalt.

    Mycket arbete som resultat av ett litet EKG på en kurs…
    Inget fel på mitt hjärta inte. Inte då.

    Kommentar av TomasR — 2007/08/17 @ 22:24

  4. Några felstavningar och lite dålig svenska men fullt förståeligt får jag hoppas. Varför ser man alltid felen först när man postat kommentaren?

    Kommentar av TomasR — 2007/08/17 @ 22:27

  5. Det kan vara gallan också när det börjar spöka…

    Kommentar av Roliga skyltar — 2007/08/18 @ 00:18

  6. Jag är också en blindtarms-hypokondriker, men ända sen jag fick ett bra tips på hur man kan kolla det så är jag inte så hysteriskt misstänksam längre. Lägg dig ner på rygg, böj högra benet och dra ditt knä mot bröstkorgen. Om det är blindtarmen som krånglar så ska det tydligen göra sanslöst ont när man gör så.

    Kommentar av Sara — 2007/08/18 @ 01:45

  7. HAHA DET DÄR KÄNNER JAG I N T E igen! Jag brukar tänka på var närmsta hygieniska WC kan tänkas finnas (:

    Kommentar av Alvas pappas blogg - http://alvaplutten.blogspot.com/ — 2007/08/18 @ 01:49

  8. jag är också paranoid och hypokondrisk! jag tänker oftast att det växer tumörer, har mycket huvudvärk och brukar tänka att det är begynnande hjärntumörer.

    egentligen är jag nog mer paranoid än hypokondrisk. inbillar mig att jag hör fotsteg, känner andetag i nacken och ser siluetter av människor med yxor i ögonvrån. fast det är ju en helt annan historia.

    Kommentar av Frida — 2007/08/19 @ 01:48

  9. jaha du frida
    om du använder mobilen eller har en mast nära dig osv så e de nog därifrån huvudvärken kommer inte för att du är paranoid.

    Kommentar av jaha — 2007/08/19 @ 03:14

  10. Jag kan mycket väl tänka mig att det skulle kunna ha varit jag som var lika nojjig, det enda som sätter punkt för det är att jag hade akut kirurgi för invagination som liten och de passade på att plocka bort blindtarmen när de ändå var in och grävde.

    Kommentar av Broken Haiku — 2007/08/19 @ 09:04

  11. Hypokondri kallas det väl?

    Kommentar av Gissa Bilden — 2007/08/19 @ 14:46

  12. […] Läs mer: Konsumbloggen skriver om hypokondri och Slutstadium om allt […]

    Pingback av Diss av vårdnadsbidraget « Omsorgaren — 2007/08/19 @ 18:10

  13. *garvar* Underbart inlägg! Känns skönt att veta att det inte bara är jag som är smått hypokondrisk ibland. 🙂
    Lev väl! 😉

    Kommentar av vhcbloggen — 2007/08/19 @ 21:53

  14. Bah, när MIN blindtarm brast, det var grejjor det, då var jag spydde jag och diarrén stod som ett kvastskaft ut ur baken på mig. Dessutom tog det ett jävla tag innan de kom på vad det var, men det var lungt för jag var hög på morfin då…

    Kommentar av NN — 2007/08/19 @ 23:15

  15. hej , allt fler bloggar är med i jams länkar , vill du att din också ska vara med , läs instruktionerna längst upp i min blogg så fixar jag det på direkten 🙂

    Kommentar av Jam — 2007/08/20 @ 09:52

  16. Jam: Varför? Du har nu iallafall säkrat en plats utanför min länklista.

    Kommentar av konsum — 2007/08/20 @ 11:13

  17. gud, jag känner igen mig alltför väl

    Kommentar av elsa — 2007/08/20 @ 13:50

  18. Lite som jag då.

    Kommentar av fannen — 2007/08/20 @ 19:51

  19. Jag tror alltid att jag har blindtarmen. Går omkring & frågar mina kollegor hela tiden: ”På vilken sida sitter blindtarmen?” Snart klipper de till mig.

    Kommentar av Candy — 2007/08/20 @ 23:55

  20. Jag är främst hypokondrisk å min hunds vägnar.. 😳 Så fort han är dålig i magen t ex, så tror jag direkt att han har ”hela systemet” fullt med tumörer och kommer dö ifrån mig. 😐 Lagom jobbigt.

    Kommentar av enioreh — 2007/08/23 @ 16:34

  21. Ja jävlar, jag är ju exakt likadan, fast det är oftast när det gör lite ont i höger sida av bröstet.

    Kommentar av john — 2007/08/27 @ 12:29

  22. Jag tänker också ofta på blindtarmen när jag har ont i magen, på sidan. Jag minns dessutom aldrig vilken sida det ska vara på. Tror inte riktigt på allvar att jag har det, men tankarna kommer ändå. Varför kan jag aldrig minnas? Hur många gånger har jag inte redan hört vilken sida den sitter på? Precis läst det här inlägget och kommer inte ihåg det nu heller egentligen. Är det för att jag har problem med höger och vänster i allmänhet? Nåväl, lite hypokondrisk kan man nog alltid vara om man känner för det.

    Kommentar av Annchen — 2007/09/26 @ 05:16

  23. […] Läs mer: Konsumbloggen skriver om hypokondri och Slutstadium om allt […]

    Pingback av Diss av vårdnadsbidraget « Vardagspussel — 2008/02/24 @ 22:02


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

