Konsum

2007/08/05

Simultanförmåga

Filed under: Gästspel — by konsum @ 20:15

Inskickat av Persson:

Jag jobbar ibland som konduktör. En dag som andra utför jag den vanliga biljettviseringen efter att tåget avgått från ändstationen. Det är under eftermiddagsrusningen och ganska mycket folk, så jag försöker jobba snabbt och effektivt för att hinna igenom hela tåget.

Vid en fönsterplats någonstans mitt i första vagnen sitter en medelålders kvinna som pratar ivrigt i mobiltelefon. De andra resenärerna runt omkring henne visar sina biljetter, men hon verkar inte ha tagit notis om att jag även vill se hennes biljett. Jag säger vänligt ”Då får jag be om din biljett också” varpå hon tittar upp på mig med ett splittrat uttryck.

Långsamt och omständligt börjar hon samla ihop alla sina väskor och kassar som hon lagt på sätet bredvid sig, alltmedan hon fortsätter prata i telefon. Sedan reser hon sig upp, ställer sig i mittgången och tittar otåligt på mig.

Jag tittar undrande tillbaka på henne och frågar ”Hade du någon biljett, eller?” vilket hon inte verkar uppfatta eftersom hon fortfarande pratar.

Så tar hon till slut luren från örat och säger irriterat till mig ”Ja, ska du sätta dig nån gång då?

Hon tror alltså att jag är en resenär som vill sitta på hennes fönsterplats…

9 kommentarer »

  1. Haha. Hon måste ha varit ganska tankspridd

    Kommentar av Johan — 2007/08/05 @ 20:40

  2. hahaha, pinsamt.

    Kommentar av Gosrumpa — 2007/08/05 @ 21:05

  3. Skulle vilja ha hört hennes reaktion när hon insåg att det var biljetten de var ute efter.

    Kommentar av Hanna — 2007/08/05 @ 21:07

  4. Råkade ut för en liknande grej när jag satt i kassan. Skulle ta betalt för 122 kr eller något sådant, får en 50-lapp, en 20-lapp + att kunden stoppar två kronor i cashguarden. Jag tänker inte på att jag bara fått 72 kr utan trycker på kontant-knappen för att slutföra. Står sen i några sekunder innan jag märker att det står att han ska betala 50 kr till, och då kommer jag också på att han bara gav mig en femtiolapp och följande konversation utspelas.

    – Det blir 50 kronor till tack.
    – Nej.
    – Ehm… du ska alltså betala 50 kr till.
    – Nej jag har inget.
    – Va? Alltså du ska betala 50 kr.
    – Nej, jag har ingen växel.
    – Jag har alltså bara fått 72 kr, det fattas 50 kr.
    – Men jag har stoppat i växeln, jag har inget mer?
    – Nej alltså… du har bara betalat 72 kronor, det saknas 50 kr.

    Han kollar jättekonstigt på mig och stoppar i några kronor till, sen tittar han upp på mig igen och jag trycker på knappen för att få ut vad som saknas.

    – Det blir 46,50 till.
    – Nej…
    – Jo, du har nu betalt 75,50 och det saknas 46,50, summan blev 72 kr.
    – Men du fick 122 kr av mig!
    – Nej, jag fick 72 kr.
    – Nej du fick 122. Jag har inget mer.
    – Okej…

    Han börjar då gräva i fickorna och ger mig två 20-lappar plus att han börjar ösa i flera mynt. Han fick tillslut 13 spänn tillbaks i växel eller något. Han verkade inte konstig på något sätt eller ha hörproblem.

    Kommentar av oor — 2007/08/05 @ 23:07

  5. Haha, förvirrat! Jag har själv jobbat som konduktör och MÅNGA konstiga människor har man ju träffat.. Men just denna situation har aldrig hänt 🙂

    Kommentar av Suzanne — 2007/08/06 @ 00:12

  6. Haha priceless!

    Kommentar av Matte — 2007/08/06 @ 19:31

  7. alltså. tål inte såna ignoranta människor. man kan väl åtminstone anstränga sig så till den grad att man tar reda på vad vederbörande vill. något självupptaget imho! 🙂

    Kommentar av sajmo — 2007/08/06 @ 19:50

  8. oor: liknanade situationer händer även mig emellanåt, oftast med turister eller så som inte kan svenska och inte vill påskina att de inte kan svenska förrän de säger ”thanks” innan de går därifrån, men ibland är det ingen språkbarriär som gör att problemet uppstår utan helt vanlig tanklöshet.

    Kommentar av jag. — 2007/08/07 @ 13:33

  9. Stackars er båda 🙂

    Kommentar av SqZ — 2007/08/21 @ 19:12


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

